XXL Nutrition

-DHEA- gezocht: serieuze onderbouwing/wetensch. arikelen, voors en tegens

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
In het kort:
De bijnierschors (bovenop elke nier zit er eentje) maakt DHEA (Dehydroepiandrosterone) aan, een hormoon dat verwant is met testosterone en estrogeen.

In je vroege jaren maak je vrij weinig aan, maar in je twintiger jaren piekt de aanmaak behoorlijk, om vanaf begin 30 langzaam aan te dalen. Iemand van 70 heeft 20% van de aanmaak in zich dan iemand van 50.

DHEA schijnt gelijk gesteld te worden met gezonder en sterker in het leven staan. Ziektekiemen hebben geen kans en de onvermijdelijke zaken van het ouder worden die gepaard gaan met botproblemen e.d. nemen af.

Dit wordt in verschillende media beweert terwijl andere media het afdoen als onzin. Toen ik net serieus met BB begon, ergens in '98, haalde ik een potje DHEA bij een supplementenshop in Spanje. Het wonder-effect zoals beschreven in fitnessbladen (groei en sterker worden) bleef uit, want ik wist er feitelijk weinig van.

Toch is het een interessant gegeven. Wie kan er duidelijke informatie over geven, zowel voors als tegens?

Edit: DHEA was t/m 2000 vrij te krijgen in Nederland bij elke kruidenshop maar wordt tegenwoordig alleen onder toezicht van een arts verstrekt.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er onderzoeken bezig om dit aan aids-patienten te geven? Ik ken iemand die met die onderzoeken meedoet en ik twijfel of het DEA of DHEA is...
 
damn ff de kast doorzoeken. k Geloof dat er nog ergens een jaren oude Muscle & fitness in ligt met een artikel daarover. Schijnt dus idd aan AIDS patienten te worden gegeven en ouderen zouden er ook baat bij hebben. Zodra k het ben tegengekomen, zal k zien dat het hier komt (maar hij kan op 2 plekken liggen, bij m'n ouders of hier in Enschede)
 
niet erg recent, maar goed.... (en ik kan me nauwelijks voorstellen dat je deze info nog niet hebt gevonden)

Morales AJ; Nolan JJ; Nelson JC; Yen SS Department of Reproductive Medicine, University of California School of Medicine, La Jolla 92093 J Clin Endocrinol Metab (U.S.) Jun 1994, 78 (6) p1360-7

Aging in humans is accompanied by a progressive decline in the secretion of the adrenal androgens dehydroepiandrosterone (DHEA) and DHEA sulfate (DS), paralleling that of the GH-insulin-like growth factor-I (GH-IGF-I) axis. Although the functional relationship of the decline of the GH-IGF-I system and catabolism is recognized, the biological role of DHEA in human aging remains undefined. To test the hypothesis that the decline in DHEA may contribute to the shift from anabolism to catabolism associated with aging, we studied the effect of a replacement dose of DHEA in 13 men and 17 women, 40-70 yr of age. A randomized placebo-controlled cross-over trial of nightly oral DHEA administration (50 mg) of 6-month duration was conducted. During each treatment period, concentrations of androgens, lipids, apolipoproteins, IGF-I, IGF-binding protein-1 (IGFBP-1), IGFBP-3, insulin sensitivity, percent body fat, libido, and sense of well-being were measured. A subgroup of men (n = 8) and women (n = 5) underwent 24-h sampling at 20-min intervals for GH determinations. DHEA and DS serum levels were restored to those found in young adults within 2 weeks of DHEA replacement and were sustained throughout the 3 months of the study. A 2-fold increase in serum levels of androgens (androstenedione, testosterone, and dihydrotestosterone) was observed in women, with only a small rise in androstenedione in men. There was no change in circulating levels of coïtus hormone-binding globulin, estrone, or estradiol in either gender. High density lipoprotein levels declined slightly in women, with no other lipid changes noted for either gender. Insulin sensitivity and percent body fat were unaltered. Although mean 24-h GH and IGFBP-3 levels were unchanged, serum IGF-I levels increased significantly, and IGFBP-1 decreased significantly for both genders, suggesting an increased bioavailability of IGF-I to target tissues. This was associated with a remarkable increase in perceived physical and psychological well-being for both men (67%) and women (84%) and no change in libido. In conclusion, restoring DHEA and DS to young adult levels in men and women of advancing age induced an increase in the bioavailability of IGF-I, as reflected by an increase in IGF-I and a decrease in IGFBP-1 levels. These observations together with improvement of physical and psychological well-being in both genders and the absence of side-effects constitute the first demonstration of novel effects of DHEA replacement in age-advanced men and women.


nou ja laat ik de link maar plaatsen waar ik het vandaan heb gehaald:
[Link niet meer beschikbaar]

staan meerdere links met info over DHEA
 
Amerika wil DHEA verbieden heb ik net gehoord, netzoals ephedrine en prohormonen.
 
ik vind DHEA goed. niet dat het anabool werkt, maar je voelt je wat beter, minder moe, betere recuperatie, meer zin om te trainen. maar om van die voordelen te genieten moet je toch 200mg of 300mg per dag nemen. ik neem het regelmatig voor een maand of drie en dan stop ik weer een tijdje. er zijn wel sites in europa waar je het kan bestellen.
 
S0m30n3 zei:
Amerika wil DHEA verbieden heb ik net gehoord, netzoals ephedrine en prohormonen.

Amerika wil alles verbieden, terwijl ze aan de andere kant slopende rotzooi gewoon laten voortbestaan.
 
Back
Naar boven