AndroidHealthClinic

Deadlift te diep (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

rotterdambb

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
21 sep 2011
Berichten
1.047
Waardering
44
Vetpercentage
12%
Ik ben momenteel op de uitvoering van mijn deadlift aan het oefenen.
Aangezien ik nogal een kwetsbare en gevoelige onderrug heb, wil ik een fout hierin hoe dan ook zien te voorkomen.

Ik merk dat als ik te diep ga met mijn deadlift (dus te ver moet zakken om weer in de beginpositie op de grond te komen) ik een slechte positie aanneem en me rug niet meer goed houd.

Is het goed als ik links en recht wat schijven op de grond leg zodat ik dan wat minder verf hoef te zakken om weer in de beginpositie te geraken?
Of moet ik dan verder door me knieen zakken? Als ik dat namelijk doe dan merk ik juist dat ik hem niet goed uitvoer.

Zou dit ook iets met lenigheid te maken kunnen hebben of een slechte uitvoering oid?

Hoor jullie feedback graag!
 
Kijk eerst eens of je setup wel in orde is, een video vanaf de zijkant gefilmd zou goed zijn om dit te kunnen zien.

Verder is het allemaal niet super ingewikkeld:

 
Ik neem aan dat we het hebben over een conventionele deadlift. Die voer je iedere herhaling uit vanuit de grond en 'te diep zakken' kan dan helemaal niet. Iedere herhaling is namelijk op maximale diepte (gewicht op de grond). Soms lukt het mensen niet om bij de deadlift de juiste startpositie in te nemen. Hun onderrug bolt.

Vaak proberen ze hieromheen te werken door:
- De gewichten op een kleine verhoging te leggen waardoor de ROM kleiner wordt en wel de juiste houding aangemomen kan worden.
- Ze nemen een positie aan die meer op een squat lijkt. Door de kont lager te brengen en iets naar achter te hellen kan de rug in een juiste positie gehouden worden.

Deze zijn echter niet optimaal. De oorzaak zit hem meestal in een gebrek aan flexibiliteit. Soms ook gecombineerd met het niet weten van de juiste 'stappen' om tot de juiste uitgangshouding te komen (zie filmpje starx).

Op alle dagen dat je geen benen traint, adviseer ik twee maal per dag verschillende dynamische en statische stretches en bewegingen te doen. Tien minuten per keer is voldoende. Op de dagen dat je benen traint adviseer ik een echt goede warming up + een aantal dynamische stretches / bewegingen. Na de training kun je dan nog enkele statische stretches doen. Te alle tijden is het belangrijk om wel een goede stretch te zoeken, maar dat het geen echte pijn doet. De sleutel is voornamelijk het heel vaak doen. Ikzelf heb een routine die ik dagelijks doe, maar ken de namen van de beweging niet (en uitleggen in tekst is bijna onmogelijk). Dus je zult even zelf op zoek moeten. Bijkomend voordeel van de stretches: Je verbeterd je algehele mobiliteit en ook je squat zal hier voordeel van hebben.


Voor nu wil ik je adviseren om te liften met de gewichten op een kleine verhoging. Iedere herhaling het gewicht weer terug op de grond te leggen. Dus nadat je de stang neerlegt je startpositie opnieuw innemen en houding checken. En de volgende herhaling doen. Etc etc. Op die manier pak je iedere herhaling een volldige liftoff EN is de kwaliteit van uitvoeren bij iedere herhaling maximaal.

Werk aan je flexibiliteit (hamstrings, kuiten, enkelgewricht, heupflexoren / heupen, glutes, etc). Na een maand kijk je of de verhoging waarop je de gewichten legt iets lager kan. Meestal zul je na 2-3 maanden dagelijks eraan werken in staat zijn om een volledige ROM vanuit de grond te halen. Als het echt maar heel weinig scheelt, helpt het ook om je schoenen uit te doen (de dikte van je zool is de winst die je haalt).
 
Dat is een goede!

Ik hebt huis een stang liggen, is voor mij dan heel makkelijk om zo meerdere keren per week aan me houding en flexibiliteit te werken.
Zal dan eerst wat gewichten eronder liggen en na een paar weken kijken hoe het gaat als ik de gewichten eronder vandaan haal.

bedankt voor delen van het filmpje, wordt heel helder en duidelijk aangegeven!

Ik ga ermee aan de slag, top!
 
Het is niet super ingewikkeld, maar ik mis in de reacties de beperkingen van lichaamsverhoudingen. Met sommige verhoudingen zou een sumo deadlift beter werken.
 
Back
Naar boven