MuscleMeat

Deadlift ik verkeerd? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik ga je nu namelijk ook vragen hoe een toegenomen trainingsvolume pijn kan veroorzaken. Welk mechanisme zorgt daarvoor?
Is een nogal uitgebreid verhaal eigenlijk. Belasting op pezen, spieren en aanhechtingen zijn voor de hand liggend. Daarachter gaan meerdere systemen gepaard die o.a. betrekking hebben tot regulatoren van stresshormonen en reproductieve hormonen. Onder andere Cytokines, kleine afgescheiden eiwitten die door cellen worden afgegeven en een specifiek effect hebben op de interacties en communicatie tussen cellen, lijken hiermee te maken hebben. Je kunt er topics mee vullen. Of de gemiddelde bouwvakker vragen hoe zijn eerste weken werken aanvoelde, en hoe dit vanzelf beter ging -> aanpassing.
 
Is een nogal uitgebreid verhaal eigenlijk. Belasting op pezen, spieren en aanhechtingen zijn voor de hand liggend. Daarachter gaan meerdere systemen gepaard die o.a. betrekking hebben tot regulatoren van stresshormonen en reproductieve hormonen. Onder andere Cytokines, kleine afgescheiden eiwitten die door cellen worden afgegeven en een specifiek effect hebben op de interacties en communicatie tussen cellen, lijken hiermee te maken hebben. Je kunt er topics mee vullen. Of de gemiddelde bouwvakker vragen hoe zijn eerste weken werken aanvoelde, en hoe dit vanzelf beter ging -> aanpassing.
Toen ik mij vroeger nog weleens in de oefeningen topics begaf en een log had, heb ik het over dit soort aanpassingen weleens gehad met harpep. Ik was toen met name geïnteresseerd omdat ik dagelijks wilde trainen en maxen op 2 oefenen. Het brein is tot fascinerende zaken in staat (niet alleen qua aanpassing met het oog op trainen overigens). Overtraining is iets dat ik niet helemaal kan ontkennen, maar de gemiddelde gymbro traint bij lange na niet hard/ frequent genoeg om in de buurt te komen van overtraining. Al speelt onvoldoende gemotiveerd zijn ook een niet te onderschatten rol.
 
Is een nogal uitgebreid verhaal eigenlijk. Belasting op pezen, spieren en aanhechtingen zijn voor de hand liggend. Daarachter gaan meerdere systemen gepaard die o.a. betrekking hebben tot regulatoren van stresshormonen en reproductieve hormonen. Onder andere Cytokines, kleine afgescheiden eiwitten die door cellen worden afgegeven en een specifiek effect hebben op de interacties en communicatie tussen cellen, lijken hiermee te maken hebben. Je kunt er topics mee vullen. Of de gemiddelde bouwvakker vragen hoe zijn eerste weken werken aanvoelde, en hoe dit vanzelf beter ging -> aanpassing.

Ik ben overgeschakeld van 5x5 stronglifts naar ivysaur 4-4-8, ik moet een pak meer sets er reps nu beginnen deadliften en denk ook dat het daardoor komt. Maar mijn houding was wel alles behalve goed terwijl ik dacht dat het meeviel. Ik ben blij dat ik mezelf eens gefilmd heb. :)
 
Zo?
Of zo?
Ik kan niet kiezen. :D

Op je filmpje zie ik mooi hoe je je scapula aanspant en dat deed ik dus totaal niet. Ik ben blij dat jullie me al zo goed hebben geholpen :thumb:
 
Omdat ik geen zin heb om hele websites die je zelf ook al lang had kunnen vinden over te typen:
https://www.barbellmedicine.com/
https://www.strongerbyscience.com/
https://www.reactivetrainingsystems.com/Home/Main
https://thestrengthathlete.com/blog
https://ironculture.libsyn.com/
https://www.jtsstrength.com/the-jugg-life/

Hier ben je wel even zoet mee.
Vooral de podcasts over pijn en blessures van Barbell Medicine zijn super interessant. Ook tijdens hun Q/A podcasts komen vele vragen ivm dit topic langs.

En stel jezelf eens de vraag:.
De juiste techniek: Wat is dat?
Het antwoord op de vraag: wat is de juiste techniek, begint toch met de vraag: waarom wil je deadliften en die vraag is nog niet beantwoord.
Om jouw film van de sumo als voorbeeld te nemen.als ik de deadlift wil gebruiken om de functie van mijn strekketen (posterior chain) te verbeteren, zou ik niet kiezen voor deze techniek, omdat ik dan heel graag de functie heupextensie wil terugzien in de beweging.
Begrijp mij niet verkeerd,want het gemak en de kalmte waarmee je lift ziet er heel mooi uit. Dus train ik een powerlifter, die op verantwoord wijze zoveel mogelijk gewicht wil tillen, dan stuur ik ze naar jou toe. Komt iemand voor functieverbetering, dan hoop ik op een andere techniek. Maar dan moet wel eerst de vraag beantwoord worden.
 
Is een nogal uitgebreid verhaal eigenlijk. Belasting op pezen, spieren en aanhechtingen zijn voor de hand liggend. Daarachter gaan meerdere systemen gepaard die o.a. betrekking hebben tot regulatoren van stresshormonen en reproductieve hormonen. Onder andere Cytokines, kleine afgescheiden eiwitten die door cellen worden afgegeven en een specifiek effect hebben op de interacties en communicatie tussen cellen, lijken hiermee te maken hebben. Je kunt er topics mee vullen. Of de gemiddelde bouwvakker vragen hoe zijn eerste weken werken aanvoelde, en hoe dit vanzelf beter ging -> aanpassing.
Bedankt voor de uitleg, waardeer ik.
 
Een ander punt in de techniek, die ik heb proberen aan te geven is, dat als je op correcte wijze de spieren wilt trainen langs je wervelkolom, dan zal de spier bij aanspanning je onderrug ietsje holler maken. Dus vanaf het moment dat je ziet dat iemand zijn onderrug opbolt, is hij niet meer bezig met het versterken van die spier en bij mij betekent dat een slechte techniek.
 
Een ander punt in de techniek, die ik heb proberen aan te geven is, dat als je op correcte wijze de spieren wilt trainen langs je wervelkolom, dan zal de spier bij aanspanning je onderrug ietsje holler maken. Dus vanaf het moment dat je ziet dat iemand zijn onderrug opbolt, is hij niet meer bezig met het versterken van die spier en bij mij betekent dat een slechte techniek.
Mijn uitgangspunt is dat je de onderrug tijdens deadlift zoveel mogelijk in de neutrale stand dient te behouden. Voor de meesten zal dit recht zijn, anderen hol of zelfs bol.

En dan is er nog deze tekst, als een soort disclaimer. https://www.myosynthesis.com/roundbacked-deadlifting
 
Voor de meesten zal dit recht zijn, anderen hol of zelfs bol.
Dus als je een iets wat holle rug hebt als ik is het beter om zo te deadliften in plaats van je rug recht te ''proberen" zetten?

Vandaag ook bij een vriend geweest die vroeger nog kine gestudeerd heeft en hij zegt dat ik mijn buikspieren veel meer moet beginnen trainen (doe dit niet) en proberen overal zo veel mogelijk mijn heup wat naar voor te kantelen, dus op de off days ga ik nu de buikspieren en zijspieren trainen.
Ik heb mijn rugspier al te veel getraind tov de buikspieren dus. En hij zei dat de holle rug nog goed meevalt bij mij.

Deze ochtend zaten er weer deadlifts in mijn training, ik heb deze keer geen riem gebruikt en maar 2x4 100kg gedaan, normaal zou dit 4x4 127.5kg moeten geweest zijn. Niets van last in mijn rug en scapula mooi opgespannen, tussen de reps het gewicht even laten rusten en weer opnieuw opspannen, maar als ik langzaam naar beneden ga voel ik het wel rekken en voelt het niet zo natuurlijk aan want ik hou mijn benen te lang gestrekt denk ik.
 
Waarom wil ik deadliften? Om sterk te worden in de deadlift.
 
Back
Naar boven