MuscleMeat

Deep Impact is met de komeet Tempel-1 gebotst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Santoz

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2004
Berichten
5.259
Waardering
0
ma 04/07/05 - Even voor acht uur is het onbemande ruimtetuig "Deep Impact" van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa tegen de komeet Tempel-1 gebotst. Enkele minuten later bevestigde het vluchtleidingscentrum dat het experiment is gelukt. Op televisie en op het internet waren meteen de eerste foto's van de inslag te zien.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


De onbemande sonde "Deep Impact" is in januari vertrokken naar de komeet Tempel-1. De voorbije 173 dagen heeft de sonde 431 miljoen kilometer afgelegd om Tempel-1 te bereiken.

Gisteren is een onderdeel van de sonde losgemaakt en op een traject gezet om tegen de komeet te botsen met een snelheid van zowat 36.000 kilometer per uur.

De inslag moet een krater vormen en materiaal van de komeet de ruimte inslingeren. Het tweede deel van de sonde filmde de inslag en voerde analyses uit van het materiaal dat bij de inslag vrijkwam.

Dat moet duidelijkheid brengen over de samenstelling van kometen, die beschouwd worden als overblijfsels uit de tijd, miljarden jaren geleden, toen het zonnestelsel ontstond.



Nasa-site 'deep impact'
Foto's
 
Erg cool inderdaad, die wetenschappers gingen echt volledig uit hun dak toen het lukte. Ben benieuwd naar de resultaten van deze impact.
 
In het nieuws vertelden ze dat hij met een inslag van 70.000km p/h insloeg!
 
super interessant, maar ik heb ergens ook zoiets bij die ruimtevaart:

wat een geldverslindende bagger....

overigens vind ik het wel vet ziek hoe ze altijd die banen weten te berekenen... zwaartekrachtvelden van planeten gebruiken als katapult etc...
 
builderB zei:
super interessant, maar ik heb ergens ook zoiets bij die ruimtevaart:

wat een geldverslindende bagger....

overigens vind ik het wel vet ziek hoe ze altijd die banen weten te berekenen... zwaartekrachtvelden van planeten gebruiken als katapult etc...
Ja het is inderdaad veeleisend wat kapitaal betreft, maar ik vind het enerzijds wel gerechtvaardigd.
Het is dé manier om meer te weten te komen over het onstaan, het leven, wetenschappen allerhande enz. Zoals het spreekwoord zegt, stilstand is achteruitgang...
 
Wat ik me afvraag is of het ding nu niet uit z'n baan gebracht is zodat de aarde over een aantal jaar in aanvaring komt?
 
Ze gaan denk ik geen kritische banen doorkruisen, dus dat probleem zal niet spelen. En dan nog, in de ruimte botsen dagelijks dit soort objecten met kleinere objecten. Objecten die vele malen meer massa hebben dan die sonde, het zal dus wel loslopen.
 
Santoz zei:
Ja het is inderdaad veeleisend wat kapitaal betreft, maar ik vind het enerzijds wel gerechtvaardigd.
Het is dé manier om meer te weten te komen over het onstaan, het leven, wetenschappen allerhande enz. Zoals het spreekwoord zegt, stilstand is achteruitgang...

Hoe meer ze te weten komen in de wetenschap, hoe meer vragen er bij komen. Vooruitgang is achteruitgang, dus een vicieuze cirkel.
 
builderB zei:
super interessant, maar ik heb ergens ook zoiets bij die ruimtevaart:

wat een geldverslindende bagger....

overigens vind ik het wel vet ziek hoe ze altijd die banen weten te berekenen... zwaartekrachtvelden van planeten gebruiken als katapult etc...

Ik kan tientallen dingen (uitkeringen voor mensen die prima kunnen werken, ontwikkelingshulp, oorlog, kunstsubsidies, landbouwsubsidies, postbus 51 spotjes, etc etc..) opnoemen die wel geldvespilling zijn, maar ruimtevaart is dat zeker niet. Het is een van de belangrijkste verworvenheden in de geschiedenis van het menselijk ras -vergelijkbaar met de uitvinding van het vuur en de landbouw- en dat zijn nu net de dingen die ons onderscheiden van het dierenrijk.
 
MrJ zei:
Wat ik me afvraag is of het ding nu niet uit z'n baan gebracht is zodat de aarde over een aantal jaar in aanvaring komt?

De impact op de baan van de komeet is even groot als wanneer een vlieg tegen een boeing aankomt..(bron: nos journaal)
 
Zelda zei:
Ik kan tientallen dingen (uitkeringen voor mensen die prima kunnen werken, ontwikkelingshulp, oorlog, kunstsubsidies, landbouwsubsidies, postbus 51 spotjes, etc etc..) opnoemen die wel geldvespilling zijn, maar ruimtevaart is dat zeker niet. Het is een van de belangrijkste verworvenheden in de geschiedenis van het menselijk ras -vergelijkbaar met de uitvinding van het vuur en de landbouw- en dat zijn nu net de dingen die ons onderscheiden van het dierenrijk.


Hmm ja dat gejammer over geldverspilling vind ik zo naief. :(
 
MonsterGirl zei:
Hoe meer ze te weten komen in de wetenschap, hoe meer vragen er bij komen. Vooruitgang is achteruitgang, dus een vicieuze cirkel.

Daarbij vind ik het complete kolder om uit te zoeken hoe het heelal is ontstaan. We kunnen al niet eens ontdekken hoe 3000 jaar geleden de egyptenaren hun piramiden hebben gebouwd. Nu willen ze gaan kijken hoe 4,5 miljard jaar geleden het heelal ontstond??? (leg link!)

hahahahahahaha

wat een randdebielen. Ze zullen alleen maar theorieen kunnen verzinnen. Niemand weet hoe het is ontstaan. een theorie is geen feit!

Dus: Evolutietheorie = onzin
Dus: Big bang theorie = onzin

En al zouden we het weten, wat dan? Dan gaat iedereen gewoon weer zijn gangetje.

Zwaai zwaai naar al die miljarden die verspild worden aan dit soort onzin.
 
Iguana zei:
De impact op de baan van de komeet is even groot als wanneer een vlieg tegen een boeing aankomt..(bron: nos journaal)

Ja? Sinds wanneer slaat een vlieg een krater in een vliegtuig ter grootte van een voetbalstadion?
 
Het gaat om de baan niet om het gat nitwit...
 
Jordees zei:
Ja? Sinds wanneer slaat een vlieg een krater in een vliegtuig ter grootte van een voetbalstadion?

Dat wordt niet gezegd kerel. Het gaat over de baan die de komeet aflegt. Dat is dus te verwaarlozen.
 
Jordees zei:
Daarbij vind ik het complete kolder om uit te zoeken hoe het heelal is ontstaan. We kunnen al niet eens ontdekken hoe 3000 jaar geleden de egyptenaren hun piramiden hebben gebouwd. Nu willen ze gaan kijken hoe 4,5 miljard jaar geleden het heelal ontstond??? (leg link!)

hahahahahahaha

wat een randdebielen. Ze zullen alleen maar theorieen kunnen verzinnen. Niemand weet hoe het is ontstaan. een theorie is geen feit!

Dus: Evolutietheorie = onzin
Dus: Big bang theorie = onzin

En al zouden we het weten, wat dan? Dan gaat iedereen gewoon weer zijn gangetje.

Zwaai zwaai naar al die miljarden die verspild worden aan dit soort onzin.

De Egyptenaren zijn het verleden. Terwijl het heelal het heden is, als je reist door het heelal ga je naar het verleden, maar daar aangekomen ben je nog steeds in het heden. En daar kan je dus wel ontdekken, want niets is al vergaan. En die theorietjes proberen ze nu te bewijzen door dergelijke zaken te doen. Men weet niet wat er allemaal in de ruimte zweeft. Sommige dingen zouden zelfs praktisch kunnen zijn in onze moderne maatschappij, daarom willen ze het heelal zo goed mogelijk onderzoeken.
Maar sommige dingen zullen ze nooit begrijpen :D Maar nu mss wel de samenstelling van een komeet...Iets anders dan vuil ijs? Mss een vervangingsmiddel voor fossiele brandstoffen :p
 
Jordees zei:
Daarbij vind ik het complete kolder om uit te zoeken hoe het heelal is ontstaan. We kunnen al niet eens ontdekken hoe 3000 jaar geleden de egyptenaren hun piramiden hebben gebouwd. Nu willen ze gaan kijken hoe 4,5 miljard jaar geleden het heelal ontstond??? (leg link!)

hahahahahahaha

wat een randdebielen. Ze zullen alleen maar theorieen kunnen verzinnen. Niemand weet hoe het is ontstaan. een theorie is geen feit!

Dus: Evolutietheorie = onzin
Dus: Big bang theorie = onzin

En al zouden we het weten, wat dan? Dan gaat iedereen gewoon weer zijn gangetje.

Zwaai zwaai naar al die miljarden die verspild worden aan dit soort onzin.

Ik kan mij wel bevinden in die evolutietheorie. In het hedendaagse zie je ook dingen veranderen t.o.v. de omgeving.
 
Miljarden verspild? Groot gedeelte van de huidige wetenschappelijke kennis komt omdat we als mensheid ons bezig hebben gehouden met het bestuderen de objecten buiten onze dampkring. Het toetsen van natuurkundige wetmatigheden is vaak alleen mogelijk door het meten van kenmerken van objecten in de ruimte.

Ook worden er vele medische testen gedaan in de Space Shuttle, testen die niet gedaan kunnen worden op aarde omdat daar de zwaartekracht de testen beinvloed.

Ruimtevaart is niet verspillend, het draagt bij aan onze wetenschappelijke kennis. Zonder die kennis woonden we nu nog in grotten.

En get your facts straight Jordees, heelal is niet 4,5 miljard oud maar minimaal 13 miljard oud. Wetenschappelijke stilstand is zoals anderen al zeggen achteruitgang.
 
EricR zei:
Ruimtevaart is niet verspillend, het draagt bij aan onze wetenschappelijke kennis. Zonder die kennis woonden we nu nog in grotten.

Een beetje respect voor de mensen die wel nog in grotten wonen aub
 
Back
Naar boven