Fitness Seller

Doggcrapp trainingsprincipe

Bezoekers in dit topic

bramvdb

Cool Novice
Lid geworden
27 mrt 2012
Berichten
64
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
77kg
Vetpercentage
14%
Hallo
Sinds kort train ik volgens het dogcrapp principe(morgen mijn 3de training). Ik ben naar iets anders over geschakeld omdat ik op een plateau zat. Nu heb ik na deze trainingen niet het gevoel dat ik getraind heb, het lijkt me gewoon veel te weinig. Ik doe nochtans exact wat Dante aanraadde. Als ik dan aan andere mensen hun mening vraag over dergelijke principes zeggen ze dat low volume high intensity training totaal nutteloos is.en dat je je tijd aan het verdoen bent. Kan iemand mij hier wat verduidelijking in brengen?
Mvg(btw mijn stats kloppen niet voor iemand hier iets van zou zeggen)
 
Hallo
Sinds kort train ik volgens het dogcrapp principe(morgen mijn 3de training). Ik ben naar iets anders over geschakeld omdat ik op een plateau zat. Nu heb ik na deze trainingen niet het gevoel dat ik getraind heb, het lijkt me gewoon veel te weinig. Ik doe nochtans exact wat Dante aanraadde. Als ik dan aan andere mensen hun mening vraag over dergelijke principes zeggen ze dat low volume high intensity training totaal nutteloos is.en dat je je tijd aan het verdoen bent. Kan iemand mij hier wat verduidelijking in brengen?
Mvg(btw mijn stats kloppen niet voor iemand hier iets van zou zeggen)

Simpele vraag maar, wat zijn je doelen?
 
Hallo
Sinds kort train ik volgens het dogcrapp principe(morgen mijn 3de training). Ik ben naar iets anders over geschakeld omdat ik op een plateau zat. Nu heb ik na deze trainingen niet het gevoel dat ik getraind heb, het lijkt me gewoon veel te weinig. Ik doe nochtans exact wat Dante aanraadde. Als ik dan aan andere mensen hun mening vraag over dergelijke principes zeggen ze dat low volume high intensity training totaal nutteloos is.en dat je je tijd aan het verdoen bent. Kan iemand mij hier wat verduidelijking in brengen?
Mvg(btw mijn stats kloppen niet voor iemand hier iets van zou zeggen)

Wat is/zijn voor jou indicatoren dat je wél getraind hebt?

Waarom lijkt het je veel te weinig?

Wat zijn de concrete argumenten van diegenen die zeggen dat je je tijd aan het verdoen bent?
 
was doggcrapp niet specifiek ontworpen voor kuurders?
 
Mijn doel is voornamelijk massa pakken,kracht speelt minder een rol. Na wat ik er over gelezen had leek dit principe me ideaal. Ik weet dat spierstijfheid geen indicatie is van een goede training,maar in elke log hoor ik iedereen schreeuwen van wat een spierpijn ze wel niet hebben,wat bij mij dus echt niet het geval is. Ik kom van een high volume schema,en als je dan ineens naar maar 1 werkset per spiergroep gaat,lijkt dit wel héél weinig. Ik ga wel echt 3 keer tot fauilure met +-15 seconden rust,met nadien de specifieke stretch,maar ik vind dit achteraf gezien niet zo vermoeiend. in tegenstelling tot wat iedereen zegt,precies of ik iets mis.
De argumenten die mensen gebruiken is dat high volume 1 van de belangrijkste punten zijn aan een effectieve training. Ik dacht nochtans dat meer niet persé gelijk is aan beter.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
 
Mijn doel is voornamelijk massa pakken,kracht speelt minder een rol. Na wat ik er over gelezen had leek dit principe me ideaal. Ik weet dat spierstijfheid geen indicatie is van een goede training,maar in elke log hoor ik iedereen schreeuwen van wat een spierpijn ze wel niet hebben,wat bij mij dus echt niet het geval is. Ik kom van een high volume schema,en als je dan ineens naar maar 1 werkset per spiergroep gaat,lijkt dit wel héél weinig. Ik ga wel echt 3 keer tot fauilure met +-15 seconden rust,met nadien de specifieke stretch,maar ik vind dit achteraf gezien niet zo vermoeiend. in tegenstelling tot wat iedereen zegt,precies of ik iets mis.
De argumenten die mensen gebruiken is dat high volume 1 van de belangrijkste punten zijn aan een effectieve training. Ik dacht nochtans dat meer niet persé gelijk is aan beter.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

- Dat je niet zoveel spierpijn hebt in vergelijking met anderen die ook DC doen, is makkelijk te verklaren door het feit dat je van je een high volume schema komt. Ik zou me hier verder ook totaal niet druk om maken.

- Dat je het als niet zo vermoeiend ervaart is op zich ook redelijk logisch, omdat je reeds een goede werkcapaciteit hebt opgebouwd met je vorige schema.

- Het is niet zozeer dat high volume het belangrijkst is, maar dat je voldoende volume doet t.a.v. de te hanteren methode.
Bijvoorbeeld bij straight sets van 10 reps met een vast gewicht heb je (doorgaans) relatief gezien meer totaal sets/volume nodig om het maximale effect er uit te halen, dan bij zoiets als pause of cluster reps. (de mate van inspanning en densiteit/dichtheid ligt ook hoger)

Wat vooral ook belangrijk is bij het effect van volume, is het 'repeated bout' effect. D.w.z. dat de prikkel van een bepaalde soort set een aantal keren moet worden herhaald binnen een bepaalde tijdspanne. Dit is o.a. een reden waarbij er bij straight set protocols (5x5, 4x10 etc.) meestal meerdere sets (vuistregel: 3-6) worden gedaan.

Als je dit echter vergelijkt met pause reps stijl a la 12-4-4-3 of iets dergelijks, dan zie je dat de prikkel en het tot falen gaan ook 4 keer wordt herhaald.
Er zijn genoeg fervente voorstanders van deze manier van trainen die ook vinden dat van 4 sets van 10 eigenlijk alleen de laatste reps van een set en tevens ook de laatste 1 a 2 sets eigenlijk nuttig zijn en de rest energieverspilling.

Ik zou zo zeggen, geef dit een eerlijke kans en meet je resultaten vooral af aan objectievere zaken zoals toename omvang spieren en gewicht en niet gebaseerd op 'gevoel'.
 
Als je nog kan bewegen na je training heb je niet goed getraind.
 
Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg Harpep! Ik volg je advies dan ook zeker op. Na hoeveel tijd kan kan ik kritisch bepalen of dit wat is of niet, een maand? Ik hou zorgvuldig mijn logboek bij,met ook al men stats in dus ik kan wel mooi mijn vooruitgang zien.
 
Puur voor kuurders gemaakt en dan ook nog eens de kuurders die met een echt hoge intensiteit kunnen trainen.
 
Puur voor kuurders gemaakt en dan ook nog eens de kuurders die met een echt hoge intensiteit kunnen trainen.
Op wat gebied is dit dan meer voor kuurders?omdat hun herstel hoger ligt?ik heb verschillende logs gezien van mensen die niet kuurden,maar hier wel goed op gainden..
 
Op wat gebied is dit dan meer voor kuurders?omdat hun herstel hoger ligt?ik heb verschillende logs gezien van mensen die niet kuurden,maar hier wel goed op gainden..
Goed op gainden voor even...en daarna branden ze op.
 
Als je anno 2016 nog steeds vast houdt aan dit soort achterhaalde uitspraken, dan heb je de afgelopen 10-20 jaar niet goed opgelet!

Das ook nog al moeilijk want 20 jaar geleden lifte ik alleen mijn rammelaar.

Het was overigens gewoon een grap als je dat niet doorhad.
 
Goed op gainden voor even...en daarna branden ze op.
Het voelt nochtans niet zo heel intensief aan als ik verwacht had,maar goed. Is er dan een trainingsprincipe/ schema die je wel kan aanraden aan een naturel? Het is tijd voor iets nieuws, ik zit op zo goed als bij alles op een plateau. Ook gewoon ter afwisseling.
 
Het voelt nochtans niet zo heel intensief aan als ik verwacht had,maar goed. Is er dan een trainingsprincipe/ schema die je wel kan aanraden aan een naturel? Het is tijd voor iets nieuws, ik zit op zo goed als bij alles op een plateau. Ook gewoon ter afwisseling.
Push/Pull/Legs geen rustdagen.
 
Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg Harpep! Ik volg je advies dan ook zeker op. Na hoeveel tijd kan kan ik kritisch bepalen of dit wat is of niet, een maand? Ik hou zorgvuldig mijn logboek bij,met ook al men stats in dus ik kan wel mooi mijn vooruitgang zien.

Ik zou het zelf een maand of 2-3 geven, tenzij je écht het 'gevoel' hebt dat dit niet het type schema voor je is.
 
Das ook nog al moeilijk want 20 jaar geleden lifte ik alleen mijn rammelaar.

Het was overigens gewoon een grap als je dat niet doorhad.

Nee ik had dat dan inderdaad niet door, dat soort scherpte mis ik nog wel eens op digitale media. :o en ik ben ook (zoals de meesten hier) nog wel eens een tikje autistisch. ;) Mijn excuses daarvoor.

P.S. dan was je 20 jaar terug in ieder geval al wel goed bezig, in de grondverf zeg maar... :)
 
Op wat gebied is dit dan meer voor kuurders?omdat hun herstel hoger ligt?ik heb verschillende logs gezien van mensen die niet kuurden,maar hier wel goed op gainden..

In mijn optiek/ervaring kunnen DC style pause reps prima gebruikt worden door zowel lieden die 'on' zijn of naturel trainen.
Merk daarbij wel op, dat de naturel scherper moet zijn met doseren van hoe vaak er tot falen gegaan wordt.

Veel oefeningen doen a la DC en dan ook nog steeds tot het totale uiterste (dus inderdaad tot je amper of niet meer kan bewegen na de training) is geen goed plan. In dat opzicht heeft DeNeus zeker een punt om bij stil te staan.

Myo reps zijn in dat opzicht wellicht beter voor jou, omdat je hierbij niet steeds zo expliciet tot falen hoeft te gaan.
Het set-rep protocol van myo reps is verder hetzelfde: Je doet 1 eerste lange set van pakweg 8-15 herhalingen en daarna nog een 3-4 tal korte sets van 2-5 reps met steeds 15-20 seconden rust ertussen.
Het verschil tussen DC stijl en myo reps zit hem in de details. Waar je bij DC doorgaat iedere set totdat je er echt geen rep meer uit kunt persen, stop je bij myo reps zodra je geen vlotte/nette rep meer kunt maken. Je houdt je dus eerder in.

Voor meer informatie over myo reps:

http://borgefagerli.com/myo-reps-in-english/

Borge heeft altijd wel een interessant verhaal te vertellen, zo ook hier.
 
Back
Naar boven