MuscleMeat

Deadlift formcheck

Bezoekers in dit topic

Klapharkk

Novice
Lid geworden
3 jun 2017
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m98
Massa
76kg
Vetpercentage
9%
Hoi, ik heb een vraag over de deadlift oefening. Ik twijfel erg of ik hem wel goed uitvoer dus vandaar dat ik hoop dat iemand mij eventueel kan corrigeren oid op mijn form.

Even een verhaal met waarom ik deze vraag stel en wat achtergrond informatie:

Ik ben 22 jaar, 1,98 en weeg nu 85 kilo. Ik ben 2 jaar begonnen met liften gewoon voor de lol, ik heb een barbell gekocht en een bankdruksetje voor op mijn kamer waarmee ik kon squaten, benchen en deadliften. Ik deed er niet heel serieus aan maar vond het toch erg leuk. Op een bepaalde dag na het deadliften ben ik een keer door mijn rug gegaan. Ik ging op de bank zitten, gewoon heel normaal en ging toen erg hard door m'n rug heen. Sindsdien ben ik ook gelijk gestopt want daar ben ik erg van geschrokken. Achteraf gezien was mijn deadlift form gewoon crap voor meerdere redenen, weet niet of het daar dan aan lag. Maarja. Ik heb mijn rug rust gegeven in de hoop dat de rugpijn overging (Onderrug) maar de pijn bleef maar telkens terugkomen, na 2 jaar ben ik eindelijk naar de fysio gestapt en ben ik daar goed geholpen. Sinds Januari dit jaar ga ik naar de sportschool. De eerste 3 maand ging ik 2x in de week en deed ik een full body workout, gewoon om even te wennen etc. Nu ben ik al 3 maand lang een 3 daagse split aan het doen bestaand uit een 1: Legday 2: Traps, bicep lats, back 3: Chest, shoulders en tricep. Dit bevalt mij erg goed.

Ik heb op mijn backday de afgelopen maand geprobeerd te deadliften, dit ging naar mijn gevoel erg goed. Vorige week ben ik ook gegaan en toen ben ik aangesproken door een andere lifter die toevallig ook aan het deadliften was. Het viel hem op dat mijn form niet helemaal goed was. Volgens hem leunde ik naar achter waardoor mijn shoulders achter de bar vallen. Te zien op deze video:


De lifter in kwestie deadlifte 170kg dus ik volgde zijn advies op, want ik had wel een gevoel dat hij er erg veel van af wist, aangezien hij al jaren ervaring had en ik bijna niks. Na zijn advies deed ik nog 2 setjes, en hij vond dat het er goed uitzag.

Vandaag was het weer deadlift dag, alles ging gewoon goed. Ik heb geprobeerd om aan mijn form te werken door mijn schouders over de bar te houden. En ook had ik van hem een tip gekregen om mijn glutes aan te spannen. De deadlifts voelde erg goed en ik had totaal geen problemen met mijn rug, ik ben daar dus erg blij mee! Waarscijnlijk heb ik morgen wel DOMS in m'n rug net zoals vorige week maar dat is volgensmij wel een goed teken.

Heb probleem is dat er vandaag een andere persoon was die zelf ook deadlifte. Hij besloot ons aan te spreken op mijn form omdat ik zogenaamd mijn schouders over de bar hield, wat volgens hem een hernia zou opleveren? Hij had zelf ook een hernia, waardoor weet ik niet. Hij deed een setje voor en hield zichzelf compleet achter de bar, dus schouders er voor, en zijn kont naar de grond (Die van mij staat meer omhoog). Hierdoor ben ik dus nu vrij onzeker geworden en vraag ik mij af of jullie het met de 1e persoon eens zijn, of met de 2e? Dus in principe, shouders over de bar of achter de bar. Ik ben nu een beetje verward hierover.

Dit is mijn laatste setje van vandaag (In total 60kg):



Sorry voor dit lange verhaal maar ik hoop dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven waarom ik deze vraag stel.

En ohja, mijn lifting partner vroeg zich ook af of hij een goede form heeft, hier zijn video:



Alvast erg bedankt!
 
Schouders kunnen niet achter de bar. Indien wel en je zet de bar over het midden van je voet ( maw over je zwaartepunt ) dan ram je de bar recht tegen je schenen als je omhoog gaat. Dit heet ook wel ' squatting your deadlifts '. Dit is niet de bedoeling. Heeft ook totaal niets met hernias te maken. Wat betreft de form is het moeilijk om te zien bij zo'n laag gewicht wat er fout kan gaan. Maar op het eerste zicht zijn verbeterpunten voor zowel jij als je vriend
- ademhaling ( in je buik ademen ( valsalva maneuver ) en goed bracen is misschien wel het belangrijkste dat je kan doen om je hele lichaam te beschermen en alles goed strak te houden)
Dit doe je door een grote teug lucht in je buik te nemen en dan je spieren aan te spannen alsof iemand je in je maag zou slaan.
- lats goed aanspannen voor het beginnen van de lift ( zijn meerdere cues voor maar een goeie vind ik persoonlijk doen alsof je sinaasappels tussen je oksels gaat kapotpersen )
- Zeker je vriend: niet te veel omhoog kijken als je begint te trekken, probeer je nek ongeveer in lijn te krijgen met de rest van je rug

Dit zijn de tips die ik geef, zijn vast nog wel meer tips mar die laat ik aan de anderen over :D
 
Schouders kunnen niet achter de bar. Indien wel en je zet de bar over het midden van je voet ( maw over je zwaartepunt ) dan ram je de bar recht tegen je schenen als je omhoog gaat. Dit heet ook wel ' squatting your deadlifts '. Dit is niet de bedoeling. Heeft ook totaal niets met hernias te maken. Wat betreft de form is het moeilijk om te zien bij zo'n laag gewicht wat er fout kan gaan. Maar op het eerste zicht zijn verbeterpunten voor zowel jij als je vriend
- ademhaling ( in je buik ademen ( valsalva maneuver ) en goed bracen is misschien wel het belangrijkste dat je kan doen om je hele lichaam te beschermen en alles goed strak te houden)
Dit doe je door een grote teug lucht in je buik te nemen en dan je spieren aan te spannen alsof iemand je in je maag zou slaan.
- lats goed aanspannen voor het beginnen van de lift ( zijn meerdere cues voor maar een goeie vind ik persoonlijk doen alsof je sinaasappels tussen je oksels gaat kapotpersen )
- Zeker je vriend: niet te veel omhoog kijken als je begint te trekken, probeer je nek ongeveer in lijn te krijgen met de rest van je rug

Dit zijn de tips die ik geef, zijn vast nog wel meer tips mar die laat ik aan de anderen over :D

Dankje! Ja ik houd het nu bij een laag gewicht vanwege mijn rug, het kan zijn dat het bij mij nog 'tussen de oren' zit dat ik niet hoger durf. Maar ik ben van plan om gewoon langzaam kleine gewichtjes toe te voegen en dan kijken hoe het gaat. En inderdaad vergeet ik soms wel eens goed adem te halen. bedankt voor de tip! En ook de lats aanspannen ga ik rekening mee houden de volgende keer.
 
Back
Naar boven