XXL Nutrition

Doorgaan met bulk of over op een cut?

Bezoekers in dit topic

Dave-Fit

Cool Novice
Lid geworden
3 mei 2017
Berichten
33
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Ik zit momenteel in een twijfel, ik ben eind Juli begonnen met mijn bulk van 77kg naar momenteel 82kg(3 maanden). Een steady 5kg met de helft aan spiermassa en de helft aan vet. Mijn vetpercentage (volgens de weegschaal) is van 13% naar 16% gegaan, ik wou eigenlijk verder bulken tot max 86kg, maar lees op de forum dat veel mensen al bij de 13% gaan cutten.... Nu vindt ik mijn vetpercentage volgens de weegschaal best aan de hoge kant, maar zie ik dit op het oog niet zo snel terug. Ik weet dus even niet wat verstandig is, wat raden jullie aan?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben trouwens 1.84m lang.
 
Vind een range aanhouden waarbij je niet meer dan 5% boven je laagste gewenste vetpercentage uitkomt wel ideaal. Dan ben je ook altijd weer klaar met een minicut van 1-2 maanden.

Aan jou welk percentage dat is. Persoonlijk blijf ik liever in 8-12%, voor looks en gezondheid.
 
Lekker door bulken, kan nog perfect. + het wordt winter dus hoef je ook geen tanktops aan:) En weegschaal is helemaal niet accuraat, geen rekening houden met wat je vetpercentage zegt, wel met de spiegel.
 
Vind een range aanhouden waarbij je niet meer dan 5% boven je laagste gewenste vetpercentage uitkomt wel ideaal. Dan ben je ook altijd weer klaar met een minicut van 1-2 maanden.

Aan jou welk percentage dat is. Persoonlijk blijf ik liever in 8-12%, voor looks en gezondheid.

Wat zijn de voor en nadelen van een mini-cut ten opzichte van doorpakken?
 
Wat zijn de voor en nadelen van een mini-cut ten opzichte van doorpakken?
Met beperkte bulks blijf je op lange termijn gemiddeld bij een gezonder/beter ogend vetpercentage waarbij je ook minder tijd kwijt bent aan weer vet verliezen. Met verder doorpakken zou je voor een bepaalde datum zo groot en vet mogelijk kunnen zijn, maar kost ook weer meer tijd om terug naar je ideale vetpercentage te gaan, en geeft uiteindelijk geen extra spiermassa winst ten op zichte van wat je na een cut bij een lager vetpercentage kunt winnen.
 
Met beperkte bulks blijf je op lange termijn gemiddeld bij een gezonder/beter ogend vetpercentage waarbij je ook minder tijd kwijt bent aan weer vet verliezen. Met verder doorpakken zou je voor een bepaalde datum zo groot en vet mogelijk kunnen zijn, maar kost ook weer meer tijd om terug naar je ideale vetpercentage te gaan, en geeft uiteindelijk geen extra spiermassa winst ten op zichte van wat je na een cut bij een lager vetpercentage kunt winnen.
Aaah nice, denk dat ik dan een mini-cut ga doen. Thnx!
Hoe zit het met de kcal, momenteel eet ik op rustdagen: 2689kcal en op trainingsdagen: 3089kcal moet ik dan van beide 600kcal aftrekken of alleen op de trainingsdagen?
 
Beter in kleinere stapjes verlagen. Begin eens met 300 eraf
 
Aaah nice, denk dat ik dan een mini-cut ga doen. Thnx!
Hoe zit het met de kcal, momenteel eet ik op rustdagen: 2689kcal en op trainingsdagen: 3089kcal moet ik dan van beide 600kcal aftrekken of alleen op de trainingsdagen?
Bij een minicut wil je voor een tekort gaan dat in die beperkte tijd zeker genoeg af doet vallen. Dus doe wat je moet doen om gemiddeld per week 0.75-1.5% lichaamsgewicht te verliezen.

Verschillende inname per dag is niet echt zinnig, de processen voor spieropbouw en voor afvallen gaan om meerdere dagen tot weken dus in principe kun je een gemiddelde over de week berekenen en je daar elke dag aan houden.
 
Bij een minicut wil je voor een tekort gaan dat in die beperkte tijd zeker genoeg af doet vallen. Dus doe wat je moet doen om gemiddeld per week 0.75-1.5% lichaamsgewicht te verliezen.

Verschillende inname per dag is niet echt zinnig, de processen voor spieropbouw en voor afvallen gaan om meerdere dagen tot weken dus in principe kun je een gemiddelde over de week berekenen en je daar elke dag aan houden.
Hmm oke, wat is dan wijsheid. Mijn onderhoud is 2689, moet ik dan daar 600 onder zitten of moet ik het van de gemiddelde van wat ik tijdens mijn bulk eet 600 aftrekken?
 
Hmm oke, wat is dan wijsheid. Mijn onderhoud is 2689, moet ik dan daar 600 onder zitten of moet ik het van de gemiddelde van wat ik tijdens mijn bulk eet 600 aftrekken?
Om dat af te vallen zul je die hoeveelheid dagelijks onder onderhoudsniveau uit moeten komen. Als je het van je bulk kcal aftrekt kom je weer praktisch op je onderhoudsniveau uit en zul je niks afvallen.
 
Oke, thnx voor de kennis.:D Maak deze week de bulk nog af met elke dag het gemiddelde en start volgende week een mini-cut van 5-6 weken.
 
Om dat af te vallen zul je die hoeveelheid dagelijks onder onderhoudsniveau uit moeten komen. Als je het van je bulk kcal aftrekt kom je weer praktisch op je onderhoudsniveau uit en zul je niks afvallen.
Ik zit momenteel in mijn mini-cut, ik eet ong 600kcal onder mijn onderhoud. Waarvan 2xlichaamsgewicht in eiwit, 25% in vet en de rest aanvul met Koolhydraten.

Ik mis geen workouts en ben in de laatste 3 dagen al ongeveer 0,7kg kwijt. De weegschaal geeft hierbij aan dat ook spier verloren is gegaan.... Is dit normaal? Hij geeft eigenlijk precies dezelfde waarde in spier aan als toen ik dat gewicht was in mijn bulk...
 
Die weegschalen zijn vaak niet accuraat en geven je een verkeerd beeld. Die kunnen zo van dag tot dag een paar procent verschillen. Je kunt beter de spiegel in de gaten houden en foto's maken op de zelfde tijden in de week om veranderingen te kunnen waarnemen. Eventueel nog vet metingen doen met een huidplooimeter.
 
Ik zit momenteel in mijn mini-cut, ik eet ong 600kcal onder mijn onderhoud. Waarvan 2xlichaamsgewicht in eiwit, 25% in vet en de rest aanvul met Koolhydraten.

Ik mis geen workouts en ben in de laatste 3 dagen al ongeveer 0,7kg kwijt. De weegschaal geeft hierbij aan dat ook spier verloren is gegaan.... Is dit normaal? Hij geeft eigenlijk precies dezelfde waarde in spier aan als toen ik dat gewicht was in mijn bulk...
Zo'n weegschaal kan dat niet meten.
 
Aah oke, nog een vraag. Ik eet momenteel 2300kcal per dag. De eerste week zag ik mijn gewicht elke dag ietsjes lager worden, met aan het eind van de week 1,7kg eraf.

Maar sinds het begin van deze week bam 0,5kg erbij en vanochtend weer 0,3... Dus in 2 dagen 0,8kg, hoe kan dit? Dit kan toch nooit aan die 2300kcal liggen? De eerste week zag ik namelijk prima resultaten met de hoeveelheid kcal... (Ik tel mijn kcal en heb die ook nog eens nagekeken maar daar zie ik ook geen rare dingen)
 
Laatst bewerkt:
Oohw misschien ook wel fijn om te weten. Ik weeg dus iedere dag als ik opsta na een toiletbezoek. Dus niet op random momenten.
 
De eerste week verlies je nogal wat vocht, daarom ook het grote verschil met de tweede week.
En best één keer per week wegen op hetzelfde moment, of elke dag zoals je nu doet en daar een weekgemiddelde van maken.
 
De eerste week verlies je nogal wat vocht, daarom ook het grote verschil met de tweede week.
En best één keer per week wegen op hetzelfde moment, of elke dag zoals je nu doet en daar een weekgemiddelde van maken.
Jaa de eerste week ging idd zoals verwacht. Alleen vond het een beetje raar, maargoed ik ga de huidige aantal kcal aanhouden en kijken hoeveel het aan het eind van deze week is... Mocht ik niet in gewicht zijn afgenomen, ga ik mijn inname in kcal lager maken.
 
Back
Naar boven