XXL Nutrition

Discussie Topic Verschil Fitness en Bodybuilding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tjalle

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
27 sep 2004
Berichten
2.897
Waardering
5
Wat vinden jullie nou echt het verschil tussen Fitness en bodybuilding, ik vind fitness toch wel gezond leven, af en toe een keer zondigen en vooral van je sport leven genieten, dus meer de duursport kant op. En bodybuilding vind ik toch echt een strikt schema bijhouden qua dieet en oefeningen, en je er ook 100% voor in willen zetten.

Ik denk dat fitness toch wel iets is zoals het gezond willen leven maar zonder de achterliggende gedacht dat je je aan je schema moet houden.

De punten die ik denk die bij fitness horen:

1. De plezier in het sporten.
2. Er goed uit willen zien ( Zonder al te groot willen zijn maar wel laag Bf % )
3. Er een gezonde levensstijl op nah willen houden.
4. Bepaalde dingen zoals voeding etc afkijken van het Bodybuilding.

De punten die bij BB horen vind ik :
1. The Bigger the Better.
2. Houd je aan je Schema's.
3. 24/7 Er mee bezig zijn.
4. Nooit tevreden zijn.

Ikzelf hang er een beetje tussenin denk ik , ik probeer wel beetje normaal te leven maar eet wel 6-7 x per dag en zorg dat ik wel alleen gezond eet, maar niet te xtreem groot wordt wel geripped en veel leanmuscle.

Misschien wil ik wel niet te groot worden omdat ik vroeger een klein dikkertje was..

Hoe denken jullie hierover?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het verschil heel groot fysiek en mentaal op elk gebied gewoon.
 
big kelvin zei:
Ik vind het verschil heel groot fysiek en mentaal op elk gebied gewoon.


Eigenlijk verschilt het niet xtreem veel van elkaar alleen staan sommige er anders tegenover qua duur van de oefeningen en het gewicht van de gewichten en hierbij eten.
 
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken Tjalle ;)

Bodybuilding: hypertrophy en symmetrie
Fitness: endurance en een gezond ogend lichaam
Powerlifting: kracht en hypertrophy

Bodybuilding en Powerlifting zijn de twee uitersten, terwijl fitness ook daadwerkelijk de vertaling "fitheid" is imo. Fitness gaat erom te trainen met het doel je gezondheid te verbeteren en de dagelijkse taken (zoals boodschappen tillen) makkelijker te maken. Denk dat zowat 90% van degenen die in een gym komen, ook daadwerkelijk komen met dat doel.
 
Fitness is hoe de meeste mensen beginnen, degenen die erg fanatiek worden zijn de bodybuilders.
 
Tjalle zei:
Eigenlijk verschilt het niet xtreem veel van elkaar alleen staan sommige er anders tegenover qua duur van de oefeningen en het gewicht van de gewichten en hierbij eten.

Maar als ik ga kijken naar de leefsT zie ik best veel verschillen over voeding enzo.
 
MonsterStrength zei:
Fitness gaat erom te trainen met het doel je gezondheid te verbeteren en de dagelijkse taken (zoals boodschappen tillen) makkelijker te maken.

Zo zie ik het natuurlijk niet :P ;) hahah wel een leuke toevoeging trouwens, fitness zie ik ook als soort van aparte gedeeltes:

1. oudere mensen die hun conditie willen verbeteren dus 2 -3 x komen die veel cardio doen en ligt aan de gewichten zitten.
2. Jongeren die gezond willen leven , een redelijk voedingsschemahebben en 3-4x in de week in de sportschool zijn, die half om half veel cardio en veel fitness doen. ( Ik zelf reken me tot deze groep)
3. Jongeren die ff snel " breed " willen worden dus 7x per week naar de sportschool gaan geen voedingsschemakennen en alles zo zwaar mogelijk willen doen en de juiste uitvoering van de oefeningen aan hun laars lappen om na de zomer weer hun abo bij de gym op te zeggen.
 
big kelvin zei:
Maar als ik ga kijken naar de leefsT zie ik best veel verschillen over voeding enzo.

ook daarin is het onderscheid groot fitnessers zorgen dat ze gezond eten maar of ze het ook echt allemaal gaan afwegen?

imo denk ik niet..
 
MonsterStrength zei:
(zoals boodschappen tillen)

Lol inderdaad, je moet dan zeker niet gaan Pl-en/ BB-en want ik heb een moeite om een tas van 10KG te sjouwen he :eek: . Verzuring treedt aan alle kanten op :D.
 
MonsterStrength zei:
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken Tjalle ;)

Bodybuilding: hypertrophy en symmetrie
Fitness: endurance en een gezond ogend lichaam
Powerlifting: kracht en hypertrophy

Superantwoord! Niet meer niet minder :thumbup:
 
Tjalle zei:
...
3. Jongeren die ff snel " breed " willen worden dus 7x per week naar de sportschool gaan geen voedingsschemakennen en alles zo zwaar mogelijk willen doen en de juiste uitvoering van de oefeningen aan hun laars lappen om na de zomer weer hun abo bij de gym op te zeggen.

Offtopic;
Ik blijf ze grappig vinden als ze weer eens met z'n 6'en om de Lat Pulley hangen om te kijken wie er nou het meest KG's trekt.

Zelf denk ik dat iedereen wel in de fitness periode is begonnen.
Rustig opbouwen, zien dat het leuk is en er steeds meer intresse in krijgen.
Degene die het meer om fitheid en het minder om het lichaam gaat, minder verslaafd zijn aan het ijzer en geen behoefte hebben aan een voedingsschema blijven lekker bij de apparaatjes.
 
Fitness is gezonder leven en sportief uit de hoek willen komen

Bodybuilding is 24/24 en 7/7 met gezondheid en je lichaam bezig zijn, nooit tevreden zijn, elke 2 minuten van de dag wel aan een aspect van de sport denken en verslaafd zijn aan trainen. Je kan gerust stellen dat het veel obsessiever is.
 
Fitness: beetje komen socializen in de gym... wat babbelen met de buur terwijl ze op de step staan, praten over hun favo soap dat op de tv'kes speelt, na de "training" samen in de sauna ja gezellig (frank van dingenen :p) Hoe meer knappe meiden in de fitness... hoe vlugger je probeert te lopen op je loopbandje om de aandacht te trekken... VoedingssT: zelfde als voorheen en goed feesten in't weekend... Als je deze mensen vraagt naar hobbies zullen ze ook wel altijd zeggen fitness omdat het "gespierd" klinkt... Informatie: wat de begeleider zegt... krachtschema's ook. Vooruitgang: vooral te merken aan uithouding...

Bodybuilding: asociaal in de kelder liggen kreunen... geen tv'kes in de kelder en hoe ruiger de muziek hoe beter. Na de training in de kleedkamer of aan de balie maaltijd of shake eten. Hoe meer knappe meiden in de fitness... hoe meer je ze negeert want ze brengen je van je concentratie af... VoedingssT: elke dag alle maaltijden wegen en noteren met af en toe eens een klein afwijking dat lijkt op een mini-junk maaltijd. Als je mij vraagt naar hobbies zegt ik meestal krachttraining of powertraining, terwijl het eigenlijk BB is maar daar hangt een veel te negatieve sfeer rond van té overdreven en anabolen etc... dat je het liever een andere term geeft. Informatie: zelf opgezocht op internet of boeken of e-books van 340 blz (BFFM bv) en 160 bl (max-ot) liggen lezen. Krachtschema's: meestal zelf samengesteld, full body in't begin, dan split, max-ot en veel variatie... Vooruitgang: kg's wegen en cm's meten en vet% laten bepalen door arts.

Van die mannekes die in de zomer beginnen... ok er zijn er zo wel veel, maar tegelijkertijd is de zomer de minst drukke periode bij ons in de fitness. Je ziet ze dan benchen met 30 kg, maar ik deed dat ook in't begin... nu doe ik met veel moeite 3*6 met 75 kg maar als je je setjes verandert naar 15 reps, dan is dat mooie getal van 75kg ook al een heel stuk minder. Met de simpele vraag van: hoeveel keer eet je per dag en wat, weet je meestal wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

En verkeerde techniek uitvoeren... ben jaartje bezig en 'k ben ervan overtuigd dat ik ook nog vanalles verkeerd doe... Zo doe ik mijn deadlifts en bent over rows maar met 40 kg omdat het anders onmogelijk word om mijn rug mooi recht en borst vooruit te houden... doe daar nu wel een soort van pilates oef voor om van die stijve rug, of schoft of bult hoe je't wilt noemen af te geraken... tips zijn ook altijd welkom :) achterste schouders trainen en altijd op houding letten waarschijnlijk... Maar ik voel mij zo klein... en om dan met schouders naar achter en borst vooruit te lopen... dat lijkt zo patserig :)

Grtz
DiS
 
DiSTuRBeD zei:
Fitness: beetje komen socializen in de gym... wat babbelen met de buur terwijl ze op de step staan, praten over hun favo soap dat op de tv'kes speelt, na de "training" samen in de sauna ja gezellig (frank van dingenen :p) Hoe meer knappe meiden in de fitness... hoe vlugger je probeert te lopen op je loopbandje om de aandacht te trekken... VoedingssT: zelfde als voorheen en goed feesten in't weekend... Als je deze mensen vraagt naar hobbies zullen ze ook wel altijd zeggen fitness omdat het "gespierd" klinkt... Informatie: wat de begeleider zegt... krachtschema's ook. Vooruitgang: vooral te merken aan uithouding...

Ik ga eigenlijk niet helemaal akkoord,
zoals jij over 'fitness' praat lijkt het wel alsof je erop neerkijkt en ze allemaal als lullen beschouwt.
Niet iedereen is er zo obsessief mee bezig als ons, en daar hoor je evenveel respect voor te hebben zolang ze ook respect voor mensen als ons hebben vind ik...
 
MonsterStrength zei:
Bodybuilding: hypertrophy en symmetrie

En Kracht

Symetrie is bij veel mensen die zich BB noemen trouwens ook vaak ver te zoeken, maar dat komt meer omdat veel mensen zich alleen maar op de voorkant (lees borst + biceps) richten :)
 
Laatst bewerkt:
DiSTuRBeD zei:
... dat lijkt zo patserig ..

Grtz
DiS
En hoe heet het als je mensen omlaag haalt om zelf beter voor de dag te komen?
 
Dani zei:
En hoe heet het als je mensen omlaag haalt om zelf beter voor de dag te komen?

Het heeft te maken met ARROGANTIE
 
fitness; is voor hobo's en wokkels
bodybuilding en powerlifting; voor de echte mannen! [edit] voordat dani begint te rellen, ook voor de echte vrouwen :D [/edit]
 
Fitness is hip, iedereen doet het, de nadruk ligt op gezond worden en zijn, fitnessfanaten, willen een beetje sterker worden en doen ook behoorlijk wat cardio.
bbers gaan trainen met een belangrijke betrachting, namelijk massa, definitie en volledige spieropbouw.
 
fitness is duur want dat moet je doen in een healthcenter
bodybuilding in een krachthonk, verder sluit ik mij aan bij de tekst van monsterstrenght
 
Back
Naar boven