Fitness Seller

Doping Autoriteit - Pim de Ronde aan het woord (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Harde woorden van Pim.

Hij gebruikt de antwoorden van de Haarlem studie. (Wordt daar ook over drugs in gevraagd en over risico's nemen.
 
Ben een paar keer op consult bij hem geweest. Slimme man, maar is zwaar anti doping. Als je bij hem met een test level van 10 nmol/l aankomt zegt ie dat het binnen de range valt en je 'gewoon' ermee kan leven... ja dat kan best... maar hoe...
 
Tja ....zo waar !!
 
Hij gelooft kennelijk niet in nakuren en beweert dat SERMs zoals tamoxifen en clomifeen maar zwakjes de testosteronproductie stimuleren bij gezonde mannen:

Waar baseert hij dit toch op.

Tenover et al., 7 dagen 100 mg clomifeen dagelijks zorgt voor een stijging van 67% in totaal testosteron en 152% van niet-SHBG-gebonden testosteron bij gezonde mannen (n=28): The effects of aging in normal men on bioavailable testosterone and luteinizing hormone secretion: response to clomiphene citrate. - PubMed - NCBI

Tenover et al., 2 maanden 100 mg clomifeen dagelijks zorgt voor een stijging van 233% in totaal testosteron en 961% van niet-SHBG-gebonden testosteron bij gezonde mannen (n=10): The effects of normal aging on the response of the pituitary-gonadal axis to chronic clomiphene administration in men. - PubMed - NCBI

En dan hebben we nog de klinische studies met hypogonadale mannen:

Shabsigh et al. 4 tot 6 weken 25 mg clomifeen dagelijks zorgt voor een stijging van 146% in totaal testosteron bij hypogonadale mannen (n=36): Clomiphene citrate effects on testosterone/estrogen ratio in male hypogonadism. - PubMed - NCBI

Guay et al. 4 maanden 50 mg clomifeen driemaal per week zorgt voor een stijging van 104% in vrij testosteron bij hypogonadale mannen (n=173): Clomiphene increases free testosterone levels in men with both secondary hypogonadism and erectile dysfunction: who does and does not benefit? - PubMed - NCBI

Katz et al. 25-50 mg clomifeen om de dag voor gem. 19 maanden zorgt voor een stijging van 152% in totaal testosteron en 332% in vrij testosteron bij hypogonadale mannen (n=86): Outcomes of clomiphene citrate treatment in young hypogonadal men. - PubMed - NCBI

Moskovic et al. 25-50 mg clomifeen om de dag voor 1 jaar zorgt voor een stijging van 168% in totaal testosteron (n=46): Clomiphene citrate is safe and effective for long-term management of hypogonadism. - PubMed - NCBI

En dan reken ik studies na 2012 niet eens mee (ik pluk dit uit een eigen overzicht die ik heb opgesteld in 2012). Zie tevens dit overzichtsartikel m.b.t. behandeling van AAS-geinduceerd hypogonadisme: Anabolic steroid-induced hypogonadism: diagnosis and treatment. - PubMed - NCBI
Ben ik nog geeneens begonnen over de zeer goede resultaten die je ziet met consistent hCG-gebruik tijdens de kuur op herstel van de HPG-as na de kuur. (hCG-gebruik handhaaft testosteronproductie van de testes tijdens onderdrukking met testosteronenanthaattoediening: Low-dose human chorionic gonadotropin maintains intratesticular testosterone in normal men with testosterone-induced gonadotropin suppression. - PubMed - NCBI)
 
Laatst bewerkt:
Hij gelooft kennelijk niet in nakuren

Heb je wel goed geluisterd Galen ? Hij beweert enkel dat nakuren geen garantie is tegen chronische klachten (bij langdurige gebruikers).
 
Heb je wel goed geluisterd Galen ? Hij beweert enkel dat nakuren geen garantie is tegen chronische klachten (bij langdurige gebruikers).
Ja, ik weet niet of je het door hebt gehad, maar ik citeerde hem in die post. Ik heb het even voor je uitgetypt waar ik op inhaakte:
"Ik heb daar (verwijzend naar nakuren) heel erg mijn twijfels bij. Die twijfels zijn gebaseerd op een aantal zaken. Ten eerste is het zo dat in de kuur vaak zulke hoge doseringen van anabole steroiden worden gebruikt dat die eigen testosteronrpoductie echt met een moker wordt onderdrukt he. Wordt neergeslagen. En er is dus wel heel veel voor nodig om die eigen productie weer op gang te krijgen. De middelen die vaak in de nakuur gebruikt worden zijn middelen als tamoxifen en clomifeen. Dat zijn middelen die ook bij gezonde mannen met een normale testosteronproductie eigenlijk maar zwakjes de testosteronproductie stimuleren. Dus ik kan me slecht voorstellen dat als je testosteronproductie echt ernstig onderdrukt is dat je dan met dit soort middelen de boel weer gaat laten opstarten."

Hij baseert z'n uitspraken op een kleine fractie van de kuurders die inderdaad problemen ervaart met herstel. Die ziet hij, want als alles goed gaat kom je niet bij hem. Je weet bij die mensen niet of ze goed hebben nagekuurd, of ze uberhaupt een echte nakuur hadden, of er geen andere oorzaak buiten AAS is waardoor herstel moeizaam gaat, etc.

En dat SERMs maar zwakjes de testosteronproductie bij gezonde mannen stimuleren is aantoonbaar onjuist. Of hij moet een wel heel rekbaar begrip hebben van zwakjes. Hij rept daar ook gewoon woord over hCG, wat nu juist bij die langdurende kuren belangrijk is. Ik zie zelf een duidelijke scheidingslijn tussen hCG-gebruikers en mensen die het niet gebruiken. De hCG-gebruikers herstellen een stuk sneller, en dat is niet zo verrassend gezien het de testosteronproductie handhaaft tijdens je kuur.

Hij vertelt daar, in mijn ogen, precies alsof de uitzondering nu net de regel is. Ik zie niet in waarom je niet zou kunnen vertellen dat SERMs het herstel inderdaad lijken te bevorderen, en dat bij een kleine selectie van gebruikers de respons hierop minder lijkt te zijn. Dat het onduidelijk is in hoeveel van deze gevallen dit inderdaad terug te leiden is naar langdurig AAS-gebruik. Aansluitend kun je dan nog het effect van hCG beschouwen, want hij weet wel te vertellen dat je testosteronproductie met een moker wordt onderdrukt, maar vergeet(?) daarbij te vertellen dat dit niet gebeurt bij de mensen die hCG gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp me overigens niet verkeerd, dit is zo'n beetje het enige waarover ik struikel. De rest kan ik me wel in vinden en ik kijk enorm uit naar de resultaten van de HAARLEM-studie.
 
En dat SERMs maar zwakjes de testosteronproductie bij gezonde mannen stimuleren is aantoonbaar onjuist.

Kan het misschien zo zijn dat SERMs daadwerkelijk de boel maar zwakjes opgang brengt, als een (gezonde) gebruiker 'teringhoge' doseringen heeft gebruikt? Hij heeft het hier over ''hoge doseringen'', namelijk.
 
Kan het misschien zo zijn dat SERMs daadwerkelijk de boel maar zwakjes opgang brengt, als een (gezonde) gebruiker 'teringhoge' doseringen heeft gebruikt? Hij heeft het hier over ''hoge doseringen'', namelijk.
Zie de referenties die ik eerder heb geplaatst voor het effect van clomifeen bij gezonde mannen. Hij bedoelt niet gezonde mannen die hoge doseringen hebben gebruikt, hij bedoelt gewoon gezonde mannen die niks hebben gebruikt. Want hij zegt "(...) ook bij gezonde mannen" en vervolgt met "Dus kan ik me slecht voorstellen (...)". Je kunt medisch gezien niet meer spreken van een 'gezonde man' wanneer iemand hypogonadaal is en het gaat om HPG-as-herstel.
 
Zie de referenties die ik eerder heb geplaatst voor het effect van clomifeen bij gezonde mannen. Hij bedoelt niet gezonde mannen die hoge doseringen hebben gebruikt, hij bedoelt gewoon gezonde mannen die niks hebben gebruikt. Want hij zegt "(...) ook bij gezonde mannen" en vervolgt met "Dus kan ik me slecht voorstellen (...)". Je kunt medisch gezien niet meer spreken van een 'gezonde man' wanneer iemand hypogonadaal is en het gaat om HPG-as-herstel.

Oh, thanks. Verkeerd begrepen.
 
wel grappig dat hij ondanks zijn anti doping insteek moet zeggen dat de meeste mannen een hogere kwaliteit van leven hebben als ze on zijn.
 
wel grappig dat hij ondanks zijn anti doping insteek moet zeggen dat de meeste mannen een hogere kwaliteit van leven hebben als ze on zijn.

Hoezo?
 
Waarom zou je anti doping zijn als kuren je leven kennelijk beter maakt. Beetje tegenstrijdig
Een hogere kwaliteit van leven tijdens de kuur zelf.
De medische risico's over lange termijn is waar hij naar kijkt. En van een vergrote prostaat of hartproblemen gaat de kwaliteit natuurlijk flink omlaag.
 
Back
Naar boven