Fitness Seller

Dumbbells - barbell

Bezoekers in dit topic

Glen1993

Novice
Lid geworden
17 jul 2014
Berichten
23
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
69kg
Kan je hetzelfde resultaat behalen met dumbbells als met een barbell (voor het opbouwen van spiermassa)?

Ik heb wat schouderproblemen die nu en dan opflakkeren, meestal na een barbell press (bench press/OHP). Met dumbbells heb ik geen last, ook niet als ik wat zwaarder ga (5-8 reps).

Barbell rows gaan dan weer prima en is mijn go to rugoefening voor progressive overload. De andere sessie van mijn upper lower split doe ik dumbbell rows.
 
Kan je hetzelfde resultaat behalen met dumbbells als met een barbell (voor het opbouwen van spiermassa)?

Ik heb wat schouderproblemen die nu en dan opflakkeren, meestal na een barbell press (bench press/OHP). Met dumbbells heb ik geen last, ook niet als ik wat zwaarder ga (5-8 reps).

Barbell rows gaan dan weer prima en is mijn go to rugoefening voor progressive overload. De andere sessie van mijn upper lower split doe ik dumbbell rows.


Misschien een betere vraag: is dit schema goed om spiermassa op te bouwen:

Upper 1/2
Incline db press 3-4x6-8
Db row/barbell row 3-4x6-8
Hammer strength chest press/db shoulder press 2-3x8-10
Cable row/lat pulldown 2-3x8-10
Db curl/hammer curl 2-3x12-15
Triceps pushdown/ez skullcrushers 2-3x12-15
Face pulls 3x15 + rotator cuff oefeningen als opwarming

Lower x2
Hammer strength hack squat 3-4x6-8
Leg press 2-3x8-10
Leg curl 2-3x8-12
Leg extension 2-3x8-12
Facepulls 3x15 + rc oefeningen

Progressie: triple progression model. Bvb: Als je bij de oefeningen van 3-4x6-8 na een aantal sessies 3x8 haalt doe je volgende sessie een set erbij tot je 4x8 haalt. Dan voeg je gewicht toe. Dus eerst reps verhogen, dan 1 set extra en reps daarop verhogen, dan pas gewicht verhogen.
 
Ik geloof niet dat je dezelfde resultaten kunt halen met dumbbells zonder barbells te gebruiken. Ik geloof wel dat je heel ver kunt komen met alleen dumbbells. Maar om veilig de grote compounds te kunnen doen en daarmee je basis massa en kracht te bouwen is een barbell (icm met een rack of cage) in mijn ogen onmisbaar.
 
Back
Naar boven