XXL Nutrition

deadlift, verhouding knieën en rug buigen

Bezoekers in dit topic

Speeddragon

Cool Novice
Lid geworden
23 mei 2013
Berichten
40
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
106kg
Ik heb al een hoop filmpjes zitten bekijken en het valt me op dat bij iedereen de deadlift beweging erg soepel gaat. Er is echter een ding dat ik niet duidelijk krijg.

Als ik naar deze voorbeelden kijk:

Valt me op dat als ze omhoog komen ze eigenlijk eerst de benen strekken en op het moment dat de stang richting de knieën komt ze beginnen met het verticaal maken van zijn rug. Naar beneden gaat eigenlijk eerst de rug en dan als de stang bij de knieën is buigen ze pas de kniën (dus omhoog eerst knieën dan rug, naar beneden eerst rug dan knieën.

Als ik beschrijvingen lees over deadlifts lees je nooit echt iets over de volgorde tussen rug buigen/strekken of knieën buigen/strekken en. Is dit iets waar je op moet letten, of maakt het weinig uit of dit samen gaat of in in die volgorde?
 
Het gaat er gewoon om dat je knieën niet in de weg zitten, anders krijg je een inefficiënte bewegingsbaan van de barbell (aka, gaat niet in een rechte lijn omhoog en omlaag). Lichaamsverhoudingen kunnen een groot verschil maken, maar doorgaans komen de knieën en rug wel ongeveer tegelijk in beweging in het begin.
 
Ja dit is iets waar je op moet letten. Eigenlijk bij beide filmpjes schieten de heupen omhoog, bij de tweede wat minder dan de eerste.

Een goede que om hierop te letten is je voeten keihard de grond in de drukken zodat je er een legpress van maakt.

check even het kanaal van Alan thrall, omar isuf, candito, silent_mike en bij pete rubish, dat zijn betere voorbeelden.
 
Back
Naar boven