AndroidHealthClinic

Een goede daad of een slechte daad?

Duellum

Cool Novice
Waardering
2
Stel je eens voor dat na flinke noodweer je hele straat overspoeld is met water en je besluit ergens op de straat een kleine put te graven zodat het water erin kan verdwijnen en zodoende ook de overlast bij iedereen. Een paar uur later passeert een voetganger de straat en stapt per ongeluk in de put en blesseert zich flink daarbij.

In het kader der religie, hoe denken jullie dat een dergelijke situatie 'beoordeeld' zal worden?

Was hetgeen dat je deed een goede daad, of toch een slechte daad i.v.m. met de blessure die een ander is opgelopen door jouw toedoen?

Onderbouw je mening.

Alles draait om je intenties, goede daad dus

Toch moest ik die put gemaakt hebbe zal het zijn om iemand te foppen die erin trapt.

Goede daad. Je hebt geprobeerd te helpen en zo'n incident valt niet te voorzien.

Goede daad alleen jammer dat Sniperx er niet in viel

Ik zou de voetganger bij mij vragen binnen te komen om EHBO te verlenen. Vervolgens knuppel ik hem dood, wikkel hem in een kleed. dump hem in de kofferbak. rij naar het bos en dump zijn lijk.

Niemand! niemand mag weten wat een slechte daad ik heb gedaan door die put te graven!

waarom vraag je je dit af ???

Goede daad. Je hebt geprobeerd te helpen en zo'n incident valt niet te voorzien.

Nee, het valt niet te voorzien dat iemand in een openstaande put dondert...

Ik denk trouwens dat deze vraag niet te beantwoorden is, maar als ik een poging moet doen zou ik zeggen dat de daad niet goed is. Tuurlijk het water is weg, maar wtf, waarom ineens de waarde van dingen boven de waarde van mensen stellen? We zeggen immers ook 'gelukkig is het alleen maar blikschade' als iemand uit ongedeerd uit een zojuist total-loss gereden auto stapt. Meten met twee maten is natuurlijk wel verrekte handig!

Tevens zou het heel makkelijk zijn geweest om even een bordje bij de openstaande put te zetten, niewaar? Niettemin verplicht dergelijk utilitarisme je tot toekomstvoorspellerij, waar we vrij matig toe in staat zijn.
Ter vergelijking: een verpleegkundige heeft een probleem als ze een bijwerking van een medicijn over het hoofd ziet die de patiënt fataal wordt.
De reden om het medicijn te geven kan heel anders zijn dan het uiteindelijke probleem, maar als het een te verwachten complicatie is die niet opgemerkt is, is dat deels persoonlijk falen. En daar hebben we het tuchtrecht weer voor (o.a.). Verpleegkundigen en 'normale mensen' zijn natuurlijk niet gelijk; verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld onderwijs over geneesmiddelen genoten en horen dus een bepaalde hoeveelheid kennis over mogelijke bijwerkingen te hebben te gebruiken.

De vraag is dus: in hoeverre had je kunnen voorspellen dat iemand in een openstaande put zou vallen? (hint: ze zetten er bordjes omheen als er aan gewerkt wordt)

Natuurlijk zou je ook kunnen rekenen dat een gebroken been 20.000 euro kost en het voorkomen van schade door het laten wegspoelen van het water zo'n 100.000 euro heeft opgeleverd. Vermeden verlies: 80.000 euro minus een bosje bloemen voor de man met een gipsen poot.

Ik denk trouwens dat deze vraag niet te beantwoorden is, maar als ik een poging moet doen zou ik zeggen dat de daad niet goed is. Tuurlijk het water is weg, maar wtf, waarom ineens de waarde van dingen boven de waarde van mensen stellen? We zeggen immers ook 'gelukkig is het alleen maar blikschade' als iemand uit ongedeerd uit een zojuist total-loss gereden auto stapt. Meten met twee maten is natuurlijk wel verrekte handig!

Tevens zou het heel makkelijk zijn geweest om even een bordje bij de openstaande put te zetten, niewaar? Niettemin verplicht dergelijk utilitarisme je tot toekomstvoorspellerij, waar we vrij matig toe in staat zijn.
Ter vergelijking: een verpleegkundige heeft een probleem als ze een bijwerking van een medicijn over het hoofd ziet die de patiënt fataal wordt.
De reden om het medicijn te geven kan heel anders zijn dan het uiteindelijke probleem, maar als het een te verwachten complicatie is die niet opgemerkt is, is dat deels persoonlijk falen. En daar hebben we het tuchtrecht weer voor (o.a.). Verpleegkundigen en 'normale mensen' zijn natuurlijk niet gelijk; verpleegkundigen hebben bijvoorbeeld onderwijs over geneesmiddelen genoten en horen dus een bepaalde hoeveelheid kennis over mogelijke bijwerkingen te hebben te gebruiken.

De vraag is dus: in hoeverre had je kunnen voorspellen dat iemand in een openstaande put zou vallen? (hint: ze zetten er bordjes omheen als er aan gewerkt wordt)

Natuurlijk zou je ook kunnen rekenen dat een gebroken been 20.000 euro kost en het voorkomen van schade door het laten wegspoelen van het water zo'n 100.000 euro heeft opgeleverd. 80.000 euro minus een bosje bloemen voor de man met een gipsen poot.

Normaliter kan je toch zien dat een put open staat? :p.

Natuurlijk zou je ook kunnen rekenen dat een gebroken been 20.000 euro kost en het voorkomen van schade door het laten wegspoelen van het water zo'n 100.000 euro heeft opgeleverd. Vermeden verlies: 80.000 euro minus een bosje bloemen voor de man met een gipsen poot.

Jij snapt het niet

Wat goed of niet goed gaat niet om de daad zelf maar om de gedachte achter de handeling. Put graven ofzo maar waar hebben we het echt over...

Normaliter kan je toch zien dat een put open staat? :p.

Normaliter is het nog belangrijker te bedenken tot welke 'stommiteiten' mensen in staat zijn. Professoren, straatwerkers en secretaressen laten hun baby's doodbakken in een auto in de volle zon. In londen zijn naar verluidt verschillende mensen met schedelfracturen afgevoerd naar het ziekenhuis omdat ze tijdens het wandelen aan het sms'en/telefoneren (of andersom) waren en tegen een lantaarnpaal oid aanliepen. Chirurgen amputeren verkeerde ledematen, opereren verkeerde patiënten, verpleegkundigen spuiten te vroeggeboren babies morsdood, soldaten vinden de dood tijdens een oefening. Bush jr. is tot twee keer toe tot president van de VS verkozen. Ik bedoel maar...

De gevolgen zie je toch aankomen? Blijkbaar niet.
'Don't underestimate the predictability of stupidity' (origine van deze welluidende woorden is me even ontschoten)

Op de keper beschouwt is het beter er van uit te gaan dat er heel domme en/of rare dingen gebeuren. (Hitler die aan een bomaanslag ontsnapt omdat een 'bomtas' onwetend achter een zware tafelpoot wordt geschoven)

Jij snapt het niet

Wat goed of niet goed gaat niet om de daad zelf maar om de gedachte achter de handeling. Put graven ofzo maar waar hebben we het echt over...

Zei de deontoloog. Dit nodigt nogal uit te het schofferen van godwin's law, maar laten we het beschaafd houden. Het utilitarisme is de tegenovergestelde stroming van de visie die jij uitdraagt. Lees er eens wat over. Ik heb allerminst een graad in de filosofie, maar waar we het over hebben zijn vrij elementaire zaken, die je op dit moment vrij eenzijdig bekijkt. Die zaken zijn over het algemeen heel goed te 'verbeelden' met incomplete voorbeelden, zoals de 'metafoor van de put' om er een interessant klinkende titel aan te plakken, maar dan moet je wel bereid zijn om je denkkaders te verbreden. (nee, je hoeft geen bomen te knuffelen)

Met jouw visie kom je goed in de problemen op bijv. het vlak van euthanasie, tenzij je toegeeft dat het doden van mensen goed is, of dat uitzichtloos en zeer pijnlijk lijden tot de dood er op volgt goed is. Whatever suits your needs :D

Materieel strafrecht, het blijft leuk :D

Dit valt onder 'gevaarzetting', er zijn wel bepaalde richtlijnen geformuleerd door de Hoge Raad wanneer dit strafbaar is. Maar die weet ik niet precies meer, kan het arrest ook niet herinneren. Zoals wanneer er van je gevraagd kan worden te waarschuwen voor het 'gevaar' van de situatie die je in het leven hebt geroepen.

Laatst bewerkt:
Een put graven in overstroomd gebied zal niet veel uithalen omdat de grond daar verzadigd is. De put zal zich vullen met grondwater.

Vanuit religieus standpunt valt hier denk ik weinig over te vertellen. Als de intentie goed was zal het voor de almachtige ook wel goed zijn zeker.

Maargoed, er zijn een hoop wetten en regels en meestal zijn die er voor een reden. Die regels kan je imo niet naar eigen goeddunken verbuigen. De kans bestaat dat je niet deskundig genoeg zal zijn om de gevolgen van je eigen daden in te schatten, wat je uit de reply van BuilderB ook kan halen. Een risico hiervan is dat je andere mensen in gevaar kan brengen. Daarom lijkt het me nodig om zoveel mogelijk je cool te bewaren, ook in crisissituaties.

Er bestaan natuurlijk extreme omstandigheden waarin je beter meteen op eigen houtje handelt (zelfverdediging bv). Voor de rest lijkt het me handig om eerst anderen, mss een expert, te raadplegen die een beter idee heeft hoe de situatie aan te pakken alvorens je stomiteiten begaat.

Laatst bewerkt:
Een goede daad, opgericht door een mong**l.

Stel je eens voor dat na flinke noodweer je hele straat overspoeld is met water en je besluit ergens op de straat een kleine put te graven zodat het water erin kan verdwijnen en zodoende ook de overlast bij iedereen. Een paar uur later passeert een voetganger de straat en stapt per ongeluk in de put en blesseert zich flink daarbij.

In het kader der religie, hoe denken jullie dat een dergelijke situatie 'beoordeeld' zal worden?

Was hetgeen dat je deed een goede daad, of toch een slechte daad i.v.m. met de blessure die een ander is opgelopen door jouw toedoen?

Onderbouw je mening.
Ik weet niet waar de straten bij jou in de buurt van gemaakt zijn, maar met asfalt wordt dat toch een beetje problematisch denk ik.

Goede, maar wel domme daad, want je moest er rekening mee gehouden hebben dat er iemand kon invallen.

Zei de deontoloog. Dit nodigt nogal uit te het schofferen van godwin's law, maar laten we het beschaafd houden. Het utilitarisme is de tegenovergestelde stroming van de visie die jij uitdraagt. Lees er eens wat over. Ik heb allerminst een graad in de filosofie, maar waar we het over hebben zijn vrij elementaire zaken, die je op dit moment vrij eenzijdig bekijkt. Die zaken zijn over het algemeen heel goed te 'verbeelden' met incomplete voorbeelden, zoals de 'metafoor van de put' om er een interessant klinkende titel aan te plakken, maar dan moet je wel bereid zijn om je denkkaders te verbreden. (nee, je hoeft geen bomen te knuffelen)

Met jouw visie kom je goed in de problemen op bijv. het vlak van euthanasie, tenzij je toegeeft dat het doden van mensen goed is, of dat uitzichtloos en zeer pijnlijk lijden tot de dood er op volgt goed is. Whatever suits your needs :D

beetje simplistische visie op deontische ethiek, bro. De situatie zelf moet gewoon universaliseerbaar zijn, wat niet wil zeggen dat je mag specifieren. Hij kan gewoon zeggen dat euthanasie gerechtvaardigd is voor alle mensen die zo en zo lijden en dit voor alle alle gelijkaardige contexten, en hij moet er gewoon voor zorgen dat ze niet tot interne contradicties lijden.

Terug
Naar boven