Fitness Seller

Dosering Vitamine D

Bezoekers in dit topic

Molleninho

Dutch Bodybuilder
Lid sinds
7 mrt 2012
Berichten
661
Waardering
9
Lengte
1m72
Massa
74kg
Welke vitamine D kun je het beste gebruiken?
En wat is een "goede dosering"?
Is het beter om dagelijks 1000iu te nemen of om de dag 2.000.
of juist hogere/grotere doseringen?
 
is hoeveelheid vit D3 ook niet leeftijd/gewichts afhankelijk??
 
ik doe 2000iu per dag of 5000iu om de dag. minimaal 1000per dag
 
Eigenlijk moet je je vit D altijd eerst laten meten voordat je gaat slikken.
2000 IE per dag is redelijk, in de winter zelfs 5000 IE voor een aantal mensen.
Maar alles is afhankelijk van hoeveel vit D al in je bloed zit, en zelfs met 2000 IE kun je uiteindelijk, op de lange duur, teveel binnenkrijgen. Wil je op safe spelen, gebruik dan zeker niet meer dan 2000 in de winter en 1000 in de zomer.
Ben je veel in de zon in de zomer en gebruik je geen zonnecreme (eigenlijk niet aan te raden ivm risico huidkanker), dan heb je 's zomers zeer waarschijnlijk GEEN vit D nodig.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Feb 2013 om 18:45 ----------

is hoeveelheid vit D3 ook niet leeftijd/gewichts afhankelijk??

Vooral leeftijdsafhankelijk, ouderen maken het slechter aan via de huid en nemen het via de voeding waarschijnlijk ook slechter op - maar zal bij jou nog geen rol spelen denk ik - toch?;-)
 
Eigenlijk moet je je vit D altijd eerst laten meten voordat je gaat slikken.
2000 IE per dag is redelijk, in de winter zelfs 5000 IE voor een aantal mensen.
Maar alles is afhankelijk van hoeveel vit D al in je bloed zit, en zelfs met 2000 IE kun je uiteindelijk, op de lange duur, teveel binnenkrijgen. Wil je op safe spelen, gebruik dan zeker niet meer dan 2000 in de winter en 1000 in de zomer.
Ben je veel in de zon in de zomer en gebruik je geen zonnecreme (eigenlijk niet aan te raden ivm risico huidkanker), dan heb je 's zomers zeer waarschijnlijk GEEN vit D nodig.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Feb 2013 om 18:45 ----------



Vooral leeftijdsafhankelijk, ouderen maken het slechter aan via de huid en nemen het via de voeding waarschijnlijk ook slechter op - maar zal bij jou nog geen rol spelen denk ik - toch?;-)

Nee.

De maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 µg (2000 IE) per dag. Volgens een risicoanalyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden vervijfvoudigd tot 250 µg (10.000 IE) per dag,[72] 100 maal de huidige ADH voor personen tussen 4 en 50 jaar.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#Overdosis_vitamine_D
 
Als je niet boven de 10000 IU p/d komt zou je niet op problemen moeten stuiten idd
 
Als je niet boven de 10000 IU p/d komt zou je niet op problemen moeten stuiten idd

Niet waar, 4000 IE dd is de officiële bovengrens en zelfs daar ga je mee in de problemen komen bij langdurig gebruik als het een beetje tegenzit.
 
"Overall, research suggests that vitamin D toxicity is very unlikely in healthy people at intake levels lower than 10,000 IU/day (38, 95, 96)."

Je hebt niet goed gekeken, kijk naar de tabel, de Tolerable Upper Intake Level.
Een intake van 10.000 IE dd is zwaar overdreven.
 

Nee hoor, wat jij citeert is bullshit;-) Ik ga niet op alles in, heb er geen tijd voor, maar neem nu dat tweede onderzoek - daar vergelijken ze met vit D- aanmaak in je huid door de zon.
Ook door de zon kun je teveel vit D in je bloed krijgen. Er is een grafiek gemaakt van vit D in het bloed bij mensen: bij te weinig vit D zijn er meer sterfgevallen, bij teveel vit D ook. De gunstigste waarden, met de minste ziektes en sterftegevallen lag tussen 30-50 als ik me niet vergis.
Door de zon kun je méér dan 50 aanmaken. Dus dat onderzoek dat je noemt slaat de plank al mis.
 
in de winter doe ik 5 dagen 5000 iu vita d3 met weekend niks ( 2 dagen ) en in de zomer alleen op niet zonnige dagen 5000iu voorderest vertrouw ik dan gewoon op de zon :)
 
Dat tweede onderzoek heeft het over een inname van 10000 IU p/d

Ik zou het gebruik van het woord 'intake' erg vreemd vinden als ze het over synthese via zonlicht zouden hebben.
 
Dat tweede onderzoek heeft het over een inname van 10000 IU p/d

Ik zou het gebruik van het woord 'intake' erg vreemd vinden als ze het over synthese via zonlicht zouden hebben.

Ze maken een vergelijking daarmee. Als je Engels kunt lezen, dan lees het maar eens na.
10.000 is -als je geen tekort hebt op dit moment- echt te hoog.

Maar we kunnen er nog uuuuuuuuuuren over discussiëren , heeft weinig zin.
Algemeen aangenomen wordt dat de ideale bloedwaardes vit D tussen 30-50 liggen.
En de dosering om daaraan te komen is voor iedereen anders.
conclusie: als je hoge doseringen gaat gebruiken en je vit D-gehalte niet in je bloed laat meten, dan rommel je maar wat aan en kun je je gezondheid schaden.
2000 IE per dag is voor de meeste mensen veilig, en nog altijd VEEL meer dan de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (namelijk 100-200 IE).

Als je hier kijkt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#Aanbevolen_Dagelijkse_Hoeveelheid_.28ADH.29

Dan vind je een tabel met de naam : Geschatte dagelijkse (orale) doses vitamine D die nodig zijn om een
serum-calcidiolspiegel van 80 nmol/l te bereiken en te handhaven.

Als je goed kijkt, zie je dat je met 2200 IE per dag al aan 80 nmol/l komt, als je uitgangsniveau 20-40 nmol/l was. En zoals ik net al zei, 80 is al te hoog, ideaal is 30-50. Dus reken maar uit waar je kan uitkomen met 10.000 IE de dag. Veel te hoog.
 
Nee hoor, wat jij citeert is bullshit;-) Ik ga niet op alles in, heb er geen tijd voor, maar neem nu dat tweede onderzoek - daar vergelijken ze met vit D- aanmaak in je huid door de zon.
Ook door de zon kun je teveel vit D in je bloed krijgen. Er is een grafiek gemaakt van vit D in het bloed bij mensen: bij te weinig vit D zijn er meer sterfgevallen, bij teveel vit D ook. De gunstigste waarden, met de minste ziektes en sterftegevallen lag tussen 30-50 als ik me niet vergis.
Door de zon kun je méér dan 50 aanmaken. Dus dat onderzoek dat je noemt slaat de plank al mis.
Hoezo slaat die de plank volledig mis?
The absence of hypercalcemia and hypercalciuria in wellconducted trials of vitamin D leads to the conclusion that the current UL of 50 g (2000 IU)/d has been excessively conservative. The overwhelming bulk of clinical trial evidence supports the conclusion that a prolonged intake of 250 g (10,000 IU)/d of vitamin D3 likely poses no risk of adverse effects in almost all individuals in the general population. These conclusions are more fully supported in a formal risk assessment for vitamin D by Hathcock et al.(39)
 
Hoezo slaat die de plank volledig mis?

Probleem is dat ze enkel uitgaan van hypercalcemia and hypercalciuria.
Zoals ik al uitlegde, je kan een grafiek maken van de vit D waarden van een groep mensen.
Bij lage waarden vit D zie je meer morbiditeit en mortaliteit en bij hoge waarden ook. Aangenomen wordt dan ook dat het optimum bij 30-50 nmol/l ligt.
 
Back
Naar boven