XXL Nutrition

Deadliften en Squatten als beginner gevaarlijk?

Bezoekers in dit topic

Ik beb een keer gedeadlift met 60kg en dan 4setjes van 8 herhalingen en heb er daarna 5 dagen last van gehad. Het zal wel aan m'n uitvoering liggen, maar ik vind het geen fijne oefening en ik ga dus ook niet meer deadliften. Wil het risico niet lopen dat ik met die oefening m'n rug verneuk.

Voer de oefening op de correcte manier uit, begin met laag gewicht en bouw op.. Dan zul je je rug niet vernken maar alleen maar profiteren van deze geweldige oefening. ;)
 
Ik beb een keer gedeadlift met 60kg en dan 4setjes van 8 herhalingen en heb er daarna 5 dagen last van gehad. Het zal wel aan m'n uitvoering liggen, maar ik vind het geen fijne oefening en ik ga dus ook niet meer deadliften. Wil het risico niet lopen dat ik met die oefening m'n rug verneuk.

Drop the weight. Leren deadliften met je een rechte rug. Je voelt direct na een deadlift of de uitvoering goed was of niet. Het mag imo wel dat je de eerste keren na deadlifts wat last ervan hebt, het zijn spieren die je bijna niet ontwikkelt in tegenstelling tot andere spieren en meestal zijn ze dus nog niks gewoon. MAar 5 is wel veel zeker als je ziet naar gewicht envolume dat je gebruikt hebt. Gwn leren met rechte rug, zonder deadlifts kom je niet ver in deze sport.
 
Ik ging vorige week voor het eerst naar de sportschool en ik mocht niet deadliften/squaten omdat het "te gevaarlijk" was voor een beginner en dat je een hernia kon krijgen. Ik zie niet echt hoe het gevaarlijk is als je gewoon niet te zwaar begint en de goeie techniek gebruikt (Ik oefen al 2 weken dmv youtube filmpjes)

Leeeeeeeeevunsgevaarlijk!!!!
 
Kunnen ze je beter goed uitleggen hoe moet....ipv het te verbieden...
Verkassen uit die gym !!

Idd, het is makkelijker iets taboe te verklaren dan uit te leggen hoe het werkt :mad:

Maar, mischien weten ze het zelf ook niet en durven ze daar niet voor uit te komen.
 
Ik beb een keer gedeadlift met 60kg en dan 4setjes van 8 herhalingen en heb er daarna 5 dagen last van gehad. Het zal wel aan m'n uitvoering liggen, maar ik vind het geen fijne oefening en ik ga dus ook niet meer deadliften. Wil het risico niet lopen dat ik met die oefening m'n rug verneuk.

is toch niet zo vreemd als je de oefening nooit hebt gedaan? dan voel ik het ook altijd een paar dagen.. of je moet geen spierpijn bedoelen
 
Kom net trug van de sportschool en er was niemand dus ik kon gewoon m'n gang gaan. Was makkelijker dan ik dacht. Moet je dezelfde bar gebruiken waar je ook mee squat bij het deadliften?

En waar moet je de bar vastpakken bij het squatten/deadliften? bij het gladde gedeelte?

jesus christ.. haha
eerst zegt ie: het was makkelijker dan ik dacht.. daarna: waar moet je de bar eigenlijk vastpakken, bij het gladde gedeelte?
 
waarom denk je dat er stroeve gedeelten op een stang zitten
 
Ik beb een keer gedeadlift met 60kg en dan 4setjes van 8 herhalingen en heb er daarna 5 dagen last van gehad. Het zal wel aan m'n uitvoering liggen, maar ik vind het geen fijne oefening en ik ga dus ook niet meer deadliften. Wil het risico niet lopen dat ik met die oefening m'n rug verneuk.

De makkelijke aanpak!

Ik had ook een week last van mijn eerste squats, na verloop van tijd wordt dat minder.

Als je op den duur een hernia oploopt bij barbell curls omdat je onderrug te zwak is gebleven zal je nog eens terug denken aan de keuze om geen deadlifts te doen.
 
De makkelijke aanpak!

Ik had ook een week last van mijn eerste squats, na verloop van tijd wordt dat minder.

Als je op den duur een hernia oploopt bij barbell curls omdat je onderrug te zwak is gebleven zal je nog eens terug denken aan de keuze om geen deadlifts te doen.

Daar zit inderdaad wel een kern van waarheid in, Ik zal het nog eens overwegen nadat ik genoeg info heb over de juiste uitvoering.
 
In het gemiddelde sportcentrum is het er niet en als het er wel is dan is het dat ding dat of onder het stof staat of er staat iemand te bb-curlen.

O ja verder is het meestal gewoon een rek met pinnen.

:roflol:
 
Squaten is meestal een oefening die onderschat wordt. Het is technisch en coordinatief veel moeilijker dan een legpress. Daarom wordt het afgeraden om aan beginnende sportschoollieden aan te leren. Waarschijnlijk heeft de gemiddelde sportschoolinstructeur ook geen enkel idee waar hij/zij op moet letten. Het kijken van youtube filmpjes volstaat niet. Misschien nog bij lage gewichten maar zodra je de kilo's gaat pakken word het essentieel en is een goeie techniek inderdaad vereist om aan die hernia te ontkomen.

Squatten wordt met recht "King of Excercises" genoemd, het is de best denkbare oefening om het onderlichaam te trainen.

Uitgevoerd met een losse halter geeft het de beste resultaten, omdat niet alleen de bewegingsspieren getraind worden, maar ook de spieren die de beweging stabiliseren. Denk hierbij voornamelijk aan de rompmusculatuur.

Verder is het kniebuigen met een losse halter (dus niet een smith machine, als je weet hoe je die moet herkennen ;) ) ook bewegingsvriendelijker omdat men niet gebonden is aan een "vaste" bewegingsbaan.


Aandachtspunten voor je zijn o.a.:
- Voetenstand iets breder dan schouderbreedte.
- Voeten wijzen licht naar buiten.
- Handenpositie smal of breed aan de halterstang (persoonlijke voorkeur).
- Stang van de halter niet in de nek maar op de bovenste schouderspieren.
- Tijdens kniebuigbeweging voldoende diep zakken.
- In de diepste positie bovenbenen minimaal evenwijdig met de vloer (= horizontaal).
- Rug recht houden.
- Knieën in de richting waarheen de voeten wijzen.
- Knie mag de punt van de tenen niet te ver overschrijden.
 
Back
Naar boven