AndroidHealthClinic

Dikker door Kcal verhoging (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Na wat vragen over in-out van kcal en voeding eet ik op het moment, na jaren van zo'n 1500 kcal aan redelijk gezonde voedsel + om de dag bier + veel vaker een vette hap of iets ongezonds + veel blessures en qua training en gewicht een echt jojo effect, nu z'n 2500 kcal aan vooral gezonde voeding en 1x per week wat wijn en een cheatday.

Nu ben ik gestopt met voetballen (de oorzaak van de blessures) en ben ik sinds 3 maanden gestart met zwemmen (4x in de week 2km borstcrawl), wandelen en 2x in de week thuis squatten, deadlift en wat core oefeningen.

Qua spieren ben ik best wel gegroeid en zie ik vooral door het zwemmen bij mijn bovenlichaam gains. Mijn buik daarentegen is ook gegroeid, die onderste vetrol lijkt iets groter haha, en kreeg van mij vriendin de opmerking dat ik dikker ben geworden bij mijn buik en nu probeer ik dit te verklaren voor mijzelf, vooral om de motivatie lekker hoog te houden;

1. Kan dit komen doordat ik qua voeding lang op 'spaarstand' stond en nu van 1500 kcal naar 2500kcal ben gegaan met veel eiwit en groenten? Gewoon je lichaam die weer aan het 'meer' eten moet wennen?
2. Omdat ik zo aan het groeien ben in spieren, kan het ook zijn dat mijn buikspieren dikker worden maar mijn buikvet gewoon 'nog' niet weg is en ook pas als laatste zou verdwijnen?
3. andere reden...

Wat denken jullie en misschien herkenbaar dat dit gebeurt in de eerste maanden dat iemand sport?

Zie hieronder voor edit, na wat misunderstandings ;)
 
Laatst bewerkt:
Je bent dikker geworden omdat je meer kcal binnen krijgt dan je verbruikt.
Zo simpel is het.
 
Ophouden met je cheatday elke week
 
Je komt aan omdat je meer eet dan je verbruikt.
Vergeet AUB die spaarstand bullshit.

Je telt hoogstwaarschijnlijk je kcals ook niet goed.

Ik weet niet wat je weegt maar je praat over een redelijk active lifestyle en aankomen op 2500 kcals?
Waarschijnlijk zit je dichter bij 3000 dan 2500.
 
Je komt aan omdat je meer eet dan je verbruikt.
Vergeet AUB die spaarstand bullshit.

Je telt hoogstwaarschijnlijk je kcals ook niet goed.

Ik weet niet wat je weegt maar je praat over een redelijk active lifestyle en aankomen op 2500 kcals?
Waarschijnlijk zit je dichter bij 3000 dan 2500.

Of hij is minder actief dan hijzelf denkt. Of beide.
 
Goedemorgen,

Ja dat is mijn fout weer, te snel er van uit gaan dat het duidelijk genoeg is.

Dus nog ter info;
- Dat vet net boven mijn broekrand oogt 'wat' dikker en ik ben benieuwd of dit kan komen doordat buikspieren die erg zwak waren, nu ineens getraind worden? Net zoals dat mijn borst, waar geen vet 'voor' zit, aan het groeien is.

- Ook wilde ik graag weten of een lichaam wat door langdurig te weinig kcal (1500) op een andere manier kan reageren op ineens 2500 kcal (uitgerekend onderhoud 2800) per dag? Manieren als je gaat je langzaam energieker voelen maar niet direct of het lichaam slaat het eerst op als vet omdat het denkt dat hij nog steeds in spaarstand staat en gaat geleidelijk begrijpen dat je gewoon actiever bent geworden. Kort door de bocht is dit dus op de lange termijn bullshit, maar misschien in een periode van 3 maanden na lange tijd van blessures wel reden voor een andere werking? Puur uit interesse.

- Cheatday in mijn woordenboek is 2500 - 2800 kcal aan voedsel wat ik lekker vind, dus geen focus op gezond en veel maaltijden, maar minder maaltijden met voedsel wat ik lekker vind.

Zoals ik al zei de kcal in-out 'rocketscience' heb ik doorgenomen en bewust mee bezig.

Dat het dikker oogt wil dus niet zeggen dat ik dikker ben, het is meer een vraag of jullie in de beginfase ook wel eens ontwikkelingen zien die oogt als achteruitgang, terwijl je weet dat je algehele vooruitgang boekt.

Wel mooi om te zien dat de eerste aanname;
Je bent dikker geworden omdat je meer kcal binnen krijgt dan je verbruikt.
Zo simpel is het.

katalysator is voor de 2.0 versies en nog duidelijkere aannames zoals;
Rocketscience voor veel mensen

Geheel terecht door mijn matige uitleg, maar de vragen zijn dus niet zo simpel als: ik denk dat ik goed eet en toch ben ik dikker, hoe kan dat? ;)

Hoop dat het nu wel wat duidelijker is omschreven en...... my bad :P
 
Laatst bewerkt:
Als je een grote stap maakt in kcal kan je wel wat vocht vasthouden. Glycogeen dat zich aanvult , meer koolhydraten, enzovoort.
 
1) spaarstand bestaat niet.
2) nee, vet boven de broekrand is gewoon vet en staat los van je buikspieren.

Tel daar de opmerking van je vriendin bij en het is zeer waarschijnlijk dat je gewoon bent aangekomen.
 
Meet wat je eet. Weeg het af. Bereken alles mee. Weet je zeker dat je dit goed doet?

Berekend onderhoud is MAAR een berekening. gedaan met formules die "algemeen' zijn en niet persoonlijk.
Heb je ooit bepaald wat je onderhoud is door op xxxx kcal te gaan zitten en zien of je gewicht gelijk blijft?

Je zegt ik lijk vetter maar ben je ook daadwerkelijk zwaarder?

Post je voeding eens.. hoeveelheden etc met alle macro's.
 
Je zegt ik lijk vetter maar ben je ook daadwerkelijk zwaarder?

Post je voeding eens.. hoeveelheden etc met alle macro's.

2 kilo erbij qua gewicht.

Wel enorm gegroeid in armen, schouders, borst, rug door zwemmen (blousjes passen sinds kort aan de bovenkant niet meer terwijl ze rondom de buik hetzelfde gebleven zijn). Nu sinds kort ook de benen erbij gepakt en core aan het trainen voor meer zwem progress.

Zie bijlage, misschien wat feedback?
 

Bijlagen

  • Calorieen.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 94
2 kilo erbij qua gewicht.

Wel enorm gegroeid in armen, schouders, borst, rug door zwemmen (blousjes passen sinds kort aan de bovenkant niet meer terwijl ze rondom de buik hetzelfde gebleven zijn). Nu sinds kort ook de benen erbij gepakt en core aan het trainen voor meer zwem progress.

Zie bijlage, misschien wat feedback?

Ik vrees dat die spiermassa toename door te zwemmen op zn best zeer minimaal is.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
spaarstand is onzin. meer kcal uit als in=afvallen en meer kcal in als uit=aankomen. je bent van 1e naar 2e gegaan (wss) dus naast spier kom je ook vet aan, daar is niks aan te doen. het kan ook gewoon komen doordat je meer koolhydraten/zout/ andere dingen bent gaan eten waardoor je lichaam meer vocht vasthoudt.
 
2 kilo erbij qua gewicht.

Wel enorm gegroeid in armen, schouders, borst, rug door zwemmen (blousjes passen sinds kort aan de bovenkant niet meer terwijl ze rondom de buik hetzelfde gebleven zijn).

Je bent 2 kilo gegroeid, je hebt een dikkere buik EN je bent enorm gegroeid in armen, schouders, bost en rug. 2 Kilo hebben we het nog steeds over?

Edit: Ik zit al 25 jaar in de zwemwereld. Nee, je hebt geen zwemgains.
 
Je bent 2 kilo gegroeid, je hebt een dikkere buik EN je bent enorm gegroeid in armen, schouders, bost en rug. 2 Kilo hebben we het nog steeds over?

Edit: Ik zit al 25 jaar in de zwemwereld. Nee, je hebt geen zwemgains.

Dude, je zegt nu alleen wat je denkt dat er mis is, maar totaal geen verbeteringspunten. Opbouwende kritiek en feedback is te gebruiken, aan kritiek heeft niemand iets.

Als ik sterker word door zwemmen en het zie aan mijn bovenlichaam, heb ik geen gains(verbetering)? Educate me please.
 
Dude, je zegt nu alleen wat je denkt dat er mis is, maar totaal geen verbeteringspunten. Opbouwende kritiek en feedback is te gebruiken, aan kritiek heeft niemand iets.

Als ik sterker word door zwemmen en het zie aan mijn bovenlichaam, heb ik geen gains(verbetering)? Educate me please.

Zal zeer minimaal zijn.
 
spaarstand is onzin. meer kcal uit als in=afvallen en meer kcal in als uit=aankomen. je bent van 1e naar 2e gegaan (wss) dus naast spier kom je ook vet aan, daar is niks aan te doen. het kan ook gewoon komen doordat je meer koolhydraten/zout/ andere dingen bent gaan eten waardoor je lichaam meer vocht vasthoudt.

Dat is inderdaad duidelijk nu, de doelstelling is om hier dus beter van te worden en laten we onderstrepen dat zwemmen mijn main sport is en dat de krachttraining hieraan moet bijdragen. Ik haal mijn motivatie namelijk momenteel uit zwemmen.

Dus hebben jullie tips om vooral te blijven verbeteren als je het schema bekijkt en het volgende sport schema;
- 4x 45-60m min borstcrawl
- 2 uur wandelen in de week verdeeld over de 3 niet-zwem dagen
- 2x 30 min deadlifts, squat weinig herhalingen maximaal gewicht + core exercises
 
3. andere reden...

Wat denken jullie en misschien herkenbaar dat dit gebeurt in de eerste maanden dat iemand sport?

Ik geef je gewoon antwoord op je vraag. Je kijkt verkeerd naar je eigen lichaam. Je kunt niet zichtbaar in vet aankomen EN fantastische spiergroei hebben op 2 kilo winst.
 
Dat is inderdaad duidelijk nu, de doelstelling is om hier dus beter van te worden en laten we onderstrepen dat zwemmen mijn main sport is en dat de krachttraining hieraan moet bijdragen. Ik haal mijn motivatie namelijk momenteel uit zwemmen.

Dus hebben jullie tips om vooral te blijven verbeteren als je het schema bekijkt en het volgende sport schema;
- 4x 45-60m min borstcrawl
- 2 uur wandelen in de week verdeeld over de 3 niet-zwem dagen
- 2x 30 min deadlifts, squat weinig herhalingen maximaal gewicht + core exercises

Hiervan wordt je sterker,niet zozeer door het zwemmen op zich.
 
Zwemmen is toch gewoon cardio.. Je gaat niet ineens meer gewicht water aan de kant zwaaien per training ofzo waardoor je sterker wordt :')
 
Back
Naar boven