XXL Nutrition

e/k/v vs. kcal + activiteitsfactor (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ken86

Cool Novice
Lid geworden
26 okt 2011
Berichten
93
Waardering
10
Ik heb dus een voedingsschemawaarbij ik als ik het aantal gram eiwitten, koolhydraten en vetten bereken steeds zeer dicht in de buurt zit van de hoeveelheid die ik dagelijks zou "moeten" opnemen. Echter op het gebied van kcal kom ik telkens nog te kort.
Is dit nu eigenlijk een probleem? Of is het voldoende zolang de hoeveelheid e/k/v maar in orde zijn?

En nog een 2de vraag: voor de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kcal te berekenen volgens Harris-Benedict of Katch-McArdle wordt er gebruik gemaakt van een activiteitsfactor. Door middel van deze factor is het toch niet noodzakelijk om op cardio-dagen meer kcal te nemen dan op andere dagen, aangezien je via deze activiteitsfactor te verhogen élke dag meer binnenneemt (wat dus de cardio compenseert over meerdere dagen).
Of begrijp ik dit verkeerd?
 
De formule waarmee je de activiteitsfactor gebruikt rekent het gemiddelde uit wat je per dag nodig hebt. Dus als je dat aantal kCal iedere dag in de week eet, zit je op onderhoud.

Als je kCal tekort komt, zul je moeten aanvullen (aannemende dat je in de bulk zit?) Als je genoeg eiwitten en vetten hebt, vul je aan met koolhydraten.
 
De formule waarmee je de activiteitsfactor gebruikt rekent het gemiddelde uit wat je per dag nodig hebt. Dus als je dat aantal kCal iedere dag in de week eet, zit je op onderhoud.

Als je kCal tekort komt, zul je moeten aanvullen (aannemende dat je in de bulk zit?) Als je genoeg eiwitten en vetten hebt, vul je aan met koolhydraten.

Bedankt! Mijn koolhydraten wat boosten dus!

Bijkomend vraagje:

Full-time kantoorjob, wekelijks 3x KT (beginner/3-daagse split), zo'n 6 uur fietsen (voor me te verplaatsen, geen wielrennen) en dan nog een 3 a 4 uur hardlopen in de week -> activiteitsfactor 1.45 ofzo?
 
Bedankt! Mijn koolhydraten wat boosten dus!

Bijkomend vraagje:

Full-time kantoorjob, wekelijks 3x KT (beginner/3-daagse split), zo'n 6 uur fietsen (voor me te verplaatsen, geen wielrennen) en dan nog een 3 a 4 uur hardlopen in de week -> activiteitsfactor 1.45 ofzo?
Ik zou eerder voor 1.55 gaan...
 
Inderdaad, koolhydraten opvoeren. (als je in de bulk zit!)
Als je al 6 uur fietst in de week begrijp ik niet dat je ook nog 4 uur gaat hardlopen? Mijn ervaring met cardio en KT is dat je sneller spierverlies leidt. Voor ieder persoon zal dat wel een beetje anders zijn (genetisch). Als je voornamelijk spiermassa erbij wilt, kun je beter die hardloopkilometers laten liggen voor als je ooit gaat cutten...
 
Inderdaad, koolhydraten opvoeren. (als je in de bulk zit!)
Als je al 6 uur fietst in de week begrijp ik niet dat je ook nog 4 uur gaat hardlopen? Mijn ervaring met cardio en KT is dat je sneller spierverlies leidt. Voor ieder persoon zal dat wel een beetje anders zijn (genetisch). Als je voornamelijk spiermassa erbij wilt, kun je beter die hardloopkilometers laten liggen voor als je ooit gaat cutten...

Mja, dat fietsen is eigenlijk gewoon om van en naar werk te gaan (+- 50 minuten per dag) en dan naar vrienden, winkel enz. Dus eigenlijk niet als cardio, maar eerder uit "noodzaak" :)

Het hardlopen is mijn "echte" cardio, op dinsdag en donderdag en op zaterdag of zondag (3x per week) = mijn hobby ;)

KT staat op maandag, woensdag en vrijdag :)

Ik ben voornamelijk met KT begonnen omdat ik door te weinig eten en lopen té mager was geworden (+- 1m76 - 64kg) en dus ook veel spier en kracht was kwijtgeraakt. Dus nu eet ik volgens een schema en doe ik KT om terug wat spieren en kracht te winnen, en zodus atletischer te worden. Heb voorlopig geen probleem met bij te komen, enkel zijn het jammer genoeg niet enkel spieren :D
 
Als je 50 min fietst per dag is dat al behoorlijk wat. Zolang je hartslag onder de 70% van je max hartslag ligt, ben je voornamelijk vet aan't verbranden. Kom je daarboven, kan het wel eens ten koste gaan van je spieren (inspanning wordt dan hoger).

Ik ben er een beetje van overtuigd dat je een duursport niet optimaal kunt combineren met krachttraining. Je zult natuurlijk best wel wat stapjes kunnen maken, maar veel minder optimaal. Die hardlopers zijn niet voor niets allemaal zo dun. Sprinters daarentegen hebben veel meer spiermassa. Dat heb je nodig om explosief te zijn.
 
Back
Naar boven