XXL Nutrition

Doorgaan met cutten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

etienne00123

Cool Novice
Lid geworden
15 jun 2013
Berichten
96
Waardering
76
Lengte
1m70
Massa
61kg
Vetpercentage
13%
Dag allen,

Mijn naam is Etienne. Ik ben 24 jaar, 1.70m lang en train af en aan sinds dat ik een jaar of 18 ben. Sinds vorig augustus ben ik serieus op mijn voeding gaan letten en ben toen begonnen met een cut. Met deze cut ben ik nog steeds bezig. Aan het begin van de cut woog ik 81 kilo. Momenteel weeg ik zo’n 61,5 kg.

Mijn doel is om per september te beginnen aan een lean bulk. Ik lees hier op het forum dat wordt aangeraden om eerst een vetpercentage van rond de 10% te bereiken voordat je aan een (lean) bulk begint.

Mijn vraag is dan ook of het verstandig is om nog verder door te cutten. Ik heb thuis een huidplooimeting gedaan waaruit bleek dat ik zo rond de 10% zou moeten zitten. Ook geeft de weegschaal en mijn galaxy watch een percentage van ongeveer 10% aan. Echter heb ik amper zichtbare abs dus vraag ik me af of dit wel klopt. Zelf had ik het idee om de cut te stoppen als de weegschaal de 60kg aantikt. Ik verwacht dat dit begin augustus zal zijn. Hierna wil ik een maandje op maintenance eten voordat ik aan de lean bulk begin.

Wat raden jullie aan?

Wat betreft voeding eet ik momenteel zo’n 2000 kcal per dag. Rond de 140 gram eiwitten, 60 gram vetten en 225 gram koolhydraten. De hoeveelheid vetten en koolhydraten wil af en toe schommelen maar ik kom nooit onder de 140 gram eiwitten per dag.

Groeten,

Etienne.
after 62kg back.png
after 62kg.png
before 81 kg.png
 
Aan 2e foto lijkt het op ~15%. 1e foto in die pose kun je dat niet eerlijk beoordelen. Squat je ook ?
 
Aan 2e foto lijkt het op ~15%. 1e foto in die pose kun je dat niet eerlijk beoordelen. Squat je ook ?
Ik kan momenteel door slechte mobiliteit (nog) niet barbell squaten maar ik gebruik wel een hacksquat machine in de sportschool.

Misschien handig om te vermelden maar ik volg een 6 daags p/w PPL schema.

Als ik momenteel met 62 kg zo'n 15 procent vet heb blijft er qua lichaamsgewicht niet veel meer over op 10% :eek:
 
Ik zou zoals je zegt niet veel meer verder cutten, dat heeft niet zoveel zin.
Alleen maar kans dat je spiermassa verliest als je dieper gaat cutten.

Vet % zit rond de 14% denk ik, lastig te zeggen altijd. Weegschaal zou ik nooit op af gaan, die kan echt van alles aangeven.
Huidplooimeter is ook niet super accuraat, vooral omdat je de meting goed moet uitvoeren (liefst iemand anders).

Als je 6 jaar traint vind ik je resultaat nu mager eerlijk gezegd. Zoals je aangeeft is het 'af en aan' dus belangrijk is eerst om consistent te trainen.
Dat hoeft echt geen 6x p/w te zijn, met 4x p/w kan je gewoon een gevorderd fysiek bereiken. Daarnaast goede voeding voor de lean bulk.
 
Ik zou zoals je zegt niet veel meer verder cutten, dat heeft niet zoveel zin.
Alleen maar kans dat je spiermassa verliest als je dieper gaat cutten.

Vet % zit rond de 14% denk ik, lastig te zeggen altijd. Weegschaal zou ik nooit op af gaan, die kan echt van alles aangeven.
Huidplooimeter is ook niet super accuraat, vooral omdat je de meting goed moet uitvoeren (liefst iemand anders).

Als je 6 jaar traint vind ik je resultaat nu mager eerlijk gezegd. Zoals je aangeeft is het 'af en aan' dus belangrijk is eerst om consistent te trainen.
Dat hoeft echt geen 6x p/w te zijn, met 4x p/w kan je gewoon een gevorderd fysiek bereiken. Daarnaast goede voeding voor de lean bulk.
Bedankt voor je input!

Het resultaat is inderdaad vrij magertjes. Ik heb in die 6 jaren (behalve dan het laatste jaar) geen enkele aandacht gehad voor mijn voeding.

Zou een gewichtstoename van 0,5kg per week aan te raden zijn in mijn geval of zal dit voor het meerendeel vet zijn?
 
Bedankt voor je input!

Het resultaat is inderdaad vrij magertjes. Ik heb in die 6 jaren (behalve dan het laatste jaar) geen enkele aandacht gehad voor mijn voeding.

Zou een gewichtstoename van 0,5kg per week aan te raden zijn in mijn geval of zal dit voor het meerendeel vet zijn?

Ik mik zelf altijd op 1kg per maand bij een lean bulk.
 
Ik mik zelf altijd op 1kg per maand bij een lean bulk.
Dit zou je theoretisch bereiken met een overschot van 250 kcal per dag toch?

Als mijn berekening klopt zou ik, uitgaande van een huidig vetpercentage van 14/15%, zo'n 59kg moeten wegen voor een vetpercentage van 10%.
Dan cut ik deze zomer nog even door om daarna lekker lang(zaam) te lean bulken.
 
Dit zou je theoretisch bereiken met een overschot van 250 kcal per dag toch?

Als mijn berekening klopt zou ik, uitgaande van een huidig vetpercentage van 14/15%, zo'n 59kg moeten wegen voor een vetpercentage van 10%.
Dan cut ik deze zomer nog even door om daarna lekker lang(zaam) te lean bulken.
Begin eerst eens om dit alleen op trainingsdagen toe te passen
 
De cut verloopt goed. Ik woog vanochtend 60,4kg. De abs beginnen door te komen. Ik merk alleen dat ik me de laatste week futloos begin te voelen. Hebben jullie wat tips?
 
Doel je hiermee op 2x zoveel carbs als normaal voor 1 dag?
Niet per se, eiwitten blijven iig hoog (logisch). Je eet in een refeed op of zelfs (liever nog) net boven onderhoud. Dat kan een dag zijn, maar ook wel een week, net wat je nodig hebt. Je hoeft niet bang te zijn om vet aan te zetten en zult zeer waarschijnlijk weer genoeg energie hebben erna. Misschien kun je ook je eetmomenten iets strategischer indelen, maar dat lijkt me in jouw geval geen issue.
Wat jij omschrijft is heel normaal, zeker als je langer cut en zwaar blijft trainen. Ik ben zelf aan het cutten momenteel en eet nu een dag per week iets boven onderhoud en zes dagen -300 kcal. Een tijdje terug ben ik keihard op mijn bek gegaan nadat ik me een tijdje futloos voelde, die fout maak ik niet nog eens.
Hopelijk kun je hier wat mee :o
 
Niet per se, eiwitten blijven iig hoog (logisch). Je eet in een refeed op of zelfs (liever nog) net boven onderhoud. Dat kan een dag zijn, maar ook wel een week, net wat je nodig hebt. Je hoeft niet bang te zijn om vet aan te zetten en zult zeer waarschijnlijk weer genoeg energie hebben erna. Misschien kun je ook je eetmomenten iets strategischer indelen, maar dat lijkt me in jouw geval geen issue.
Wat jij omschrijft is heel normaal, zeker als je langer cut en zwaar blijft trainen. Ik ben zelf aan het cutten momenteel en eet nu een dag per week iets boven onderhoud en zes dagen -300 kcal. Een tijdje terug ben ik keihard op mijn bek gegaan nadat ik me een tijdje futloos voelde, die fout maak ik niet nog eens.
Hopelijk kun je hier wat mee :o
Zeker! Bedankt!
 
Train je je buikspieren wel ?
Een laag vetpercentage is een voorwaarde, maar abs trainen helpt ook.
En bij abs poseren, aanspannen en dan uitademen. De lijn van boven naar beneden is al wel te zien.
Die komt bij mij later dan de horizontale lijnen.
 
Train je je buikspieren wel ?
Een laag vetpercentage is een voorwaarde, maar abs trainen helpt ook.
En bij abs poseren, aanspannen en dan uitademen. De lijn van boven naar beneden is al wel te zien.
Die komt bij mij later dan de horizontale lijnen.
Ik heb mijn buikspieren relatief verwaarloosd. Ik denk dat ze onderontwikkeld zijn en daardoor slecht zichtbaar zijn. Ik doe sinds 1 maand elke sessie 3 sets van rope crunches, leg raises en side twists. De rest van m'n lichaam begint aardige definitie te tonen.
 
Dan nog ff door met trainen en cutten. Kost nu een beetje moeite, maar het resultaat zal dan ook beter tonen. En ff de zon in, lijkt ook beter, en ff scheren.
Nou... succes :thumb:
 
Back
Naar boven