XXL Nutrition

Stelling DOMS, een indicator voor spiergroei?

Is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicatie van spiergroei?


  • Totaal stemmers
    18

Bezoekers in dit topic

Hell93

Gargantuan Beast
10 jaar lid
Lid sinds
13 jun 2013
Berichten
26.180
Waardering
5.924
Spierpijn (DOMS specifiek);
is dit wel of geen indicator voor spiergroei?


Omdat er hier en daar een welles/nietes discussie rondgaat, vond ik het nuttig om een topic erover te openen waarin wij onze conclusies met (liefst) wetenschappelijke onderbouwing kunnen geven.

De vraag is:

Als een krachttrainer A een correcte techniek heeft bij een oefening voor een spiergroep (eg quads) en die persoon heeft de volgende dag spierpijn (DOMS) in de quads, betekent dit dan dat krachttrainer A méér spiergroei heeft dan krachttrainer B, die na dezelfde oefening de volgende dag geen spierpijn heeft?

- ja; meer spiergroei (onderbouwing)
- nee; niet meer spiergroei (onderbouwing)

Iowa State Fair Gop GIF by GIPHY News
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: K82
Ja, voor compleet ongetrainde beginnelingen. Die gaan per definitie spierpijn krijgen omdat ze nooit iets doen, en die gaan per definitie groeien omdat ze nooit iets doen. Elke spier die ze trainen zal pijn doen, en elke spier die ze trainen zal groeien. Het zal daar dus correleren.

Maar laten we uitgaan van getrainde mensen: dan een nee. Sterker nog, ik zou het bij iemand die al lang traint eerder als een contra-indicatie zien, gestoeld op de gedachte dat frequentie + volume (+ intensiteit in mindere mate) is waar groei uit volgt. Wanneer krijg je spierpijn als je een getraind sporter bent? Van een spier helemaal kapot maken op 1 dag, bij een bro-split dus. Wat ontbreekt er bij een bro-split? Frequentie. Anders gesteld: als persoon A op maandag pulldowns + rows + vier curlvarianten doet en de 6 dagen die volgen niets, zal hij de dag na training spierpijn in de biceps hebben; wanneer persoon B op maandag pulldowns doet, dinsdag een curlvariant, woensdag rows, donderdag en vrijdag een curlvariant; zal hij geen spierpijn hebben. B groeit vervolgens meer dan A - want frequentie x volume - terwijl ze aan totaal volume hetzelfde gedaan hebben en A spierpijn had.

Uitzondering hierop zijn mensen die test spuiten met een vetpercentage >25

Bron: trust me bro
 
Nee, ja, nouja...

Door gewenning van regelmatig trainen neemt de gevoeligheid (van de zenuwen?) af waardoor je prima getraind kunt hebben zonder er spierpijn van te krijgen, en gewoon te groeien. Dus geen spierpijn zegt op zich nog niks, wel verwacht je dan een muscle tone/pump te kunnen voelen.

Maar als je ondanks regelmatig te trainen toch spierpijn krijgt dan denk ik wel dat het een indicatie is, aangeeft dat je waarschijnlijk genoeg hebt gedaan om te groeien. Maar er kan ook iets verkeerd gegaan zijn zoals te weinig voeding, slaap, verrekt, of juist te veel gedaan.

Bron: trust me bro.
 
Laatst bewerkt:
Geen indicator voor spiergroei, maar als zoals in je topic staat dat je na BP spierpijn hebt in je borstspieren, maar twijfelt of die oefening zinvol is voor die spiergroep omdat je tijdens de training geen MMC hebt of hoe je het wilt noemen, dan is het wel een indicator dat die spiergroep werk heeft moeten verzetten tijdens je training.
 
Geen indicator voor spiergroei, maar als zoals in je topic staat dat je na BP spierpijn hebt in je borstspieren, maar twijfelt of die oefening zinvol is voor die spiergroep omdat je tijdens de training geen MMC hebt of hoe je het wilt noemen, dan is het wel een indicator dat die spiergroep werk heeft moeten verzetten tijdens je training.

De vraag (ook in de poll) gaat echt om het stukje 'groei'. Dus of de spiergroei groter/beter/meer is als je DOMS ervaart.
 
  • Like
Waarderingen: K82
De vraag (ook in de poll) gaat echt om het stukje 'groei'. Dus of de spiergroei groter/beter/meer is als je DOMS ervaart.
Dan is het antwoord simpelweg nee. Alleen al omdat je van duursport of een ongewone houding voor langere tijd ook spierpijn kunt krijgen.
 
Indicatie van meer is lastig. Ik denk best dat er gevallen zijn bij wie dat opgaat, dat ze zo gevoelig blijven en verder alles goed doen dat ze de mate van spierpijn als indicatie van stimulans en potentiële groei van een sessie kunnen gebruiken. Maar dan moet je inderdaad controleren voor alle andere genoemde (oor)zaken. Is dan dus uitzonderlijk?

Ik heb trouwens de indruk dat speciaal mensen die kuren er gevoelig voor blijven. Net als dat ze een heftigere pump krijgen. Ook bij genoeg frequentie etc. What's up with that? Kunnen testosteron/androgenen er iets mee te maken hebben?
 
Geen indicator voor spiergroei, maar als zoals in je topic staat dat je na BP spierpijn hebt in je borstspieren, maar twijfelt of die oefening zinvol is voor die spiergroep omdat je tijdens de training geen MMC hebt of hoe je het wilt noemen, dan is het wel een indicator dat die spiergroep werk heeft moeten verzetten tijdens je training.
Dan is het antwoord simpelweg nee. Alleen al omdat je van duursport of een ongewone houding voor langere tijd ook spierpijn kunt krijgen.

Ik ga volledig mee hierin met Steks.

Buiten dat, ik heb -een tijd terug alweer- wel eens bepaalde onderzoeken over de onderliggende oorzaak van DOMS gelezen.
Daarbij kwam naar voren dat spierpijn als symptoom niet exclusief voort komt uit micro-trauma van de myofibrillen/sarcomeren.
Het bleek met name ook inflammatie (soort ontstekingsreactie) van het intra-musculaire bindweefsel te zijn!
M.a.w. DOMS (be)treft niet alleen de spiercellen, maar ook andere omringende weefselstructuren.

Dat zou deels ook verklaren waarom het frequenter belasten van spiergroepen DOMS nagenoeg laat verdwijnen.
Gewenning dus aan een vorm van overgevoeligheid voor een bepaald soort belasting/trauma.
Benen (quads) zijn daar een mooi voorbeeld van:
2 a 3 keer per week flink squatten, geeft op den duur minder last van DOMS, dan slechts 1x per week, waarbij je iedere keer opnieuw amper de trap afkomt de volgende dag.

Hoe het ook zit:
40 jaar observeren heeft me geleerd dat spiergroepen waar je nooit DOMS in voelt, net zo hard kunnen groeien als spiergroepen waar je regelmatig DOMS ervaart. (onder gelijke trainings-intensiteit)

Mijn conclusie is daarbij dat DOMS zeker geen ondubbelzinnige indicator zijn van spiergroei.

Het zegt wat mij betreft vooral iets over de mate waarin je de spier in kwestie hebt "geraakt" tijdens de training.
Dat laatste vooral ook, als er sprake was van een rek-reflex onder hoge belastingsdruk. (Flyes, incline press, front squats etc.)

Toename spieromvang en gewicht bij een gelijkblijvend vet% zijn de beste indicatoren wat mij betreft!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens de indruk dat speciaal mensen die kuren er gevoelig voor blijven. Net als dat ze een heftigere pump krijgen. Ook bij genoeg frequentie etc. What's up with that? Kunnen testosteron/androgenen er iets mee te maken hebben?

Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft!

Buiten dat, ik heb -een tijd terug alweer- wel eens bepaalde onderzoeken over de onderliggende oorzaak van DOMS gelezen.

Dankje voor je gehele post! Heb je die onderzoeken ergens (of weet je van wie/waar?). Vind het wel interessant het te lezen :D



ImMrSilverBack
Je zou hier alles kunnen delen aan kennis hierover. Als je wilt..
 
  • Like
Waarderingen: K82

As Schoenfeld and Contreras wrote, “So although DOMS may provide a general indication that some degree of damage to muscle tissue has occurred, it cannot be used as a definitive measure of the phenomenon.” So no, you don’t need to experience muscle soreness after a training session to build muscle, and you probably shouldn’t rely on it as an accurate indicator of productiveness.

1705478242702.png


Nee
 
Dit topic kan gesloten worden. Ik heb net de meest waterdichte uitleg gelezen namelijk.

Echter, spierpijn bij een perfecte uitvoering is wél een indicatie van groei. De perfecte uitvoering is een breed begrip, waar het bij velen aan schort. In plaats van dat toe te lichten, laat ik het even omdraaien met een voorbeeld. Stel je pakt schouders, trapezius en doet front raises, side raises, back raises en pakt shrugs bij schouders, terwijl je trapezius eigenlijk meer bij rug hoort. Maar goed. Voorbeeld, remember?

Geen speld tussen te krijgen.
 
Behalve de argumenten die hier boven aangehaald zie ik niet waar je voordeel haalt door met verrotte spierpijn te trainen . Uitgaande van minimaal 3x per week trainen en het feit dat DOMS meerdere dagen aanhoud zou je kunnen stellen dat het een negatieve invloed op de navolgende trainingen heeft .Dus waar zou dan het voordeel liggen ?
 
Volgens is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicator van spiergroei. Het wijst op ontsteking, wat een positief effect heeft op de proteïne synthese. De onderzoeken waar ik dit in las kan ik zo (nog) niet terug vinden.

Dat DOMS een indicatie spiergroei is maakt alleen niet dat het ervaren van DOMS wijst op een goede training. Het is geen bevestiging van dat een oefening geschikt is voor spiergroei, het volume goed was, de benodigde spierspanning is gehaald of er verder aan de voorwaarden voor spiergroei is voldaan. Ook zonder DOMS te ervaren kan er sprake zijn van spierschade en/of spiergroei.

Edit: het bewijs dat (het ervaren van) spierschade een indicator is van spiergroei staat al in dit topic, dus wat dat betreft hoef ik de onderzoeken er niet bij te zoeken:

As Schoenfeld and Contreras wrote, “So although DOMS may provide a general indication that some degree of damage to muscle tissue has occurred, it cannot be used as a definitive measure of the phenomenon.” So no, you don’t need to experience muscle soreness after a training session to build muscle, and you probably shouldn’t rely on it as an accurate indicator of productiveness.

Bekijk bijlage 613325
 
Laatst bewerkt:
Bepaalde spiergroepen geven al snel en lang spierpijn, sommige min of meer nooit. Toevallig wel spierpijn bij mijn betere spiergroepen.
Spierpijn ontstaat bij mij vooral als ik wat meer volume pak dan de weken ervoor.

Ik heb nog altijd spierpijn na sommige trainingen, maar groeien doen mijn spieren al jaren niet meer.
 
Dan is het antwoord simpelweg nee. Alleen al omdat je van duursport of een ongewone houding voor langere tijd ook spierpijn kunt krijgen.
Dit. Na het lopen van een marathon op wedstrijdtempo had ik de volgende dag flinke spierpijn in mijn hamstring, maar ik denk niet dat dit een indicatie was van spiergroei.
 
Dit. Na het lopen van een marathon op wedstrijdtempo had ik de volgende dag flinke spierpijn in mijn hamstring, maar ik denk niet dat dit een indicatie was van spiergroei.
Bepaalde spiergroepen geven al snel en lang spierpijn, sommige min of meer nooit. Toevallig wel spierpijn bij mijn betere spiergroepen.
Spierpijn ontstaat bij mij vooral als ik wat meer volume pak dan de weken ervoor.

Ik heb nog altijd spierpijn na sommige trainingen, maar groeien doen mijn spieren al jaren niet meer.
Volgens mij klopt dit allemaal niet ImMrSilverBack is expert op dit topic
 
Back
Naar boven