XXL Nutrition

Deadlift, met of zonder deadstop

Bezoekers in dit topic

Nice! is nog een levendige discussie dus.

Volgens Wendler kan gewoon beide zolang je maar niet als een malloot stuitert en goede form houd.

Ik touch n go nu weer.
 
hoe doe je "vooral niet met de onderrug trekken"? Dat lijkt me heel moeilijk als je uit een soort "goodmorning-houding" overeind komt. Het lijkt me op zich logisch dat je met de kracht van je (onder meer) onderrug-spieren omhoog komt.

Hij bedoelt dat je niet alleen met je onderrug moet trekken en dat het meeste kracht uit je benen moet komen. +100kg puur vanuit je onderrug tillen is gekkenwerk en zal er enkel voor zorgen dat je disc binnen de kortste muren uit je rug getild wordt (bij wijze van spreken dan).
 
Met deadstop, anders is het inderdaad geen deadlift. Mensen die het je zo willen aanleren(want dan blijft er spanning op je spieren staan, vertellen ze) zijn retards.
 
hoe doe je "vooral niet met de onderrug trekken"? Dat lijkt me heel moeilijk als je uit een soort "goodmorning-houding" overeind komt. Het lijkt me op zich logisch dat je met de kracht van je (onder meer) onderrug-spieren omhoog komt.

Je onderrug-spieren worden flink isometrisch belast, net zoals bij een goodmorning. Die spieren leveren dus kracht, maar alleen om je ruggegraat
in een vaste positie te houden. Zodra het gewicht voorbij de knieën is moet je je heupen naar voren drukken, ipv met je rug gaan trekken.

OT:
Ik doe altijd met deadstop, maar touch & go heeft ook zijn waarde in bepaalde situaties. Als je liftoff niet je zwakke punt is bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Met deadstop, anders is het inderdaad geen deadlift. Mensen die het je zo willen aanleren(want dan blijft er spanning op je spieren staan, vertellen ze) zijn retards.

Right, no offence kerel, maar Wendler denkt er anders over. Ik wil echt gewoon een serieuze discussie hierover. Dus vertel.. waarom dan precies?

Wat is er mis met spanning op de spieren houden als je houding goed blijft?
 
Met deadstop, anders is het inderdaad geen deadlift. Mensen die het je zo willen aanleren(want dan blijft er spanning op je spieren staan, vertellen ze) zijn retards.

LOL, mijn trainingsmaatje (nu 50 jaar) heeft 2 weken geleden 325KG getrokken op een wedstrijd. Wij trainen bijna altijd touch and go, maar ja iemand die al zo lang bezig is met die sport zal wel een retard zijn.
 
LOL, mijn trainingsmaatje (nu 50 jaar) heeft 2 weken geleden 325KG getrokken op een wedstrijd. Wij trainen bijna altijd touch and go, maar ja iemand die al zo lang bezig is met die sport zal wel een retard zijn.

Met touch en go word je ook gewoon sterk hoor, maar met deadstop sterker.

Is ook logisch he, je moet compleet opnieuw starten, bij een touch is er sprake van een lichte bounce
 
Je onderrug-spieren worden flink isometrisch belast, net zoals bij een goodmorning. Die spieren leveren dus kracht, maar alleen om je ruggegraat
in een vaste positie te houden. Zodra het gewicht voorbij de knieën is moet je je heupen naar voren drukken, ipv met je rug gaan trekken.

OT:
Ik doe altijd met deadstop, maar touch & go heeft ook zijn waarde in bepaalde situaties. Als je liftoff niet je zwakke punt is bijvoorbeeld.

Wow! Duidelijk uitgelegd! Thanks. Ik ben net begonnen met deadlifts dus het komt zeer goed van pas.
 
Met touch en go word je ook gewoon sterk hoor, maar met deadstop sterker.

Is ook logisch he, je moet compleet opnieuw starten, bij een touch is er sprake van een lichte bounce

Ik ga het ook af en toe met een deadstop oefenen, maar hij zei dat het voornamelijk was om een betere liftoff te krijgen. Ik zal vanavond is een filmpje posten dat hij een 3-tje doet met 275kg touch and go, volgens mij zie ik echt amper/geen bounce.
 
met stop natuurlijk
 
Ik ga het ook af en toe met een deadstop oefenen, maar hij zei dat het voornamelijk was om een betere liftoff te krijgen. Ik zal vanavond is een filmpje posten dat hij een 3-tje doet met 275kg touch and go, volgens mij zie ik echt amper/geen bounce.


Ook al bounce je niet en doe je rustig, alsnog is het makkelijker met touch and go, want de bar heeft nog momentum en niet als hij echt dood ligt

Ik geloof wel dat van touch en go je lockout wat sterker kan worden.
 
sowieso heb je dan zelf ook meer stretch reflex.... zelfde reden waarom sommige lifters eerst een paar keer met hun reet omhoog en omlaag gaan voor ze liften ;)
 
Ook al bounce je niet en doe je rustig, alsnog is het makkelijker met touch and go, want de bar heeft nog momentum en niet als hij echt dood ligt

Ik geloof wel dat van touch en go je lockout wat sterker kan worden.

Dus beide methodes hebben voordelen, misschien verstandig om allebei dus te trainen :)
 
sowieso heb je dan zelf ook meer stretch reflex.... zelfde reden waarom sommige lifters eerst een paar keer met hun reet omhoog en omlaag gaan voor ze liften ;)

starter is right het meeste voordeel van touch en go is niet de bounce maar de immense stretchreflex die er dan nog is.
Die bounce valt wel mee want laat hem maar is los als die boven is en dan stuitert ie nog geen 5 cm van de vloer af. Laat staan als je hem vast houd naar beneden.
 
Ik tik even de grond, is minstens zo goed als een volledige stop en omdat ik meestal 15 kg schijven gebruik kan ik ook dieper gaan dan bij 20 of 25 kg schijven. Is trouwens ook moeilijker voor de grip omdat je nooit kan herpakken.
 
Laatst bewerkt:
Right, no offence kerel, maar Wendler denkt er anders over. Ik wil echt gewoon een serieuze discussie hierover. Dus vertel.. waarom dan precies?

Wat is er mis met spanning op de spieren houden als je houding goed blijft?

Wendler kan veel zeggen, net zoals Ahnoeld veel kon zeggen...
Omdat 9/10 mensen die een touch&go gebruiken het ook misbruiken en gaan bouncen.

Ik had het overigens over paupers die noch touch&go noch deadstop gebruiken(en dus in de lucht blijven hangen met het gewicht). De befaamde cios ik-weet-alles instructeurs.

LOL, mijn trainingsmaatje (nu 50 jaar) heeft 2 weken geleden 325KG getrokken op een wedstrijd. Wij trainen bijna altijd touch and go, maar ja iemand die al zo lang bezig is met die sport zal wel een retard zijn.

Leuk voor je maatje! Maar hoeveel trek jij zelf?
Beiden heeft zo zijn voordelen maar zoals ik al zei in de vorige reactie, misbruiken veel mensen de touch&go.
Bij een deadstop kan je elke rep weer focussen en je houding en/of grip weer optimaliseren.
 
deadlift de naam zegt genoeg eigenljk
 
Wendler kan veel zeggen, net zoals Ahnoeld veel kon zeggen...
Omdat 9/10 mensen die een touch&go gebruiken het ook misbruiken en gaan bouncen.

Ik had het overigens over paupers die noch touch&go noch deadstop gebruiken(en dus in de lucht blijven hangen met het gewicht). De befaamde cios ik-weet-alles instructeurs.

(hehe, instructeurs :D prachtige lui, ik mag ze graag bezig zien :D)

Maar kijk dát bedoel ik ook. Als je de touch en go verkeerd uitvoerd door als een idioot te stuiteren dán is het fout.

Maar ik ben dr wel uit :) : zolang ik vooruitgang boek met touch en go en elke maand 5 kilo meer kan pakken blijf ik touch n go doen. En als ik vast loop schakel ik over op deadstop. Je MOET volgens mij wat dat betreft niks, is persoonlijk toch ;)
 
Back
Naar boven