XXL Nutrition

Dik of dun is genetisch bepaald

Bezoekers in dit topic

Marc W

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 feb 2004
Berichten
2.322
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
85kg
http://www.nu.nl/gezondheid/2604581/extreem-dunne-mensen-hebben-teveel-dna.html

Tja jullie zullen het er wel niet mee eens zijn, maar ik kan me hier iets bij voorstellen. Ik was vroeger, toen ik een jaar of 18 was, broodmager, terwijl ik meer at dan mijn leeftijdsgenoten. Ik was 1.85 en 60 kg.

Overigens heb ik nu, bijna dertig jaar later, alleen maar voordeel van die natuurlijke aanleg. Al die sportmacho's van vroeger hebben nu een bierbuik, en ik niet. :p
 
Ach, er zal inderdaad best iets in zitten. Zelf was ik toen ik 20 was een kilo of 65 bij een lengte van 1,86 , voor ik begon met intensief te sporten. 2 en een half jaar later 95. Als bijna veertiger heb ik, door ziekte een tijdlang niet kunnen sporten, toch een buikje gekregen. Werken we er wel weer af...maar nieman die zich destijds had kunnen voorstellen dat ik er ooit een zou hebben, met mijn gewicht en bouw toen.
 
Je at waarschijnlijk niet meer dan je leeftijdsgenoten, kcal in vs kcal out blabla
 
Sorry maar je conclusie slaat nergens op. Dit onderzoek gaat alleen over extreem ondergewicht, en zelfs dan is het slechts een geobserveerde verhoogde kans op correlatie met die afwijking in het DNA.

Dat zegt weinig tot niks over het genetisch bepaald zijn van dik of dun. Dat lijkt mij sowieso veel meer bepaald door je omgeving, die kan met gemak bijna elke genetische voorkeur voor vet % overschrijden.
 
Dik of dun mag dan een genetische basis hebben, dat neemt niet weg dat we door omgevingsfactoren weldegelijk een (flinke) invloed hierop kunnen uitoefenen. Genetica gaat meestal over "aanleg hebben voor" in plaats van "verklaring van". Zelf woog ik 58kg bij 1.78 meter toen ik 21 was en alleen maar aan het hardlopen was. Ik eet nu wat minder dan toen, heb een aantal jaar intensief aan het oude ijzer gehangen, maar inmiddels ben ik 40 en door weinig sporten het laatste jaar (een kleintje gekregen, twee verhuizingen en een full time job) ben ik inmiddels een stuk zwaarder ..... Aanpassing van eet- en leefgewoonten geeft echter nog steeds genoeg ruimte tot het verkrijgen van een juist gewicht ondanks genetische aanleg .... uitzonderingen daargelaten uiteraard ....

Grtz,

Aad ~ Doix
 
Sommige mensen hebben absoluut meer aanleg om dik te worden, maar dat is geen excuus om dik te zíjn. Dan moeten ze maar meer op hun voeding letten
 
'Aanleg speelt zeker ook een rol. Vetzucht heeft een belangrijke genetische component. Onderzoek bij tweelingen, geadopteerde kinderen en families geeft aan dat zo’n 80% van de variatie in lichaamsgewicht voor rekening van genetische factoren komt. Sommigen worden zo extreem dik dat het hart het niet meer aankan en ze vroeg overlijden. Er zijn er die zo vet zijn dat als ze naar het ziekenhuis moeten, dat niet meer via de trap kan, maar ze het raam moeten worden uit getakeld. Enkele zeldzame genetische factoren voor extreme vetzucht die de eetlust en de stofwisseling in de hypothalamus reguleren zijn nu bekend. Het Prader-Willisyndroom is zo’n genetische vorm van vetzucht. Patiënten met deze ziekte kunnen zo dik worden dat je door het vetschort dat voor hun geslacht hangt, niet eens meer ziet of het een manlijke of een vrouwelijke patiënt is. De hypothalamus registreert normaal gesproken hoeveel vet ons lichaam in voorraad heeft door de hoeveelheid leptine, een hormoon uit het vetweefsel, te meten. Als er mutaties zijn in het leptinegen of in de leptinereceptor, dan registreert de hypothalamus de afwezigheid van vetweefsel, en wordt men voortdurend aangezet tot eten, wat resulteert in een dodelijke vorm van vetzucht.

Er zijn ook mutaties beschreven waardoor er in de hersenen geen α-MSH meer wordt gevormd, of waardoor de boodschap van α-MSH in de hersenen niet ontvangen wordt. Deze stof zorgt voor pigmentatie van het haar en voor de remming van de eetlust, en mutaties in dit systeem leiden daarom tot extreem dikke kinderen met vaak rood haar. Bovendien komen deze kinderen niet in de puberteit. Een verminderde gevoeligheid voor α-MSH wordt in 4-6% van extreem dikke mensen gevonden. Ook een mutatie in de receptor voor bijnierschorshormonen kan aanleiding geven tot vetzucht. Hormonale stoornissen, zoals een tekort aan schildklierhormonen, groeihormoon, of geslachtshormonen, of een teveel aan het bijnierschorshormoon cortisol, kunnen eveneens leiden tot zwaarlijvigheid.'

D. Swaab.
 
Voor een deel is het genetisch bepaald.
Ik merk dat "wij" dikke(re) mensen gewoon wat makkelijker "ons gemak" houden.
Pakken wat minder snel de fiets, kunnen makkelijk een hele dag lekker op de bank zitten, beetje tv kijken enzo...
Dan is er nog de overvloed aan (lekker) eten dat voorhanden is.
En als het er is moet je het opeten natuurlijk!
Want natuurlijk heb je naast de genetische aanleg tot dikker worden, lui zijn, en gemakzuchtig zijn, ook nog eens geen discipline!
Het is een strijd... ;)
 
Voor een deel is het genetisch bepaald.
Ik merk dat "wij" dikke(re) mensen gewoon wat makkelijker "ons gemak" houden.

Ik heb de aanleg om juist niet dik te worden. Ik weet van mezelf dat ik me sneller druk maak en fanatiek ergens mee bezig ben, en dan ofwel te nerveus ben om te eten, of zo druk ben dat ik 'vergeet' om te eten. Dus door mijn 'aangeboren karakter', meer verbruik en minder inlaad.

Overigens nu 85 kilo, en redelijk tevreden over mijn fysiek nu.
 
Back
Naar boven