XXL Nutrition

Duur eiwitafgifte (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Skyfe

Cool Novice
Lid geworden
4 nov 2016
Berichten
32
Waardering
1
Lengte
1m88
Massa
71kg
Hey allemaal,

Ik ben nieuw in bodybuilding (train nu net 3-4 maanden) en probeer ook mijn voeding goed bij te houden om te zorgen dat ik continue genoeg eiwiten beschikbaar heb. Nu weet ik dat de verteringsduur verschilt per product en dus ook de periodes waarover voedsel eiwitten afgeeft. Echter vroeg ik mij af: hangt dit ook af van hoeveel ik ervan eet? Bijv. Als ik 0.5l yoghurt eet (~22g eiwitten) wordt dit dacht ik in 3-4 uur verteert.
Betekent dit dan ook dat de eiwitten in deze periode lang afgegeven worden? En is dit even lang als ik bijv. maar 0.25l of juist 1l yoghurt (11g of 44g eiwit) zou eten?

Zou dit graag weten omdat ik nu niet zeker weet of het uitmaakt of ik bijv. 20 gram eiwit elke 3 uur zou eten of bijv. af en toe ook maar 10 gram voor 1.5 uur lang.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je maalt het echt veel te moeilijk. zorg dat je aan het einde vd dag 1.8-2 gram per kilo lichaamsgewicht hebt gehaald en verdeel dit een beetje over de dag (een maaltijd of vier-vijf). Alles zo pietje precies heeft op jouw niveau weinig meerwaarde en zou alleen interessant zijn als je als prof bezig gaat
 
Hey allemaal,

Ik ben nieuw in bodybuilding (train nu net 3-4 maanden) en probeer ook mijn voeding goed bij te houden om te zorgen dat ik continue genoeg eiwiten beschikbaar heb. Nu weet ik dat de verteringsduur verschilt per product en dus ook de periodes waarover voedsel eiwitten afgeeft. Echter vroeg ik mij af: hangt dit ook af van hoeveel ik ervan eet? Bijv. Als ik 0.5l yoghurt eet (~22g eiwitten) wordt dit dacht ik in 3-4 uur verteert.
Betekent dit dan ook dat de eiwitten in deze periode lang afgegeven worden? En is dit even lang als ik bijv. maar 0.25l of juist 1l yoghurt (11g of 44g eiwit) zou eten?

Zou dit graag weten omdat ik nu niet zeker weet of het uitmaakt of ik bijv. 20 gram eiwit elke 3 uur zou eten of bijv. af en toe ook maar 10 gram voor 1.5 uur lang.

Alvast bedankt!


Het beste wat jij in dit geval kunt doen is het idee dat dit soort details belangrijk zijn helemaal loslaten.

Er zit meestal een verkeerde gedachtengang cq. redenatie achter dit soort vragen.
Men gelooft vaak, dat de eiwitten die je met je voeding binnen krijgt direct naar de spieren worden getransporteerd om daar in ad hoc in spierweefsel te worden omgezet, of iets dergelijks.

Dat is niet zo.

Wat je nodig hebt om je spieren te laten 'profiteren' van de trainingsprikkels in de vorm van groei e.d. is een continue positieve stikstof-balans in het lichaam.
Daarmee wordt bedoeld dat er -gedurende de dag- een voldoende grote 'poel' van vrij beschikbare aminozuren in het lichaam aanwezig is.

Het voldoende op peil houden van deze 'poel' bereik je door gedurende de dag (met een zekere regelmaat) voldoende hoogwaardig eiwithoudend voedsel te eten.
Met dusdanige hoeveelheiden, dat je binnen die 24 uur aan die bepaalde hoeveelheid geconsumeerde eiwitten komt.

Dat is alles wat je moet doen, meer eigenlijk niet.
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Alright thanks beiden. Ik wist wel dat het met name gaat om over de hele dag genoeg eiwit toevoer te hebben maar aangezien ik las dat de duur hiervan per product verschilt leek mij dit ook van belang om daar mee te rekenen. Maar zal het simpel houden op 6 maaltijden over de dag verspreid die samen optellen tot mijn eiwit behoefte. Dacht ik al maar kan het lastig loslaten dus dacht zoek het toch maar even uit dat ik in ieder geval weet wat het beste is :D
 
Naast wat harpep als zo mooi uitlegt kloppen die opname waardes alleen als je alleen dat voedingsmiddel eet, ik neem aan dat jouw maaltijden uit meer dan een product bestaan ;)
 
Back
Naar boven