Fitness Seller

Deep Squat meningen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marahadje

Novice
Lid geworden
7 sep 2011
Berichten
29
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
100kg
Vetpercentage
22%
Ik struin hier sinds kort rond maar heb via de zoekfunctie weinig over deep squating kunnen vinden. Sinds augustus ben ik na jaren aanrommelen begonnen met Stronglifts (en ondertussen aan het verdiepen in Starting Strength) en de squat is een belangrijk onderdeel hierin.

Bij mijn sportschool is dit schijnbaar een vreemd verschijnsel. Ik ben de enige die geen Smith machine gebruikt en sowieso zijn er weinig benenhelden te vinden.

Ik moet dus mijn stang op zo'n buikspierapparaat waarbij je de benen omhoog gooit leggen. Verre van ideaal maar ik zit nu op 5x100kg en de boel is nog niet kapot :rolleyes:

Maar waar ik nu benieuwd naar ben is hoe hier gesquat wordt. Ik ben bij de basis begonnen. Dus lege stang, techniek onder de knie krijgen en rustig opbouwen. Vanaf het begin doe ik bewust diep squaten, zoals je bij het gewichtheffen ziet. Mijn onderrug en knieën zijn stukken sterker geworden dus ik wil dit nog wel volhouden zo. Maar wellicht ben ik dalijk mezelf juist aan het slopen met zo diep gaan.

Ik wil wel eens weten hoe hier gesquat wordt? Want gisteravond werd ik door zo'n instructrice aangesproken dat ik dus absoluut slecht bezig ben... Te zwaar en te diep. En als alternatief kreeg ik de Smith machine te horen terwijl ik daar júist pijn in de gewrichten krijg.
 
Nee, zolang je techniek goed is maakt het niet uit. Diep gaan is juist goed, anders kan je een vid posten en dan zullen de experts hier het beoordelen als je zeker wilt zijn.
 
Ja ik vraag me ook wel es af hoe dat zit met diep squatten. Gebruik je op het onderste deel dan ook veel je quads? Of verleg je op dat gedeelte te oefening juist naar andere groepen?
 
Video zat ik ook al aan te denken. En bij diep squaten weet ik zeker dat ik onder parallel zit :) Ik wil fullrange de oefeningen uitvoeren. ANders vermoed ik te veel smokkelen door bij de laatste reps niet de parallel te halen en dus maar halve oefeningen te doen.
 
Ik doe ze altijd ATG, bij mijn zwaarste gewichten zou ik mss iets minder diep gaan maar ik zit dan zeker nog altijd goed onder parallel. Is niets mis mee, zolang je techniek er niet echt onder lijdt, ik vind het altijd veel beter aanvoelen. Bouwt ook gewoon goed massa op de legs, ik had altijd verwacht er een dikke kont van te krijgen maar dat valt best mee.

Sowieso niet in de smith gaan squaten, je krijgt een geforceerde bewegingsbaan en die zijn sowieso minder goed dan de vrije. Gewoon je ding blijven doen :) en als je echt onzeker bent een filmpje posten idd. Belangrijkst is gewoon dat je rug niet teveel bolt.
 
Te diep en te zwaar bestaat niet met een correcte uitvoering.
 
Thanx voor de reply's :) Maar wat is ATG? De meeste terminologie ken ik wel maar deze dus niet.

Zaterdag staat weer squat, overhead press en deadlift op de planning. Ik zal me eens een set laten filmen. Ook voor mezelf eens niet verkeerd. En kijken of ik hier dan nog tips kan krijgen.
 
Ass To the Grass (ook wel Ass To the Ground). Maw zo diep mogelijk.

Ik den trouwens dat jouw instructrice ergens anders les zou moeten gaan geven of dat jij ergens anders zou moeten gaan trainen :)

---------- Post toegevoegd Tue 15 Nov 2011 om 20:03 ----------

Ja ik vraag me ook wel es af hoe dat zit met diep squatten. Gebruik je op het onderste deel dan ook veel je quads? Of verleg je op dat gedeelte te oefening juist naar andere groepen?

Below parr. legt meer nadruk op ham/glute
 
Ass to grass had ik idd net ook gevonden via urban dictionary :) Mijn centra is echt gericht op welness, fitness, tennis enzo. Daarnaast veel groepslessen van Lesmills. De Bodypump is wel geinig maar na een jaar elke week meedoen ben ik niks vooruitgegaan. Zij geeft ook daar les in. Ze bedoelt het goed maar toen ze vroeg waarom ik niet in de Smith trainde en ik met tegenargumenten kwam waar ze inhoudelijk niks op terug te zeggen had waren we snel klaar. :) Ik wijk een beetje erg af aangezien ik de enige ben die met een losse barbell zwaar (voor mij dan nog) squat, Military press en deadlift...

An sich wel leuk als brede gasten je aanspreken en ook wel eens willen proberen :)
 
ik squat altijd ATG, maar net als Bearellejonas kan dat bij de laatste set iets minder diep zijn, maar ofc below parallell, ik denk dan altijd, no biggie, ooit squat ik dat gewicht ook ATG ;)

En idd ATG squats zijn niet gevaarlijk, maar zoals bij elke lift moet je form wel impeccable zijn.

nadeel aan ATG squats, progressie is een pak trager maar ja ;)
 
De progressie gaat nu inderdaad een stuk trager. In het begin gaat het erg snel in gewicht maar nu richting 100kg kan ik echt niet meer elke training er gewicht bij gooien :D Maar mijn fysiek en algehele kracht is er in 4 maanden zwaar op vooruit gegaan. Dat motiveerde me gelijk om mijn voedingspatroon onder handen te nemen. En daar valt oko nog veel te winnen. En veel lezen en youtube afstruinen naar technieken etc
 
Back
Naar boven