MuscleMeat

dosering creatine

Bezoekers in dit topic

Wilco

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
19 jan 2003
Berichten
3
Waardering
0
Ik heb nu voor het eerst creatine aangeschaft en weet dat ik in de eerste week 15 gram moet nemen, tweede week 10 gram, daarna 5 gram per dag, ik denk zelf dat ik na de tweede week gewoon door blijf gaan met 10 gram per dag, is dit verstandig om raden jullie aan om wel met 5 gram door te gaan?

Bedankt alvast
 
Kan je doen, maar eens je creatine depots verzadigd zijn heeft 10 gram weinig zin. (Je plast het teveel gewoon terug uit)
Onderhoudsdosis van 5 gram na de training moet dan voldoende zijn.( + uit je voeding nog +- 1 gram normaal gezien)
 
Al wat ik hierover kan zeggen is 'probeer ea uit'. De ene persoon reageerd goed op normale dosissen, de andere op hogere of verdeelde dosissen. Kijk gewoon wat voor jou het beste werkt...
 
idd... het is dat ik het nog neem, omdat ik het eenmaal aangeschaft heb, maar ik merk er niet veel bijzonders van.
 
terwijl ik juist enorm in kracht vooruit ga, hoe psychisch dat is weet ik niet en interesseert me niet, ik ga wanneer ik het niet continu gebruik maar een keer of 2 per jaar, enorm in kracht vooruit.. probeer idd. het een en ander uit..
 
Ik gebruik creatine nu een maand en heeft met de dosis, aanbevolen door mensen hier, me niets opgeleverd. Ik heb een laadfase gestart (10 gram/dag) en daarna 5 gram per dag (3/2 voor/na training) genomen. In de eerste week, de laadfase, ging ik lekker vooruit, maar toen ik terug ging naar 5 gram per dag ging het net zo snel weer achteruit. Ik zit nu weer op 10 gram/dag en begin morgen weer met trainen. Eens zien wat voor mij beter werkt.

Ik hoorde trouwens van een grote bodybuilder dat wanneer je boven de 80 kilo weegt je sowieso 10 gram moet nemen. Hoe hoger je lichaamsgewicht, hoe hoger de dosering dus. Zal dit kloppen?

(creatine monohydraat van natures best)
 
Onzin, 5 gram is ruim voldoende, dat je in de latere weken minder merkt is gewoon omdat je depots dan vol zijn, waardoor je geen extra effect meer hebt.
Laadfase zorgt voor snel effect maar ook snelle vermindering van het effect.

trouwens wat verwacht je? Creatine maakt je sterker niet noodzakelijk meer anabool ofzo.
 
Originally posted by Jordees
Hoe hoger je lichaamsgewicht, hoe hoger de dosering dus. Zal dit kloppen?

Nee...hoe meer spiermassa...
 
Originally posted by Jordees
Hoe hoger je lichaamsgewicht, hoe hoger de dosering dus. Zal dit kloppen?
Nee, dat klopt niet, ook niet per spiermassa (Wel is het zo dat hoe meer spiermassa je hebt te meer je kan opslaan.)
Studies laten duidelijk zien dat elk mens maar een bepaald aantal gram creatine kan opnemen.
Meestal is dat niet meer dan 5 gram per dossering. Verder zijn er heel zware mensen die totaal niet reageren op creatine en lichte mensen die dan weer heel veel merken en visa versa.
20 -30% van alle mensen reageerd zelfs helemaal niet op creatine.
Dus kan je best tot die groep behoren.

Lees de creatine FAQ eens door.
 
ik neem 5 gram voor de training (30-45 min) en dan soms nog op een ander tijdstip 2 a 3 gram, eerst nam ik meteen na het opstaan 5 gram en daarme won ik gem 5 a 6 kg spiermassa in 6 a 8 hield ik er 4 van over, en in kracht mrkt eik er niet veel van maar sinds dat ik het voor de training pak op een ander tijdstip nog wat heb ik de zelfde resultaten (in massa) maar ga ik er op kracht ook aanzienlijk wat op vooruit. zo...snappie? :D
 
Oke, even de stats.

Gisteren dus voor het eerst weer getraind, na 4 dagen op 10 gram/dag te zitten. Het ging een stuk beter en kon zelfs schuin drukken 10 kilo verhogen en 4*10 met gemak drukken. Fly's 12 kilo 4*10 zonder problemen en triceps pulldown 3*10 met 21 kilo ook perfect, waar ik vorige week met 5 gram crea meer moeite had.

Vreemd dat ik bij 10 gram (2*5 gr. / dag) beter reageer dan op 5 gram per dag (2/3 gr. voor/na trainen).

Ik blijf voor nu op 10 gr./dag tot ik mijn 8 weken erop heb zitten. Daarna wil ik het nog eens proberen met een laadfase en daarna 5 gram. Mocht dan blijken dat dit weer weinig effect heeft, dan verhoog ik naar 10 gr. Als dit dan wel weer effect heeft, dan weet ik wat mijn dosering is.

Het is dus toch per persoon verschillend qua dosering/werking.

;)
 
Originally posted by admin

Nee, dat klopt niet, ook niet per spiermassa (Wel is het zo dat hoe meer spiermassa je hebt te meer je kan opslaan.)
Studies laten duidelijk zien dat elk mens maar een bepaald aantal gram creatine kan opnemen.

Hoe verklaar je dan dat bij mij een hogere dosis beter werkt? Even als enkele maatjes die relatief veel spiermassa hebben...
 
Bedoel je een hogere dagdosis? Want ik had het namelijk over de dosis in één keer, dus bijv. 's ochtends of na de training.
Je kan per dag waarschijnlijk zo'n 5 tot 10 gram wel grotendeels opnemen, maar dingen als 15 - 20 gram in een keer duidelijk niet, als we de studies bekijken.

For a 220 pound lifter, this means that if he consumes 10g of creatine, 46%, or 4.6g of creatine, is wasted. In another study performed at the Human Performance Laboratory at Ball State University, scientists confirmed that lower doses of creatine monohydrate (5g/day) are effective, and that results can even be achieved without a loading phase.
 
Originally posted by admin
Bedoel je een hogere dagdosis? Want ik had het namelijk over de dosis in één keer, dus bijv. 's ochtends of na de training.
Je kan per dag waarschijnlijk zo'n 5 tot 10 gram wel grotendeels opnemen, maar dingen als 15 - 20 gram in een keer duidelijk niet, als we de studies bekijken.


De dagdosis inderdaad, ik dacht juist dat we het daarover hadden.

Ik doseer 2x per dag 5 gram crea. Hier haal ik betere krachttoenames mee dan wanneer ik 5 gram p/dag neem.

Dus toch de hoeveelheid dagelijks opvoeren = betere werking?
 
Klopt maar niet meer dan 10 gram in totaal, meer is complete onzin en laadfases zijn overbodig en duur. Het grootste deel plas je uit.
 
Hoezo laadfase is overbodig? Ik dacht dat dit noodzakelijk was bij gebruik van poedervormen en niet bij gebruik van het nieuwe vloeibare goedje.
 
Noodzakelijk? Haha goeie grap. Integendeel totaal overbodig tenzij je graag veel geld de WC doorspoelt.
 
Originally posted by admin
Klopt maar niet meer dan 10 gram in totaal, meer is complete onzin en laadfases zijn overbodig en duur. Het grootste deel plas je uit.

Ik bedoelde inderdaad ook meerdere dosissen per dag. En een totaal dosis van 10gr kan naar mijn id nog wel.

Ik heb ooit eens een artikel gelezen dat biggy packed creatine bij een grote maaltijd effectiever zou kunnen zijn dan meerdere kleintjes. Ik denk dat dit allemaal zeer afhankelijk is van de omstandigheden. Neem je je creatine altijd apart (dus enkel met water en verder niks), of combineer je het altijd met een maaltijd. Het verschil hierin zal insuline zijn...en dus betere opname.
Doe je het met water en zonder voeding dan kan ik me voorstellen dat biggypacked met grote maaltijd beter werkt. Neem je het juist niet zo in...dan kan het dus een ander plaatje worden. Vandaar...try something.
 
Originally posted by admin
Noodzakelijk? Haha goeie grap. Integendeel totaal overbodig tenzij je graag veel geld de WC doorspoelt.

bron?
 
Wel alles lezen he, eerder in deze thread had ik daarop al een reactie gegeven met ondersteuning van een studie. Vorige pagina...
 
Back
Naar boven