AndroidHealthClinic

Diabetes is not an obstacle

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
26 okt 2016
Berichten
17
Waardering
7
Lengte
1m76
Massa
86kg
Vetpercentage
10%
Hallo allemaal!

Na een lange tijd hier op het forum te lurken toch maar eens besloten om mezelf voor te stellen en actief aan dit geweldige forum deel te nemen.

Wie ben ik? Ik ben Alexander Claeys en werd gediagnosticeerd met Type 1 diabetes op de leeftijd van 18.
Leven met diabetes komt met zijn eigen uitdagingen en obstakels. Maar dit mag je niet weerhouden bij het bereiken van je doelen.

Ik weigerde om diabetes mijn passie en dromen tegen te houden, één ervan: bodybuilding.
Ik zag het als een extra uitdaging. In die jaren als een diabeet heb ik geleerd om te gaan met mijn diabetes en mezelf verdiept in voeding en trainingstechnieken.

Mijn favoriet citaat is „Don‘t let obstacles keep you from trying“, vandaar ook de titel van dit topic :D
Ik hoop op deze manier om mensen met diabetes te helpen en te motiveren.

Mede diabeten kunnen altijd bij me terecht voor vragen en/of hulp!

~ Alexander
 
Hoe combineer je dit met de sport? Waar liggen de punten waar jij last van hebt, en iemand zonder diabetes niet?

Verder nice, goed dat je dit doet. Je profile pic ziet er goed uit!
 
Hoe combineer je dit met de sport? Waar liggen de punten waar jij last van hebt, en iemand zonder diabetes niet?

Verder nice, goed dat je dit doet. Je profile pic ziet er goed uit!

Als type 1 diabeet dien ik bij iedere maaltijd insuline in te spuiten. Het is een heel karwei om je bloedsuikerspiegel binnen de referentiewaarden te houden.
Er zijn ontzettend veel factoren die je bloedsuiker waarden beïnvloeden (activiteit, stress, hormonen, medicatie, hydratatie, ...).

Het is dus zoeken wat er werkt voor jou qua voeding en timing om optimaal te kunnen sporten en je diabetes onder controle te houden.

Op vlak van training zelf zijn er geen verschillen met iemand zonder diabetes.
Op vlak van voeding in principe ook niet, als diabeet kan je eten wat je wilt als je hier je insuline op afstemt maar simpele suikers en erg high carb meals zijn doorgaans geen goed idee :D
 
Als type 1 diabeet dien ik bij iedere maaltijd insuline in te spuiten. Het is een heel karwei om je bloedsuikerspiegel binnen de referentiewaarden te houden.
Er zijn ontzettend veel factoren die je bloedsuiker waarden beïnvloeden (activiteit, stress, hormonen, medicatie, hydratatie, ...).

Het is dus zoeken wat er werkt voor jou qua voeding en timing om optimaal te kunnen sporten en je diabetes onder controle te houden.

Op vlak van training zelf zijn er geen verschillen met iemand zonder diabetes.
Op vlak van voeding in principe ook niet, als diabeet kan je eten wat je wilt als je hier je insuline op afstemt maar simpele suikers en erg high carb meals zijn doorgaans geen goed idee :D

Interessant, je gaat loggen? Ik ben benieuwd.
 
Interessant, je gaat loggen? Ik ben benieuwd.

Een log bijhouden weet ik nog niet, ik zal het overwegen! Ik ben wel recent begonnen met Instagram waarmee ik probeer de vooruitgang bij te houden.
Vind het persoonlijk moeilijk om in te schatten wat mensen nou graag willen lezen, weten of zien. Het zal wat uitproberen worden en verdergaan op de reacties die ik ontvang :p
 
Ik weigerde om diabetes mijn passie en dromen tegen te houden, één ervan: bodybuilding.
Free slin :flexbiceps:

Maar nice man, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen die het als excuus gebruiken.
 
Ik heb diabetes type 2 en ben nog heel erg zoekende. Heb er zwaar respect voor dat jij alles zo netjes onder controle hebt gekregen :)

En inderdaad, diabetes is geen excuus om niet te gaan. En ook niet om je dromen te verwezenlijken.
 
Ik ben inmiddels 17 jaar en een maandje insulineafhankelijk.

Op vlak van training zelf zijn er geen verschillen met iemand zonder diabetes.
Zoals je schrijft hebben o.a. stress/ hormonen (adrealine) invloed op de bloedsuikerspiegel. Wanneer je zware 1/2/3tjes doet is het voor mij zaak hier rekening mee te houden (of waar je dan ook stress/ adrealine e.d. van krijgt). Een ander voorbeeld is wanneer je bent ingesteld op pakweg een uur knallen en je gaat onverwacht daarna nog een half uur, ik noem maar iets, fietsen dan zal je hier rekening mee moeten houden. Met name als je dit niet gewend bent, omdat je normaliter bijvoorbeeld de auto pakt. Dit zijn slechts voorbeelden, er zijn meerdere situaties denkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Free slin :flexbiceps:

Maar nice man, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen die het als excuus gebruiken.

Thanks! :flex:

Ik heb diabetes type 2 en ben nog heel erg zoekende. Heb er zwaar respect voor dat jij alles zo netjes onder controle hebt gekregen :)

En inderdaad, diabetes is geen excuus om niet te gaan. En ook niet om je dromen te verwezenlijken.

Het is inderdaad erg zoeken en soms heb je wel eens waarden waarvan je totaal niet weet hoe het komt, erg frustrerend :(! Hoelang heb je nu al type 2? Ik neem aan dat je ook insuline inspuit?

Ik ben inmiddels 17 jaar en een maandje insulineafhankelijk.


Zoals je schrijft hebben o.a. stress/ hormonen (adrealine) invloed op de bloedsuikerspiegel. Wanneer je zware 1/2/3tjes doet is het voor mij zaak hier rekening mee te houden (of waar je dan ook stress/ adrealine e.d. van krijgt). Een ander voorbeeld is wanneer je bent ingesteld op pakweg een uur knallen en je gaat onverwacht daarna nog een half uur, ik noem maar iets, fietsen dan zal je hier rekening mee moeten houden. Met name als je dit niet gewend bent, omdat je normaliter bijvoorbeeld de auto pakt. Dit zijn slechts voorbeelden, er zijn meerdere situaties denkbaar.

Klopt! Bij diabetes is het erg belangrijk goed te kunnen anticiperen, wat niet altijd lukt natuurlijk. Hoe zijn je waarden? Heb je het goed kunnen verwerken dat je bent gediagnosticeerd met type 1?
Een tip die ik je kan meegeven is altijd dextrose tabletten of iets gelijkaardigs op zak te hebben. Zodra je een hypo voelt opkomen kan je die snel en makkelijk opvangen!
 
Hoe zijn je waarden?
Waarden zijn pakweg de afgelopen 5 jaar niet boven de 6,1 geweest en niet onder de 5.2.
Heb je het goed kunnen verwerken dat je bent gediagnosticeerd met type 1?
Jahoor geen keuze. Ik vond het in het eerste jaar wel lastig om te accepteren dat ik nu ineens anders moest omgaan met sport, structuur en minder vrijblijvend de boel de boel kon laten (zuipen was ook lastig). Later als je door deze fase bent, en in mijn geval zo'n beetje alle voeding producten bekijkt als hoeveel eenheden, en een bais van structuur hebt opgebouwd is er naast houvast relatief weinig omkijken naar.
 
Het is inderdaad erg zoeken en soms heb je wel eens waarden waarvan je totaal niet weet hoe het komt, erg frustrerend :(! Hoelang heb je nu al type 2? Ik neem aan dat je ook insuline inspuit?

Denk zo'n beetje 2 jaar nu. Dat ik het weet dan hé.

En ik spuit inderdaad insuline. Lang werkende 1x per dag en bij elke maaltijd kortwerkende zeg maar.

Ben door het sporten van 36 langwerkende eenheden en 10 kortwerkende eenheden elke maaltijd, naar 24 langwerkende eenheden en bijna elke keer 0 snelwerkende eenheden per maaltijd gegaan.

Moet wel uitkijken bij wijzigingen, ik zit tegenwoordig vaak heel laag tot hypo's aan toe, maar met nadenken en meten kom ik een heel eind.
 
Back
Naar boven