Fitness Seller

Doorgaan of stoppen - wat te doen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik vind persoonlijk dat een beginner helemaal niets aan 85%-90% van z'n max trainen heeft maar goed.

Ik bedoelde met het schema op 90% draaien wanneer je je max invult om alles te laten berekenen dan overal 10% lichter nemen. Dus 90% van je max invullen alsof dat je max is.

Zeker als je van een blessure komt en je huidige max helemaal niet weet en helemaal niet weet wat voor training je nu aan kunt moet je toch eerst weer inkomen in het uberhaupt degelijke trainingen neerzetten waar je van kunt groeien?

Maar misschien ben je daar al. Ik weet dat niet. Dat weet een voorgekauwd schema ook niet. Je moet zelf testen en nadenken hoe je van punt A, nu niet lekker trainen en terugkomend van een blessure, naar punt B, degelijk trainen waar een vol te houden toekomst in zit, gaat.


Met 5/3/1 ga je toch ook uit van 90% van je max en staat het vol van advies dat je als beginner of terugkomend van blessure van nog lichter moet uitgaan?

Nee met opbouwen bedoel ik zeker niet in geforceerde vaste percentages ophogen en bidden dat je daar sterker van wordt. Ik bedoel trainingen neerzetten zoals je die nu kunt en een volgende training wanneer het goed voelt net iets meer doen tot je weer in vorm bent of vanzelf weer nieuwe records zet.


Misschien dat een gehele proef draai van het schema met alles 10% lichter dan je geschatte max je een periode geeft om weer van je blessurevorm naar goede trainingsvorm op te bouwen. Dan als dat goed ging en het bevalt je echte max testen en het schema opnieuw volgen.

Maar ik ben geen man van de maandenlange percentages draaien schematjes want die lijken mij voor zeer zeer ver gevorderden dus ik vroeg of er hier echt ervaring mee was omdat er anders maar weer wat wordt geroepen over meer eten alsof je met een hapje meer opeens wekenlang op 110% van hoe je schema bedoelt is kunt blijven trainen.

Ik ben begonnen met een introductie blok waarbij ik inderdaad licht begon 4 weken lang, dat kun je zien als die 90% van (toen) m'n max.
Heb verder niet de officiële 5/3/1 gedaan, maar een eigen schema dat op 5/3/1 lijkt qua indeling van de trainingsdagen.

De bedoeling van dit schema was denk ik ook het introduceren van het werken met RPE, hetgeen waar jij het over hebt; trainen zoals ik dat nu kan voor mijn gevoel. Dat is ook wat ik met dit schema nu doe: Zodra ik merk dat een bepaald gewicht te zwaar is (micro-)deload ik totdat ik de reps in het schema haal. Dus ook op gevoel, in plaats van gefixeerd op de percentages te zijn.

Met andere woorden: Op sommige dagen lift ik niet op 100%, maar op 95%, 90% of zelf minder dan dat, afhankelijk van mijn gevoel die dag (RPE).
 
Oke oke, mijn bloed was een paar maanden terug goed op een teveel aan B12 na. Slaap zit ook goed, dus dan blijft de voeding over.
Wat raad je aan voor mij? Ik wil -74kg blijven en weeg nu ongv. 69kg dus ik heb nog speelruimte om aan te komen.
Je hoeft toch niet het hele jaar door -74 kg te blijven om mee te doen aan een meet voor die gewichtsklasse, zolang je bij de weging maar goed zit. Waarom zou je niet een half jaartje clean doorbulken naar 75+ KG en simpelweg terugcutten naar -74?

Maar ik ben geen man van de maandenlange percentages draaien schematjes want die lijken mij voor zeer zeer ver gevorderden dus ik vroeg of er hier echt ervaring mee was omdat er anders maar weer wat wordt geroepen over meer eten alsof je met een hapje meer opeens wekenlang op 110% van hoe je schema bedoelt is kunt blijven trainen.
Lol, waarom zouden percentage based schema's nou weer voor "zeer zeer ver gevorderden zijn"? De meesten hier hebben zat ervaring met percentage based en RPE schema's en begrijpen heel goed dat voeding en slaap prioriteit hebben voor recovery. En nee het gaat niet om een hapje meer, het gaat om eten voor performance als je een dergelijk schema als dat van Calgary Barbell volgt. Je wasbordje moet dan misschien even aan de kant gezet worden.
 
Je hoeft toch niet het hele jaar door -74 kg te blijven om mee te doen aan een meet voor die gewichtsklasse, zolang je bij de weging maar goed zit. Waarom zou je niet een half jaartje clean doorbulken naar 75+ KG en simpelweg terugcutten naar -74?


Lol, waarom zouden percentage based schema's nou weer voor "zeer zeer ver gevorderden zijn"? De meesten hier hebben zat ervaring met percentage based en RPE schema's en begrijpen heel goed dat voeding en slaap prioriteit hebben voor recovery. En nee het gaat niet om een hapje meer, het gaat om eten voor performance als je een dergelijk schema als dat van Calgary Barbell volgt. Je wasbordje moet dan misschien even aan de kant gezet worden.
Nja, ik heb er weinig ervaring mee, maar ik heb dus een lange tijd op 75+ getraind en PR's gezet. Maar ik wist natuurlijk niet of ik diezelfde kracht zou behouden onder de 74kg. Dus dit was voor mij deels een experiment om te kijken hoe diep ik kan cutten met krachtbehoud (o.a. ivm Wilks), deels een zomercut. Misschien had ik mijn prioriteit meer moeten focussen op prestatie.
 
Nja, ik heb er weinig ervaring mee, maar ik heb dus een lange tijd op 75+ getraind en PR's gezet. Maar ik wist natuurlijk niet of ik diezelfde kracht zou behouden onder de 74kg. Dus dit was voor mij deels een experiment om te kijken hoe diep ik kan cutten met krachtbehoud (o.a. ivm Wilks), deels een zomercut. Misschien had ik mijn prioriteit meer moeten focussen op prestatie.
Je hebt er in ieder geval ervaring mee nu en er van geleerd, dat hoort er ook bij.
 
Lol, waarom zouden percentage based schema's nou weer voor "zeer zeer ver gevorderden zijn"?
Weinig basis volume, minimaal werk in de 60-70% range waar beginners juist het meeste baat bij hebben, en vooral rond 85-95%1rm waar beginners niet zwaar genoeg kunnen trainen om daar iets aan te hebben. 1rm testen lijkt me weinig relevant en van weinig praktisch belang voor beginners om echt progressieschema's op in te richten. RPE's lijken me ook vooral voor zeer ervaren trainees.

Ga je een 150 deadlift zo moeilijk aanpakken om hopelijk na maanden grinden 155 te kunnen? En dat een beginner laten autoreguleren? Really?

Lijkt me meer iets om te doen na 10 jaar serieuze progressie naar lifts op nationaal niveau. Top 1 percentile van trainees.

De meesten hier hebben zat ervaring met percentage based en RPE schema's
En de meesten hier hebben na het jarenlang volgen daarvan ook nog steeds beginner stats.

En nee het gaat niet om een hapje meer, het gaat om eten voor performance als je een dergelijk schema als dat van Calgary Barbell volgt. Je wasbordje moet dan misschien even aan de kant gezet worden.
Dan ben ik benieuwd wat 'eten voor peformance' precies inhoud want dat werd er nog helemaal niet bij uitgelegd.
 
Ik dacht dat jij altijd wel een redelijk serieus iemand was qua kennis van krachttraining. Maar onderstaande statements zijn zo mal dat ik ze maar stuk voor stuk beantwoord...

Weinig basis volume, minimaal werk in de 60-70% range waar beginners juist het meeste baat bij hebben, en vooral rond 85-95%1rm waar beginners niet zwaar genoeg kunnen trainen om daar iets aan te hebben.
Weinig basisvolume? Heb je ooit eens een schema van Barbell Medicine of Calgary Barbell geprobeerd,of uberhaupt bekeken? Nee dus, zou ik toch eens doen dan. Zelfs het HLM schema van Andy Baker waar ik je eerder naar verwezen heb laat je genoeg werk doen in de door jou genoemde % ranges.

1rm testen lijkt me weinig relevant en van weinig praktisch belang voor beginners om echt progressieschema's op in te richten.
OP had helemaal geen beginnerstats, ik weet niet waar je dit vandaan haalt? Hij had lineaire progressie uitgemolken. En aan het eind van een krachtschema is er meestal de keuze om wel of niet voor een absolute 1 RM te gaan en als je traint voor een PL meet is dat je enige doel. Het belang dat jij niet ziet is er dus wel degelijk.

RPE's lijken me ook vooral voor zeer ervaren trainees.
Onzin, een intermediate is na enige oefening prima in staat om zijn RPE te bepalen, het is geen rocket science. Bekijk de filmpjes van Alan Thrall eens zou ik zeggen.

Ga je een 150 deadlift zo moeilijk aanpakken om hopelijk na maanden grinden 155 te kunnen? En dat een beginner laten autoreguleren? Really?
Als de trainee het met lineaire progressie had gekund dan had hij niet hoeven overstappen, toch? Mijn ervaring is overigens dat je met RPE based trainingen juist eerder een nieuwe 1 RM neerzet, wat dat betreft vind ik het beter dan % based schema's.

Lijkt me meer iets om te doen na 10 jaar serieuze progressie naar lifts op nationaal niveau. Top 1 percentile van trainees.
Mensen volgen ook de schema's van pro bodybuilders en maken er progressie op zonder zelf een IFBB pro te zijn. Ik zie het hele probleem niet, zolang je maar progressie maakt.

En de meesten hier hebben na het jarenlang volgen daarvan ook nog steeds beginner stats.
Ik ben een ouwe lul en ik weet dat desondanks dat een DL van 180 en een squat van 155 niet super is, maar ik ken weinig beginners die dat na een half jaar SL 5x5 kunnen. Ik weet ook dat mijn stats een stuk beter zouden zijn als ik consequenter had getraind en minder had gefeest, maar dat is mijn keuze. De anderen die commentaar gaven liften een stuk meer overigens.

Dan ben ik benieuwd wat 'eten voor peformance' precies inhoud want dat werd er nog helemaal niet bij uitgelegd.
Simpelweg voldoende eten om progressie te blijven maken zonder een fat fuck te worden, maar dat begreep je best volgens mij.
 
Ik dacht dat jij altijd wel een redelijk serieus iemand was qua kennis van krachttraining. Maar onderstaande statements zijn zo mal dat ik ze maar stuk voor stuk beantwoord...
Ik ben ook zeer serieus maar ik zie geen goede resultaten in relatieve beginners met percentages en RPEs. Daarom en uit eigen ervaringen en uit wat ik mensen hier vele jaren lang zie aanraden en doen heb ik gewoon een net iets afwijkende mening dan maar wat klakkeloos die starting strength afwerpselen na te praten.

Zelf ben ik ook een stuk verder gevorderd maar na 10 jaar zonder leven alleen maar trainen en de adviezen bestuderen en filmpjes van de beste youtubers kijken durf ik nog steeds niet te zeggen RPE's of percentages te begrijpen en dat maar iedereen aan te raden.

Je vroeg naar m'n mening over dit soort schema's en ik geef m'n mening, beetje jammer om me dan maar weer dom te noemen. M'n mening daarin hoeft verder geen gevolgen of betrekking op het advies voor TS te hebben.

Weinig basisvolume? Heb je ooit eens een schema van Barbell Medicine of Calgary Barbell geprobeerd,of uberhaupt bekeken? Nee dus, zou ik toch eens doen dan. Zelfs het HLM schema van Andy Baker waar ik je eerder naar verwezen heb laat je genoeg werk doen in de door jou genoemde % ranges.
Ja die heb ik bekeken en daarop heb ik m'n mening gebaseerd. Ik roep niet zomaar wat zonder het bekeken te hebben.

OP had helemaal geen beginnerstats, ik weet niet waar je dit vandaan haalt?
Staan in z'n log? Of is dat van heel lang geleden?

Hij had lineaire progressie uitgemolken. En aan het eind van een krachtschema is er meestal de keuze om wel of niet voor een absolute 1 RM te gaan en als je traint voor een PL meet is dat je enige doel. Het belang dat jij niet ziet is er dus wel degelijk.
Kan maar ik heb het nergens over lineaire progressie. Ik zeg ook niet dat 1rm testen geen belang kan hebben, maar dat het weinig belang heeft voor een beginner om daar z'n hele training periodisatie op te berekenen. Maar ik zeg niet dat het niet mag.

Onzin, een intermediate is na enige oefening prima in staat om zijn RPE te bepalen, het is geen rocket science. Bekijk de filmpjes van Alan Thrall eens zou ik zeggen.
Nou sorry maar daar ben ik het gewoon niet mee eens en wat Alan Thrall daarover zegt zal me echt een worst wezen :o Ongetwijfeld heb ik ook zijn uitleg wel eens gezien en meestal zeggen ze er juist bij dat het idee niet voor iedereen echt klikt.

Trouwens het ene moment zeggen die youtube figuren wat en een tijd later zeggen ze dat dat toch weer niet voor iedereen handig is of altijd even duidelijk is en het toch weer anders moet omdat ze het zelf ook niet snapten en nu beter geleerd hebben. Nou zo wil ik ook wel $10-100k per maand aan youtube views verdienen met zulke loze adviezen maar ik krijg niet eens karma voor mijn training gerelateerde posts op dbb. Alleen maar geroep dat ik dom ben, nou lekker dan.

Als de trainee het met lineaire progressie had gekund dan had hij niet hoeven overstappen, toch?
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het met lineaire progressie moet?

Mensen volgen ook de schema's van pro bodybuilders en maken er progressie op zonder zelf een IFBB pro te zijn. Ik zie het hele probleem niet, zolang je maar progressie maakt.
Mensen moeten lekker zelf weten wat ze doen daarom geef ik mijn mening en aanvullende opmerkingen op de rest en dat moet men zelf maar allemaal overwegen om zelf beslissingen te maken. Ik zie wel een probleem, namelijk dat TS moeite heeft met het schema vol te houden.

Mijn ervaring is overigens dat je met RPE based trainingen juist eerder een nieuwe 1 RM neerzet, wat dat betreft vind ik het beter dan % based schema's.
..
Ik ben een ouwe lul en ik weet dat desondanks dat een DL van 180 en een squat van 155 niet super is, maar ik ken weinig beginners die dat na een half jaar SL 5x5 kunnen. Ik weet ook dat mijn stats een stuk beter zouden zijn als ik consequenter had getraind en minder had gefeest, maar dat is mijn keuze. De anderen die commentaar gaven liften een stuk meer overigens.
Tsja ik denk toch echt dat je meer had gehad en nog kunt hebben aan een andere manier van trainen. Maar goed. M'n hamvraag in dit geval was eigenlijk vooral of je bij het volgen van die schema's nou echt de ervaring hebt opgedaan dat die RPE's en procentjes berekenen en voor weken/maanden uitplannen toegevoegde waarde heeft (je antwoord daarop lijkt ja) en voor een beginner gewoon goed werkt en progressie geeft enzo. (en blijkt dat ook in de praktijk met beginners hier?) Zeg maar waar TS van vraagt hoe hij dat nou verder moet doen.

Aangezien het hier niet om mij en mijn domme mening over dit schema gaat, om die ervaring die je hebt dan toe te passen op het beantwoorden van de vragen van TS en hem te begeleiden in wat hij nu het beste kan doen om zijn probleem met het volgen van het schema daadwerkelijk op te lossen.

Genoeg eten en niet op vakantie gaan is nu duidelijk, en dan, wat nu? Huidige 1rm testen alvorens opnieuw te beginnen? Eerst een herstel/opbouwfase doen om terug te komen van die blessure? Of gewoon het schema blijven volgen en rekening houden met ... ? ... aanpassen of corrigeren?

Simpelweg voldoende eten om progressie te blijven maken zonder een fat fuck te worden, maar dat begreep je best volgens mij.
Ja daar weet ik veel veeel meer over, maar ik mis weer een beetje de concrete inhoudelijke antwoorden die verder gaan dan het simpele forum geroep om 6packs met vet te bedekken en dat ik dom ben.
 
Laatst bewerkt:
Even inhaken, voordat de discussie nog verder uit de hand loopt. Beide kampen hebben in deze een punt, RPE is een skill die je moet leren en voor beginners/intermediates zit hier ook gewoon, zoals alles, een learning curve aan. Je gaat RPE niet perfect raten en vaak is het ook voor gevorderden bedoeld. Een beginner gaat er niet extra door vooruit, maar kan wel al ervaring opdoen voor latere schema's. Er is in deze geen goed of fout, maar het ligt eraan wat TS de komende jaren gaat doen.

Het probleem in deze is waarschijnlijk (gezien de geringe informatie die ik heb vanuit zijn topic) dat TS flink wat gewicht heeft verloren en daardoor natuurlijk zwakker is geworden. Zou je met RPE trainen dan haal je de gewichten omlaag, maar dat is natuurlijk niet gebeurd, omdat dit niet super duidelijk in Calgary barbell zit. Ook heeft de blessure je natuurlijk niet een ideale start gegeven, ondanks dat de eerste paar weken van calgary easy zijn is het daarna opeens aanpoten. Dit hoor ik ook van meerdere mensen en niet iedereen gaat hier goed op. Voor een -74kg lifter die in een calorieën plus zit en niet geblesseerd is zou dit te doen moeten zijn, mits je voldoende eiwitten (1,8-2,2gram per KG lichaamsgewicht), kcals en slaap/recovery hebt. Wat je kunt doen is het schema van voor af aan beginnen met daarvoor een deload of zonder. En je dan te focussen op je voeding en slaap. Is het schema dan nog te zwaar kun je verder zoeken naar een schema dat jou interessant lijkt en wat jou laat herstellen. Voor tips mag je altijd een berichtje sturen.

Nja, ik heb er weinig ervaring mee, maar ik heb dus een lange tijd op 75+ getraind en PR's gezet. Maar ik wist natuurlijk niet of ik diezelfde kracht zou behouden onder de 74kg. Dus dit was voor mij deels een experiment om te kijken hoe diep ik kan cutten met krachtbehoud (o.a. ivm Wilks), deels een zomercut. Misschien had ik mijn prioriteit meer moeten focussen op prestatie.
Waarom wil je jezelf beperken tot de -74kg? Ga je NK kwalificatie halen of wil je het NSK meedoen? Een calorieën plus gaat jou gains en extra spiermassa opleveren. Je zult hiervoor wel moeten accepteren dat je beachboi look gaat lijden en je wat vetjes moet accepteren om een langere en dus succesvollere bulk te zetten. Wat ik aanraad is 300kcals boven je onderhoud te gaan zitten en ongeveer 300 gram per week aan te komen tijdens dit hele schema. Dan eens je maxen te testen en te kijken welke kant wil je op, -74kg of bulk je nog door.
 
Misschien wel interessant om te weten wat jij (chrisk ) wel adviseert voor beginnend/intermediate?
 
Zelf ben ik ook een stuk verder gevorderd maar na 10 jaar zonder leven alleen maar trainen en de adviezen bestuderen en filmpjes van de beste youtubers kijken durf ik nog steeds niet te zeggen RPE's of percentages te begrijpen en dat maar iedereen aan te raden.
Als je na 10 jaar nog niet begrijpt hoe het werkt vraag ik me toch af welke adviezen en YT-ers je dan gevolgd hebt.
Nou sorry maar daar ben ik het gewoon niet mee eens en wat Alan Thrall daarover zegt zal me echt een worst wezen :o Ongetwijfeld heb ik ook zijn uitleg wel eens gezien en meestal zeggen ze er juist bij dat het idee niet voor iedereen echt klikt.

Trouwens het ene moment zeggen die youtube figuren wat en een tijd later zeggen ze dat dat toch weer niet voor iedereen handig is of altijd even duidelijk is en het toch weer anders moet omdat ze het zelf ook niet snapten en nu beter geleerd hebben. Nou zo wil ik ook wel $10-100k per maand aan youtube views verdienen met zulke loze adviezen maar ik krijg niet eens karma voor mijn training gerelateerde posts op dbb. Alleen maar geroep dat ik dom ben, nou lekker dan.
Vreemd. Eerst geef je de indruk al 10 jaar lang kennis te willen op doen om vervolgens te verkondigen dat iemand zijn uitleg i.v.m. RPE je worst kan wezen.
Wat nog het ergste is, is dat je mensen die van gedacht veranderen omdat ze geleerd hebben, aan de hand van wetenschappelijke kennis, dat hun initieel idee niet klopt, onbetrouwbaar vindt.
Wat wil je dan? Dat iedereen waarvan je raad aanneemt voor eeuwig stug aan zijn/haar initieel gedachtegoed vasthoudt. Ook al maakt de wetenschap vorderingen en worden oude ideeën ontkracht of bijgesteld?
 
Ik ben ook zeer serieus maar ik zie geen goede resultaten in relatieve beginners met percentages en RPEs. Daarom en uit eigen ervaringen en uit wat ik mensen hier vele jaren lang zie aanraden en doen heb ik gewoon een net iets afwijkende mening dan maar wat klakkeloos die starting strength afwerpselen na te praten.

Zelf ben ik ook een stuk verder gevorderd maar na 10 jaar zonder leven alleen maar trainen en de adviezen bestuderen en filmpjes van de beste youtubers kijken durf ik nog steeds niet te zeggen RPE's of percentages te begrijpen en dat maar iedereen aan te raden.

Je vroeg naar m'n mening over dit soort schema's en ik geef m'n mening, beetje jammer om me dan maar weer dom te noemen. M'n mening daarin hoeft verder geen gevolgen of betrekking op het advies voor TS te hebben.

Ja die heb ik bekeken en daarop heb ik m'n mening gebaseerd. Ik roep niet zomaar wat zonder het bekeken te hebben.

Staan in z'n log? Of is dat van heel lang geleden?

Kan maar ik heb het nergens over lineaire progressie. Ik zeg ook niet dat 1rm testen geen belang kan hebben, maar dat het weinig belang heeft voor een beginner om daar z'n hele training periodisatie op te berekenen. Maar ik zeg niet dat het niet mag.

Nou sorry maar daar ben ik het gewoon niet mee eens en wat Alan Thrall daarover zegt zal me echt een worst wezen :o Ongetwijfeld heb ik ook zijn uitleg wel eens gezien en meestal zeggen ze er juist bij dat het idee niet voor iedereen echt klikt.

Trouwens het ene moment zeggen die youtube figuren wat en een tijd later zeggen ze dat dat toch weer niet voor iedereen handig is of altijd even duidelijk is en het toch weer anders moet omdat ze het zelf ook niet snapten en nu beter geleerd hebben. Nou zo wil ik ook wel $10-100k per maand aan youtube views verdienen met zulke loze adviezen maar ik krijg niet eens karma voor mijn training gerelateerde posts op dbb. Alleen maar geroep dat ik dom ben, nou lekker dan.

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat het met lineaire progressie moet?

Mensen moeten lekker zelf weten wat ze doen daarom geef ik mijn mening en aanvullende opmerkingen op de rest en dat moet men zelf maar allemaal overwegen om zelf beslissingen te maken. Ik zie wel een probleem, namelijk dat TS moeite heeft met het schema vol te houden.

Tsja ik denk toch echt dat je meer had gehad en nog kunt hebben aan een andere manier van trainen. Maar goed. M'n hamvraag in dit geval was eigenlijk vooral of je bij het volgen van die schema's nou echt de ervaring hebt opgedaan dat die RPE's en procentjes berekenen en voor weken/maanden uitplannen toegevoegde waarde heeft (je antwoord daarop lijkt ja) en voor een beginner gewoon goed werkt en progressie geeft enzo. (en blijkt dat ook in de praktijk met beginners hier?) Zeg maar waar TS van vraagt hoe hij dat nou verder moet doen.

Aangezien het hier niet om mij en mijn domme mening over dit schema gaat, om die ervaring die je hebt dan toe te passen op het beantwoorden van de vragen van TS en hem te begeleiden in wat hij nu het beste kan doen om zijn probleem met het volgen van het schema daadwerkelijk op te lossen.

Genoeg eten en niet op vakantie gaan is nu duidelijk, en dan, wat nu? Huidige 1rm testen alvorens opnieuw te beginnen? Eerst een herstel/opbouwfase doen om terug te komen van die blessure? Of gewoon het schema blijven volgen en rekening houden met ... ? ... aanpassen of corrigeren?

Ja daar weet ik veel veeel meer over, maar ik mis weer een beetje de concrete inhoudelijke antwoorden die verder gaan dan het simpele forum geroep om 6packs met vet te bedekken en dat ik dom ben.
Ik vind je niet dom en als dat wel zo overkwam dan bij deze mijn excuses.

Ik vond het alleen heel gek dat je juist de punten benoemd in de schema's die niet kloppen en dat je de resultaten van de OP eerder linkt aan de kwaliteit van de schema's dan aan factoren waar hij zelf direct invloed op heeft gehad. Verder heeft het geen zin een om een eindeloze discussie te voeren over zaken waar we toch niet uit gaan komen.

Wat ik wel kan zeggen is dat RPE based training waarschijnlijk een stuk dichter bij je eigen trainingsfilosofie zit dan je denkt en dat ik me deels kan vinden in je opmerking over het baseren van schema's die 3 maanden duren op een vaste 1RM. Al moet je zonder 1 op 1 coaching en zonder gebruik van RPE wel handvatten hebben om ervoor te zorgen dat het grootste gedeelte van de training wordt gedaan met relevante intensiviteit en volume. Aan de andere kant is het vaak ook geen goed plan om je hele trainingscyclus te baseren op een 1RM die je onder de meest ideale omstandigheden met een dikke grinder hebt uitgevoerd, ik kies dan eerder een 1RM die ik altijd kan doen, zelfs op minder sterke dagen.
 
]Ik vond het alleen heel gek dat je juist de punten benoemd in de schema's die niet kloppen en dat je de resultaten van de OP eerder linkt aan de kwaliteit van de schema's dan aan factoren waar hij zelf direct invloed op heeft gehad.
Om het schema een eerlijke kans te geven moeten die factoren inderdaad aangepakt worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat het gegeven is op basis van de situatie dat iemand uit een blessure komt waarvoor de lifts vervangen zijn geweest en diegene 10 kg afgevallen is en misschien weer veel kracht en capaciteit terug moet winnen en daarbij gewoon een oud pr als huidige rm voor de training invult om te beginnen.

Ik wil verder ook niet opdragen wat iemand moet doen maar geef wel eerlijk mijn mening dat ik het niet vind passen bij de situatie en ervaring en het me niet verbaast als je zelfs in top vorm nog tegen zulke problemen loopt. Ik zie er ook niemand sterk van worden terwijl ik dat wel zie van simpel gefocust hard werken aan een rep range waarbij niks uitgeplant is en al die factoren dan helemaal niet zo ideaal hoeven zijn.
 
Even inhaken, voordat de discussie nog verder uit de hand loopt. Beide kampen hebben in deze een punt, RPE is een skill die je moet leren en voor beginners/intermediates zit hier ook gewoon, zoals alles, een learning curve aan. Je gaat RPE niet perfect raten en vaak is het ook voor gevorderden bedoeld. Een beginner gaat er niet extra door vooruit, maar kan wel al ervaring opdoen voor latere schema's. Er is in deze geen goed of fout, maar het ligt eraan wat TS de komende jaren gaat doen.

Het probleem in deze is waarschijnlijk (gezien de geringe informatie die ik heb vanuit zijn topic) dat TS flink wat gewicht heeft verloren en daardoor natuurlijk zwakker is geworden. Zou je met RPE trainen dan haal je de gewichten omlaag, maar dat is natuurlijk niet gebeurd, omdat dit niet super duidelijk in Calgary barbell zit. Ook heeft de blessure je natuurlijk niet een ideale start gegeven, ondanks dat de eerste paar weken van calgary easy zijn is het daarna opeens aanpoten. Dit hoor ik ook van meerdere mensen en niet iedereen gaat hier goed op. Voor een -74kg lifter die in een calorieën plus zit en niet geblesseerd is zou dit te doen moeten zijn, mits je voldoende eiwitten (1,8-2,2gram per KG lichaamsgewicht), kcals en slaap/recovery hebt. Wat je kunt doen is het schema van voor af aan beginnen met daarvoor een deload of zonder. En je dan te focussen op je voeding en slaap. Is het schema dan nog te zwaar kun je verder zoeken naar een schema dat jou interessant lijkt en wat jou laat herstellen. Voor tips mag je altijd een berichtje sturen.


Waarom wil je jezelf beperken tot de -74kg? Ga je NK kwalificatie halen of wil je het NSK meedoen? Een calorieën plus gaat jou gains en extra spiermassa opleveren. Je zult hiervoor wel moeten accepteren dat je beachboi look gaat lijden en je wat vetjes moet accepteren om een langere en dus succesvollere bulk te zetten. Wat ik aanraad is 300kcals boven je onderhoud te gaan zitten en ongeveer 300 gram per week aan te komen tijdens dit hele schema. Dan eens je maxen te testen en te kijken welke kant wil je op, -74kg of bulk je nog door.

Bedankt voor je antwoord, de reden dat ik mezelf wil "beperken"tot -74kg is omdat dit voor mij een klasse is waarbij ik dichtbij mijn natuurlijke gewicht zit en waarbij mijn krachtstats nog enigzins respectabel zijn als competitief beginner. Een lagere klasse is sws geen optie ivm krachtverlies, een hogere klasse zou wel kunnen alleen dan moet ik mijn krachtstats wel veel verbeteren want nu ben ik te zwak om in die klasse te kunnen concurreren.
 
Als je begint hoef je met niemand te concurreren.
Zo fors afvallen om in een lage gewichtsklasse te blijven voor je eerste meet vind ik over het algemeen geen goed idee.
 
Als je begint hoef je met niemand te concurreren.
Zo fors afvallen om in een lage gewichtsklasse te blijven voor je eerste meet vind ik over het algemeen geen goed idee.

Dat eerste ben ik het deels mee eens. Ik begrijp dat het draait om zelfverbetering en PR's, maar je wilt toch lekker mee kunnen komen en niet als een soort clown worden gezien. Jouw tweede punt ben ik het helemaal mee eens, daarom pas ik mijn voeding nu aan.
 
Dat eerste ben ik het deels mee eens. Ik begrijp dat het draait om zelfverbetering en PR's, maar je wilt toch lekker mee kunnen komen en niet als een soort clown worden gezien. Jouw tweede punt ben ik het helemaal mee eens, daarom pas ik mijn voeding nu aan.
Wie zegt dat je als een clown wordt bezien als je laatste eindigt in een competitie?
Mensen kijken bij kleine competities niet zo naar wie op welke plaatst eindigt, is mijn ervaring. Ze kijken meer naar hoe hard iemand zijn best doet om een PR te zetten. Een geslaagde grinder wordt meestal harder aangemoedigd dan een easy nationaal record. Maakt niet zo zeer uit wat het gewicht is.
 
Wie zegt dat je als een clown wordt bezien als je laatste eindigt in een competitie?
Mensen kijken bij kleine competities niet zo naar wie op welke plaatst eindigt, is mijn ervaring. Ze kijken meer naar hoe hard iemand zijn best doet om een PR te zetten. Een geslaagde grinder wordt meestal harder aangemoedigd dan een easy nationaal record. Maakt niet zo zeer uit wat het gewicht is.
Laatste in een competitie verschilt wel met niet eens dichtbij de rest komen :P
Ik denk dat veel lifters van 74kg+ easy mijn PR's liften voor reps. Met zulke buffels meedoen is niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen.
 
Laatste in een competitie verschilt wel met niet eens dichtbij de rest komen :P
Ik denk dat veel lifters van 74kg+ easy mijn PR's liften voor reps. Met zulke buffels meedoen is niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen.
Welke leeftijdscategorie doe je mee?

Kijk eens naar dit beeld (de hele wedstrijd is interessant):
(op 2:09 zie je de openers op squat)
Dat is op een WK platform. Uitgezonden op het kanaal van de Olympische spelen. Wereldwijd!
De opener van de minst sterke squatter ligt 92,5kg (~30%!!!) lager dan die van de sterkste. Op een WK!
Zet je hoofdtelefoon lekker luid en zeg me of die minst sterke persoon ook maar 1x wordt uitgelachen.

Dus maak je geen zorgen over die wedstrijd die je wel meedoen.
Als je echt wil meedoen, doe je mee. Je eerste wedstrijd kan enkel een succes zijn. Elke geslaagde lift is namelijk een wedstrijd PR! :D
 

Zegt dat je een trainingmax moet invullen die je elke dag kunt halen waarschijnlijk 95% van je true 1rm. Dus niet je alltime pre-injury pre-10kg afvallen record.


Is het 8 weken schema trouwens niet wat of had je die al geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven