MuscleMeat

Dieet met veel proteïnen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
1.024
Waardering
4
Dieet met veel proteïnen


Een proteïnerijk dieet is een dusdanige belasting voor de nieren dat zelfs getrainde mensen uitgedroogd kunnen raken.

In een studie werd een groep van 5 duursporters verschillende diëten voorgeschoteld. Hierin verschilde met name het proteïnegehalte. Het bleek dat als het proteïnegehalte hoger werd de uitdroging van het lichaam ook groter werd.

Het dorstgevoel van de proefpersonen bleek niet toe te nemen als ze meer proteïnen binnen kregen. Dit kan vanzelfsprekend een belangrijke factor zijn in deze studie.

De onderzoekers gaven aan dat een dieet eigenlijk niet meer dan 2 gram proteïne per kilogram lichaamsgewicht mag bevatten. Daarboven kan het gevaarlijk worden.

De uiteindelijke boodschap van de onderzoekers is: zorg ervoor meer water te gaan drinken als je meer proteïnen binnen krijgt. Ook als je geen dorst hebt.

Bron: Experimental Biology 2002 conference

[Link niet meer beschikbaar]
 
Volgens mij gewoon Bullshit.. Ik zit aan de 2.5 a 3 gr p/kg
ik drink idd 4 a 5 l water. En nergens last van. Ze kunnen we allemaal onderzoeken doen etc etc, maar elk lichaam reageerd anders dus dat kan je alleen maar in praktijk testen.
 
Ik heb er ook geen last van. Eet de laatste tijd ook meer eiwitten (zon 2,5 gram p/kg) en ik drink zowiezo al rond de 4 a 5 liter water per dag. ik heb op nm werk 3 flesjes van 50 cl bij me en die worden elk 1x per dag aangevuld plus nog het water wat ik thuis en tijdens training drink kom ik daar makkelijk aan.
Maar ik weet dan ook niet hoe mn lichaam daarop reageert met minder water. Word namelijk overal aanbevolen bij eiwitrijk dieet waardoor t voor mij al bekend was.:)
 
Laatst bewerkt:
Elmar, Zoals je zelf al aangeeft drink jij ruim voldoende water zodat je er geen last van krijgt.
Dit bevestigt nogmaals het belang dat het belangrijk is om er altijd voor te zorgen voldoende water binnen te krijgen. (niet alleen hiervoor van belang)
 
Yup klopt! Maar er zijn zoveel onderzoeken w3at eigenlijk heel veeel Bull is!
 
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven.
Als je alleen al kijkt hoe het ene onderzoek het andere tegenspreekt.
Vandaar dat het zo prettig is hier de persoonlijke meningen en ervaringen van elkaar te kunnen delen.
 
Ik denk niet dat veel onderzoeken onzin zijn. Je moet wel kijken of ze relevant zijn en er de juiste conclusies uit trekken. Wat je hier leest is geen onderzoek maar een reactie op een onderzoek. En volgens mij is het al bekend dat je bij een hogere eiwitinname meer water moet drinken.
 
het zijn idd reviews van de onderzoeken maar komt toch een beetje op het zelfde neer. Maar jullie snappen wat ik bedoel.
 
een normaal mens die niet sport en standaard eet heeft al meer dan 2,3 l. water per dag nodig.. een bb die veel traint, hoge eiwitinname zal idd. zo'n 4-5 liter water weg moeten werken. dit bevestigd nogmaals het belang van water.
 
Originally posted by Elmar
het zijn idd reviews van de onderzoeken maar komt toch een beetje op het zelfde neer. Maar jullie snappen wat ik bedoel.
Ja ik snap wel wat je bedoelt, alleen het veranderd de zaken wel. Het onderzoek zegt niet dat eiwitten na de training je dik maken, maar dat zegt degene die het artikel schrijft.
 
Ik dacht dat Ergo alles uit onderzoeken afleid! ???
 
Originally posted by burn

Ja ik snap wel wat je bedoelt, alleen het veranderd de zaken wel. Het onderzoek zegt niet dat eiwitten na de training je dik maken, maar dat zegt degene die het artikel schrijft.

maar dat baseert hij toch op zijn onderzoek, neem ik aan. Dat is althans zijn conclusie. Je hebt mij dit onderzoek al eerder verklaard met de daarvoor ons benodigde feiten die niet worden genoemd, maar indien je daar minder kennis van hebt (zoals meerderen die dat artikel zullen lezen) worden dus op een verkeerd/dwaalspoor gezet.

slechte, hele slechte zaak. :rolleyes:
 
Originally posted by dandyman


maar dat baseert hij toch op zijn onderzoek, neem ik aan. Dat is althans zijn conclusie. Je hebt mij dit onderzoek al eerder verklaard met de daarvoor ons benodigde feiten die niet worden genoemd, maar indien je daar minder kennis van hebt (zoals meerderen die dat artikel zullen lezen) worden dus op een verkeerd/dwaalspoor gezet.

slechte, hele slechte zaak. :rolleyes:

Ja dat vind ik ook het probleem. Bij dit artikel kijkt de schrijver alleen naar het glycogeen en niet na de proteinesynthese/ aminozuren. En dan geeft hij als aanbeveling dat je geen eiwit moet eten na de training. Kijk om te discusieren op een forum zou het leuk geweest zijn, maar je moet het niet plaatsen als een 'feit' die uit een onderzoek naar voren komt. Op deze manier verpest je het voor veel 'goedgelovige'.
 
Vaak zie je zoiezo dat onderzoeken niet volledig gepubliceerd worden. Hierdoor kunnen waarden ed uit verband worden getrokken waardoor het totaalplaatje niet meer objectief is. Dan komen die dwazen nog eens die er een artikel over schrijven, en blijft er weinig meer over van het daadwerkelijke onderzoek.

Wat dit eiwitverhaal betreft... BS dat het slecht voor nieren is, tenzij je al een afwijking zou hebben. En drinken, ja, dat moet je zoiezo als je cals omhoog gaan...
 
Back
Naar boven