Fitness Seller

Dillema cutten/bulken

Bezoekers in dit topic

Robbe1

Novice
Lid geworden
31 jul 2011
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
77kg
Hallo hier!

Ben hier nieuw, maar loop hier overal al wel een tijdje mee te lezen...
Ben een 2tal maanden geleden begonnen met fitness... gewoon omdat ik dacht dat het wel leuk zou zijn... Maar is al snel een verslaving geworden :d en wil er ook serieus mee beginnen.
Ook met de dingen die ik hier lees... als je weet hoe je het best iets kan doen, kan ik het ook beter zo doen ipv van wat te lopen knoeien lijkt me :)

Heb ook het boek BFFM doorgelezen, en ben veel beter op mijn voeding gaan letten.. kleine porties, gespreid over de dag.. maar nog een beetje bezig met mijn moeder wat om te praten.. aangezien dat zij denkt dat ik aan het freaken ben :(

Maar dus mijn vraag... ik heb nu een tijdje zo clean mogelijk gegete, allemaal kleine porties, verspreid over de dag..
En ben best wel wat vet al kwijt (volgens de spiegel)

Smorges is mijn buik "vrij" plat, maar savonds staat hij bol..

Ik weet, ik heb er al op gezocht, dat het gewoon komt door het eten dat erin zit... Dat het normaal is word in de andere topics gezegd..

Maar naar mijn inzien is er voor elk probleem een oplossing, toch?

Ik heb er overigens niet -super-veel vet op zitten... het is echt de buik die opzwelt...

Al word ik nog zo breed... met dit buikje gaat het nog steeds niet mooi zijn :p

Dus ik weet niet goed, kan ik beter verder blijven cutten? Of beter gaan bulken, buikspieren trainen zodat deze de buik "naar binnen houden" na het eten?
Foto's erbij van smorgens en savonds:

J16082011425morgend.jpg


J16082011430avond.jpg
 
Komt ook door het vocht, als je geslapen hebt ben je een zooi vocht kwijt dat in de loop van de dag weer terug komt. Bij mij zit ook veel vocht op me buik. Zou gewoon lekker bulken maar hou het goed in de gaten dat er niet veel vet bij komt. Daarnaast zou je ook een kwartiertje cardio kunnen doen na de KT. Maar met jouw stats moet je nog niet echt denken aan cutten, zo heel erg vet is het trouwens ook weer niet. Ff jaartje massa aanzetten en dan cutten.
 
Vind het zelf ook nog niet té vet... natuurlijk wil ik na een tijd wel netjes gedefinieerde spieren bekomen, dus het vet mag er natuurlijk wel af :)

Dus jaartje bulken.. als ik daarna terug ga cutten, zou het buikje in principe minder moeten zijn omdat het wordt "tegengehouden" door buikspieren?

Of zie ik dit verkeerd?
 
Buikje is combinatie van beide meestal, ga gewoon lekker bulken zonder het te overdrijven en dan cutten. Heb je meer spiermassa wat het afvallen ook weer makkelijker maakt. Meer info over cutten kan je hier genoeg vinden, vooral in de stickies
 
neem je koolhydraatinname onder de loep. Ik vind BFFM een goed boek, alleen veel te basic... zo slaat bijvoorbeeld de regel ''50/30/20 nergens op, ook al nemen dat veel mensen als richtlijn. Ik ben van mening dat je je calorien moet berekenen, en vanuit dat punt moet je zorgen dat je 3gram eiwit per kilo VETVRIJ lichaamsgewicht binnenkrijgt, en 1 tot 1,5gram vet per kilo vetvrij lichaamsgewicht... je resterende calorien voeg je toe in de vorm van koolhydraat op de tijden dat je ze het meest nodig hebt: na training en een beetje voor de training.

Elk lichaam is anders, zoals tom venuto beschrijft, daar een endomorph juist meer vetten moeten (1,5gr per kg/lbm) en een meso of ecto juist meer naar de 1gr per kg/lbm moet.

Kortom: verlaag je koolhydraatinname, ga koolhydraten cyclen (laag op rustdagen, gemiddeld op traindagen) en houdt je vet en eiwitinname op dezelfde lijn.... zo creeer je tevens een calorie cycle omdat je koolhydraten schommelt.

Succes man.

Leesvoer: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=121703981
 
Laatst bewerkt:
heb bijna hetzelfde als jou, maar ik ben helaas elke avond zwanger :P.

Ik zou het advies volgen van koekiemonster.

mzl
 
3gram eiwit per kilo VETVRIJ lichaamsgewicht binnenkrijg
Waarom 3 en niet 2? Als je meer dan 100kg weegt wordt dat dus al 3-400gram proteine per dag. Nu vind ik ook wel dat meer beter is, maar ik heb al moeite met 200gram per dag dus hoe krijg je dat voor elkaar en wordt 2x niet veel vaker als richtlijn gebruikt?
 
Bulken die handel
 
Waarom 3 en niet 2? Als je meer dan 100kg weegt wordt dat dus al 3-400gram proteine per dag. Nu vind ik ook wel dat meer beter is, maar ik heb al moeite met 200gram per dag dus hoe krijg je dat voor elkaar en wordt 2x niet veel vaker als richtlijn gebruikt?

Is volgens mij 2x lichaamsgewicht, dus niet VVM
 
Heb inderdaad al meer gelezen over dat koolhydraten dit buikje misschien kunnen te weeg brengen... Ik eet nu nog vrij vaak brood(donker) en havermout...
Hier kan het mss aan liggen?


Zou inderdaad eens correct mijn vetvrije massa moeten berekenen.. (dus ook BF%) Ga denk ik volgende keer ik whey ga halen eens huidplooimeter meepakken..
Wat schatten jullie ongeveer van BF%? ik dacht rond de 16%?
Op sommige dagen werk ik, en op sommige dagen niet... (fysiek werk) je caloriebehoefte moet je dus ook aanpassen aan die dagen, klopt?

Ja, whey is mischien overbodig voor een beginner... maar moet mijn moeder nog beetje meekrijgen met dit allemaal :s elke dag kip enzo vind ze "over the top" :(
Hoewel het geen probleem zou zijn voor mij :d
Dus neem ik stiekem whey om toch maar mijn eiwitten binnen te krijgen.

Klopt dit trouwens van die buikspieren die voorkomen dat de buik gaat opzwellen? Of is hier niets van waar?
 
Laatst bewerkt:
Heb inderdaad al meer gelezen over dat koolhydraten dit buikje misschien kunnen te weeg brengen... Ik eet nu nog vrij vaak brood(donker) en havermout...
Hier kan het mss aan liggen?
Nou en of, een week lang minder KH eten doet wonderen


Zou inderdaad eens correct mijn vetvrije massa moeten berekenen.. (dus ook BF%) Ga denk ik volgende keer ik whey ga halen eens huidplooimeter meepakken..
Wat schatten jullie ongeveer van BF%? ik dacht rond de 16%?
Op sommige dagen werk ik, en op sommige dagen niet... (fysiek werk) je caloriebehoefte moet je dus ook aanpassen aan die dagen, klopt? Ja, klopt, en hoe je dat doet zijn verschillende formules voor, lees het topic maar eens in de link die ik je eerder gaf.

Ja, whey is mischien overbodig voor een beginner... maar moet mijn moeder nog beetje meekrijgen met dit allemaal :s elke dag kip enzo vind ze "over the top" :(
Hoewel het geen probleem zou zijn voor mij :d
Dus neem ik stiekem whey om toch maar mijn eiwitten binnen te krijgen. Kerel, come on , je bent 20... stiekum gedrag deed ik op me 14/15e jaar toen ik intresse had in sigaretjes (die intresse is nu overigens al 6 jaar weg)

Succes.
 
Gewoon lekker cleanbulken man. Zit nu nog bijna geen massa aan dus blijft niks over als je gaat cutten. Zomer is toch ongeveer voorbij dus je hoeft niet met een beachboy look over het strand te paraderen:p

Doorbulken tot maart en dan lekker een cut erin gooien! Good luck.
 
Heb ontdekt dat de vezels in bv brood ook veel vocht vasthouden, en daardoor de buik ook kan uitzetten.

Zo gauw ik een huidplooimeter heb, ga ik de caloriebehoefte eens berekenen :)
Op de fitness heeft zo'n personal trainer mn BF% eens gemeten met zo'n elektronisch ding, dat je moet vastgrijpen en voor je houden... 8,1%...
Klopt dus niet.. zijn uitleg is dat het komt doordat ik lang ben...

Ik begin vanaf nu in ieder geval te bulken (wel nog steeds clean) en vanaf ik mijn exacte BF% weet, kan ik perfect mijn behoefte gaan berekenen.
Brood en havermout is zo makkelijk om veel te kunnen eten trouwens... :p too bad van de vele carbs voor mn buik :p
 
Brood en havermout is zo makkelijk om veel te kunnen eten trouwens... :p too bad van de vele carbs voor mn buik :p

Dit is bullshit..
Carbs heb je nodig en die buik ligt echt niet aan 't brood en havermout. Het is gewoon puur vocht, heeft iedereen aan 't eind van de dag, jij hebt 't toevallig wat meer rond je buikstreek. BOEIEND!
 
Natuurlijk heb je ze nodig, zeg ook van niet :)
Maar dacht gewoon dat de carbs net extra veel vocht gingen vasthouden...

Tjah, ben al vaak genoeg zwanger, en bierbuik e.d. genoemd.. dus redelijk wat meer rond mn buik :p

Maar goed, we zullen wel zien waar ik sta na een tijd bulken, en daarna terug cutten :)
 
Back
Naar boven