AndroidHealthClinic

deadlift

Bezoekers in dit topic

Schwarzeneggertje

Colossal Veteran
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
14.685
Waardering
12.151
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
17%
1625046814532.png

Vond dit op Fysiotherapie4all. Zelf denk ik dat het juist andersom is. Mijn vriendin en ik zijn (ik weer) begonnen met deadliften en ik had het haar op mijn manier (linker plaatje) geleerd. Omdat ik deze oefening al heel lang niet meer heb gedaan weet ik eigenlijk niet meer hoe we het vroeger bij het powerliften deden. Graag advies.
 
Het hangt van jouw doelstelling af. Op het linkerplaatje kan je alleen omhoog komen door een knie extensie beweging te maken en daar train je vnl quadriceps mee. Op het rechter plaatje kan je alleen maar omhoog komen door een heup extensie te maken en daar train je meer hamstrings en gluteus mee.
 
Het hangt van jouw doelstelling af. Op het linkerplaatje kan je alleen omhoog komen door een knie extensie beweging te maken en daar train je vnl quadriceps mee. Op het rechter plaatje kan je alleen maar omhoog komen door een heup extensie te maken en daar train je meer hamstrings en gluteus mee.
Bedankt!

Ze heeft last van haar heup en moet van haar fysio o.a. squats doen. Haar mobiliteit en coordinatie is echter niet goed en daarom stelde ik voor deadlifts ipv squats te doen. Fysio vond dat geen goed idee maar die heeft vast ook geen goed idee wat deadlifts precies zijn. Zelf vind ik het een erg leuke oefening maar deed dealifts altijd in sumo stijl, net als de meeste powerifters rond 1980. Wou de oefening nu met voeten dicht bij elkaar en greep buiten de benen gaan doen als bodybuilding oefening..
 
Het rechter plaatje, zou ik niet kunnen, teveel rug, onderrug.
De foute manier, diep zakken en vanuit de benen wel.
 
Het rechter plaatje, zou ik niet kunnen, teveel rug, onderrug.
De foute manier, diep zakken en vanuit de benen wel.
Dat bedoelde ik ook met "dat die fysio niet echt verstand heeft van deadliften". Het is 1 van mijn beste oefeningen en ik kan er makkelijk veel gewicht mee nemen. Met >>150kg zou ik meteen last krijgen van mijn onderrug bij de uitvoering rechts.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoog je verder precies uitkomt is misschien wat secundair en afhankelijk van proporties maar ik zou de bar wel boven het midden van je voet plaatsen anders gaat het aan het begin van de beweging eerst daarnaartoe omdat dat je zwaartepunt is.

Waarschijnlijk schieten je heupen dan eerst omhoog om alsnog in positie van het tweede plaatje te eindigen, terwijl de bar al in beweging is en horizontaal momentum krijgt, wat niet efficient is, of met je zwaarste gewicht simpelweg niet kan, of je valt bijna voorover, etc.

En schouders iets ervoor zodat je de bar met je lats naar achteren tegen je schenen op z'n zo recht mogelijke verticale lijn getrokken houdt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het niet 1 op 1 overnemen van een plaatje door variatie is lengte van ledematen. Er is op YT best veel goed advies te vinden, deze bijvoorbeeld.
Snap wat je bedoelt, maar dit was het advies vanuit fysiotherapie (4all). Zelf ben ik nog flexibel genoeg om de houding van het linker plaatje toe te passen.
 
Als je vriendin relatief heel lange benen heeft kan je overwegen de bar voor haar (tijdelijk) hoger te plaatsen in de startpositie.
 
Als je vriendin relatief heel lange benen heeft kan je overwegen de bar voor haar (tijdelijk) hoger te plaatsen in de startpositie.
:thumb:Ze denkt dat ze langer dan ik is en hele lange benen heeft, maar is in werkelijkheid iets korter en heeft ook relatief kortere benen. Had jouw goede tip al toegepast door het halter op een verhoginkje te zetten.
 
Ervan uitgaande dat jij of je vriendin niet uitzonderlijke lichaamsverhoudingen heeft én dat het doel is om de deadlift zo efficiënt mogelijk uit te voeren - en dus niet als een clean deadlift, als een halve squat, 'voor meer quadactivatie' of de klassieker 'het is slecht voor de onderrug' - is dat het rechterplaatje. De deadlift is in de eerste plaats een heupstrekker en geen kniebuiger, en het is dus geen veredelde parallel squat met de halter vóór je. Je quarter squat is sterker dan je parallel squat, als je dus met een lagere heuppositie start zullen je heupen automatisch omhoog schieten naar de sterkste positie vóórdat de halter van de grond los komt.
Als je met de heupen hoger start, kantelt je hele bovenlichaam wat naar voren en zullen de schouders in de meeste gevallen iets vóór de halter uit komen. Dat is prima.

Verder wil je inderdaad de halter boven het midden van de voet hebben vanwege het zwaartepunt argument wat chrisk al aan gaf.
 
Laatst bewerkt:
Ervan uitgaande dat jij of je vriendin niet uitzonderlijke lichaamsverhoudingen heeft én dat het doel is om de deadlift zo efficiënt mogelijk uit te voeren - en dus niet als een clean deadlift, als een halve squat, 'voor meer quadactivatie' of de klassieker 'het is slecht voor de onderrug' - is dat het rechterplaatje. De deadlift is in de eerste plaats een heupstrekker en geen kniebuiger, en het is dus geen veredelde parallel squat met de halter vóór je. Je quarter squat is sterker dan je parallel squat, als je dus met een lagere heuppositie start zullen je heupen automatisch omhoog schieten naar de sterkste positie vóórdat de halter van de grond los komt.
Als je met de heupen hoger start, kantelt je hele bovenlichaam wat naar voren en zullen de schouders in de meeste gevallen iets vóór de halter uit komen. Dat is prima.

Verder wil je inderdaad de halter boven het midden van de voet hebben vanwege het zwaartepunt argument wat chrisk al aan gaf.
Bedankt voor de uitleg. Alleen probeer ik bij deze oefening niet zoveel mogelijk gewicht te tillen.
 
Of het doel nu hypertrofie of maximaalkracht is of iets anders, dat verandert toch niets aan de efficiëntie?

Mee eens, dat doet het ook niet.
Het rechter plaatje toont een biomechanische efficiente deadlift beweging, het linkerplaatje is een beweging die niet goed kan uitmaken of het nou een squat of deadlift gaat worden.

Als maximaalkracht niet het doel is (en je wilt een soortgelijke beweging zoals op het linkerplaatje maken), dan zou ik adviseren om een trap bar deadlift te gaan doen.
Doordat de stang niet in weg zit bij een trap-bar is het ook meteen een vrijere -hoogstwaarschijnlijk- prettigere en veiligere beweging.
 
Of het doel nu hypertrofie of maximaalkracht is of iets anders, dat verandert toch niets aan de efficiëntie?
Toch wel, een ander voorbeeld is een leg curl die al dan niet met de heupen op het bankje wordt gedaan. Bij de deadlift wil ik zo weinig mogelijk gebruik maken van concentrische contractie van de erector spinae.
 
Back
Naar boven