AndroidHealthClinic

Deadlift - Opbouwend of Ramping?

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Ik hanteer een 2daags fullbody schema met een optionele 3rde trainingsdag.

Dag1: Squat + Romanian Deadlift
Dag2: Conventional Deadlift
Dag3(optioneel): Squats

Ik begin op dag2 met Deadliften en dit is dan ook direct mijn beenoefening voor de Fullbody.
Nu hanteer ik 4x6 werksets met hetzelfde gewicht.

Ik vraag mij af hoe dit op langere termijn zal gaan als je echt zwaar gaat.
Is het gebruikelijk om met met straight sets te werken op de Deadlift of is dit blessuregevoelig en vragen om problemen?

Ik wil namelijk ten alle koste mijn vorm behouden.
Daarin tegen moet het volume moet ook niet te laag liggen omdat het mijn been (rug) oefening is van de dag.

Het valt mij trouwens op dat in bijna geen 1 schema de Deadlift met straight-sets word gedaan.

In ICF5x5, Rippetoe, Stronglifts word het zelfs als absolute no-go gezien.
Maar dat is ook logisch omdat je daarbij op dezelfde dag ook nog 5x5 Squat, dat heb ik namelijk niet.

Workout B
Deadlift (LB Pull) 4x6 ( werkgewicht op alle sets gelijk )
Overhead Press (UB Push) 4x6
Chinups (UB Pull) 4x6
Incline Db Press (UB Push) 3x8
Facepull (Schouder Pull) 3x8-12
Leg Raises (Buik Pull) 3x8-12
Calf Raises ( Kuiten Push) 3x8-12
 
Mijn trainingen leggen qua hoofdmoot het accent op maximale kracht, doe daarom (vrijwel) altijd aan ramping-up. Voordeel is dat je naast opwarmen jezelf ook sterker maakt voor de volgende set a.g.v. grotere activatie van zenuwstelsel (neuromusculaire efficiëntie). Als je hier ervaring in krijgt en het goed doet zal je merken dat je meer kan tillen t.o.v. met grote stappen naar maximaal gewicht verplaatsen. Er is wel een maar; doe niet te veel sets want dan streeft het zijn doel voorbij en verlies je kostbare energie.
Wat ook prima werkt is opwerken naar een relatief zware set, gewicht afleggen en de meer 'pompsetjes' doen.

---------- Toegevoegd om 14:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:08 ----------

Overigens; als je 8 sets van 3 reps doet zit je op hetzelfde volume als 4x6. Met dat verschil dat je bij het eerste op een hogere intensiteit traint (zwaarder). Met 554433 zit je er ook. Is maar een voorbeeld.
 
Ik heb nog niet echt duidelijkheid op mijn vraag met betrekking tot de punten die ik had opgenoemd.
 
Als Jezza heeft gesproken mag het topic op slot
 
Meerdere zware opbouwende sets doen op zware compounds ben ik persoonlijk niet echt fan van, op die manier ben je het meest vermoeid bij je zwaarste set. Er zijn wel goeie toepassingen van maar in de meeste gevallen zou ik het niet aanraden. Een beter alternatief is dan goed opwarmen naar je werkset (opbouwende sets naar je werkgewicht, maar hierbij niet te veel energie vespillen) en daarna lichtere sets doen, zoals Jezza ook al suggereerde.

Straight sets kunnen ook prima voor deadlift. Focus ligt dan (zoals altijd bij straight sets vs 1 zware set) iets minder op maximale krachtontwikkeling en meer op volume. Pas dan wel op, in het algemeen met straight sets maar zeker bij deadlift, dat je niet te zwaar gaat.
 
Meerdere zware opbouwende sets doen op zware compounds ben ik persoonlijk niet echt fan van, op die manier ben je het meest vermoeid bij je zwaarste set. Er zijn wel goeie toepassingen van maar in de meeste gevallen zou ik het niet aanraden. Een beter alternatief is dan goed opwarmen naar je werkset (opbouwende sets naar je werkgewicht, maar hierbij niet te veel energie vespillen) en daarna lichtere sets doen, zoals Jezza ook al suggereerde.

Straight sets kunnen ook prima voor deadlift. Focus ligt dan (zoals altijd bij straight sets vs 1 zware set) iets minder op maximale krachtontwikkeling en meer op volume. Pas dan wel op, in het algemeen met straight sets maar zeker bij deadlift, dat je niet te zwaar gaat.

Waarom word het dan als een taboe bestempelt en er veel word gesuggereerd dat meerdere werksets dan 1x5 spelen met "vuur" is?

Dus een schema met 4x6, 5x5, 4x5 Deadlift aan werksets zou geen probleem moeten zijn?

Ik heb het nu wel over Fullbody training en niet over split of andere gerelateerde vormen van training.
 
Niet te veel luisteren naar de naysayers die zeggen dat je zal sterven bij meer dan 1 set deadlift en zelf ook eens uitproberen wat jij kan trekken qua herstel
 
Waarom word het dan als een taboe bestempelt en er veel word gesuggereerd dat meerdere werksets dan 1x5 spelen met "vuur" is?
Waar en door wie, welke context?
Dus een schema met 4x6, 5x5, 4x5 Deadlift aan werksets zou geen probleem moeten zijn?
Nee moet gewoon kunnen.
 
ramping is zeker goed EN efficient


ik vind het fijn om ramping te gebruiken terwijl ik antagonisten paar


EDIT: JEZZA heeft alles al gezegd
 
Omdat ik in bijna alle schemas ramping weight zie terugkomen en strength schemas zowat altijd 1x5 hanteren.

Fullbody schemas met alle schemas ramping deadlifts:
http://www.muscleandstrength.com/articles/forget-steroids-5-fullbody-workouts-for-serious-gains.html
Het is wat omslachtig geformuleerd maar ze vrezen denk ik dat bijvoorbeeld beginners er allout tegenaan gaan. Ik beschouw sets vanaf ongeveer 75% 1RM als reguliere werksets, 90% van je zwaarste 5repper zal daar wel in de buurt van komen. Dit staat los van zgn. Dynamic Effort sets die in de regel lichter worden gedaan. Kijk hoe het gaat en bouw het geleidelijk op, met 4x6 kom je toch niet gauw boven de 80%-85% van je 1RM uit dus zo een vaart zal het niet lopen imo.
 
Waarom word het dan als een taboe bestempelt en er veel word gesuggereerd dat meerdere werksets dan 1x5 spelen met "vuur" is?

Dus een schema met 4x6, 5x5, 4x5 Deadlift aan werksets zou geen probleem moeten zijn?

Ik heb het nu wel over Fullbody training en niet over split of andere gerelateerde vormen van training.

Het is gewoon een veiligheidsmarge die in de meeste programma's wordt ingebouwd om mensen te beschermen die nog geen idee hebben wat hun 1 RM is. Het is nogal waanzinnig om op 90% van je 1 RM 5x5 te gaan doen, terwijl dit op 70% wel weer kan.
 
Het is gewoon een veiligheidsmarge die in de meeste programma's wordt ingebouwd om mensen te beschermen die nog geen idee hebben wat hun 1 RM is. Het is nogal waanzinnig om op 90% van je 1 RM 5x5 te gaan doen, terwijl dit op 70% wel weer kan.

Ik ben niet echt bekend met het RM gebeuren en hoe dit zich vertaald in de oefening(en) zelf.

1RM staat voor Repetition Max dat is eigenlijk het enige wat ik ervan weet.

Wat bedoel je precies met 90% van je 1RM 5x5 gaan doen, terwijl dit op 70% wel weer kan.
Misschien domme vraag hoe weet je of je het met 70% aan het uitvoeren bent? :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 20:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:50 ----------

Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren met het Fullbody schema en de Deadlift kwa sets&reps?

Dag1: Squat 4x6 + Romanian Deadlift 3x8-12
Dag2: Conventional Deadlift ??
Dag3(optioneel, als ik kan trainen): Squats 3x8

Aangezien op Dag 2 het mijn enige been oefening is, wil ik ook niet te laag in Volume zitten.

Workout B
Deadlift (LB Pull) 4x6 ( werkgewicht op alle sets gelijk )
Overhead Press (UB Push) 4x6
Chinups (UB Pull) 4x6
Incline Db Press (UB Push) 3x8
Facepull (Schouder Pull) 3x8-12
Leg Raises (Buik Pull) 3x8-12
Calf Raises ( Kuiten Push) 3x8-12
 
Weet je hoeveel KG je maximaal voor 1 set van 5 kan deadliften? Als je dat weet gebruik je gewoon 1 van de online 1 rep max calculators. Bij die van bodybuilding.com staat gelijk een handig staatje met daarin de % van je uitgerekende 1 RM.
 
Ik weet nog steeds niet wat nu handig is op Dag 2.

Ramping sets of 3x6 of 4x6 met hetzelfde gewicht.

Het is mijn main fullbody oefening voor de dag voor benen en rug.
Als ik 1x6 opwerk ben ik bang dat het volume te laag licht.
 
Wat je zelf wilt; 4x6 zelfde gewicht of 4x6 met elke set wat zwaarder dan de vorige. Of je nou 4x6 met hetzelfde gewicht doet of 4x6 met elke set wat zwaarder, ik zou wel wekelijks proberen te verhogen. Dit kan met rustige stappen, bijv 2.5% -5%. Dit houd je niet eindig vol natuurlijk, dus begin conservatief. Waarom houd je zo vast aan 4x6 (mag je zelf weten natuurlijk). Mijn eerder gegeven set/rep van 554433 is hetzelfde qua volume.
 
Wat je zelf wilt; 4x6 zelfde gewicht of 4x6 met elke set wat zwaarder dan de vorige. Of je nou 4x6 met hetzelfde gewicht doet of 4x6 met elke set wat zwaarder, ik zou wel wekelijks proberen te verhogen. Dit kan met rustige stappen, bijv 2.5% -5%. Dit houd je niet eindig vol natuurlijk, dus begin conservatief. Waarom houd je zo vast aan 4x6 (mag je zelf weten natuurlijk). Mijn eerder gegeven set/rep van 554433 is hetzelfde qua volume.

Ik snap 554433 niet echt, hoe moet ik dit uitvoeren, hetzelfde als 8x3 sets, is dit pyramide of zelfde gewicht?

Het lekkerste vind ik met straight sets alleen als dit echt zo blessure gevoelig schijnt te zijn?
 
Het lekkerste vind ik met straight sets alleen als dit echt zo blessure gevoelig schijnt te zijn?
Dat kan ook, doe je 4x6 straight sets. Probeer je elke week dan wat gewicht toe te voegen? Blessure gevoeligigheid ben je zelf verantwoordelijk voor. Let op je uitvoering (of je filmt jezelf). Mijn mening is wel dat hoe meer volume per set bij een oefening als deadlift hoe groter de kans op een verlies van vorm is. Maar met 6 reps per set hoeft dit geen probleem te zijn hoor. Repouts met 10+ bedoel ik dan.

---------- Toegevoegd om 14:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:51 ----------

Ik snap 554433 niet echt, hoe moet ik dit uitvoeren, hetzelfde als 8x3 sets, is dit pyramide of zelfde gewicht?
Bijvoorbeeld; 50kg/55/kg/60kg/65kg/67.5kg/70kg
 
Dat kan ook, doe je 4x6 straight sets. Probeer je elke week dan wat gewicht toe te voegen? Blessure gevoeligigheid ben je zelf verantwoordelijk voor. Let op je uitvoering (of je filmt jezelf). Mijn mening is wel dat hoe meer volume per set bij een oefening als deadlift hoe groter de kans op een verlies van vorm is. Maar met 6 reps per set hoeft dit geen probleem te zijn hoor. Repouts met 10+ bedoel ik dan.

---------- Toegevoegd om 14:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:51 ----------


Bijvoorbeeld; 50kg/55/kg/60kg/65kg/67.5kg/70kg

Ja elke week voeg ik gewicht toe voor progressive overload.

---------- Toegevoegd om 13:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:05 ----------

Wat je zelf wilt; 4x6 zelfde gewicht of 4x6 met elke set wat zwaarder dan de vorige. Of je nou 4x6 met hetzelfde gewicht doet of 4x6 met elke set wat zwaarder, ik zou wel wekelijks proberen te verhogen. Dit kan met rustige stappen, bijv 2.5% -5%. Dit houd je niet eindig vol natuurlijk, dus begin conservatief. Waarom houd je zo vast aan 4x6 (mag je zelf weten natuurlijk). Mijn eerder gegeven set/rep van 554433 is hetzelfde qua volume.

Als ik 4x6 ramping doe op Trainingsdag 2 pak ik dan wel genoeg werkvolume als hetzelfde met 4x6 straight sets? Het is namelijk mijn been en rugoefening van de dag, aangezien het fullbody schema is.
 
Als ik 4x6 ramping doe op Trainingsdag 2 pak ik dan wel genoeg werkvolume als hetzelfde met 4x6 straight sets? Het is namelijk mijn been en rugoefening van de dag, aangezien het fullbody schema is.
Doe gewoon de straight sets, voel je na 2/3 sets dit gaat te gemakkelijk verzwaar je gewoon. Staar je niet blind op-> "er staat 4x6 X gewicht dus dan doe ik dat kost wat kost". Je hebt naast heel goede dagen ook baaldagen, en vaak normale dagen. Wees daar een beetje flexibel in, en zie wat je qua 'schema' hebt als een richtlijn.
 
Back
Naar boven