Fitness Seller

Deeltjesversneller weer kapot (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gorill0r

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 apr 2005
Berichten
14.970
Waardering
30
GENEVE - De grootste deeltjesversneller ter wereld heeft opnieuw problemen. Dat maakte het in Génève gevestigde Europese onderzoeksinstituut CERN zaterdag bekend.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het onderzoek op het instituut was net vrijdag na een week van averij weer gestart.

De versneller werd anderhalve week geleden in gebruik genomen onder massale mediabelangstelling. De versneller moet zorgen voor een van de belangrijkste experimenten van de eeuw. De onderzoekers hopen na de reparatie over twee maanden opnieuw te kunnen beginnen.

Bouw

De deeltjesversneller is een 27 kilometer lange tunnel onder Franse en Zwitserse grond bij Genève. De bouw duurde tientallen jaren en kostte meer dan 6 miljard euro.

De botsingen moeten zorgen voor een soort mini-oerknal. Door het ontstaan van het heelal ongeveer veertien miljard jaar geleden na te bootsen, hopen de wetenschappers de elementen te ontdekken waar het universum uit bestaat.

http://www.nu.nl/news/1753920/91/Deeltjesversneller_weer_kapot.html
:slap:
 
Duur grapje.
 
6 miljard en dan nog geen goede machine kunnen bouwen? Monster skills.

En dat al na anderhalve week. Ik vraag me af, of we de mensen die met dit experiment bezig zijn, nog wel kunnen vertrouwen. :angstig:
 
pure geldverspilling
gebruik dit geld om de behoeftigen in deze wereld te helpen
er zijn er genoeg
 
Duidelijk een signaal van God!!

...


...






zou klusmier zeggen. :p
 
yepp
maar niet alleen van God
denk eens nuchter na man
oorlog in Irak : geldverspilling : meer armen in USA is dit geen schande ??:mad:
 
Ik zie het nut er niet echt van in:scratch:
 
yeeha weeral :D
 
de bouwers van dat ding zullen hun zakken wel goed gevuld hebben idd
 
pure geldverspilling
gebruik dit geld om de behoeftigen in deze wereld te helpen
er zijn er genoeg

ja, vindt ik ook, wanneer gaan ze eens stoppen met geld verkwisten
en de echte problemen aanpakken
 
mijn woorden.. :)
 
ja verdeel dat geld dan onder de armen en dan bedoel ik dus echt wel mijn armen de helft onder de linker en de andere helft onder de rechter
 
Dan ga ik onder je armen staan om het op te vangen..
 
Ff serieus, wat is het nut van dit hele project? Hoe verantwoorden ze die investering???
 
En intussen lopen de spanningen in de Europese wijken op. Zonde van dat geld, geen deeltjesversneller, maar duurbetaalde knokploegen!
 
Relativeer het een beetje. Amerika heeft vorig jaar 547 miljoen dollar uitgegeven aan defensie. Kijk hoeveel wij mensen dagelijks verkwanselen aan waardeloze aankopen en uitgaves. Als we gezamenlijk echt wat zouden willen doen aan honger, ziekte en geweld dan was het binnen een maandje opgelost. 6 Miljard over tientallen jaren is niet zo'n grote uitgave als je bedenkt dat het ten behoeve is van de wetenschappelijke ontwikkeling. Een van de weinig doelen waar de mensheid als geheel wat aan heeft en kennis is één van de zeldzame dingen waar we tot in de eeuwigheid nog de vruchten van zouden kunnen plukken. Kijk eens naar wat de wetenschappelijke en technologische ontwikkeling ons de afgelopen 400 jaar heeft gebracht.
 
Met de botsingen van de deeltjes, die bijna de lichtsnelheid krijgen, hopen de wetenschappers tot nu toe onbekende deeltjes te vinden, in het bijzonder het Higgs boson, dat geldt als het ontbrekende element in de standaardtheorie over het wezen van de materie.

Tevens wordt een fractie van een seconde nagebootst hoe het universum eruit zag toen het volgens de meest gangbare theorieën zowat 13,7 miljard jaar geleden door de Oerknal werd geschapen.

Dit geld zou anders toch niet naar armen en ontwikkelingshulp gegaan zijn aangezien de staat zich er toe verbonden heeft om een bepaald percentage van de begroting te besteden aan ontwikkelingshulp.

Het kenmerkende van fundamenteel onderzoek is dat je nooit van te voren kan weten wat er uit gaat komen. Het klassieke voorbeeld is Einstein' relativiteitstheorie, een betere analogie met dit dure project is de ruimtevaart.

300 jaar geleden werden wetenschappers (natuurlijke philosophen) nog vervolgd en vermoord door fundamentalisten.
Nu weten we hoe fout en dom de fundamentalisten toen waren.

Voor de huidige fundamentalisten en creationisten zeg ik: ieder mens heeft de goddelijke opdracht om zijn verstand en kennis zo hoog mogelijk te ontwikkelen.
 
Wat een gelul over dat geld zeg.

6 miljard is peanuts als je weet dat de rijkste man op aarde maarliefst 10x meer bezit. Denk dat dergelijke zaken "erger" zijn. Maarja, die vriendelijke man heeft wel al aangekondigd ongeveer 80% van zijn kapitaal aan goede doelen te schenken. ;)

Imo nuttiger dan oorlogen, Dubai-projectje en zoveel meer shit waar geld aan wordt uitgegeven...

En échte armoede fiksen met geld lukt je niet (tenzij we al ons geld verdelen in gelijke delen, maar dan zal je zien dat er na een bepaalde periode weer rijkere en armere groepen komen), zeker niet in ontwikkelingslanden waar de regering en dergelijke er uiteindelijk mee gaan lopen en het overige geld verkwanst wordt aan futiliteiten.

edit : Anoniem en Ferrigno begrijpen het teminste (en kunnen het dan ook nog eens goed verwoorden ;)).
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven