XXL Nutrition

Dumbbell versus Barbell

Bezoekers in dit topic

Mikail

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
4 jan 2005
Berichten
104
Waardering
0
Hoi

Als 'semi-beginnend' bodybuilder wil ik nieuwer materiaal aanschaffen, maar ik weet niet precies wat ?

Wat is het voordeel van het 1 tgv het ander ?

Thanks :)
 
Ligt eraan wat je ermee gaat doen kerel.

Maar als 'semi-beginnend bodybuilder' ontkom je niet aan een goede gym.
 
met dumbbells kun je bijna alle barbell oefeningen doen. maar bij dumbbells heb je nog wel iets meer spieren nodig die de stabiliteit bewaren, dus dumbbells zijn denk ik wel een betere keuze.
maar als je echt serieus wilt trainen thuis zou ik er maar gelijk een haltertje met een flinke lading gewichten en een drukbank bij kopen ;)
 
Ze hebben allebei voodelen en nadelen, valt per oefening wat voor te zeggen.. Daarnaast speelt persoonlijke voorkeur ook nog eens een rol.

Een abonnement op de sportschool blijft toch de beste optie. Kun je gelijk afwisselen tussen verschillend materiaal, wanneer dat wenselijk is!

Succes met je keuze.
 
dumbbell it is :) en ik koop nu 40 kg aan schijven om dan over paar maand weer 40 kg te kopen :p
 
en kwa begeleiding (als er degelijke is) heb je in de sportschool ook een voordeel

ik zou toch eerst wat gaan leren in een gym en kijken wat je goed ligt
dan kan je beslissen wat je aankoopt
 
thanks

hehe leuke avater
 
er is geen betere tussen dombell of barbell, wat een onzin. Je kunt met dumbbells niet gaan squatten (jah met een hoop fantasie kan natuurlijk alles, maar even redelijk zijn he). En je kan met een barbell niet fatsoenlijk eenarmige oefeningen doen. Mijn advies: ga naar de sportschool!
 
waarom zou je in godsnaam met dumbbells niet kunnen squatten ?

squatten is toch door de benen gaan ?

Als je 2 halters op je schouders houdt, gaat dat dan toch ook ?
 
Squatten is wel mogelijk met dumbbells. Gewoon 2 dumbbells vastpakken en de squatbeweging maken. Maar toch is dit niet aan te raden, omdat je niet zwaar kan gaan (of wil jij in iedere hand 2 dumbbells van 50kg vasthouden?), en je hebt kans dat je de rug niet echt recht houd.

Dus ja, voor sommige oefeningen is een barbell fijner, en voor sommige een dumbbell.
Biceps curlen met een barbell heeft ook weer een ander effect dan met de dumbbell bijvoorbeeld. Net zoals benchpress met barbell weer anders is als dumbbell.

Advies: Koop gewoon zowel en barbell als een dumbbell.
 
Wie thuis traint is het aan te bevelen om DB, een BB en een bankje aan te schaffen.
Ik heb een BB en ga DBs aanschaffen. DB hebben het voordeel dat je dikwijls een ruimere bewegingsbaan hebt, dat je evenwichtsspieren moeten meewerken en dat de trainingseffectiviteit voor veel oefeningen beter is (is wetenschappelijk aangetoond). Trainen met een BBers is wellicht beter om een betere symmetrie te bekomen. De enige voorwaarde is dat de DB en BB variabel zijn in te stellen in gewicht (maw dat je er schijven kunt op of afhalen.).

Nadeel voor wie thuis traint, als het zonder spotter is, kunnen sommige oefeningen een zeker gevaar inhouden bij extreem zware belasting.
 
patkrachtser zei:
Nadeel voor wie thuis traint, als het zonder spotter is, kunnen sommige oefeningen een zeker gevaar inhouden bij extreem zware belasting.
de zwaarste belasting blijft die voor je portemonnee want die zooi kost klauwen geld, denk dat je t beste naar een sportschool kan gaan en ondertussen langzaamaan een voorraadje opbouwen thuis ;)
 
Sportschool is voor je portmonnee idd goedkoper. Ook moet je er de ruimte voor hebben.
Maar thuis trainen lijkt me wel veel relaxer dan op de sportschool.
En zo duur hoeft het allemaal niet te zijn. In de sportschool maak ik ook maar weinig gebruik van de apparaten. Meeste doe ik met de losse gewichten.
 
Ik heb met kerstmis ook dumbbells aangeschaft. Binnekort ga ik mij nog een barbell aanschaffen en een bankje. Iemand een idee wat voor bankje? Ik wil graag kunnen benchpressen, maar ik moet er ook bv fly's op kunnen doen met mijn dumbbells. Moet dus volledig verstelbaar zijn. Als iemand een goede winkel weet in België (liefst omgeving Limburg) dan is dat altijd welkom. Ben nog niet veel interessants tegengekomen
 
mja beide kopen lijkt me zeker geen slecht idee :)

Ik ben niet zo voor die sportscholen waar ik woon moet ik dan met de fiets 20 km rijden eer dat ik 1 deftige tegenkom...

Thuis kan je evengoed trainen dan in een fitness... :)

En zo'n bankje kan er ook door :) ff kieke op internet voor zoiets

edit: http://www.collishop.be/collishop/dbad/627683_5.jpg

ps : door op dit forum te komen ben ik 3kg bijgekomen (spier dan denk ik :))
Vooral mijn benen :) Volgende week heb ik mijn nieuwe gerief en dan gaan we er eens tegen aan :)
 
Laatst bewerkt:
Koop niks want dat komt vroeg of later ergens in een hoekje terecht, ga naar een sportschool
 
nee! :p materiaal = 120 € = 10 jaar :) sportschool abo = 300€ voor 1 jaar
 
ben al jaren lid van een sportschool...heb nu besloten thuis te gaan trainen maar wel met goede spullen...geen bankje waar je doorheen zakt als je aan het bankdrukken bent en geen barbell die uit elkaar spat als je gaat squatten met een serieus gewicht...in beide gevallen zou ik nl doodbloeden in mij keldertje...
olympische halter geschikt voor bankdrukken en kniebuigen+200 kg aan olympische schijven+dumbbell set 10kg t/m 40kg met rek+powerrek voor bankdrukken en kniebuigen+bankje van dikwandig staal met verstelbare zit en leuning komt mij op ruim 3000 euro te staan en dan heb ik niet eens de muurverf meegeteld!
ik heb alles al besteld en het komt volgende maand binnen....mijn advies is koop goede spullen of ga naar de sportschool...kruip aub niet onder slecht spul
 
Voor 120 euro een gym thuis :D
Welke planeet zit je?
 
Back
Naar boven