WRONG
Vrijheid van meningsuiting is gewoon een recht en dus een wet waar iedereen zich aan hoort te houden.
Ik kan me nog herinneren dat jij in een discussie hebt aangevoerd dat het recht om de kleding te kiezen die jij wilt dragen niet ongebrensd is. Nou is in mijn ogen kleding vaak een manier van het uiten van menig, maar dat terzijde. Wat jij onder meer hebt aangegevn is dat het naief is om te beargumenteren dat het recht voor vrij kleding keuze niet beperkt is.
Ik vraag mij af hoe je dan nu het tegenovergestelde kan beargumenteren over de vrijheid van meningsuiting. Is het niet erg logisch dat ook de vrijheid van meningsuiting begrensd wordt door andere factoren? Bijvoorbeeld goed fatsoen, normen, waarden, morele verantwoordelijkheid en, bovenal, dezelfde wet die jij aanhaalt...en die wet stelt dat groepen mensen niet mogen worden beledigd.
In mijn ogen is het naief om te denken dat vrijheid van meningsuiting abosluut is en om te beargumenteren dat het dit ook zou moeten zijn.
Overal in de wereld heeft het uiten van meningen consequenties...of dat nu in de maatschappij of op een internet forum is. Zodra die consequenties negatief zijn betekend dat dat er gestraft wordt omwille van de geuitte mening....en dat is een begrenzing. En dan maakt het principieel heel weinig verschil of dat nu gaat om wettelijke vervolging of bijvoorbeeld gebanned worden uit een topic omdat de mening niet beviel.
Het is discriminatie op basis van een mening. Het is een regelrechte ondermijning van het recht op een vrije mening.
Zelfs al zou het een onbegrensd recht zijn om je mening te uiten...dan nog is het een onbegrensd recht (zeker voor private partijen) om om welke reden dan ook te weigeren om mee te werken aan het verspreiden van de mening. In iedergeval wordt niemand wettelijk verplicht om medewerking te verlenen aan het verspreiden van de mening van een ander.
Daarmee is dan beargumenteerd dat niet elk medium geschikt is voor het uiten van bepaalde specifieke mening....en niet dat de mening niet geuit mag worden.
Overigens mogen bedrijven/privee instanties heel goed discrimineren op basis van mening...als bedrijf staat het je nl vrij om te kiezen met wie je wil samenwerken en als de mening of de doelstelling van de potentiele partner je niet bevalt dan mag je medewerking op basis van die reden heel goed weigeren. Eigenlijk werkt het hetzelfde als tussen privee personen...je mag zelf kiezen met wie je vriendjes wordt en je mag zelf kiezen met wie je in discussie gaat en of je die discussie voortzet.
Het boek was toegelaten geweest als er geen dreiging vanuit de islam was. En dus geeft de uitgeverij toe aan islamitische censuur.
Je stelt het verkeerd...de uitgever heeft de afweging gemaakt. De uitgever heeft de perceptie gehad dat er mogelijk negatieve consequenties voort konden komen uit het publiceren van het boek. Er is nog geen sprake van een dreiging vanuit welke hoek dan ook. De uitgever beslist op basis van de angst voor...niet op een reel dreigement.
******
******
Juridisch gezien is een auteur niet verantwoordelijk voor meningen die geuit worden door karakters in het boek (al sinds het proces tegen WF Hermans over Ïk heb altijd gelijk" ).
******
Droste is een uitgever die al drie generaties bestaat. Feliz Droste heeft aangegeven dat zijn motivatie om het oek niet te publiceren is omdat het gegeven dat een specifiek geloof op een zeer aanvallende en vijandige manier wordt neergezet en de algemene zeer vijandige toon van het boek ten opzichte van buitenlanders niet past binnen de kultuur van de uitgeverij.
Binnen die kultuur worden boeken die een religie, om het even welke religie, aanvallend en vijandig neerzetten niet gepubliceerd. Dat is altijd en zal altijd leidraad blijven voor de keuze voor publicatie.
[Link niet meer beschikbaar]
******