XXL Nutrition

Deadlift, czs en hrv

Bezoekers in dit topic

Gremlin

Huge Freak
Lid geworden
4 jul 2020
Berichten
9.974
Waardering
15.108
Lengte
1m65
Dat deadliften aardig wat van je czs vraagt, weet ik. Steeds als ik ben wezen DLen zie ik dat mijn hrv de volgende dag aanzienlijk lager is. Als ik het goed begrijp dan is dat geen toeval, maar is die hrv lager omdat het czs nog aan het herstellen is.

Waarom HRV?
Wanneer tijdens het trainen alles zeer doet, toch doorgaan, en dan ineens door die pijn barriere gaan, vind ik een van de mooiste dingen met het trainen. Buiten het trainen (bijvoorbeeld met werk) speel ik ook graag met dat soort grenzen. Ik vind het onwijs moeilijk om aan te voelen wanneer het lichaam echt "stop" zegt. Immers, soms ben ik erg moe, ga ik trainen en heb ik toch een fantastische training. En spierpijn, ach, dat is gewoon een kwestie van goed opwarmen.
Dus ik zocht iets wat meetbaar is mbt herstel. Daar waren er een paar van, waarvan de Whoop 3.0 het meest aansloot op wat ik zocht. Horloges van bijvoorbeeld Polar zijn mij teveel gericht op alleen cardio.

Nu vind ik het allemaal behoorlijk vaag, dus ik probeer daar wat meer info over te vinden. Probleem is alleen dat het allemaal gericht is op cardio, of dat het in het Engels is. Nu is Engels an sich geen probleem.... Maar wat dieper op dit soort dingen ingaan en dan ook nog eens in het Engels, tjah.

Nu zit er op dit forum vast wel iemand die mij een beetje wat meer op weg kan helpen? :)
Ik zoek vooral info over wanneer je een (kracht)training het beste kan herhalen. Maar dan wel meetbare info die wat verder gaan dan de bekende richtlijnen.

Alvast bedankt :)
 
Ik volg al een tijdje themusclephd op IG. Deze koppelt wetenschappelijk onderzoek aan trainen. Misschien vind je hier wel wat nuttige informatie.
Had rcent ook een stukje rond CNS fatigue gezien, maar mijn Engels is ook te beperkt als het gaat om zulke vakliteratuur. :D

Verder ben ik recent terecht gekomen bij Muhdo Health. soort van DNA onderzoek. Zelf had ik dat gedaan om te weten welke supps effectief werken. Nu is er een stukje louter rond spierherstel, wat aangeeft of je snel herstel of niet. Soort van schaal. Nu is dat enkel om te weten, verder ben je daar weinig mee vind ik zelf. Zelf mijn geld al terug aan het feit dat ik nu enkel creatine als supp hoef te kopen.
 
Nu moest ik hrv opzoeken, dus je begrijpt dat ik je niet echt verder kan helpen, maar ik ga dit wel volgen, want interessant.

Heart Rate Variability
 
Denk je dat je zo zwaar en intens deadlift dat je het zo moet monitoren?
 
Kunt er ben ik bang niet veel mee. Van alles heeft er invloed op. Zorgen, heftige levensgebeurtenissen, alcohol, caffeine, een nachtje minder goed slapen, noem het maar op. Is dus ook niet specifiek anders te meten voor cardio of kracht.

En kun je dan niet meer trainen als hrv niet optimaal is? Misschien wordt het dan juist een mentale bariere waar je anders prima had kunnen trainen zonder het te weten.

Welk probleem denk je ermee op te lossen? Incidentele trainingen die niet goed gaan? Maken die uit? Lange periodes waar je 'overtrained' lijkt te raken? Merk je dat allemaal niet al in je trainingen en zou je daar dan je schema en planning al beter op indelen?

Het beste dat meetbaar is mbt herstel zijn je prestaties denk ik. Uiteindelijk uit alles zich daar toch. Is dan ook mooi specifiek. Misschien kun je met opwarmen kijken hoe het gaat. Moet dan nog het subjectieve eruit vissen en beoordelen hoe relevant het is voor je progressie, maar al beter dan een vooringenomen gevoel.
 
Gewoon beginnen met het vastleggen van je ochtend pols. Een teken van oververmoeidheid kan een hogere ochtend pols zijn.
Door je ochtend pols een langere periode bij te houden kun hier misschien informatie over je herstel afleiden. Echter stress, temperatuur etc hebben allemaal een beetje invloed hierop.

Op duursport fora kun je hier vast meer en betere uitleg van vinden.
 
Lager na deadlift, dat is positief, je hebt waarschijnlijk lekker getraind en een ontspannen nacht gehad :D
Lager is goed.
 
Back
Naar boven