Fitness Seller

deadlift

Bezoekers in dit topic

Good old SLDL :(

006.jpg

Totaal niet vergelijkbaar met de RDL

DOe ze ook wel eens 1-2 keer per maand, komt meestal iemand naar me toe (die zelfs niet eens DL) zegt ie: jouw rug is niet recht, is slecht bla bla.
Ik keek naar hem zo:
bertstare.gif

Round back SLDL! Prima oefening, mits goed uitgevoerd door een ervaren trainee.

SLDL is van oorsprong altijd met een ronde rug. Het doel is zo diep mogelijk te komen door erector flexie. In tegenstelling tot de RDL waar erector flexie juist niet de bedoeling is.

BS oefening ook voor een meer gevorderd iemand. Heb studies er van gezien waar uit naar voren kwam dat het extra gewicht (halter) zelfs kans gaf op permanent uiteen schuiven van filamenten. Zal'm zelf nooit aanraden aan wie dan ook. Als je de erector wilt trainen zijn daar betere oefeningen voor

SLDL => erectorsloper, RDL => prima hamstringbouwer (in combi met een knie flexie oefening)

---------- Toegevoegd om 15:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

DOe ze ook wel eens 1-2 keer per maand, komt meestal iemand naar me toe (die zelfs niet eens DL) zegt ie: jouw rug is niet recht, is slecht bla bla.
Ik keek naar hem zo:
bertstare.gif

Als je target de erector is dan moet je gebruik maken van flexie/extensie van de onderrug. Maar ben het wel met hem eens dat ik het een slechte oefening vind (alleen waarschijn voor een andere reden)

SLDL is van oorsprong altijd met een ronde rug. Het doel is zo diep mogelijk te komen door erector flexie. In tegenstelling tot de RDL waar erector flexie juist niet de bedoeling is.

BS oefening ook voor een meer gevorderd iemand. Heb studies er van gezien waar uit naar voren kwam dat het extra gewicht (halter) zelfs kans gaf op permanent uiteen schuiven van filamenten. Zal'm zelf nooit aanraden aan wie dan ook. Als je de erector wilt trainen zijn daar betere oefeningen voor

SLDL => erectorsloper, RDL => prima hamstringbouwer (in combi met een knie flexie oefening)

---------- Toegevoegd om 15:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

Als je target de erector is dan moet je gebruik maken van flexie/extensie van de onderrug. Maar ben het wel met hem eens dat ik het een slechte oefening vind (alleen waarschijn voor een andere reden)

Hier kan ik mij deels in vinden. Met betrekking tot krachttraining (en dus ook progressief laden) vind ik het geen goede oefening en zijn er veel betere en veiligere alternatieven. Echter zie ik ook patiënten in het dagelijks leven die de hele dag hun rug stijf recht houden, zelfs bij het optillen van een pen van de grond.

Ik ben van mening dat de rug is gemaakt om te bewegen en dat je niet 24 wervels hebt gekregen, met zo veel ruimte om te bewegen, om ze helemaal stijf en stil te houden.

Dan mag je ook vermelden wat voor reden dat is, altijd interessant meerdere meningen te lezen/horen.
Ik doe conventional DL's, soms SLDL en soms weer RDL....vind alleen niet zo fijn of lijkt me onlogisch om met RDL vóór de grond te stoppen.

Ik ben van mening dat de rug is gemaakt om te bewegen en dat je niet 24 wervels hebt gekregen, met zo veel ruimte om te bewegen, om ze helemaal stijf en stil te houden.

Volledig met je eens, ben ook van mening dat tillen vanuit je benen een eigen leven is gaan leiden wat tot overdrijven nijgt.

---------- Toegevoegd om 19:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:55 ----------

Ik doe conventional DL's, soms SLDL en soms weer RDL....vind alleen niet zo fijn of lijkt me onlogisch om met RDL vóór de grond te stoppen.

Als je targetspier (ham/glute) z'n max. bewegingsuitslag heeft bereikt, waarom zou je dan verder gaan?

Target van een SLDL is anders dan die van RDL

- DL => compound
- SLDL => Erector (Ja, je voelt je hams maar dat komt voornaamlijk door de statische belasting/rek, niet door dynamische belasting wat de SLDL dus meer en rek oefening maakt voor de hams)
- RDL => Post. chain

Terug
Naar boven