MuscleMeat

doe ik mijn cutting eet schema zo goed?

Bezoekers in dit topic

Carootje

Novice
Lid geworden
17 feb 2017
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
71kg
Goedemiddag iedereen,

Zal me eerst even voorstellen. Ik ben Carolien ben 34 jaar oud en ben nu ruim 2,5 jaar bezig met krachttraining en ik vind dat het tijd is om wat meer vet te verliezen. Vetpercentage weet ik eigenlijk niet (kijk vooral naar het resultaat in de spiegel op dit moment).

Heb een voedingsschema gemaakt en vraag me af of ik het zo goed heb gedaan, zou iemand mij wat feedback kunnen geven.

Dit zijn wat meer gegevens van me:
177 cm
34 jaar
71 kg

2300 kcal
cutfase: 1800 kcal
Heb de macro's verdeeld als volgt: 45% koolhydraten (is dit misschien te hoog??), 30% eiwit en 25% vet

Doe 1 keer per week een stootzak training en en doe nu split training in de sportschool 4 keer in de week met 30 min cardio.

Zag dat ik met de eet schema mijn eiwitten wat hoog heb zitten, klopt dit?

Super bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • cut voedingsschema.xlsx
    12 KB · Weergaven: 247
Laatst bewerkt:
Goedemiddag iedereen,

Zag dat ik met de eet schema mijn eiwitten wat hoog heb zitten, klopt dit?

Hoi Carootje! Heb je enig idee naar welk gewicht je toe wilt? Ik neem altijd mijn doelgewicht x 1,5 voor het berekenen van mijn eiwitten. Als ik daar om een of andere reden vanaf wijk, ga ik voor max. 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Stel dat we even jouw huidige gewicht nemen, dan zit je op zo'n 140 gram eiwitten. Ik denk dat meer dan 160 inderdaad wel erg veel is. Mijn lichaam reageert daar niet lekker op, op veel te veel eiwitten. Maar ik weet niet hoe dit voor jou is, natuurlijk... Als ik jou was, zou ik m'n vetten iets ophogen. :-) Uiteraard met goede bronnen (noten, olijfolie, ei).
 
Ik zou eerder gaan voor 35% eiwit, 40% koolhydraten en 25% vetten.
Maar zolang je onder je calorieën eet, zal je afvallen.
Voldoende eiwitten en voldoende stimulatie van de spiermassa zal de afbraak zo minimaal mogelijk houden.

Het belangrijkste is alles 100% en correct tracken.
Goed bijhouden en proberen max 0,5 -1 kg afvallen per week.
De eerste 2 weken kan wat sneller door vochtverlies en wat minder glycogeenreserve door beperktere koolhydraten.
Indien je dan nog sneller afvalt, calorieen bijstellen. Idem als je te weinig afvalt.

Succes!
 
Qua training, zou ik wel een 3x per week Full Body/PPL/Upper Body/Lower Body trainingsschema kiezen liever dan een split te doen. Met een Full Body trainingsschema 3 x per week, kan je beter elke spiergroep 2/3 keren per week aanpakken en optimaler belasten. Dat betekent meer eiwitsynthese dus meer potentieel spiergroei. Als je bij een split blijft doen, dan kan je alleen maar een spiergroep per week belasten dus beperkt je dan eiwitsynthese en spiergroei .
 
Zelf ben ik geen voorstander van een full body tijdens de cut. Je traint elke spiergroep 3 x en je lichaam heeft dus niet veel tijd om te herstellen. Daarbij eet je al onder je onderhoud, dus je lichaam heeft nog minder energie voor het herstel.
Je kan ook bvb niet trainen op 2 opeenvolgende dagen.
Ik kies eerder voor UB/LB of PPL of Push /Pull met push incl quads en pull incl hamstrings
Laag volume, hoge intensiteit
 
Aangezien je veel traint en ook nog eens cardio doet zou ik niet op 1670 kcal gaan zitten. Dit is wel extreem laag.
Je onderhoud is 2300kcal?
Ik zou dan op 2000 gaan zitten om niet teveel spiermassa in te leveren.
Je eiwitten zitten wat hoog met ruim 160 gram. Je hebt aan 140 gram al genoeg. Ik zou de shakes wat kleiner maken. 30 gram ipv 40 gram per keer is meer dan zat.
Je vetten zitten veel te laag met 40 gram. Je hebt vetten nodig voor je hormonen en als vrouw ook om je cyclus goed te houden. Heel weinig vetten gaat je lijf niet vrolijk van worden. Ik zou dus de vermindering in eiwitten aan kcal ophogen in vetten. Daarbij heb je nog een 340 kcal op te vullen naar 2000 kcal.

Kortom.. ik heb even een en ander aangepast.
Je had namelijk in je schema staan dat olijfolie eiwitten bevat en geen vetten. Wss gewoon in het verkeerde kolommetje gezet.
Ik denk zelf dat het zo net wat beter in elkaar steekt. Maar dat is persoonlijk. Misschien kan je hier wat mee.
 

Bijlagen

  • cut voedingsschema.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 201
Hoi Carootje! Heb je enig idee naar welk gewicht je toe wilt? Ik neem altijd mijn doelgewicht x 1,5 voor het berekenen van mijn eiwitten. Als ik daar om een of andere reden vanaf wijk, ga ik voor max. 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Stel dat we even jouw huidige gewicht nemen, dan zit je op zo'n 140 gram eiwitten. Ik denk dat meer dan 160 inderdaad wel erg veel is. Mijn lichaam reageert daar niet lekker op, op veel te veel eiwitten. Maar ik weet niet hoe dit voor jou is, natuurlijk... Als ik jou was, zou ik m'n vetten iets ophogen. :-) Uiteraard met goede bronnen (noten, olijfolie, ei).

Nee heb eigenlijk geen idee. Mijn grootste wens is dat ik toe ga werken om een wedstrijd te gaan doen. Ik weet dat je lichaam niet meer dan 2 gr eiwit per kilogram lichaamsgewicht kan verwerken... en net dat ik dit schrijf zie ik dat ik mijn eiwitten x 3 heb gedaan. Dus 71x3..... dom dom Dus zit zo ie zo te hoog...... dat moet ik dus omlaag doen.

Vetten moet ik inderdaad omhoog gooien maar ik heb dus geen idee hoe ik dan mijn vetten omhoog kan gooien zonder dat mijn eiwitten omhoog gaan (want die moeten dus omlaag) Daar ga ik dus nu even mee puzzelen
 
Ik zou eerder gaan voor 35% eiwit, 40% koolhydraten en 25% vetten.
Maar zolang je onder je calorieën eet, zal je afvallen.
Voldoende eiwitten en voldoende stimulatie van de spiermassa zal de afbraak zo minimaal mogelijk houden.

Het belangrijkste is alles 100% en correct tracken.
Goed bijhouden en proberen max 0,5 -1 kg afvallen per week.
De eerste 2 weken kan wat sneller door vochtverlies en wat minder glycogeenreserve door beperktere koolhydraten.
Indien je dan nog sneller afvalt, calorieen bijstellen. Idem als je te weinig afvalt.

Succes!

Ik begrijp inderdaad dat ik moet kijken hoe mijn lichaam reageert.

Tnx!!
 
Qua training, zou ik wel een 3x per week Full Body/PPL/Upper Body/Lower Body trainingsschema kiezen liever dan een split te doen. Met een Full Body trainingsschema 3 x per week, kan je beter elke spiergroep 2/3 keren per week aanpakken en optimaler belasten. Dat betekent meer eiwitsynthese dus meer potentieel spiergroei. Als je bij een split blijft doen, dan kan je alleen maar een spiergroep per week belasten dus beperkt je dan eiwitsynthese en spiergroei .

Ik heb dus als doel dat ik wedstrijden wil gaan doen en toen ik dit vertelde op de sportschool waar ik loop zei de eigenaar ineens.... waarom heb je dat niet eerder gezegd... daar kan ik je wel mee helpen. Hij is in de jaren 80/90 kampioen bodybuilding geweest en had gelijk allerlei ideeen over mijn training. As dinsdag ga ik voor het eerst met hem trainen... moet dus eigenlijk ook een beetje afwachten maar hij zei dus dat het waarschijnlijk een split schema ging worden voor 4 dagen.... Ik zal dit eens met hem overleggen wat jij hier nu schrijft.

Tnx voor het advies
 
Aangezien je veel traint en ook nog eens cardio doet zou ik niet op 1670 kcal gaan zitten. Dit is wel extreem laag.
Je onderhoud is 2300kcal?
Ik zou dan op 2000 gaan zitten om niet teveel spiermassa in te leveren.
Je eiwitten zitten wat hoog met ruim 160 gram. Je hebt aan 140 gram al genoeg. Ik zou de shakes wat kleiner maken. 30 gram ipv 40 gram per keer is meer dan zat.
Je vetten zitten veel te laag met 40 gram. Je hebt vetten nodig voor je hormonen en als vrouw ook om je cyclus goed te houden. Heel weinig vetten gaat je lijf niet vrolijk van worden. Ik zou dus de vermindering in eiwitten aan kcal ophogen in vetten. Daarbij heb je nog een 340 kcal op te vullen naar 2000 kcal.

Kortom.. ik heb even een en ander aangepast.
Je had namelijk in je schema staan dat olijfolie eiwitten bevat en geen vetten. Wss gewoon in het verkeerde kolommetje gezet.
Ik denk zelf dat het zo net wat beter in elkaar steekt. Maar dat is persoonlijk. Misschien kan je hier wat mee.

Ik had mijn kcal in rust berekend op 1481 kcal (447.593 + 675.031 + 551.444 - 193.018) en dan met lichamelijk activiteiten kwam ik op 2300 kcal ongeveer te zitten. (1481x1.6)

Ik moet er wel bij zeggen ik ben sinds een weekje zoveel aan het trainen en hiervoor ging ik dus 3 a 4 keer per week naar de sportschool en had ik een hoog/laag eetschema. Maar at ik (kom ik nu achter) wel erg weinig. Kwam toen uit op zo'n 1300 kcal en daardoor durf ik nu niet gelijk te hoog te gaan zitten.... (of zit dat tussen de oren?)

Heb vandaag een andere shake besteld en daar stond op dat je inderdaad 40gr whey nodig hebt... bij de oude shake die ik had was dat inderdaad 30gr.... maar die kan ik dan inderdaad gewoon verlagen, bedankt voor het advies!

Hahaha ik had het inderdaad in het verkeerde schemaatje gezet

Super voor het bijstellen van mijn schema! Ga het daar denk eens maar op proberen!
 
weet iemand van jullie hoe het zit met de Whey. Ik had eens "ergens" gehoord dat als je je whey in melk producten klaar maakt de opname van de whey in het lichaam vertraagd, is dit waar?
 
Back
Naar boven