XXL Nutrition

Deskundig advies gevraagd... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Creator_DTH

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
10 mrt 2003
Berichten
27
Waardering
0
Voordat ik begin wil ik eerst een compliment uitdelen voor dit forum! Ik dacht al bijna dat er geen fatsoenlijke bb-forums waren op internet. Hier zitten echt mensen die er verstand van hebben (aan de antwoorden te zien) en daar onbreekt het bij de meeste bb-forums nog wel eens aan helaas.

Ik probeer via fitness en voeding wat steviger te worden (goh), maar tot nu toe zet dat weinig zoden aan de dijk.
Het lijkt er sterk op dat mijn lichaam hardnekkig haar streefgewicht handhaaft, ongeacht de hoeveelheid voedsel.
Diëten waarbij ik weken lang 'voor twee' eet, waarbij ik veel water drink en slechts 2 glazen alcoholische drank per week gebruik hebben 0 resultaat. Dit is overigens alleen eten wat wordt aangemerkt als 'gezond'. (Bruin brood, fruit etc.)

Daarnaast kom ik bijna elke nacht aan 8 uur+ slaap. Dit alles is voor mij dubbel frustrerend omdat de resultaten van het fitnessen dan ook niet zichtbaar worden. Al met al werkt dat niet motiverend. Mijn gewicht schommelt overigens tussen de 61 en de 63 kilogram. Mijn polsen zijn vrij dun en ik ben overduidelijk een ectomorph.

Voor de trainingschema's heb ik bij bodybuilding.com gekeken en het programma voor 3 dagen gekozen. Mijn leeftijd is 22 jaar en ik ben nu zo'n 2.5 jaar bezig. Je kan in mijn boxershort wel duidelijk zien dat ik fitness, maar met kleren aan dus niet.

's Morgens begin ik met 4 bruine boterhammen (met boter) waar ik een banaan over heb verdeeld. Daarbij drink ik een mok melk en slik ik een V-2000 multi-vitamine + extra (los) een E (250 i.e. en C. (500mg)

Verdeelt over de dag eet ik dan bijvoorbeeld 4 bruine boterhammen met appelstroop of kippesoep met bruin brood. Bij de maaltijden komen dan 1 of 2 mokken met halfvolle melk. Daarnaast drink ik de hele dag door water. Snoepen doe ik niet aan.

Na het avondeten (wat de pot schaft) wacht ik minimaal een uur voordat ik ga trainen. Binnen een half uur na de training eet ik dan een eiwitrijke maaltijd (bruine boterhammen met tonijn en ketchup) of een eiwit-shake.

De hoeveelheid boterhammen heb ik teruggeschroefd aangezien ik geen resultaat zag. (Ongeveer 15 over de hele dag incl. ontbijt)
Hierbij belegde ik ze ook met kipfilet etc.

Als ik getraind heb, kan ik soms dagen de spieren voelen dus ik neem ze wel te grazen om het zo te zeggen. (Vooral met squatting) Ook trillen m'n armen bijvoorbeeld na een trainig wat volgens sommigen de maatstaf is dat je voldoende hard hebt getraind.

Een heel verhaal. Hopelijk heeft iemand zin gehad om het te lezen en kan hij mij vertellen waar ik de fout in ga of wat ik kan verbeteren cq intensiveren.
 
heb je al eens uitgerekend hoeveel kcal je precies eet van eiwit kh en vetten?

Dit zou een goede verdeling kunnen zijn om mee te beginnen voor iemand van 63 kg. Dit verdelen over 5 maaltijden. Als ecto niet teveel maaltijden want jij wilt je stofwisseling niet omhoog hebben.
Proteïne = 916,8 Caloriën = 229,2 gram
Koolhydraten = 1222,4 Caloriën = 305,6 gram
Vetten = 916,8 Caloriën = 101,87 gram
totaal 3056 kcal ca.

Dit kan je als je hieraan gewend bent opvoeren. Vraag maar aan ****ing ecto.. die gozer is alleen maar door eten eten eten kilo's aangekomen.

Ook voor een ecto is eten eten eten het devies.
 
Bedankt voor je antwoord.

Als ik dat getal van 229,2 gram eiwit lees dan kom ik waarschijnlijk heel wat grammen tekort op een dag! Aangezien ik ZONDER het avondeten pas op 57 gram eiwit zit (met 65 gram tonijn inclusief) En een gemiddelde avondmaaltijd zal ook wel niet boven de 50 gram eiwit uitkomen. Met normaal eten kom je dan toch never nooit aan zoveel? (Is natuurlijk ook niet normaal wat *wij* doen.) Het ontbijt en middageten bestaat voor het grootste deel uit producten die voornamelijk koolhydraatrijk zijn. (brood/banaan/appelstroop)

Misschien een idee om als stap 1 de ontbijten en het middageten op te leuken met een half/heel schepje (14g/28g) eiwitpoeder? (Ik gebruik Vitalife 'All the Whey') Of moet ik het rigoureuzer aanpakken?

Ik weet dat ik dan nog niet aan 229,2g kom, maar om me nu helemaal klem te eten in de Whey Powder lijkt me ook niet echt gezond. Daarnaast eet ik dan liever iets *normaals* ter compensatie.

Eerst at ik s'avonds 250g Optimel Vruchtenkwark, maar dat is een hele dure hobby. Eens kijken naar die tip van die kwark bij Lidl.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was.. zou ik serieus je instelling over veel eten herzien..
4 boterhammen in de ochtend?? Maak daar maar gauw 8 van, 3 eieren en een halve liter melk.. Voor de rest, heel de dag eten.. Om de 2 uur moet je eten, al is het een klein beetje.. Zorg ervoor dat je vooral eiwitrijk voedsel eet, benut je maag en steek er geen rommel in die plaats voor gezond voedsel uit de weg ruimt.. Drink +- 1,5 fles melk per dag, niet meer neit minder, anders ga je mogelijk af.. Zorg ervoor dat je conserven met tonijn, sardines, in huis haalt, deze zijn uitermate geschikt als tussendoortjes.. zorg ervoor dat je ongeveer rond de 150gr eiwitten ophebt per dag.. DAn zul je er wel komen..

Als je niet bijkomt op deze manier, zou ik je schildklieren eens laten controleren..

Lots of succes :thumbup:
 
Bedankt, maar...

Mijn stelling over veel eten was gebaseerd op 15 boterhammen per dag, maar goed, 4 op een ochtend is duidelijk te weinig dus.

Tussen jouw antwoord en dat van Eref zit 80 gram eiwit. Zonder iemands deskundigheid in twijfel te willen trekken ben ik wel benieuwd wat nu het beste advies is.

Daarnaast zeg jij eens per 2 uur en Eref maximaal 5 maaltijden per dag. Hierover verschillen jullie dus ook van mening.

Wat bedoel je trouwens met afgaan door melk? Ik zal de melkquota trouwens ook eens verdubbelen. (in plaats van 1 mok per maaltijd 2)
 
Tja, we hebben beiden gelijk hoor.. Wat die eiwitten betreft.. De regel zegt dat je 1.5 tot 2 maal je gewicht in gr eiwitten mag verorberen per dag.. Als je nu meer eet kan dat zeker geen kwaad, maar omdat je net voedingsbewust begint te worden zou ik niet TE veel eiwitten ineens naar binnen spelen.. Bouw het geleidelijk op van 100 naar 200 als je wilt.. Je boterhammen verdubbelen is goed, die stroop op je boterham... probeer daar es kippewit of ham tussen te leggen.. kip en ham bevat +- 20 gr eiwitten per 100 gram.. Dus dat zal je wel goed doen.. Wat de melk betreft, maak ipv 1 kopje.. 2 kopjes per eetmaal.. Goed id..
Wat die maaltijden betreft.. Probeer enkel regelmatig te eten, en let erop dat je meer eet.. meer dan de alledaagse joe, want je wil je net onderscheiden van de alledaagse joe.. Snap je??

Waar anderen stoppen ga jij gewoon verder.. ;)
 
Ah, met afgaan bedoel ik :toilet: .. Heel de dag op de wc zitten.. Ons lichaam kan maar een beperkt aantal hoeveelheid melk per dag verdragen.. Wanneer je over deze limiet overgaat, ga je af.. Je moet zelf ondervinden waar deze limiet bij jouw ligt..

;)
 
Je ontbijt bevat niet echt veel eiwitten he. Als je 1 banaan verdeeld op 4 bruine boterhammen krijg je wel koolhydrathen genoeg binnen maar eiwitten mis ik. Neem ipv de banaan kipfilet of kaas. Ikzelf ben ook ecto ik woog negen maanden geleden 55 kilo en ik ben 1.87 lang. Erg licht dus en ik heb 49 gewogen. Ik weeg nu 69.5 kilo. Ik neem smorgens naast het ontbijt ook meteen een proteine shake en weightgainer en probeer om de 2 uur te eten. Misschien is het iets om te proberen eiwittenshake en weightgainer smorgens te nemen.
 
OK, dan ga ik het aantal boterhammen opvoeren en beleg die erbij komen met kipfilet of ham. Daarnaast neem ik 2 glazen melk per eetmaal ipv 1 en gooi daar dan 14g wheypowder in. (1x per dag, bij het ontbijt)

Het is misschien zelfs beter om eerst een glas melk met whey powder te drinken, dan een half uur te wachten (douchen bijvoorbeeld) en dan pas het ontbijt naar binnen te werken? Is dat trouwens wel goed voor je lege maag? Meteen een lading eiwit met melk?

Tenminste dan concludeer ik uit deze thread: http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3280&highlight=dextrose

Volgens mij zit ik dan weer aardig OK qua eiwitten, zeker als ik dan ook nog dat kwarkgebeuren van de Lidl toevoeg.

Misschien de postworkout meal eens invoeren of nog andere dingen wijzigen cq toevoegen?

Bedankt allemaal tot zover overigens! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
eet wat meer gekookte eieren (per dag 2 met dooier en 4 zonder). Een eiwitshake op je nuchtere maag kan geen kwaad (ik ken een hardloopster die neemt een shake als ontbijt en doet daar tot de lunch mee.)

Voor het slapen gaan: kwark / eieren, geen koolhydraatrijke voeding

en inderdaad je toename langzaam opbouwen
 
ik zou juist wel wat koolhydraten voor het slapen gaan nemen, hij is ecto...
 
Originally posted by f*cking ecto
ik zou juist wel wat koolhydraten voor het slapen gaan nemen, hij is ecto...

Neen zeker niet!! Als je mager bent moet je enorm veel eiwitten eten en voldoende koolhydraten.. Denk vooral niet "Ik wil dikker worden en ik ga daarom lekker veel vet, koolhydraten eten" want dan ga je opblazen, en wees eerlijk, je wil niet vet worden, je wil breder en gespierder worden. Koolhydraten eten voor het slapengaan is niet zo'n fantastisch id.. JE lichaam stapelt vet sneller op als je slaapt, maar gerbruikt het ook sneller indien nodig.. S'nachts groei je het meest en je lichaam heeft daarom eiwitten en natuurlijk wat koolhydraten, maar dat is om te verwaarlozen deze xtra energie reserve.. Je lichaam maakt zonodig vet aan uit "overtollige" voeding en wanneer je lichaam geen energie meer heeft zal het lichaam vet beginnen afbreken.. Eet liever enkele eitjes en drink wat melk een uurtje voor het slapen gaan.
 
Originally posted by Bracke


Neen zeker niet!! Als je mager bent moet je enorm veel eiwitten eten en voldoende koolhydraten.. Denk vooral niet "Ik wil dikker worden en ik ga daarom lekker veel vet, koolhydraten eten" want dan ga je opblazen, en wees eerlijk, je wil niet vet worden, je wil breder en gespierder worden. Koolhydraten eten voor het slapengaan is niet zo'n fantastisch id.. JE lichaam stapelt vet sneller op als je slaapt, maar gerbruikt het ook sneller indien nodig.. S'nachts groei je het meest en je lichaam heeft daarom eiwitten en natuurlijk wat koolhydraten, maar dat is om te verwaarlozen deze xtra energie reserve.. Je lichaam maakt zonodig vet aan uit "overtollige" voeding en wanneer je lichaam geen energie meer heeft zal het lichaam vet beginnen afbreken.. Eet liever enkele eitjes en drink wat melk een uurtje voor het slapen gaan.

Koolhydraten zorgen ervoor dat er meer eiwitten voor hun daadwerkelijke doel gebruikt kunnen worden(dus niet als energie). Ze vullen ook de glycogeen voorraden aan. Voor het slapen gaan zou ik ook koolhydraten eten, zeker tijdens de bulk.
Hoe jij het formuleerd werkt het niet. Je wordt zwaarder wanneer je meer kcal. eet dan je verbrandt. Op welk moment je iets eet maakt (bijna) geen verschil.

En als je ecto bent en aan wilt komen moet je misschien juist minder veel eiwitten eten. Eiwitten hebben een hoge thermogenische waarde, je lichaam geruikt dus veel energie om ze te verwerken. Als ecto heb je al een hoge verbranding en wil je dit niet nog hoger maken.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by burn


En als je ecto bent en aan wilt komen moet je misschien juist minder veel eiwitten eten. Eiwitten hebben een hoge thermogenische waarde, je lichaam geruikt dus veel energie om ze te verwerken. Als ecto heb je al een hoge verbranding en wil je dit niet nog hoger maken.

Lijkt me niet verstandig, want de keerzijde van dit verhaal is ook dat een ecto lastig vetvrije massa zal opbouwen. En jawel, daarvoor heb je eiwitten nodig. Om het thermogenische effect op te vangen eet je dan gewoon nog iets meer...
 
Weet je, het is allemaal relatief. Bij iedereen zal dat anders liggen. Je maakt voor jezelf uit wat het beste is, maar spieren aankweken gaat of je wil of niet enkel en alleen door eiwitten binnen te spelen..
 
klopt, eiwitten zijn essentieel voor de bouw en in stand houden van spierweefsel. als je nauwelijks lichaamsvet hebt, kan je er voor kiezen om koolhydraten aan toe te voegen, let wel: granen en geen suikers
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Scighera
klopt, eiwitten zijn essentieel voor de bouw en in stand houden van spierweefsel. als je nauwelijks lichaamsvet hebt, kan je er voor kiezen om koolhydraten aan toe te voegen, let wel: granen en geen suikers

geen enkelvoudige suikers bedoel je... of niet??

:to: Wat is eigelijk het verschil tussen fructose, dextrose??
 
Originally posted by Robin

Lijkt me niet verstandig, want de keerzijde van dit verhaal is ook dat een ecto lastig vetvrije massa zal opbouwen. En jawel, daarvoor heb je eiwitten nodig.

Om het thermogenische effect op te vangen eet je dan gewoon nog iets meer...

Met 2 gram eiwit per VVM kun je geen vetvrije massa opbouwen? Ik zou niet weten waarom, het aantal kcal. blijft altijd de doorslag geven. Veel ecto's vinden het ook niet eens erg om wat vet erbij te krijgen.

Iets meer eten is vaak het probleem met ecto's. Of ze hebben moeite met veel eten, of ze moeten door een hele hoge stofwisseling enorm veel eten. Nog iets meer eten is dus wel makkelijk gezegt, daarnaast hebben eiwitten een hoog verzadigingsgevoel.
 
suikers ( hoge GI)geven een korte piek energie. granen daarentegen (lage gi) geven geleidelijker energie af.
 
geeft dextrose ook niet geleidelijke energie af?
 
Back
Naar boven