Fitness Seller

Diarree / darmproblemen sinds een week. Is het mijn dieet of het trainen zelf? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sterkjanus

Cool Novice
Lid geworden
27 jul 2020
Berichten
42
Waardering
36
Ik heb nu al een week of wat last van diarree. Gelukkig vrij mild, keer of 2-3 per dag naar de wc. Vandaag ook wat slapjes erbij en aanhoudend ongemak in de darmstreek.

Nou ben ik sinds 2 weken weer begonnen met trainen. Heb het 2 dagen rustig aan gedaan en daarna weer aardig volle bak gegaan. Daarnaast eet ik sinds 2 weken nu ook veel minder koolhydraten, veel meer eiwitten en veel meer vet.
Ook slik ik wat vitaminesupplementen (Vit c / ZMA / Visolie / Selenium Zink / Vit D) en vrijwel elke dag een whey-shake met melk.

Nou heb ik de supplementen en de shakes al een paar dagen laten staan, maar merk nog geen verbetering. Ik heb wel verrekkes veel dierlijke producten geconsumeerd de laatste 2 weken. Yoghurt / kwark / ei / kip / vlees, etc. Ook veel noten. Amandelen / pecannoten, etc.

Kan het zo zijn dat mijn darmen overstuur zijn van dit nieuwe eetpatroon? Mist mijn lijf de chips, de aardappels en het bier? :)
Of kan het trainen er zelf ook mee te maken hebben. Ik doe een full body schema nu, 3x per week. De fysieke stress ervan? Extra aanmaak van cortisol?

Kan iemand dit zich herinneren toen hij of zij (weer) begon met trainen en anders eten na een periode van lamlendigheid? En wat is het advies? Even rust nemen van trainen? En / of even een paar dagen rijst / bananen / goed voer voor de darmpjes?

Thanks!
 
Van nul naar 100 lees ik en misschien dus weinig vezelrijke producten als ik je over aardappelen hoor praten in dezelfde range als chips en bier? Zijn aardappelen slecht?

Vezels kunnen je helpen en een geleidelijke aanpak is misschien ook wel beter. Nu is het gewoon cold turkey afkicken met alle gevolgen van dien, ook de lamlendigheid hoort daarbij. Je was misschien sugerrushes gewend die je nu niet meer krijgt?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad van 0 naar 100 op zowel gebied van voeding als van het trainen. Daarnaast veel gewandeld, gefietst, etc. Ik denk dat mijn lichaam nu protesteert.
Te weinig vezels zou ook wel eens kunnen. Althans, in verhouding met het teveel aan eiwitten en vetten wellicht.

Nee op zich zijn aardappelen niet slecht. Zitten ook gezonde dingen in. Maar ook veel koolhydraten. Ik eet nu wat minder koolhydraten en meer groente en vlees.
 
Psyllium vezels kunnen goed helpen mocht je te weinig vezels binnen krijgen. Pas hier wel mee op en bouw het op want het kan ook gigantisch gaan verstoppen dus drink er ook genoeg water bij met innemen en gedurende dag. Maar zelf zou ik dat niet direct doen en eerst eens ff afwachten of uitzoeken of je het van bepaalde producten krijgt. Ook kan het indd zo zijn dat je darmen dit niet gewend zijn en moeten "wennen" heb het op vakantie ook wel eens gehad door het andere eten.
 
Hoeveel eiwitten eet je nu?
 
Dat valt dan wel mee.
Veel mensen die omschakelen gaan in ene bijna 3-4x bw aan grammen eiwit eten. Dan is diarree wel vaak een bijkomstigheid.

Maar als je in ene omschakelt naar weinig vezel of totaal anders eten van de ene op andere dag moeten je darmen er vaak ook aan wennen. Kan zo een paar weken overheen gaan.

Probeer wat vezels bij te nemen
Psyllium kan helpen maar ook gewoon een schep tarwe of haverzemelen door je shake.

Drink wel voldoende met diarree en meer vezels nemen.
 
Dat valt dan wel mee.
Veel mensen die omschakelen gaan in ene bijna 3-4x bw aan grammen eiwit eten. Dan is diarree wel vaak een bijkomstigheid.

Maar als je in ene omschakelt naar weinig vezel of totaal anders eten van de ene op andere dag moeten je darmen er vaak ook aan wennen. Kan zo een paar weken overheen gaan.

Probeer wat vezels bij te nemen
Psyllium kan helpen maar ook gewoon een schep tarwe of haverzemelen door je shake.

Drink wel voldoende met diarree en meer vezels nemen.

Danku.

Ik ga inderdaad nu wat meer vezelrijk voedsel eten en even ietsie minderen met dierlijke producten. Als dat niet helpt dan psy vezels toevoegen. Heb ze hier staan maar is niet te hachelen dat spul.
Volgens mij doet mijn lichaam dit gewoon om mij te pesten, als wraak. Het wil weer CHIPS.
 
Psyllium gewoon lepel in water mengen en direct achteroverslaan. Daarna ontbijten. Of je mengt het door je shake. Als je dat even laat staan kan je de shake met mes en vork eten. :roflol:

Zemelen zijn veel beter te doen. Proef je niet echt terug. 1 eetlepel tarwezemelen door de rijst mengen proef je niet.
 
Hier haal ik adh al met brinta, 2 boterhammen, fruit en 1 grote portie groente. Ook tijdje bonen erbij gegeten om te kijken wat meer vezels met mij deden, maar teveel heb je niet snel, maar het deed dan ook niet weinig. Nooit aan psy of andere vezel scoops gedaan. Frambozen bijv. prachtig qua vezels en lekker, vaak zijn rood/paars fruit erg vezelrijk.
 
Back
Naar boven