AndroidHealthClinic

Doelen conditie

Bezoekers in dit topic

Luukiejj

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
23 jan 2013
Berichten
789
Waardering
61
Lengte
1m89
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
Sinds maandag begonnen met het opbouwen van mijn conditie.
Eerste keer op de loopband rustig opgewarmd, daarna 12 minuten op 11 km/u hardgelopen (gehardloopt?) en ongeveer 2200m afgelegd.
Vandaag dit opnieuw gedaan en nu hield ik het geen 12 minuten vol, maar 7.. een hoop verschil.
Nu ben ik sinds gisteren wat verkouden aan het worden en vandaag de hele dag lopen snotteren, dus het lijkt me dat het daaraan ligt.

Mijn doel is om midden/eind februari ongeveer 3000m in 12 minuten af te leggen. Is dit een realistisch doel? Ik wil 4x in de week kracht trainen (ipv 6x) en 3x in de week conditie/hardlopen.
Daarnaast ook grotere afstanden (12km in 1 run).
Zijn dit realistische doelen voor de tijd die ik heb? Eventuele tips?
 
Conditie wilt voor mij 2 zaken zeggen: uithoudingsvermogen en recuperatievermogen. Om beiden op te bouwen kan je best verschillende trainingsmethodes gebruiken die zich meer toespitsen op een bepaald gedeelte. Als je kan zou ik proberen 4 x cardio per week te doen, aangezien je het dan mooi kan verdelen, maar 3 x per week is ook al voldoende en meer dan dat het gros van de bevolking doet.

Om je uithoudingsvermogen te vergroten raadt ik duurloop aan. Dus gewoon rustig joggen, je hoeft niet persé een bepaalde hartslag te hanteren, een handige richtlijn is: kunnen lopen terwijl je nog een gesprek kan houden. Bouw dit gewoon rustig op, het kan goed zijn dat je vandaag met gemak 7 km loopt en binnen 3 dagen met veel moeite 4. Om je recuperatievermogen te vergroten is HIIT aan te raden. Een korte HIIT sessie van 15-20 minuten is meer dan genoeg. Een half minuutje sprinten zo hard je kan om dan 1,5-2 minuten rustig te joggen of desnoods wandelen.

3 km afleggen in 12 minuten is zeker en vast doenbaar tegen midden februari, dan heb je zo'n 5 maanden om te trainen dus dit zou moeten volstaan.
 
Bedankt voor de informatieve reactie! Afgelopen jaren vooral bezig geweest met bodybuilden en VP ging vooral naar beneden door voeding. Ik zal eens kijken hoe het gaat, ga nu de tweede week in. (Ik had ook te hoge verwachtingen voor de eerste week)
 
Back
Naar boven