MuscleMeat

diep gaan of lang gaan?

Bezoekers in dit topic

Aquaexplo

Ripped Bodybuilder
Relnicht
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
3.045
Waardering
5.304
Lengte
1m84
Massa
83kg
Vetpercentage
18%
Ik vraag me af wat ik het best kan doen. Ik ben 1.84m lang, weeg 83kg en schat mezelf op zo'n 18/20% vet.
Kan ik dan het beste eerst diep cutten zodat ik een laag vetpercentage heb (maar ook minder spier) of kan ik het beste mijn vet percentage over een langere tijd (dus meerdere cuts en lean bulks) omlaag halen? Ik heb geen problemen met dit vet percentage, het gaat me dus vooral om het beste eindresultaat (de meeste spiermassa).
 
Ik denk min of meer dat wij dezelfde situatie wat hebben. Ik heb eerst gebulkt tot 90kg en zit nu 2.5maand al in mijn cut. En voor mijn gevoel hou ik aardig wat over qua spiermassa had een grotere drop verwacht in ieder geval.

Maar tja iedereen werkt anders.
 
Ik denk min of meer dat wij dezelfde situatie wat hebben. Ik heb eerst gebulkt tot 90kg en zit nu 2.5maand al in mijn cut. En voor mijn gevoel hou ik aardig wat over qua spiermassa had een grotere drop verwacht in ieder geval.

Maar tja iedereen werkt anders.
jaa daarom. maar doordat ik maar 83kg ben ben ik een beetje bang dat als ik meteen erg diep ga ik er een beetje uit ga zien a la Giel Beelen, en dat wil ik nou ook weer niet... ik zou nu zelf zeggen bulken tot 85kg, als doel 75kg zetten en tijdens de cut kijken hoe het gaat en tot hoe laag ik het (redelijk makkelijk het liefst ivm school) volhoud. Maar wil toch wel ook de mening van mede DBB'ers weten omdat die hier al ervaring mee hebben.
Wel fijn voor jou dat je iig wel wat over houdt!
 
Rustig net iets onder onderhoud. Weet niet hoelang je al traint maar anders ga je sowieso nog wat gains pakken. Spiermassa verlies is nihil bij een cut zeker tot 10+%
 
Cutten met een klein kcal tekort van circa 300 kcal per dag en van daaruit verder werken. Veel keuze nog wat betreft voedsel en weinig krachtverlies/spierverlies op die manier.
 
Cutten met een klein kcal tekort van circa 300 kcal per dag en van daaruit verder werken. Veel keuze nog wat betreft voedsel en weinig krachtverlies/spierverlies op die manier.

Waarom geen tekort van 100kcals?
 
Rustig net iets onder onderhoud. Weet niet hoelang je al traint maar anders ga je sowieso nog wat gains pakken. Spiermassa verlies is nihil bij een cut zeker tot 10+%

Cutten met een klein kcal tekort van circa 300 kcal per dag en van daaruit verder werken. Veel keuze nog wat betreft voedsel en weinig krachtverlies/spierverlies op die manier.

waarom net onder onderhoud als ik mag vragen? is het dan niet effectiever om iets sneller te zakken om daarna weer op te bouwen? (al helemaal als spiermassa verlies nihil is tot 10%)
ik train trouwens iets van 2 jaar, waarvan iets meer dan 1 jaar serieus.
 
Waarom geen tekort van 100kcals?
Je hebt dan een vrij grote kans om je kcal tekort teniet te doen. Klein meetfoutje of verkeerd afwegen/inschatten en je verneukt het. Daarbij schiet het vetverlies dan ook niet bepaald op. Dat is op 300 kcal deficit ook al niet echt denderend.
 
waarom net onder onderhoud als ik mag vragen? is het dan niet effectiever om iets sneller te zakken om daarna weer op te bouwen? (al helemaal als spiermassa verlies nihil is tot 10%)
ik train trouwens iets van 2 jaar, waarvan iets meer dan 1 jaar serieus.
Het kan wel sneller, maar persoonlijk heb ik dan weinig energie om alles uit mijn training te halen en lever ik veel kracht/massa in.
 
Kunt een groter tekort pakken en minder lang cutten. Training wordt dan wel heavy.

Langer ncutten, intensievere training en meer eten kan ook.

Als je fatsoenlijk telt en traint is 100kcals echt wel te doen hoor.
 
Kunt een groter tekort pakken en minder lang cutten. Training wordt dan wel heavy.

Langer ncutten, intensievere training en meer eten kan ook.

Als je fatsoenlijk telt en traint is 100kcals echt wel te doen hoor.
Ieder zijn manier. Ik eyeball mijn avondeten soms (gedeeltelijk) dus dit zou voor mij niet werken.

Edit: Op deze manier ben je ook even ruim een jaar bezig om van 18 naar 12 procent te cutten.
 
Het kan wel sneller, maar persoonlijk heb ik dan weinig energie om alles uit mijn training te halen en lever ik veel kracht/massa in.

Kunt een groter tekort pakken en minder lang cutten. Training wordt dan wel heavy.

Langer ncutten, intensievere training en meer eten kan ook.

Als je fatsoenlijk telt en traint is 100kcals echt wel te doen hoor.
Energie niveau zou dan idd wel een limiterende factor kunnen zijn ja... Trainingen haal ik vaak wel zo veel mogelijk uit dus denk om eerlijk te zijn niet dat dat een groot probleem is, dan zou ik alleen weinig energie over hebben voor school...
 
Ik cut gewoon op -1000 kcal, 1 kg per week. :P
 
Ieder zijn manier. Ik eyeball mijn avondeten soms (gedeeltelijk) dus dit zou voor mij niet werken.
ik eyeball soms ook dingen dus 100kcal zou voor mij denk ik een te klein verschil zijn. daarnaast is cutten naar mijn idee een hele grote limiterende factor in mijn leven, ook met 100kcal, dus dan zou dat denk ik wel te lang duren
 
Ik cut gewoon op -1000 kcal, 1 kg per week. :P
jaa maar jij bent ook een stuk groter dan mij:o ben nog steeds onder de indruk van wat jij tijdens de meet hebt gegeten trouwens:roflol:
 
Ik zou beide manieren gewoon eens uitproberen en kijken wat voor jou werkt. Mijn voorkeur ging altijd uit naar snel cutten.
 
Toen ik de titel las hoopte ik op wat anders :(

Ik cut liever wat langer een 250 a 300 onder onderhoud dan kort maar met een groter kcal deficit te cutten.

Maar soms moet er op korte tijd wat af ivm mn jaarlijkse testen en dan moet het wel met een groter deficit.
 
Met jou stats kun je in de meeste gevallen wel wat dieper cutten zonder (veel) massa en kracht in te leveren.
1 op 1 precies dezelfde stats als waar ik mijn cut vorige maand mee begon trouwens :')
Zelfde lengte, gewicht én vetpercentage.
 
Best weinig die kilogram als je 1000 kcals per dag mist
?
1 kg vet komt overeen met 7700 kcal deficit, dus dat klopt vrij aardig met de theorie. Wat had jij dan verwacht? (Excl. vocht en glycogeen aan het begin.)
Die -100 kcal van jou zet m.i. geen zoden aan de dijk en is niet reëel en nauwelijks te trachten.
 
Back
Naar boven