Fitness Seller

Dumbbell VS Barbell (bench) press

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Daar gaan we weer :D

Waar geven jullie de voorkeur aan?

En even iets anders; met de barbell bench press train ik naast m'n borst ook erg goed m'n voorkant schouders, maar bij de dumbbell variant is dit iets minder. Ik doe dus geen aparte oefening voor de anterior delts, maar ik zit eraan te denken om in geval van dumbbells een oefening als front raise erbij te gaan doen. Jullie mening?

Ik vind dumbbell press leuker en fijner om te doen. Maar met barrel kan ik zwaarder gaan. Drukte eerst altijd barrel als basisoefening, nu begin ik met dumbbell press en dat bevalt me goed!

Hoe zwaarder dat je kan trainen , hoe meer spiermassa.
barbell als basis en dumbbells als afwisseling.

ik vind barbell fijner om te doen, tog pak ik vaker dumbbells.

wat vreemd is, mijn dumbbell press verg met bench press (barbell) kan ik met stang veel meer drukken als 2 dumbbells bij elkaar.

terwijl dat bij shoulder presses andersom is ???

dumbbell voor borst, barbell voor combinaties van schouders /borst.

Als je zo effectief mogelijk je borst wil trainen, dan is dumbbell altijd beter, je kan minder gewicht gebruiken, wat erop wijst dat de oefening zwaarder is en minder kan steunen op andere spieren buiten de borst. (Daarom drukt iedereen méér met de "ego" oefening bench press) Het is maar net wat je wil.

Op zich zijn het allebei uitstekende massa-bouwers voor borst.
De dumbbells zorgen echter voor een grotere bewegingsuitslag en ook meer belasting van de spiervezels. Hierdoor is het waarschijnlijk beter geschikt dan de versie met de halterstang. Meeste mensen doen het echter omdat het gewoon een lekkere oefening is die goed voor je ego is. Met dumbbells zal je uiteraard veel minder gewicht aankunnen dan met de halter. En de beruchte vraag die veel mensen stellen als ze weten dat je traint "hoeveel kan je drukken?"....

Maarja afwisseling tussen beide is het beste uiteraard.

Ik ben ook overgestapt op dumbbells.

Barbell. Ik denk dat dumbbells (presses)zwaar overschat zijn en bij de meesten eerder voor schouderblessures ed zorgen als voor spiergroei.

Barbell. ik voel mn borst toch beter met een gewone benchpress

• Topic Starter Topic Starter
Doen degenen die voor de dumbbell press kiezen daarnaast ook nog oefeningen voor de voorkant schouders aangezien deze minder goed wordt aangepakt dan bij de barbell versie?

Ik bench ook met zon machine waarbij ik de schouders pak. Plus shoulder presses en nog wat oefeningen

zowel met barbell als met dumbbells werken de voorste schouderkoppen mee.Wil je alleen je borst isoleren doe dan dumbbell fleys of peck-deck met rechte stang.

• Topic Starter Topic Starter
Ja, maar als je bijv ff het stukje van admin leest:

"Als je zo effectief mogelijk je borst wil trainen, dan is dumbbell altijd beter, je kan minder gewicht gebruiken, wat erop wijst dat de oefening zwaarder is en minder kan steunen op andere spieren buiten de borst."

dan mag je wel concluderen dat de voorste schouderkoppen in mindere mate meewerken dan bij met een barbell aangezien de borst beter geïsoleerd is.

Met dumbbells is het risico op blessures groter dan met barbell,iedereen wil te zwaar gaanmet dumbbells en 9op de 10 personen die ik dumbbell press zie doen doet ze verkeerd,met barbell press ook hoor.Bovenaan word de contractie bv niet aangehouden en drukken de meeste de dumbbells uit en verliezen zo de spanning op hun borstspier.Onderaan wordt soms te ver gezakt en komt het schoudergewricht in een onnatuurlijke positie terecht,dat niet bevorderend is voor dat o zo fragile gewricht.

Het zijn alletwee goeie oefeningen, gewoon dumbbell en barbell afwisselen.

Ik heb nog nooit dumbbell press gedaan, wel flying dumbbell nog iets. (dat je van opzei de dumbbells omhoog probeert te krijgen als je ligt).

Maar welke oefening is beter voor je rug, de dumbbell press of de barbell?

Ik houd wel van een beetje afwisseling.
Maar mijn voorkeur gaat toch wel iets meer
uit naar de dumbbell press.

ik wissel het af... ik hou wel altijd een barbell-press oefening erin, plat of schuin...

vind dumbbells wel een betere spanning op m'n borst leveren... vooral decline db presses vind ik een heerlijke oefening!

Terug
Naar boven