AndroidHealthClinic

Dramatisch laag testosteron?! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Clavius78

Novice
Lid geworden
17 jun 2019
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
87kg
Vetpercentage
17%
Speciaal voor deze vraag een account hier aangemaakt. Kennelijk is testosteron een beetje een grijs gebied qua kennis in de medische wereld. En als ik er zelf op ga googlen dan duizelt het me al héél erg snel. Gezien het onderwerp dacht ik dat op dit forum best wel wat kennis en ervaring te vergaren valt. Ik hoop hier in ieder geval voldoende kennis op te doen voor dat ik mijn huisarts weer confronteer.

Vorig jaar, na wat klachten (laag libido, pijn aan de testikels en lage rug) is mijn testosteron getest en onderging ik een echoscopie bij de uroloog. Uit de echo kwam gelukkig helemaal niks verontrustends. En eigenlijk uit de testosteron-meeting ook niet. Mijn huisarts zei letter: "Je testosteron is heel netjes 9 mmol/l." en verwees me voor mijn libido problemen naar naar een online zelftest. Destijds twijfelde ik niet aan de bevindingen van mijn arts. En enigszins gerustgesteld heb ik dit beschamende proces toen maar snel achter me gelaten.

Want daarnaast heb ik ook een aantal psychische klachten die ik beter eerst aan kon pakken. Voornamelijk in de vorm van concentratieproblemen. Die waren er altijd al wel gedurende mijn leven, maar ze namen nu wel dusdanig ernstige vormen aan dat ik er iets aan moest gaan doen. Momenteel sta ik op de wachtlijst voor een ADHD diagnose. Dat duurt nog helaas nog 4 maanden. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik dat nog trek. Toch maar blijven googlen dus.

Tijdens dat googlen naar oorzaken van mijn psychische klachten kwam ik meerdere bronnen tegen die bevestigen dat concentratieproblemen toch echt bij de symptomen van een dergelijk laag testosteron horen. En dat het dus vaak voor ADHD-PI. (Wat vroeg ADD genoemd werd.) Dit artikel is zo'n voorbeeld: https://www.totaltclinic.com/3-signs-adhd-might-really-low-t/ Dat zorgde ervoor dat ik verder ging kijken naar de bij mij eerder bevonden waarde in het bloed. Nu begrijp ik dat die 9 mmol/l wel héél erg laag is. Begrijp ik dat correct? Laag genoeg voor een zieke man van 80. En ik ben pas 41.

- Wat zijn mijn opties?
- Wat kan ik nu zelf al doen?
- Hoe overtuig ik mijn huisarts om hier toch verder naar te kijken?
 
9 valt nog binnen de normale waarde. 7 is de minimumwaarde, althans in mijn ziekenhuis. Zelf heb ik een waarde van 10 en functioneer prima.
 
Back
Naar boven