XXL Nutrition

Door bomen zie bos niet meer; how-to sterker worden. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jullie idee is dat ik overtrain? Het zit ENORM in m'hoofd als ik 'kalmpjes aan doe'er niets gebeurd en achteruit ga voor zover dat mogelijk is..

Dit is dus juist het probleem en volgens mij ook de reden dat je juist niet sterker wordt.
Je zit vast in een mentale vicieuze cirkel...
 
Laatst bewerkt:
en ja, snap nog niet hoe je lijf sterker kan worden als je niety tarint tot falen.

Ik krijg het gevoel dat ik je de hele tijd probeer uit te leggen hoe een koekje smaakt, terwijl jij er gewoon eentje in je mond moet stoppen en proeven ;)

Goed, ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.

Om écht sterker te worden in een beweging, zoals bijvoorbeeld de bench press, moet je sowieso trainen met zware gewichten.
Met zwaar bedoel ik minstens 80% van het gewicht wat je 1 keer kunt doen of meer.

Als we er van uit gaan dat je 1x100kg kunt drukken, dan doe je de werksets met 80kg of zwaarder.
Met dat soort gewichten is het doen van sets van 3-5 reps het meest haalbaar, zonder dat je te veel van jezelf vergt..

Je moet bij het doen van die sets je zenuwstelsel en spieren leren (letterlijk) om:
- In de beweging binnen de korste mogelijk tijd zo krachtig mogelijk samen te trekken. (contractie)
- De beweging zo snel mogelijk te maken. (ook al ziet het er van buiitenaf als lanzaam uit)
Dit is explosief en op acceleratie trainen. Hierdoor neemt je maximale kracht toe, dus je wordt sterker in de beweging/oefening.

Dit kost op zich al heel veel energie. Om dit goed te kunnen doen moeten spieren en zenuwstelsel daarom niet te veel uit uitgeput raken.
Als je dan toch doorgaat tot je echt niet meer kunt (falen) dan raakt je spieren en zenuwen te vermoeid, herstellen onvolledig en kan het dus zo zijn dat je zwakker in plaats van sterker.

Daarom stop je de set VOORDAT het echt moeilijk wordt om een rep te maken.
Je kunt ook zeggen ik maak reps totdat ik merk dat ik ze niet meer explosief kan doen en dan stop ik de set.
kan ik dat makkelijk voor 5 reps iedere set, dan ga je zwaarder en anders blijf je met dezelfde gewichten trainen totdat het echt te makkelijk wordt.


Dit alles wil niet zeggen dat tot falen gaan en andere manieren van trainen nutteloos zijn, maar ze zijn minder of zelfs ongeschikt om echt snel sterker te worden.
Als je dit nog steeds niet snapt dan geeft dat niks, maar neem het dan gewoon aan en probeer het tenminste een tijd uit.
 
Laatst bewerkt:
Wel, vorig jaar heb ik 1 maal 100kg gedrukt maar 90 kg krijg ik hooguit 2 keer weg.
constant zwaar-zwaar- zwaar werkt na 16 jaar niet bij me, maar kom met het schema wat ik nu heb (3 delige split) wel in de knoei met boksen, 2 dagen voor boksen kun je geen borst-schouders doen en 2 dagen erna ook niet, dus is er weinig tijd over en de tijd tussen deze trainingen is dan erg veel.
Iets uitproberen; ben erg bang het beetje kracht wat ik heb opgebeoiwud kwijt te raken..
Ik snap het hele full body idee niet.. dan ben je ca 2 uur per sessie bezig?
een 2-delige split misschien maar dan ben je ook 1,5 uur bezig per sessie?
 
..Ik snap vb ook niet hoe je ene dag row's kan doen en adre dag pully.. daar moet toch misnstes 3 dagen tussen zitten voro herstel? (eerstegenoemd A-B schema)
 
Nog zo iets, als je 2-3 dagen achter elkaar traint omdat je anders niet uitkomt met aantal keer spiergroep in een week, dat maakt voor spiergroep-herstel van dag 1 toch niet uit als je dag 2 en 3 weer wat anders traint of werkt het herstel toch anders?
(raar, train al zo lang maar snap er niets meer van)
 
Je bent +15 jaar lid.....
Wat heb je in die 15 jaar gedaan? Op zijn minst hier gelezen lijkt me? Niet lullig bedoeld hoor.... maar dan zou je toch al een en ander moeten weten.....

Neem aan dat je onderstaande wel eens hebt doorgenomen?
 
Ik ga niet veel toevoegen aan dit topic, veel is immers al gezegd door Harpep en anderen.
Wel wilde ik even benadrukken dat ik veel respect heb voor harpep en marina1975 voor hun geduld en tijdsinvestering in deze thread.

Misschien zou je je wel eens kunnen verdiepen in bewezen krachtschema's. Onder andere de namen die Harpep op heeft genoemd hebben aardige schema's voor kracht in elkaar gedraaid.
 
?Zie post 1, er is te veel tegenstrijdigheid wardoor ik echt niet meer weet how-to.(vb 3 keer/week zelfde speirgroep tot 1 keer per week voor kracht?)
Meer trainen gebeurd niets, minder trainen ook niet, setjes van 3-6 doen niets, setjes van 12 ook niet.
in die 15 jaar e ervoor heb ik VEEL schema's geprobeerd, maar het werkt niet.
Door spierpijn heen trainen gaat op termijn niet goed, daarom snap ik full body schema's niet.
vandaar ook mijn vraag van 14;49, ik weet het echt niet meer.
 
Er is geen tegenstrijdigheid, jij ziet bomen die er niet zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Welke schema's heb je gevolgd en hoe lang.

Som dat eens op.

Heb je ooit wel eens een 5x5 gedaan en zo ja hoe lang?
 
Dan lees je gewoon niet.
Voor je nog een post schrijft; zet eens even een bakje koffie en ga eens rustig de tijd nemen om dit topic even goed door te lezen.
 
Welke schema's heb je gevolgd en hoe lang.

Som dat eens op.

Heb je ooit wel eens een 5x5 gedaan en zo ja hoe lang?
Allemaal? oei dat zou een lijst worden.. toch opvallend dat hier ook geen antwoorden komen dus het kennelijk erg moeilijk is.. 1 keer per week is wel/niet goed vs 3 keer per week minimaal ook wel/niet..
setjes, enkele reps blah sorry voel me even erg prut, zeker na training nu waarbij ik meer kracht kwijt ben en is beter dat ik nu even niet reageer/op jullie afreageer..
 
Welke schema's heb je gevolgd en hoe lang.

Som dat eens op.

Heb je ooit wel eens een 5x5 gedaan en zo ja hoe lang?
ja, vele maanden zelfs, net als ander, 3 maal 3, pyramide, 4 maal 12, van 10 naar enkele reps, 4 oefeningen/spiergroep, 2 oefeningen spiergroep, maakt allemaal helemaal niets uit.
 
Moet je meer eten
 
toch opvallend dat hier ook geen antwoorden komen dus het kennelijk erg moeilijk is.

Met alle respect, maar ik heb je alle antwoorden gegeven die je nodig hebt.

Het is helemaal niet moeilijk, JIJ doet voornamelijk moeilijk.
Het is een kwestie van advies aan nemen en gewoon een tijdje gaan doen!
 
Laatst bewerkt:
Ano_261020 , misschien kan jij hem van advies voorzien?
 
  • Like
Waarderingen: Pren
ik weet echt niet wat.. of hoe.. wie gelijk heeft en wie niet, iss sessies van 2 uur trainen? dagen achetr elkaar rug doen? snap het echt niet meer.. overweeg al langere tijd weer te stoppen dit slaat nergens op wat ik nu doe.. gebruik sport ook als pscychotherapie maar weet nu echt niet meer.
 
Ben je aan het trollen of wat?
 
Back
Naar boven