XXL Nutrition

Dextrose (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by Marcel36
Volgens mij ben je suikerziekte aan het opwekken met die hoeveelheden suikers.
Heb gelezen dat elke keer dat de alvleesklier veel insuline moet aanmaken om de bloedsuikerspiegel op pijl te houden (door suikergebruik) er cellen worden afgebroken die zich niet meer herstellen.
Aangezien dat 80gr suikers een abnormale hoeveelheid is zou ik maar uitkijken.
Heb het zelf nog nooit gedaan en groei als kool dus zo'n meerwaarde zal het dan wel niet hebben denk ik.
Het heeft wél meerwaarde, en de reden dat mensen in onze maatschappij diabetes type II zitten te kweken is dat ze (ook grote hoeveelheden) suiker nemen op het moment dat ze helemaal niet insulinegevoelig zijn (want gewoon op hun luie reet zitten ipv net gesport hebben). Dus die alvleesklier gaat als een gek werken om insuline te maken om die suiker uit het bloed te krijgen. Vandaag bij mij op het werk weer 2x taart vanwege verjaardagen :barf: (ik at natuurlijk gewoon mijn volkorenboterhammetjes ..).

Als je net gesport hebt, zijn je spieren zeer goed doorbloed, zodat de suiker niet (zoals in rust) eerder langs je vetcellen komt. Ze zijn ook nog eens superinsulinegevoelig, omdat bepaalde eiwitten in de spiercel die voor insulinegevoeligheid zorgen, naar de buitenkant van de cel zijn verhuisd om daar de insuline a.h.w. 'op te wachten'. Dat blijft nog enkele uren na je training zo. Eet je in die tijd suiker, dan zal je alvleesklier insuline aanmaken, en de suiker (en het eiwit, en evt. creatine wat je erbij neemt in je shake) vliegt binnen notime je spieren in o.i.v. die insuline. Dan normaliseert je bloedsuikergehalte snel en hoeft je alvleesklier geen overuren te draaien = dus niet slecht. Je spieren zullen sneller herstellen omdat ze sneller de voeding- en bouwstoffen hebben die ze nodig hebben. Richtlijn voor de h.h. glucose is 1 gram per kg VVM, bij mij is dat 45 g, nou, bij een flinke man kan dat best 80 g zijn.

Dus misschien toch maar eens proberen, Marcel! Natuurlijk groei je ook zonder als je verder genoeg eet, alleen mét zul je sneller groeien :thumb:
 
Re: Re: Re: Dextrose

Originally posted by Geoffke


Nu gebruik ik 80g, is dat ok?

Luister, de optimale dosis voor insuline en insuline-gebonden transportmechanismen is 96 gram. Er is aangetoond dat een mix van 50 gram eiwitten met 47 gram dextrose net hetzelfde effect heeft. Minder glucose betekent minder directe insuline, dus minder vet opbouw, en meer eiwitten betekent dat je je nodige eiwitten EN het mechanisme voor transport hebt om ze te gebruiken. Lijkt mij erg logisch dat 50 gram dextrose met 50 gram eiwitten meer dan voldoende is.
 
Originally posted by wateengedoe2
96 gram, bij welk lichaamsgewicht en VVM dan, BC? ???
Is voor iedereen hetzelfde. (het effect bedoeld hij denk ik)
Verder kan je geloof ik 80 gram glucose opslaan in de lever alleen en in het gehele lichaam 150 gram (variabel per persoon vermoed ik)
 
Originally posted by wateengedoe2
96 gram, bij welk lichaamsgewicht en VVM dan, BC? ???

Het was een gemiddelde uit de studie, kan enkele grammen verschillen naarmate hoger of lager gewicht, maar aangezien geen enkele dosis hoger dan 100 was en het gemiddelde 96, neem ik aan dat die te verwaarlozen valt.
 
Het lijkt me toch dat ik als vrouw met mijn VVM van 45 kg ook bijv. een kleinere lever zal hebben en daar niet even veel glycogeen in kan opslaan, T? Om over de lagere h.h. spieren nog maar niet te hebben.
 
Het gaat hem om de insuline-gebonden transportmechanismen, niet om de opslagcapaciteit van de lever en spieren. Maar nu je er toch over begint : des te meer reden om een 50/50 eiwit/dextrose combo te nemen, dan een gigantische hoeveelheid dextrose.
 
Originally posted by wateengedoe2
Het lijkt me toch dat ik als vrouw met mijn VVM van 45 kg ook bijv. een kleinere lever zal hebben en daar niet even veel glycogeen in kan opslaan, T? Om over de lagere h.h. spieren nog maar niet te hebben.
Idd dat is gewoon zo, en ook het aspect trainingservaring is belangrijk, zo zal je meer glucose kunnen opslaan als je langer traint.
Maar ik blijf erbij dat de enorme hoeveelheden glucose na de training niet nodig zijn, eiwit is minstens zo belangrijk.
 
OK, ik snap het :)

Enne, nu ik aan het cutten ben, merk ik wel wat hoor ... LOL, ik kwam thuis van mijn training en had zin die hele zak glucose van (nu nog ong.) 300 g naar binnen te werken :D (heb het toch maar gewoon bij 40 g gehouden, wat mijn zoete zin al redelijk wegnam)
 
Back
Naar boven