MuscleMeat

Deadlift record zetten 19-23j?

Bezoekers in dit topic

Muscle Morph

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 mei 2012
Berichten
257
Waardering
25
Lengte
1m78
Massa
90kg
Vetpercentage
14%
Beste mensen,

De laatste tijd zit ik er aan te denken een RAW deadlift record te zetten in de leeftijdsklasse 19-23jaar.
Ik ben niet specifiek een powerlifter en heb geen sterke wedstrijd ambities. Het record lijkt mij een mooi persoonlijk doel om naartoe te werken. Ik heb er 4 jaar de tijd voor.

Ik ben momenteel 19 jaar oud en weeg +/- 83kg. Recentelijk heb ik een nieuw PR gezet. Dat was 260kg, RAW, stiff-leg, no straps en drug free.
Inderdaad stiff-leg.. Ik ben ontzettend slecht in legdrive en tot de conclusie gekomen dat mijn quads erg zwak zijn. Dat verklaart ook mijn veel te zwakke squat t.o.v. mijn deadlift. Ik ben me nu extra aan het richten op mijn quads door 2 keer per week te squatten en voornamelijk veel 'deadlift stance box squats' te doen. Verdere adviezen van jullie zijn welkom. Ik kan nu wel lekker doorgaan met stiff-leg, maar ik heb het idee dat ik met legdrive zoveel meer potentie zal hebben...

Terugkomen op zetten van een deadlift record. Wat is het huidige landelijke deadlift record in mijn leeftijdsklasse en gewichtsklasse van 83-93kg? Ik kan meerdere pagina's vinden waar records te vinden zijn maar de gegevens verschillen van elkaar. Volgens deze pagina moet ik boven de 300kg komen:
[Link niet meer beschikbaar]
Volgens deze pagina moet ik boven de 330kg komen:
[Link niet meer beschikbaar]
En nog een andere website laat volgens mij wat anders zien. De leeftijdsklassen verschillen ook van elkaar. Jongens, misschien ligt het aan mij, maar ik snap het even niet ???

Waar moet je verder het record zetten? Kan dat bij een willekeurige powerlifting meet?
 
De eerste link is senioren, jij bent junior.

Edit: tweede link klopt geloof ik wel, dat is deze:

[Link niet meer beschikbaar]

Deze moet je hebben.
Alleen zijn niet alle records al doorgevoerd denk ik.

Daarbij kan je niet op alle wedstrijden records zetten, zo vraag ik me nog af of je bij de Open Powerlifting in september wel records kan zetten. Geloof dat je records kan zetten bij een NK waarbij doping controle is. Neem aan dat je sowieso records kan zetten op het NK RAW in december, maar dan moet je je wel in september kwalificeren.

Geloof dat de deadlifts bij de NPB in de -93 klasse rond de 300 kg liggen en in de -83 kg rond de 260 kg.
 
Die box squat zou ik nogmaals overwegen. Deze is voor raw lifters niet zo effectief als voor geared lifters. Met name omdat je bij een squat een bounce onderin nodig hebt welke van de hamstring komt. Bij boxsquat valt dit belangrijke aspect zo goed als weg en kan je ook niet leren middels de box. Als je de box wilt blijven gebruiken, probeer dan zo te sq dat wanneer iemand de box onder je vandaan zou trekken je niet naar beneden valt maar blijft hangen op hetzelfde punt. Mocht je ooit een filmpje maken, ben wel benieuwd hoe dit eruit ziet met stiff legg. Kan je ook goede kritieken krijgen.
 
Die box squat zou ik nogmaals overwegen. Deze is voor raw lifters niet zo effectief als voor geared lifters. Met name omdat je bij een squat een bounce onderin nodig hebt welke van de hamstring komt. Bij boxsquat valt dit belangrijke aspect zo goed als weg en kan je ook niet leren middels de box.

Wat bedoel je met bounce onderin nodig? Naar mijn weten mag je niet bouncen onderin, of begrijp ik het verkeerd?

Ikzelf doe paused squats (ipv box squats) als assistance bij de normale squat.
 
De eerste link is senioren, jij bent junior.

Edit: tweede link klopt geloof ik wel, dat is deze:

[Link niet meer beschikbaar]

Deze moet je hebben.
Alleen zijn niet alle records al doorgevoerd denk ik.

Daarbij kan je niet op alle wedstrijden records zetten, zo vraag ik me nog af of je bij de Open Powerlifting in september wel records kan zetten. Geloof dat je records kan zetten bij een NK waarbij doping controle is. Neem aan dat je sowieso records kan zetten op het NK RAW in december, maar dan moet je je wel in september kwalificeren.

Geloof dat de deadlifts bij de NPB in de -93 klasse rond de 300 kg liggen en in de -83 kg rond de 260 kg.

Bij de eerste kan je het balkje beneden opzij scrollen en junioren selecteren.

Jouw link laat bij de mannen junioren tot 93kg lichaamsgewicht 200kg deadlift zien, wat nooit kan kloppen. Er moet dan nog inderdaad een hoop ingevuld worden..
 
Wat bedoel je met bounce onderin nodig? Naar mijn weten mag je niet bouncen onderin, of begrijp ik het verkeerd?

Ikzelf doe paused squats (ipv box squats) als assistance bij de normale squat.

Het gaat in deze om de stretch reflex. Bouncen doe je dmv hamstrings op het laagste punt van de lift en dat is competitief gezien meestal net onder parallel. Vooral vanaf parallel en lager zal de hamstring "actief" verlengen en dat is qua tensie de ideale positie voor de stretch reflex. Lager zou bij sommigen mogelijk zijn, maar je dient hoe dan ook te voorkomen dat er ook maar enigerlei "verende" activiteit in het kniegewricht zelf plaats vind, of dat er een voorwaartse beweging van de knie ontstaat. Dit is namelijk vragen om destructieve blessures.
 
Die box squat zou ik nogmaals overwegen. Deze is voor raw lifters niet zo effectief als voor geared lifters. Met name omdat je bij een squat een bounce onderin nodig hebt welke van de hamstring komt. Bij boxsquat valt dit belangrijke aspect zo goed als weg en kan je ook niet leren middels de box. Als je de box wilt blijven gebruiken, probeer dan zo te sq dat wanneer iemand de box onder je vandaan zou trekken je niet naar beneden valt maar blijft hangen op hetzelfde punt. Mocht je ooit een filmpje maken, ben wel benieuwd hoe dit eruit ziet met stiff legg. Kan je ook goede kritieken krijgen.

De deadlift stance box squat ken ik van de PROM Conventional Deadlift Program van George Leeman, die ik overigens niet volg maar de deadlift stance box squat is daar een belangrijke oefening uit. Het leek mij zeer geschikt om quads en dus ook legdrive mee te trainen. Mijn idee erover is dat ik dan mezelf vanuit een ontspannen positie (zittend op de box) omhoog moet drukken met me benen, net als bij een deadlift waarbij je vanuit een ontspannen positie de bar omhoog moet trekken en drukken met je benen. Anders dan bij een normale squat zonder box, waarbij je door je knieën zakt en een bepaalde spanning in je lichaam vasthoudt waardoor je je weer makkelijker omhoog drukt. Is dat wat je bedoelt met bounce?
In ieder geval doe ik deze deadlift stance box squats dus meer om mijn legdrive bij het deadliften in orde te krijgen, dan het verbeteren van mijn squats.
Mijn legdrive bij het deadliften is zo slecht, dat ik bijv. 200kg met perfecte leg drive form niet één keer omhoog krijg, terwijl ik met stiff-leg dat gewicht 10x of meer kan.

Ik heb een filmpje van mij 260kg deadlift PR, alleen wil ik hem niet hier openbaar delen, omdat ik hem niet zo mooi vind. Het is niet zo zeer de kromming in mijn rug (zolang het maar niet de onderrug is die kromt, vind ik het prima, het blijft immers het zetten van een nieuwe PR) maar meer de lelijke beginhouding en stiff-leg... Ik was op dat moment zo opgefokt en gedreven dat ik niet veel controle hield over wat ik deed. Ik kan mijn dropbox-link van het filmpje wel via privé bericht sturen als je dat wil.
 
Gewoon hier gooien. Er zijn nogal wat regels gebonden aan een deadlift op een pl wedstrijd. Hier kunnen we je mooi mee helpen. Er zijn een hoop dingen die je zelf over het hoofd zou kunnen zien als je nog nooit een wedstrijd hebt gedaan. Hou er bijv rekening mee dat een thighride/hitch of geen volledige lockout afgekeurt wordt. Hou er ook rekening mee dat je eerst max effort op squat + bench doet en vaak uren verder bent voor je uberhaupt begint te deadliften, dat is ook iets wat zorgt voor een verschil tussen gymlifts + meetlifts.

260 raw wordt nu in nederland in -83 zelfs pas door 2 mensen getrokken (waarvan ik er zelf 1 ben). Niet dat ik je niet geloof, er zijn vaker mensen die uit verhouding sterk zijn op 1 lift, maar een 100 kilo verschil tussen je squat en deadlift roept wel vraagtekens op mbt je uitvoering. Je mag hem ook pm-men als je dat liever wil, maar publiekelijk heb je meerdere visies.
 
Mijn legdrive bij het deadliften is zo slecht, dat ik bijv. 200kg met perfecte leg drive form niet één keer omhoog krijg, terwijl ik met stiff-leg dat gewicht 10x of meer kan.
Ik kan me jouw frustratie wel voorstellen toch zal je denk ik er verstandig(er) aandoen om meer op techniek te focussen en minder op aantal KG. Dit kan ook door deadlift varianten (ernaast) te gaan doen. Nu is er weinig van te zeggen.
Ik heb een filmpje van mij 260kg deadlift PR, alleen wil ik hem niet hier openbaar delen, omdat ik hem niet zo mooi vind. Het is niet zo zeer de kromming in mijn rug (zolang het maar niet de onderrug is die kromt, vind ik het prima, het blijft immers het zetten van een nieuwe PR) maar meer de lelijke beginhouding en stiff-leg... Ik was op dat moment zo opgefokt en gedreven dat ik niet veel controle hield over wat ik deed. Ik kan mijn dropbox-link van het filmpje wel via privé bericht sturen als je dat wil.
Je mag hem ook pm-men als je dat liever wil, maar publiekelijk heb je meerdere visies.
Met starter eens. Mocht je willen besluiten het filmpje niet meer te laten zien dan trek je de machtiging in, zet je 'm op verborgen als het filmpje op yt staat. Je geeft zelf al aan dat je over de uitvoering ontrevreden bent dat maait al behoorlijk wat gras weg voor de voeten. Ik gok dat je sowieso 'biomechanisch' behoorlijk voor het deadliften bent 'gemaakt'.
 
Gewoon hier droppen, wij van DBB helpen je wel... pm mag ook ik ben ook best sterk..
 
ik ben ook benieuwd naar je filmpje :) graag in PM
 
Dankjewel voor jullie reacties, ik zal hem maar op deze topic gooien. :bang:

@Starter20
Dat verschil moet echt door de zwakke quads komen. Zwakke quads = zwakke squat = no leg-drive.
Ik beschik ook over alle aangegeven kenmerken van weak quads: http://wannabebig.com/training/deadlift-5-plates-like-a-champion/
Waarom is mijn deadlift dan zo hoog? Naast het feit dat ik een zeer grote liefde en passie heb voor deadliften en mijn deadlift-trainingen zeer serieus en intensief aanpak, zal het waarschijnlijk ook een deel talent/genetics zijn; o.a. sterke onderrug + monkeyarms. Dat laatste verklaart ook mijn zwakke bench.
Na ongeveer 13 maanden kon ik al 220kg deadliften. Na een jaar van veel gaten in mijn training kon ik maar 230kg. Vanaf ongeveer februari tot juni heb ik in een dag 2 PR's gezet (eerst 240 en daarna 250) en een maand geleden nog die van 260.
Klinkt eigenlijk best ongeloofwaardig als ik het zo lees :p

DISCLAIMER: Ik denk dat dit is mijn lelijkste 1RM PR tot nu toe is.
http://www.dropbox.com/s/yfytnp5nh9kb5h6/MVI_4166.MOV?dl=0
 
Stay safe OP
 
Ik kan niet goed zien of deze zou worden afgekeurd, maar er is wel veel werk nodig. Je doet deze stiff legged en de schijven liggen dan ook nog eens op een verhoging, dus op een wedstrijd is dit nog erger.
Verder mbt techniek laat ik graag een ander beoordelen.

@Jezza, thanks voor de uitleg ;)
 
Ik kan niet goed zien of deze zou worden afgekeurd, maar er is wel veel werk nodig. Je doet deze stiff legged en de schijven liggen dan ook nog eens op een verhoging, dus op een wedstrijd is dit nog erger.
Verder mbt techniek laat ik graag een ander beoordelen.

@Jezza, thanks voor de uitleg ;)

De schijven liggen niet op een verhoging maar op dunne gevouwen matjes, die overigens bijna helemaal worden ingedrukt door het hoge gewicht. Waarschijnlijk maximaal zo'n 2 cm verhoging. Dat matjes-gedoe moet jammergenoeg van de sportschool medewerkers, anders gaat de vloer stuk :dunno:
Vorige PR's zijn op kale vloer gedaan, toen ging ik nog naar een andere sportschool.....
 
De schijven liggen niet op een verhoging maar op dunne gevouwen matjes, die overigens bijna helemaal worden ingedrukt door het hoge gewicht. Waarschijnlijk maximaal zo'n 2 cm verhoging. Dat matjes-gedoe moet jammergenoeg van de sportschool medewerkers, anders gaat de vloer stuk :dunno:
Vorige PR's zijn op kale vloer gedaan, toen ging ik nog naar een andere sportschool.....

Het is toch 2 cm (en dus een verhoging haha), maar als je dat overstapje van wel of geen verhoging makkelijk kan maken is er geen probleem natuurlijk ;) Sommige mensen merken bij zulke aanpassingen veel verschil namelijk.
 
Wel sterk dat je dit op deze manier voor elkaar krijgt. Ik zou eigenlijk een filmpje willen zien van een set waarbij je ongeveer tussen de 75%-85% van je 1RM doet. Dan hoef je niet te rennen naar het gewicht en dergelijke. Er kan e.e.a. veranderd worden aan je startpositie (die je nu feitelijk niet hebt), en gebruik (zoals je zelf al aangaf) van je hele lichaam inclusief heupen. Bij deze all-out laat je, hopelijk, een andere techniek of in ieder geval op accenten zien dan wanneer je op een lagere intensiteit lift. Of zeg je, dit filmpje is exemplarisch voor mijn gemiddelde setup.
 
Wel sterk dat je dit op deze manier voor elkaar krijgt. Ik zou eigenlijk een filmpje willen zien van een set waarbij je ongeveer tussen de 75%-85% van je 1RM doet. Dan hoef je niet te rennen naar het gewicht en dergelijke. Er kan e.e.a. veranderd worden aan je startpositie (die je nu feitelijk niet hebt), en gebruik (zoals je zelf al aangaf) van je hele lichaam inclusief heupen. Bij deze all-out laat je, hopelijk, een andere techniek of in ieder geval op accenten zien dan wanneer je op een lagere intensiteit lift. Of zeg je, dit filmpje is exemplarisch voor mijn gemiddelde setup.

Een set van 75%-85% van mn 1RM geeft een veel beter beeld. Ik zal proberen deze donderdag misschien een filmpje ervan te maken als mijn rug goed voelt. Heb mijn onderrug bezeerd met leg-pressen 1 week voor mijn laatste PR. Ja ik weet het, niet slim om dan p een PR te zetten, maar een sterke wil laat je soms gekke dingen doen :o
Ik kan in ieder geval een paar reps filmen, niet to failure. En sowieso weer zonder leg-drive
 
Die enorme ruk aan de barbell voor je begint moet je snel afleren. In mijn opinie is dat DE manier om blessures op te lopen, daarbij denk ik aan je biceps en rug. Verder scheelt elke verhoging, ongeacht hoe ver de schijven je matjes indrukken. Leg anders ook matjes neer op het punt waar jij staat, dan kan je het weer ongeveer gelijk maken.

Verder zie ik lifemaxx schijven op de grond liggen (die met het ijzer in het midden?), ik kan niet zien of dat ook degene zijn die aan je barbell zitten? Ik weet dat er bijvoorbeeld in de 25 kilo schijven van lifemaxx een afwijking zit van 1,5-2 kilo per schijf. Stel dat je daar dus 10 schijven van gebruikt, dan zou je dus al minimaal 15 kilo afwijken van wat je denkt te liften. Als het volledig rubberen zijn aan je barbell, dan zal het verschil wel meevallen, maar altijd het nawegen waard. Kan je tegen de tijd dat je een wedstrijd gaat doen toch behoorlijk bedrogen mee uitkomen.

Rond de 0.07 seconden lijk je ook naar achter te gaan wiegen en dus een soort "hitch" te creëren. Op een wedstrijd zou je daar best rode lampjes voor kunnen krijgen, gezien het 1 vloeiende beweging moet zijn.

Ondanks dat alles is het gewoon een sterke prestatie, zeker gezien je leeftijd en lichaamsgewicht. Maar als je lang wilt kunnen blijven liften, moet je dat zeker niet op deze wijze doen. Ik ben dus ook erg benieuwd naar een filmpje van een setje tussen de 75%-85%. En graag zo gefilmd dat we niet onze nek hoeven te breken :D

Als laatste denk ik niet zozeer dat je zwakke quads hebt, maar een squat laat gewoon minder ruimte toe voor technische mankementen. Bij een deadlift kan je zeg maar gewoon met "lompe" kracht werken, terwijl je bij een squat toch echt wat meer gefocust moet zijn.
 
Dit lijkt me geen kwestie van zwakke quads maar leren je quads te gebruiken in onderste gedeelte van de lift. Nu bestaat je setup uit domweg rukken aan de stang dus geen set up. Dit is echt basis, zou veel tutorials kijken mark bell powerlifting2win of rippetoe of nog beter trainen met een ervaren pl-er genoeg op het forum uit het hele land. Zou ook even een andere camara hoek nemen, meer schuin (45 graden) van voren waardoor je heup maar ook de stang duidelijk kan volgen.

Verder zie ik lifemaxx schijven op de grond liggen (die met het ijzer in het midden?), ik kan niet zien of dat ook degene zijn die aan je barbell zitten? Ik weet dat er bijvoorbeeld in de 25 kilo schijven van lifemaxx een afwijking zit van 1,5-2 kilo per schijf.
Heb je deze ervaring ook met de schijven van crossmaxx (label van lifemaxx)?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven