AndroidHealthClinic

Deadlift, Sumo of Gewoon ? (1 bezoeker)

Waar zijn jullie sterker in?

  • Sumo Deadlift

    Stemmen: 8 36,4%
  • Gewone Deadlift (Conventional)

    Stemmen: 12 54,5%
  • Ik hef evenveel zowel sumo als gewoon

    Stemmen: 2 9,1%

  • Totaal stemmers
    22

Bezoekers in dit topic

Of juist wat sterkere schouders krijgen.
Het feit dat je stickingpoint ligt net boven je knieën ligt volgens mij aan het feit dat je schouders niet sterk genoeg zijn.
Je bent maar zo sterk als je zwakste schakel.

Misschien begrijpen we mekaar wel verkeerd want jij zou de eerste zijn die hier problemen mee zou hebben.

Je staat rechtop en laat de barbell voor je maximaal voor je hangen. Je trekt je schouders op tot op het hoogste punt. Op het hoogste punt laat je je schouders roteren naar achter en zak je met de barbell. Eenmaal terug beneden kantel je terug naar voor en kan je opnieuw beginnen.
 
Puur technisch gezien start je met de deadlift met je schouders naar achteren.
Dit moet eigenlijk zo blijven gedurende de volledige beweging.
Als je schouders toch naar voor komen kan je dit inderdaad moeilijk corrigeren omdat je schouders inderdaad geen max deadlift kunnen trekken.

Jij moet dus oefenen om die schouders gedurende de deadlift permanent naar achter te kunnen laten.

Daarvoor zijn barbell shrugs de ideale oefening.
 
over de zwakste schakel daar ben ik het volledig met je akkoord.

verder is het wel zo dat een van de manieren om het einde van je deadlift te verbeteren, je bovenrug te trainen is.


maar 't kan zijn dat we mekaar op 1 punt verkeerd begrijpen, mijn zwak punt ligt halverwege de schenen. van de blokken kan ik namelijk veel meer trekken, mijn deadlift maximum is 195kg, maar ik heb al 260kg van de blokken getrokken.






over het einde van de deadlift heb ik anders ook zo'n paar kleine theorietjes.

soms kan het zijn dat je hip flexors (iliacus (1) & psoas major/minor (2)) te 'stijf' zijn, waardoor je glutes niet op volle kracht kunnen werken, omdat ze te kampen hebben met hun stijve antagonist.

Lo0s3aAZXuPpeVm2XbT7p4FmRn6fG59a.gif


soms is de reden ook overduidelijk, je errectors houden het niet. dat is bij orhan zo, hij kan alles van de grond trekken, maar hij kan zijn rug niet recht houden, hij begint met een rechte rug, maar eens het gewicht van de grond is, rondt zijn rug wat, waardoor hij heel veel moeite heeft om de schouders achter de stang te halen en zich recht te zetten. met een lichter gewicht is dat niet zo, en heeft hij ook helemaal geen probleem bij de lockout, maar doe er 10kg erbij en't kan al duidelijk moeilijker zijn op't einde. maar waarschijnlijk ligt een deel van het antwoord in jouw oplossing ook, dat hij best zijn bovenrug wat sterker maakt, daardoor zou hij zijn rug waarschijnlijk veel rechter en steviger kunnen houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Originally posted by Elyn
Puur technisch gezien start je met de deadlift met je schouders naar achteren.
Dit moet eigenlijk zo blijven gedurende de volledige beweging.
Als je schouders toch naar voor komen kan je dit inderdaad moeilijk corrigeren omdat je schouders inderdaad geen max deadlift kunnen trekken.

Jij moet dus oefenen om die schouders gedurende de deadlift permanent naar achter te kunnen laten.

Daarvoor zijn barbell shrugs de ideale oefening.

is het niet zo dat wanneer je je schouders naar achter trekt, je je uiteindelijke bewegingsomslag verkleint, waardoor je je kansen van meer te trekken aanzienlijk kan verkleinen? van de meeste wedstrijdlifter hoor ik dat je de schouders vooran niet naar achter moet trekken, maar eerder neutraal, sommigen zeggen ronduit dat je je schouders moet laten hangen.


verder raden ze wel allemaal shrugs aan, omdat het de trapezius versterkt. waardoor je, samen met de erector spinae, de rug veel rechter en stabieler kan houden.
 
Zijn zwakste schakel is zijn schouders.
Als het gaat over het "locken" van de baar om het in jouw termen uit te leggen dan vind je de oplossing in mijn voorgaande uitleg.
ALs het gewicht zwaarder wordt slaagt hij er niet in om zijn schouders naar achter te laten.
Kijk maar eens, met een licht gewicht zullen zijn schouders niet naar voor gaan en moet hij eigenlijk geen lock meer doen want ze zijn van in het begin naar achter (of gelockt).
Met die shrugs ga je ook je hele schoudergordel versterken.
Als het geen deadlift eindprobleem is dan heb je onderrugoef. nodig.
 
Het hangt er allemaal van af waar je tilt.
Op IPF kampioenschappen kunnen ze heel streng zijn en pas een down geven als je schouders naar achter zijn.
Dit is steeds een impressie van de scheidsrechter.
Benny Verbeke bvb kan 320 Kg tillen aan 80 Kg maar zijn schouders staan altijd naar voor omdat ze dat immens gewicht niet meer kunnen houden.
De ene scheidsrechter gaat dit goedkeuren en de andere keurt het af.
Ik vind 320 Kg een immense prestatie maar eigenlijk moeten de schouders naar achter.
Als je achteraan start met de schouders en je kan ze daar houden dan hoef je helemaal die lock beweging niet meer te doen.
 
maar dat locken (dus de schouders achter de stang brengen) gebeurt toch grotendeels door de glutes en bovenrug als ik me niet vergis?

Olech Jaroslaw (foto) laat ook zijn schouders hangen, dus naar mijn mening gebeurt het locken toch door je heupen naar voor te duwen en je bovenrug naar achter te brengen, niet door je schouders zelf te bewegen ?



[Abeelding niet meer beschikbaar]
[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Originally posted by Elyn
Als je achteraan start met de schouders en je kan ze daar houden dan hoef je helemaal die lock beweging niet meer te doen.


heeft dat dan niet vooral met techniek te maken? dus niet zomaar de stang van de grond tillen maar met de schouders achter de stang beginnen en dat zo houden door naar je zwaartepunt te trekken?
 
Inderdaad, dat klopt,

Olech zijn beurt is naar mijn mening ook discutabel.

Verbeke heeft dergelijke beurten al veel afgekeurd gekregen.
 
Olech is een sumo lifter.
Uw probleem spreekt in het voordeel van Sumo's.
Olech begint te liften met zijn schouders in die stand.

Conventionele lifters tillen hun derriere op als het te zwaar wordt. Dan wordt de hoek en belasting uiteraard heel groot zodat de schouders een maximale belasting krijgen en gaan doorhangen.
Dit is enkel op te lossen door in de eerste plaats lager met den derriere te vertrekken (beenoef) en als je dan toch moet corrigeren heb je je schouders (dus shrugs) nodig.
 
lijkt mij spijtig, want boven is boven, en als je van de zijkant kijkt, en de schouders zitten achter de stang, dan is er helemaal geen reden tot afkeuren toch. schouders achter de baar, benen gestrekt, gedaan, punt uit.

dus als je techniek in jouw voordeel kan laten uitdraaien, lijkt het mij logisch om dat te doen, zolang het binnen de regels is van de federatie. ik ken zelfs deadlifters die aanraden je bovenrug te ronden, omdat het de bewegingsuitslag nog verkleint. dus enkel nog door techniek je schouders achter de stang kunnen houden en 't zou perfect moeten zijn.
 
dit is het advies van een conventionele powerlifter :

You need to find the perfect spot where your hips are close to the bar, your shoulders are behind the bar, your lower back is arched, your upper back rounded, your belly full of air, and you can pull toward your body.

Dave Tate deadlift ondertussen 350kg.
 
Het reglement schrijft niet dat je schouders achter de baar moeten zijn maar dat je schouders achterwaarts moeten geblokeert staan.
Lifters die beweren dat je je rug moet ronden zullen naar mijn mening niet lang blijven tillen. Dit is compleet tegen alle rugschoolregels in.
 
Kan voor hem persoonlijk wel opgaan doch dit is een slechte sT.
Ronde rug is slecht, dat zal iedereen je zeggen.
Geloof wie je wil, ik heb 267.5 Kg getilt aan 59.5 Kg, met een rechte rug.
Nu iedereen is vrij te tillen zoals hij wil hé
 
"(...)
2. On completion of the lift the knees shall be locked in a straight position and the shoulders back.

Causes for disqualification of a Deadlift :
(...)
2. Failure to stand erect with the shoulders back."


dus het komt erop neer het te interpreteren zoals je zelf denkt, of zoals de scheidsrechter ze interpreteert.

bij mijn weten kan "shoulders back" de twee kanten opgaan, maar ik zou eerder zeggen, duidelijk achter de stang, en NIET de schouderbladen samengetrokken.



wat Dave zegt over de geronde bovenrug :

This is a mistake I made for years. Stand in a deadlift stance and pull your shoulder blades together. Take a look at where your fingertips are. Now if you let your shoulders relax and even round forward a little you'll see your fingertips are much lower. This is why we teach a rounding of the upper back. First, the bar has to travel a shorter distance. Second, there's less stress on the shoulder region. It'll also help to keep your shoulder blades behind the bar.
let wel, hij heeft het over de bovenrug, de onderrug moet ten alle tijden gehold zijn, of op zijn minst recht.
 
ja, ik doe het ook met een rechte rug hoor, maar mijn armen laat ik gewoon hangen.
 
Neem maar van mij aan dat ze bedoelen dat de schouders naar achter moeten.
Als je ze naar voorlaat zoals Olech geef je de kans aan de scheidsrechter om de baar af te keuren.
Vrije vertaling van:"Failure to stand erect with shoulder back" - niet slagen in het rechtstaan met de schouders achteruit. Dus afkeuren als je niet kan rechtstaan met de schouders achteruit.
 
mja, dat is dan wel klote voor de grote deadlifters die dan zo deadliften. eventueel kunnen ze de borst extra vooruit brengen om de indruk te geven dat je echt rechtstaat met de schouders achteruit.
 
Leuke discussie mannen. Maar Spike als jij te technisch wordt kan ik niet volgen hoor:D
Als ik lift zet ik mijn schouders op slot zo ver mogelijk naar achter van bij het begin hoor spike. Als ik het moeilijk krijg halverwege is het omdat mijn schouders naar voor zakken
 
ik laat mijn schouders sowieso zoals ze zijn. op't einde duw ik mijn borst vooruit en breng ik mijn heupen naar voren. nog nooit een deadlift afgekeurd daarvoor. maar je moet het voor jezelf eens uitmaken. eens zien wat het geeft met mijn raad, en ook de raad van wim zeker opvolgen.
 
Back
Naar boven