MuscleMeat

deadlift

Bezoekers in dit topic

Toch wel, een ander voorbeeld is een leg curl die al dan niet met de heupen op het bankje wordt gedaan. Bij de deadlift wil ik zo weinig mogelijk gebruik maken van concentrische contractie van de erector spinae.
Dan wil je de lift dus om bewuste redenen niet op de meest efficiënte manier uitvoeren, dat kan natuurlijk. Je initiële vraag was - volgens mij - hoe er bij het powerliften gedeadlift wordt, daar reageerde ik op. In jouw geval zou ik dan ook voor een trap bar deadlift gaan, dan kun je iets meer upright blijven met het torso. Mag ik vragen waarom je je erector niet op die manier zou willen belasten?
 
Bij 't linker plaatje begrijp ik niet goed waarom iemand niet gewoon gaat squatten? Is geen oordeel ofzo, ik snap het gewoon niet?

Als je vriendin relatief heel lange benen heeft kan je overwegen de bar voor haar (tijdelijk) hoger te plaatsen in de startpositie.
Of sumo.
Iets met de stand van de heupen en vrouwen?

Haar mobiliteit en coordinatie is echter niet goed
Heeft ze dan niet meer aan lunges en plyometrische oefeningen?
Ik weet niet wat ze met haar heup heeft, maar ik denk dat de hip thrust voor de meeste vrouwen een toegevoegde waarde heeft. Vooral die met een band, ook weer iets met de heupen
 
Bij 't linker plaatje begrijp ik niet goed waarom iemand niet gewoon gaat squatten? Is geen oordeel ofzo, ik snap het gewoon niet?


Of sumo.
Iets met de stand van de heupen en vrouwen?


Heeft ze dan niet meer aan lunges en plyometrische oefeningen?
Ik weet niet wat ze met haar heup heeft, maar ik denk dat de hip thrust voor de meeste vrouwen een toegevoegde waarde heeft. Vooral die met een band, ook weer iets met de heupen
Waarschijnlijk versleten gewricht.
 
Dan wil je de lift dus om bewuste redenen niet op de meest efficiënte manier uitvoeren, dat kan natuurlijk.
Klopt. Squats doe ik ook het liefst met het halter hoog op de trapezius en bijna verticale rug. Of front squat.
Je initiële vraag was - volgens mij - hoe er bij het powerliften gedeadlift wordt, daar reageerde ik op.
Is ook zo, ik ben gewoon vergeten (40 jaar geleden) hoe er in de regular stance gedealift werd. Rond 1980 deed de meerderheid, ik ook, Sumo stijl.
In jouw geval zou ik dan ook voor een trap bar deadlift gaan, dan kun je iets meer upright blijven met het torso.
Inderdaad.
Mag ik vragen waarom je je erector niet op die manier zou willen belasten?
Chronische hernia klachten.
 
Dankzij dit topic kwam ik er dus achter dat ik eigenlijk al jaren op manier 1 deadlift en niet beter wist als dat dit de normale deadlift form was. Gisteren de techniek van plaatje B uitgetest met behulp van het filmpje van Thrall, en ik moet zeggen dat het inderdaad een stuk beter aanvoelt. Waar ik in het verleden relatief langzaam uit de bottom positie schoot, ging dat nu eigenlijk zeer vloeiend met vergelijkbaar gewicht. Ook voelde ik na afloop m'n onderrug een heel stuk minder.
 
Wellicht wat bruikbare info. Ik zie dat dit van 2006 is, waar blijft de tijd. Het gaat om "A New, Rather Long Analysis of the Deadlift" by Mark Rippetoe.
 

Bijlagen

  • 51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf
    694,9 KB · Weergaven: 49
Ik denk dat het meeste ondertussen al wel gezegd is. Echter wil ik de volgende link nog toevoegen, omdat deze erg uitgebreid is, en ik deze zelf vaak gebruik als referentie. Tevens is er een soort gelijke gids voor bankdrukken en squaten die ook sterke aanraders zijn!

https://www.strongerbyscience.com/how-to-deadlift/
 
Back
Naar boven