XXL Nutrition

Dumbbell Upright Row vs Barbell Upright Row (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Na net het nieuwe filmpje van Jimmy Cordova te hebben gezien op simplyshredded vraag ik me af wat jullie ervan vinden. Doe je deze oefening liever met een barbell of dumbbell, en waarom?

Ervan uitgaande dat je upright rows doet, wat velen niet doen als ik het goed begrijp ;)

http://www.simplyshredded.com/pumpe...for-maximum-shoulder-width-and-thickness.html
ik doe het met een ez bar alleen heb ik meestal toch wat pijntjes, ziet er niet verkeerd uit moet ik eens gaan proberen
 
Ik doe de laatste tijd wide grip BB upright rows (in het smith rack no less) vanwege:

Effect of Grip Width on Electromyographic Activity During the Upright Row.
J Strength Cond Res. 2012 Feb 21. [Epub ahead of print]
Effect of Grip Width on Electromyographic Activity During the Upright Row.
McAllister MJ, Schilling BK, Hammond KG, Weiss LW, Farney TM.
Abstract

The upright row is commonly used to develop the deltoid and upper back musculature. However, little information exists concerning muscle recruitment during variations of this exercise. Sixteen weight-trained men completed two repetitions each in the upright row with three grip conditions; 50, 100, and 200% of the biacromial breadth (BAB). The load was the same for all grip conditions and was equal to 85% of the 1RM determined at 100% BAB. RMANOVA were used to compare the maximal activity of the anterior deltoid (AD), lateral deltoid (LD), posterior deltoid (PD), upper trapezius (UT), middle trapezius (MT), and biceps brachii (BB) during the three grip widths for eccentric and concentric actions. Significant differences (p<0.05) were noted in concentric muscle activity for LD (p<0.001), and PD (p<0.001), and in eccentric muscle activity for AD (p=0.023), LD (p<0.001), UT (p<0.001), MT (p<0.001), and BB (p=0.003). Bonferroni post hoc analysis revealed significant pairwise differences in the concentric actions from the LD (50% BAB vs 200% BAB and 100% vs 200% BAB) and PD (50% BAB vs 200% BAB and 100% vs 200% BAB), and eccentric actions of the LD (all comparisons), UT (all comparisons), MT (50% BAB vs 200% BAB and 100% vs 200% BAB), and BB (50% BAB vs 200%), with large to very large effect sizes. Moderate-to-large effect sizes were noted for several non-significant comparisons. The main findings of this investigation are increased deltoid and trapezius activity with increasing grip width, and correspondingly less biceps brachii activity. Therefore, those who seek to maximize involvement of the deltoid and trapezius muscles during the upright row should utilize a wide grip.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
ik doe hem ook met EZ-bar, maar hoe wijd is wijd in dit geval? handen tegen elkaar aan = traps, en handen schouderbreed = meer delts?
 
Ik doe de laatste tijd wide grip BB upright rows (in het smith rack no less) vanwege:.......


Goed te zien dat oude theorie nu bevestigd wordt door onderzoek.

Ik vind zelf trouwens de Smith variant prima geschikt voor een meer explosive benadering met max. gewicht in de lagere rep ranges. Zodra ik lichter ga met meer reps gaat het "vreemd" aanvoelen
 
Wat een verschrikkelijke dude is die Jim toch. Als er iemand geen naturel is is hij het wel. Dit plaatje spreekt al boekdelen, en na het zien van het filmpje is er al helemaal geen twijfel meer mogelijk.

jim1.jpg
 
Kweetniet, zo gigantisch gespierd is hij nu ook niet :), vooral zeer droog op die foto, en een relatief kleine borst. Hoeveel weegt deze medemens eigenlijk?
 
Ik wil nog best geloven dat hij naturel is. Zo extreem is het nou ook weer niet. Misschien dat ie roids heeft gebruikt om zo droog te worden, maar anders...

Q
 
Lekker offtopic, natty discussie.

Hoe wijd is wijd wazzup? Schouderbreedte?
 
Iets wijder.

Q
 
Damn, staalkabels in zijn schouders zijn zichtbaar... Verder is het trainen van je rotator cuffs niet leuk :P Eerste keer veel te zwaar gedaan, 2 weken last a la frozen shoulder syndrom...
 
Kweetniet, zo gigantisch gespierd is hij nu ook niet :), vooral zeer droog op die foto, en een relatief kleine borst. Hoeveel weegt deze medemens eigenlijk?

77 kilo (contest shape) .. althans in 2008.....
 
Vind upright rows niet lekker aanvoelen. Doe gewoon lateral raises met me armen in een hoek van 90 graden.
 
Snap niet zo goed waarom mensen überhaupt upright rows doen, voor welke spiergroep is deze oefening superieur?
 
Ik gebruik de EZ bar, omdat dat prettiger voelt aan mijn polsen als ik hem in de knik pak. Of aan de pulley met de recht bar, maar minder prettig.
 
Snap niet zo goed waarom mensen überhaupt upright rows doen, voor welke spiergroep is deze oefening superieur?

Dat ligt geheel aan je uitvoering. Ik vind het met een wijde preep en schouders laag gehouden een prima oefening voor de zijkant schouder.
 
Dat ligt geheel aan je uitvoering. Ik vind het met een wijde preep en schouders laag gehouden een prima oefening voor de zijkant schouder.
hmm ik doe dus iets verkeerd omdat ik dacht dat die houding juist goed was voor voorkant :/
 
Als je bovenarmen meer naar voren gaan dan opzij belast je er ongetwijfeld de voorkant schouder mee.
 
Back
Naar boven