Fitness Seller

een cycle opzetten

Bezoekers in dit topic

swatsch

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 apr 2009
Berichten
434
Waardering
7
Lengte
1m71
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
Het opzetten van een logische en relatief ongevaarlijke steroïdencycle is omgeven door veel onduidelijkheid. Wat moet je gebruiken? Hoeveel moet je gebruiken? Neem ik de anabole steroïden via injecties of oraal? Hoe lang moet ik ze nemen?

Ik heb een samenvatting - plus aanvullingen van mijzelf - gemaakt van een reeks artikelen die over deze kwestie van de hand van Brian Batcheldor in Testosterone Magazine zijn verschenen. Aan het einde van dit artikel heb ik links geplaatst naar de originele artikelen, voor die mensen die het volledige - technische - verhaal willen lezen.

Deel 1

In dit deel leg ik de basis voor het opzetten van een anabole steroïdencycle. In deel twee geef ik je een voorbeeldcycle en leg ik uit waarom er gekozen is voor de middelen in de cycle. Deel drie behandelt de volgende twee weken van de cycle.

Is Het Verstandig Voor Mij Om Te Denken Aan Steroïdengebruik?

Voor je zelfs maar denkt aan het volgen van een steroïdencycle moet je eerst eens nagaan waar je staat:

Hoe lang train je al?
Train je 'all out' of doe je maar wat?
Is je voedingspatroon goed opgezet? Eet je regelmatig en schoon?
Hoe oud ben je?
Heb je alles gelezen waar je aan kon komenover steroïden, en weet je waar je aan begint?
Dit zijn maar een paar vragen waar je voor jezelf antwoord op moet geven! Het is namelijk zinloos - en gevaarlijk - om te beginnen met het gebruiken van steroïden als je:
Pas begint met trainen. Je lichaam is nog in volle gang om zich aan te passen aan de training, en je bent nog lang niet aan het einde van wat je kunt bereiken. Steroïden zorgen er voor dat je zwaardere gewichten kunt gebruiken, en je pezen moeten zich daar ook aanpassen. Als je nog maar pas traint kunnen je pezen nog helemaal niets hebben, en door steroïden te gaan gebruiken vraag je om problemen
Maar wat aan klooit. Je moet geheel geconcentreerd zijn op je training om alles eruit te halen wat er in zit. Steroïden maken het niet makkelijker; je moet nog veel harder gaan trainen als je begint met steroïden. Steroïden zijn geen vervanging voor harde training, goede voeding en voldoende rust!
Slecht en onregelmatig eet. Voeding is het belangrijkste element voor je groei. Het effect van het gebruik van steroïden hangt voor een groot gedeelte af van wat, hoeveel en hoe regelmatig je eet!
Te jong bent. Als je onder de twintig jaar bent zijn je hormonen in volle gang, en je lichaam groeit als nooit tevoren (zo'n goeie cycle zal je nooit meer krijgen!). Als je dan anabole steroïden gaat gebruiken rem je je eigen hormoonaanmaak. Je kunt ook de groei van je lichaam afremmen door te gebruiken
Niet weet waar je mee bezig bent. Lees alles wat je kunt vinden over anabole steroïden, praat met mensen die weten waar ze over praten, en trek uiteindelijk je eigen plan. Je denkt toch niet dat die jongens op de sportschool die gebruiken echt alles weten? Het is jouw lichaam, en je hebt er maar eentje van!


Hoe Lang Moet Een Cycle Duren?

Een veilige lengte van een cycle is afhankelijk van jouw niveau in de sport. Atleten die al jaren trainen en ook al jaren steroïden gebruiken kunnen meer hebben dan een beginner. Een algemene richtlijn is echter: hoe korter, hoe beter!

Korte cycles (ongeveer negen weken) zorgen ervoor dat je de negatieve effecten van steroïdengebruik zoveel mogelijk binnen de perken kan houden. Je lever wordt niet overbelast, en je lichaam kan vrij snel herstellen van schade die de cycle toebrengt.

Langere cycles kunnen ervoor zorgen dat je lichaam stopt met het aanmaken van de eigen hormonen, wat ervoor zorgt dat je moet blijven gebruiken of meer moet gebruiken om je lichaam nog te laten reageren.

Het is ook moeilijker om de neveneffecten in de hand te houden met langere cycles. Verder moet je proberen zoveel mogelijk orale steroïden te vermijden, omdat deze erg zwaar zijn voor je lever.

Een heel effectief patroon is:

Drie weken gebruiken, één week stoppen
Twee weken gebruiken, drie weken stoppen

Als je wilt, afhankelijk van je doelstellingen (wedstrijden bijvoorbeeld), en je kunt het betalen, dan kun je na de negen weken de volgende cycle beginnen.



Wat Kan Ik Het Beste Gebruiken?

Je bent afhankelijk wat je kunt krijgen op een bepaald moment. Het voorschrijven van bepaalde middelen is gemakkelijk, maar als je ze niet kunt krijgen zit je met een probleem. Je moet dus werken met wat je kunt krijgen!

Verder is het belangrijk om te weten hoe de verschillende soorten werken, zodat je een weloverwogen cycle kunt opzetten. Als je niet weet wat je doet kun je het beste advies inwinnen bij een bekende 'guru'. Het kost je wel wat geld, maar het zorgt er ook voor dat je zo min mogelijk risico loopt.

Vertrouw je plaatselijke dealer niet op zijn blauwe ogen! Hij verkoopt wat hij heeft, en zal je vaak niet objectief voorlichten. Zoek naar een expert die je kan voorlichten zonder dat hij je ook levert!

Bekende experts zijn Brian Batcheldor en Mick Hart (schrijver van The Layman's Guide to Steroids I en II en deel III).

Je dient ook rekening te houden met - onder andere - de volgende factoren:

Sterk androgene stoffen die aromatiseren (omgezet worden in oestrogeen, het vrouwelijke geslachtshormoon) kunnen je eigen testosteronaanmaak vrij snel onderdrukken. Een voorbeeld is testosteron cypionaat
Niet-aromatiserende stoffen doen er langer over om omgezet te worden in oestrogeen. Een voorbeeld hier is Primobolan
Er zijn ook niet-aromatiserende stoffen die sterk anti-gonadotroop zijn (beïnvloedt de werking van de geslachtsklieren niet) en je eigen testosteronaanmaak sneller onderdrukken dan testosteron esters
De halveringstijd van de middelen geven een indicatie hoe snel ze uit je systeem verwijderd zullen zijn
Sommige producten hebben unieke kwaliteiten. Nandrolon kan bijvoorbeeld anti-oestrogeen werken
Er zijn geen echt vaste richtlijnen, maar onderzoekers hebben de ideale verhouding tussen anabole en androgene producten op 70% anabool en 30% androgeen vastgesteld
Elk product heeft zijn eigen anabole versus androgene balans
Anti-gonadotrope effecten beginnen rond de twee tot drie weken gebruik


Wat Is De Dosering Die Ik Het Beste Kan Gebruiken?

Ga uit van één milligram per kilo vetvrij gewicht (vet hoeft niet te groeien!). Houdt in de gaten dar het hier gaat om wat er dagelijks in je lichaam wordt vrijgegeven.

Stel dat je een product hebt dat een halveringstijd (de tijd die het lichaam nodig heeft om de helft van de stof af te breken) heeft van tien dagen. Als je 200 milligram toedient, dan zal 100 mg gebruikt zijn in tien dagen, wat neerkomt op 10 mg per dag. Dit is niet helemaal accuraat (je lichaam werkt nooit precies zoals je denkt dat het doet) maar het is precies genoeg voor ons doel.

Een voorbeeldberekening:

Een bodybuilder van 100 kg met een vetpercentage van 10%:

100 kg - 10% = 90 kg vetvrij gewicht
1 mg per kilo vetvrij gewicht per dag = 90 mg per dag
wekelijkse dosering = 90 x 7 = 630 mg per week
De moeilijkheid komt nu!

Voor de eerste drie weken stellen we de ratio anabool tegenover androgeen op 60 : 40. Dit is - naar de ervaring van Brian Batcheldor - een effectieve balans voor de eerste weken.

Nu moeten we ook in het oog houden dat ieder product zijn eigen ratio anabool/androgeen heeft. Als je nu uitgaat van de voorbeeldberekening, en stel dat je ervan uitgaat dat de verhouding 50 : 50 moet zijn (makkelijker voor de berekening!), dan zou 50% van de 630 mg per week = 315 mg anabool moeten zijn. Nu kan je niet zomaar 315 mg Deca of Primobolan nemen, ook al zijn dit anabole producten. Je moet nu ook rekening houden met hun androgene kant.

Het is echter niet zo makkelijk om de ratio te weten. Je kan niet zomaar zeggen dat een product androgeen of anabool is omdat het bepaalde stoffen bevat. Een iets andere samenstelling van hetzelfde product kan al een grote verschuiving teweegbrengen! Voor veel producten is de ratio echter wel bekend, en kan je daar wel van uit gaan.

Deel 2

In deel een heb ik de basis gelegd voor het opzetten van een anabole steroïdencycle. In dit deel geef ik je een voorbeeldcycle en leg ik uit waarom er gekozen is voor de middelen in de cycle. Deel drie behandelt de volgende twee weken van de cycle.


Voorbeeldcycle: De Eerste Drie Weken

Brian Batcheldor geeft het volgende cycle-voorbeeld voor de 100 kg bodybuilder uit de berekening voor de eerste vier weken van de cycle, verdeeld in de injecteerbare en de orale steroïden. Bekijk dus beide, want er worden meerdere soorten op dezelfde dag gebruikt!

Injecteerbare Steroïden:

Dag 1: 250 mg Omnadren, 200 mg Testosteron Cypionaat, 400 mg Deca Durabolin

Dag 2: 250 mg Formestane

Dag 4: 50 mg Testosteron Propionaat

Dag 7: 250 mg Omnadren, 200 mg Testosteron Cypionaat, 400 mg Deca Durabolin (Buserelin Depot, zoals Suprefact Depot)

Dag 10: 100 mg Testosteron Propionaat

Dag 13: 50 mg Testosteron Propionaat, 100 mg Durabolin

Dag 15: 50 mg Testosteron Propionaat, 100 mg Durabolin, 250 mg Formestane

Dag 17: 50 mg Testosteron Propionaat

Dag 19: 50 mg Testosteron Propionaat

Dag 21: 2000 iu HCG

Dag 23: 2000 iu HCG

Dag 25: 2000 iu HCG

Dag 27: 2000 iu HCG



Orale Steroïden:

Dag 1 t/m 10: 30 mg Dianabol per dag, 10 mg Nolvadex twee maal per dag

Dag 11 t/m 20: 20 mg Dianabol per dag, 10 mg Nolvadex twee maal per dag

Dag 21 t/m 28: 10 mg Nolvadex twee maal per dag



Korte Uitleg

Er is veel afronding in de hoeveelheden die je gebruikt in de cycle om het geheel praktisch te houden. In de eerste week komen we bijvoorbeeld uit - halveringstijden van de orale en injecteerbare steroïden in het oog houdend - op een totaal van 650 mg dat wordt vrijgemaakt in het lichaam. Dat ligt dicht genoeg bij de 630 mg van de berekening. Onthoud dat je niet zomaar alle milligrammen bij elkaar op kunt tellen; je moet rekening houden met de halveringstijden van alle drugs die je neemt.

Er is gekozen voor Omnadren in plaats van Sustanon 250, omdat deze wat te lang blijft hangen in het lichaam. Als Omnadren niet te krijgen is, neem dan twee Sustanon 100's per keer.

De keuze voor Cypionaat is, dat deze minder problemen geeft dan propionaat. Zwaar propionaatgebruik zorgt er vaak voor dat de atleet zich nogal slecht voelt. Dit komt waarschijnlijk door de pijnlijke injecties en dat het je immuunsysteem snel uitschakelt, waardoor je makkelijker ziek kunt worden. Hoewel cypionaat langer in je lichaam blijft, is de keuze boven propionaat voornamelijk een keuze voor gezondheid.

Buserelin beschermt je geslachtsorganen tijdens de cycle voor een redelijke tijd. Daarna wordt HCG (human chorionic gonadfotropin) toegevoegd om dit te doen. HCG stimuleert de aanmaak van de eigen hormonen bij mannen.

Formestane zorgt ervoor dat het aromatiseringsenzym wordt tegengewerkt. De injectie is vrij pijnlijk, maar dat is het waard in deze cycle, omdat er nogal wat oestrogeen in voorkomt. Het zorgt trouwens ook vaak voor een toename in kracht!

Nolvadex zorgt ervoor dat het oestrogeen de oestrogeenreceptoren niet kan bereiken, zodat ze haar werking niet kan doen.

Durabolin en Deca Durabolin (nandrolon decanoaat) aromatiseren niet. Ze vergroten de massa en houden (bij normale doseringen) weinig water vast.

Testosteron levert goede kracht- en massatoename. Aromatiseert ook.

(Voor een uitgebreidere beschrijving van de middelen kan je kijken op de site van MESO-Rx. Daarnaast is een bezoek aan, en lidmaatschap van, de Steroid Encyclopaedia site een aanrader. Wil je meer lezen over anabole steroïden, hun werking en hoe ze in cycles gebruikt worden, dan is het boek Chemical Muscle Enhancement onovertroffen!)



Supplementen Tijdens De Cycle

Deze cycle is relatief veilig, maar het is verstandig om ook nog wat supplementen te nemen om de lever te beschermen. Goede supplementen hiervoor zijn:

LIV 52
ZMA (om zink binnen te krijgen)
Evening Primrose oil (primulaolie)
Silymarin
Vitamine C

Deel 3

In deel een heb ik de basis gelegd voor het opzetten van een anabole steroïdencycle. In deel twee van deze serie heb ik de eerste vier weken van de cycle besproken. In dit derde en laatste deel komt nu - na de week rust - het tweede gedeelte van de cycle aan de beurt, verdeeld in twee weken gebruiken, drie weken stoppen.



Het Tweede Gedeelte Van De Voorbeeldcycle

De anabole steroïden, die je hebt gebruikt in het eerste deel van de cycle, circuleren nog steeds in je systeem. Dit komt omdat ze niet in één keer maar geleidelijk aan worden afgebroken (houd de halveringstijden in de gaten bij het plannen van je cycle). Dit houdt in dat we daar rekening mee moeten houden bij het tweede gedeelte van de cycle.

In deze twee weken zullen we daarom andere producten met andere eigenschappen en een snellere verwerking. Ook zullen we - rekening houdend met de rondzwervende stoffen - de hoeveelheden met zo'n twintig procent verlagen, zodat de 100 kg voorbeeldbodybuilder uit deel twee nu op 70 mg per dag uitkomt.

Andere zaken waar we rekening mee moeten houden tijdens deze twee weken zijn:

Om het lichaam te helpen makkelijker terug te keren naar een normaal hormoonpeil zullen we voornamelijk niet-aromatiserende steroïden gebruiken, waardoor ook de oestrogeen-aanmaak wordt verminderd
SHBG (coïtus hormone-binding globuline) wordt verminderd om testosteron meer ruimte te geven, wat de mindere hoeveelheden steroïden een beetje opvangt
De halveringstijden zullen kort zijn, zodat de middelen sneller verdwijnen uit het lichaam en de hormoonaanmaak weer wordt genormaliseerd
We moeten rekening houden met het feit dat het lichaam een hogere cortisolaanmaak (het stress hormoon) zal hebben, wat spiermassa afbreekt
Hoewel de normale hormoonaanmaak weer moet worden aangewakkerd is de eventuele schade aan lever nog steeds het belangrijkst om rekening mee te houden
Brian Batcheldor geeft het volgende voorbeeld voor deze twee weken van de cycle, verdeeld in de injecteerbare en de orale steroïden. Bekijk dus beide, want veel worden op dezelfde dag gebruikt!



Injecteerbare Steroïden:

Dag 1: 300 mg Primobolan Depot, 50 mg Winstrol

Dag 2: 250 mg Formestane

Dag 3: 200 mg Primobolan Depot, 50 mg Winstrol

Dag 5: 50 mg Winstrol

Dag 7: 50 mg Winstrol

Dag 9: 50 mg Winstrol

Dag 11: 50 mg Winstrol

Dag 13: 50 mg Winstrol



Orale Steroïden:

Dag 1 t/m 14: 6 x 40 mg Testosteron Undecanoaat (neem de capsules om de drie uur), 50 mg Proviron

Dag 1 t/m 10: 100 mg Clomid



Korte Uitleg

Voor deze twee weken stellen we de ratio anabool tegenover androgeen op 70 : 30.

Formestane wordt weer gebruikt om de oestrogeenaanmaak in de hand te houden. Clomid wordt ook gebruikt voor dezelfde reden. Aangezien producten als Clomid en Nolvadex de aanmaak van cortisol (stresshormoon dat spieraanmaak tegenhoudt) verhogen worden ze niet gedurende de hele cycle gebruikt.

Primobolan wordt gebruikt in plaats van de testosteron-injecties. Primobolan zorgt voor gewichtstoename die langer blijft, en spreekt de androgeen receptoren meer aan dan testosteron. Winstrol zorgt voor een verlaging van SHBG, net zoals Proviron.

Testosteron Undecanoaat heeft niet zo'n sterk effect op de geslachtsklieren en zorgt voor goede spiermassatoename. Het verlaat het lichaam snel, en het heeft weinig effect op de lever. Ook verlaagt het SHBG.

Ga voor de veiligheid door met LIV 52, ZMA, evening primrose oil en silymarin.

(Voor een uitgebreidere beschrijving van de middelen kan je kijken op de site van MESO-Rx. Daarnaast is een bezoek aan, en lidmaatschap van, de Steroid Encyclopaedia site een aanrader. Wil je meer lezen over anabole steroïden, hun werking en hoe ze in cycles gebruikt worden, dan is het boek Chemical Muscle Enhancement onovertroffen!)



De Laatste Drie Weken

De laatste weken van de cycle zijn voornamelijk gericht op herstel van de aangerichte schade en de terugkeer van de 'normale' hormoonaanmaak.

De lever heeft veel te verwerken gekregen, ook al hebben we daarvoor zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen genomen (LIV 52, ZMA, evening primrose oil en silymarin). Ga hiermee door in deze periode, want de lever heeft enkele weken nodig om terug te keren naar normale werking.

Om de testosteronaanmaak weer op gang te brengen kan je producten als tribulus gebruiken.

Door het gebruik van anabole steroïden is je lichaam gewend geraakt aan de bescherming die deze middelen bieden. Als je nu stopt met het gebruik is je lichaam vatbaarder voor infecties. Om dit zoveel mogelijk op te vangen kan je de volgende stappen volgen:

neem arginine, wat een aminozuur is die bekend staat als beschermer tegen infecties
verhoog je vitamine C inname naar minstens 5 gram per dag
neem altijd een goede multivitamine
gebruik glucosamine om de pijn in je gewrichten op te vangen
Neem verder 20 gram creatine en glutamine per dag om gewichtsverlies tegen te gaan.



Als je deze cycle hebt afgerond kan je weer overnieuw beginnen, of eerst een rustige cycle volgen van twee weken op en drie weken af. Oxandrolone en Testosteron Undecanoaat is dan een goede keuze.



Ik hoop dat deze artikelenreeks je heeft geholpen meer inzicht te krijgen in het opzetten van steroïdencycles. Je kunt natuurlijk altijd meer informatie vinden op het Internet en in diverse boeken. Kijk dan zeker naar de sites en boeken die ik al eerder heb aangegeven.

Veel succes en wijsheid toegewenst!


(bron: http://www.giantpt.com/anabole-steroiden/cycles/opzetten-van-een-anabole-steroiden-cycle-deel-1.html )




ik vind dit maar een wazige manier van een cycle opzetten. of iig zo ken ik dit niet in mijn prille half jaartje dat ik aas heb leren kennen.

ik dacht ik wil dit met jullie delen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.


groeten
 
wat een leesvoer op de maandagochtend.
 
waarschijnlijk ken jij dit artikel wel als ik zo kijk naar de link die jij gebruikt als handtekening. is namelijk dezelfde site waarvan ik dit artikel als bron heb..
 
zover was ik nog niet eens gekomen, heb die link in mijn sig voor andere doeleinden. foto's van wedstrijden en hoe en wat qua training voor geïnteresseerden.
 
Back
Naar boven