Fitness Seller

Dumbbelset vraagje (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kvinne

Novice
Lid geworden
26 okt 2018
Berichten
6
Waardering
1
Ik heb deze week een beginnerssetje dumbbels gekocht om thuis iets mee te doen.

https://sportbay.nl//nl/pr/Dumbbell-Set-met-cement-vulling-2-x-10-kg/458

Hier heb ik een vraag over:

Het valt mij op dat het gewicht hoger lijkt dan de dumbbel op mijn sportschool. Heb nu 2x 1,5kg en 2x 0,5kg er op zitten en dat zou dus bij elkaar 4 kilo moeten zijn. De stang zal ook nog wel iets wegen, maar voelt erg licht aan. Op mijn sportschool doe ik oefeningen met 4 en met 5 kg. Toch lijkt deze nu al zwaarder dan de 5 kg.

Zou dat nou echt door het gewicht van de stang komen of zou het liggen aan de andere vormgeving waar ik aan moet wennen?

Sorry hoor als dit een rare vraag is, ben echt een beginner!
 
Een stalen dumbell weegt natuurlijk altijd zwaarder als eentje met cementvulling.
Dat hou je toch :)
 
Blijft 1kg niet 1kg, ongeacht waar het van gemaakt is? *verward*

Maar oké, als staal zwaarder is dan eentje met cementvulling, hoe komt het dan dat mijn cementvulling dumbbels zwaarder aanvoelen? Niet cynisch bedoeld, gewoon een vraag.
 
Ik maak maar een grapje.......:p

Ik heb geen idee, ik herken wel wat je zegt.
Beste methode is om de dumbells op dezelfde weegschaal te wegen, dan weet je het zeker.
 
Gewoon even op de weegschaal leggen en je weet hoe zwaar de set is?

Vaak zitten er wel kleine verschillen is, maar dat zou geen kilo’s moeten schelen.
 
De ene db set is de andere niet.
Er zit vaak wat verschil tussen.
Je hebt volledig metalen sets maar ook met kunststof erop.

Op de schijven staat vaak T gewicht.
Soms wordt de stang wel meegerekend en soms niet.

Er zit gewoon ook soms verschil in.
Cement is lichter dan metaal. De schijven hebben dus ook andere diktes of zijn groter.

Gewoon testen. Thuis met je db op de weegschaal staan en even zonder.
Dat kan je op de sportschool ook doen. Dan weet je T verschil.

Overigens doet grip ook wel wat. Dikkere grepen kan ook anders voelen en dan kan je mogelijk met eenzelfde gewicht een ander gevoel hebben wat kan lijken op gewichtsverschil.

Dus gewoon even controleren met de weegschaal ;)
 
Blijft 1kg niet 1kg, ongeacht waar het van gemaakt is? *verward*

Maar oké, als staal zwaarder is dan eentje met cementvulling, hoe komt het dan dat mijn cementvulling dumbbels zwaarder aanvoelen? Niet cynisch bedoeld, gewoon een vraag.

Hoe groot de schijven zijn op de dumbells, hoe ze zijn gebalanceerd, de afstand tussen de schijven/handvat, de dikte en gewicht van handvat . Dit maakt het verschil in voelen, maar goed 1kg blijf 1kg, 1kg veren is het zelfde als 1ltr melk en 1ltr melk is het zelfde als 1000gr vlees.
 
Ook jij bedankt, jair16. Inmiddels heb ik de beide sets gewogen en er zit bijna geen verschil tussen. Omdat ik bij mijn set een langere stang mee heb gekregen, moet ik de set anders vasthouden en moet ik ook anders bewegen zodat ze niet tegen elkaar aankomen.

Doe nu bv alternative curls ipv gewone en let minder op het gewicht op de sportschool. Ik probeer op beide locaties reps en gewicht te verbeteren. Komt niet op het getal aan, als ik maar vooruit kom :).
 
Back
Naar boven