AndroidHealthClinic

een hoop vragen.

Bezoekers in dit topic

niekc

Cool Novice
Lid geworden
18 dec 2010
Berichten
147
Waardering
3
Lengte
1m85
Massa
90kg
Ik ben van plan een vechtsport te gaan doen, ik weet nog niet precies wat maar ik zit te denken aan karate, taekwondo of jiujitsu, er zijn echter 2 problemen.
De eerste is de meest problematische en dat is dat mijn ouders niet willen dat ik op een vechtsport ga, en dus kan ik pas als ik op kamers ga (tussen nu en 5 jaar)
Gezien ik nog niet op techniek training kan ga ik dus alvast beginnen met lichamelijk in vorm te komen, en daar komen we bij probleem 2, en dat is dat ik tot 5 maanden geleden een dikke hardcore nurd met rugklachten was die enkel 1 keer per week ging zwemmen in een 15 meter bad en niet verder kwam dan 2 push ups:(.
5 maanden geleden heb ik het licht gezien en sindsdien ben ik een aan mijn conditie gaan werken en 14 kilo afgevallen, zijn mijn rugklachten vermindert en kom ik al tot 15 push ups in 1 set en gaan alle andere oefeningen ook beter.:D
Dit heb ik gedaan met 1 keer per week zwemmen, en 2 tot 3 keer per week fitness waar ik cardio en krachttraining doe, 10-15 reps, 4 sets.

Ondanks dat deze 5 maanden aardig effectief bleken te wil ik toch preciseer en harder gaan trainen, en ondanks het fijt dat ik al veel informatie heb gevonden om mijn trainingschema aan te passen zij er toch nog vragen waar ik geen antwoord op heb gevonden.
Vandaar dat ik deze vragenlijst heb gemaakt, en ik zou het heel erg waarderen als deze zouden worden beantwoord.
Om het overzichtelijk te maken heb ik een antwoordenblad gemaakt die jullie kunnen invullen, en voor de gene die goed antwoorden en het overzichtelijk houden heb altijd wel wat karma over.;)
dit antwoordenblad heb ik onderaan gepost
als je bij het invullen heel zeker bent over een bepaald antwoord dan zou het handig zijn als je er een :D smili bij doet.
voor een antwoord waar je over twijvelt ???

dit zorcht er voor dat zelfs als je niet zeker bent over je antwoord je deze gewoon kan posten zonder andere in de war te brengen:p

Ps houd bij de vragen in gedachten dat ik train om over een paar jaar aan een gevechtsport ga doen, maar dat ik ook train voor een betere algemene fitheid en voor mijn actieve hobby’s zoals bergbeklimmen, zwemmen en kanoën.


Dan hier de vragen.

Rusdagen zijn belangrijk voor spierherstel en opbouw, alleen is het me niet helemaal duidelijk na welk soort trainingen rusdagen nodig zijn en wat je nou wel of niet mag doen op een rustdag.

Vraag 1:
is een rusdag nodig na;

1 een cardiosessie met hoge snelheid maar weinig weerstand bijv., fietsen, crosstrainer, zwemmen en touwtjespringen.
2 een cardiosessie met een lagere snelheid maar veel weerstand bijv. hardlopen tegen een hoge helling en explosieve laag gewicht veel reps gewichttraining zoals de magic 50 training http://www.youtube.com/watch?v=wR_yVe01LAQ
3 explosieve gewichttrainingen met 4 sets 10-15 reps
4 Max gewicht traingin met 4 sets 10-15 reps

Vraag 2
welke van de volgende activiteiten mag je op een rusdag doen zonder dat het het effect van een rusdag teniet doet, of dit effect juist vergroot.
Hierbij word er uitgegaan dat 2 van de 3 rusdagen die ik mogelijk ga inplannen zo intensief mogenlijk zullen zijn en de derde volledig voor herstel zal worden gebruikt

1 rustig wandelen en fietsen.
2 techniektraining zonder al te veel inspanning (zoals balanstraining, verbetering van houding en rusitge in de lucht gerichte techniektraining)
3 een actieve vrije dag met onder andere wandelen met tussen doorse sprintjes, tafeltennis en voetbal met mijn kleine neefje
4 lichte cardiosessie, inspannende techniektraining zoals inslaan en schoppen op een boxbal.
5 volwaardige inspannende cardiosessie, gericht op veel beweging maar weinig gewicht.

Vraag 3
Als ik op vakantie ben en niet naar de sportschool kan voor krachttraining doe ik een standaard set van de volgende oefeningen.
Pushups, pull ups, leg rises en squads.
Welke oefeningen zijn nog geschikt om hier bij toe te voegen? En zijn er nog goede variëteiten om zonder materiaal te oefenen zodat er wat afwisseling in zit.

Vraag 4
Volgens ross enamait is het bij kracht training niet goed om bij max kracht door te gaan tot falen. Wanneer moet je dan ongeveer stoppen?
Quote http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html
“when training for strength qualities such as max-strength and explosive strength, the athlete should avoid training to failure. An athlete who constantly trains to failure will struggle to recover between workouts”


Vraag 5
Bij max kracht training en explosieve krachttraining is het mogelijk om te hard te trainen, maar kan dit ook gebeuren bij conditie training zoals fietsen of de magic 50 workout, of kan je gewoon doortrainen tot je er bij wijze van spreken bij neer valt? (aangenomen dat je jezelf niet compleet bleseert voor de rest van de week of jaar natuurlijk):D
Vraag 6
Voor mijn krachttrainingen doe ik altijd 10 minuten roeien als opwarming
Moet ik dit op mijn hardst doen, rustig doen of niet doen om de beste resultaten met krachttraining te bereiken?
Vraag 7
Ik zoek nog een aantal core trainingen die de hele core gelijkmatig en krachtig traint zonder hulpmiddelen, maar ik kan niets vinden, heeft iemand nog een goede aanrader?
als het niet anders kan dan zou ik dumbbells kunnen aanschaffen.
Daarnaast zoek ik ook nog effectieve variaties op de magic 50 voor korte-krachtige cardiosesies.



antwoordenlijst; [/SIZE zei:
Vraag 1:
Noteer de cijfers van de stellingen waar je het mee eens bent.
…………
Opmerking
………….

Vraag 2
Noteer de cijfers van de stellingen waar je het mee eens bent.
…………
Opmerking
………….

Vraag 3
antwoord
………….

Vraag 4
antwoord
………….

Vraag 5
antwoord
………….

Vraag 6
antwoord
………….

Vraag 7
antwoord
………….
___________________________________________________________
 
Laatst bewerkt:
is een rusdag nodig na;

1 een cardiosessie met hoge snelheid maar weinig weerstand bijv., fietsen, crosstrainer, zwemmen en touwtjespringen.
2 een cardiosessie met een lagere snelheid maar veel weerstand bijv. hardlopen tegen een hoge helling en explosieve laag gewicht veel reps gewichttraining zoals de magic 50 training


Op dit soort vragen zijn er - zoals jij blijkbaar graag wilt - GEEN eenduidige antwoorden.
Wel is het zo, dat hoe groter de inbreng/belasting is van het centrale zenuwstelsel in trainingen (explosiviteit icm met maximale kracht) in het algemeen, hoe groter de noodzaak van een rustdag.
cardio-achtige activiteiten kunnen vaak makkelijker meerdere dagen achter elkaar worden gedaan, maar ook pure krachttrainingen kunnen 2 of 3 dagen achter elkaar worden gedaan, zolang de split maar zinnig is of de hoeveelheid Volume (sets) beperkt blijft.


3 explosieve gewichttrainingen met 4 sets 10-15 reps
4 Max gewicht traingin met 4 sets 10-15 reps
[/QUOTE]

Explosieve en maximale krachttrainingen zijn niet geschikt om sets van 10-15 herhalingen bij te doen. De duur van dit soort sets en de relatief lichte gewichten die je hierbij moet gebruiken doen vooral een beroep op het krachtuithoudingsvermogen.
Sets van 1-5 reps zijn een beter uitgangspunt.




Vraag 2
welke van de volgende activiteiten mag je op een rusdag doen zonder dat het het effect van een rusdag teniet doet, of dit effect juist vergroot.
Hierbij word er uitgegaan dat 2 van de 3 rusdagen die ik mogelijk ga inplannen zo intensief mogenlijk zullen zijn en de derde volledig voor herstel zal worden gebruikt

1 rustig wandelen en fietsen.
2 techniektraining zonder al te veel inspanning (zoals balanstraining, verbetering van houding en rusitge in de lucht gerichte techniektraining)
3 een actieve vrije dag met onder andere wandelen met tussen doorse sprintjes, tafeltennis en voetbal met mijn kleine neefje
4 lichte cardiosessie, inspannende techniektraining zoals inslaan en schoppen op een boxbal.
5 volwaardige inspannende cardiosessie, gericht op veel beweging maar weinig gewicht.

Waarschijnlijk kun je alle 5 opties toepassen en dragen ze bij aan actief herstel.
Alleen wat de pure cardio en inspannende techniektraining zou ik enigszins autoreguleren. Dwz. op gevoel bepalen hoever je op de dag zelf kunt gaan.
Ga in ieder geval op actieve rustdagen niet volledig tot uitputting, dit is een vuistregel die altijd op gaat.

Vraag 3
Als ik op vakantie ben en niet naar de sportschool kan voor krachttraining doe ik een standaard set van de volgende oefeningen.
Pushups, pull ups, leg rises en squads.
Welke oefeningen zijn nog geschikt om hier bij toe te voegen? En zijn er nog goede variëteiten om zonder materiaal te oefenen zodat er wat afwisseling in zit.

planks, dragon fly's, handstand pushups, pistol squats etc. Google een op advanced bodyweight exercises.

Vraag 4
Volgens ross enamait is het bij kracht training niet goed om bij max kracht door te gaan tot falen. Wanneer moet je dan ongeveer stoppen?
Quote http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html
“when training for strength qualities such as max-strength and explosive strength, the athlete should avoid training to failure. An athlete who constantly trains to failure will struggle to recover between workouts”

Simpel, stop een set op het moment dat je nog 1 a 2 reps over hebt/kunt doen.
Ga alleen tot het uiterste als je een PR probeert te verbeteren. Iets wat je overigens ook maar af en toe dient te doen.

Vraag 5
Bij max kracht training en explosieve krachttraining is het mogelijk om te hard te trainen, maar kan dit ook gebeuren bij conditie training zoals fietsen of de magic 50 workout, of kan je gewoon doortrainen tot je er bij wijze van spreken bij neer valt? (aangenomen dat je jezelf niet compleet bleseert voor de rest van de week of jaar natuurlijk):D

Nogmaals, bij activiteiten die een grote aanslag doen op ons neuromotorisch vermogen, zoals maximale kracht, kun je beter niet (of niet te vaak)tot falen gaan in de regel.
Bij beweginsgvormen die meer een aanslag doen op ons cardiovasulaire stelsel en energetisch metabolisme - conditie training - is dit minder problematisch en eerder wenselijk.

Vraag 6
Voor mijn krachttrainingen doe ik altijd 10 minuten roeien als opwarming
Moet ik dit op mijn hardst doen, rustig doen of niet doen om de beste resultaten met krachttraining te bereiken?

Het mag geen prestatie op zich worden en is slechts een manier om de lichaamstemperatuur op het optimale niveau te brengen. PUNT.
Om de beste resultaten in krachttraining te bereiken, warm je feitelijk verder op in de specifieke krachtoefeningen. Door dit dmv. geleidelijke verhoging van gewicht per set te doen (ramping) breng je het motorische zenuwstelsel in optimale staat, voordat de echte zware krachtsets beginnen.

Vraag 7
Ik zoek nog een aantal core trainingen die de hele core gelijkmatig en krachtig traint zonder hulpmiddelen, maar ik kan niets vinden, heeft iemand nog een goede aanrader?

Dragon fly's en ab wheel (of dumbbell) rollouts.
Veel plezier!:cool:

Nu stop ik er mee, want het lijkt wel of ik een proefwerk aan het maken ben.
Afsluitend advies: Mond dicht, trainen en verder niet proberen er rocket science van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Gezien het zelfverdedigingssporten zijn is je 1e probleem al opgelost!
 
Ik zou hetzelfde als harpep zeggen.

Bij 4 wil ik nog melden dat je kan kijken naar de snelheid van de uitvoering van een oefening. Hierdoor weet je wanneer failure zal opkomen in je set en kun je dus beslissen om je set gewoon af te maken of net 1-2 reps voor failure stopt.

En zoiets als die magic 50 ziet er trouwens uit als een ideale manier om geblesseerd te raken. Dit geldt voor alle explosieve olympische lifts en variaties daarvoor uitvoeren voor max reps/tijd. Hou het aantal reps reps laag zodat je vorm hierbij strict blijft. Je schouders zullen je bedanken.

Crossfit is hier heel erg in. Laatst zag ik een workout van ze met zoveel mogelijk cleans in x minuten waarbij het gewicht ook nog eens ongelijk op de bar verdeeld was. Geen wonder dat hun forums vol staan met blessureklachten.
 
heel erg bedankt voor de antwoorden, aleen denk ik dat ik nog niet echt toe ben aan handstandpuchups;)
 
Ik zou hetzelfde als harpep zeggen.

Bij 4 wil ik nog melden dat je kan kijken naar de snelheid van de uitvoering van een oefening. Hierdoor weet je wanneer failure zal opkomen in je set en kun je dus beslissen om je set gewoon af te maken of net 1-2 reps voor failure stopt.

En zoiets als die magic 50 ziet er trouwens uit als een ideale manier om geblesseerd te raken. Dit geldt voor alle explosieve olympische lifts en variaties daarvoor uitvoeren voor max reps/tijd. Hou het aantal reps reps laag zodat je vorm hierbij strict blijft. Je schouders zullen je bedanken.

Crossfit is hier heel erg in. Laatst zag ik een workout van ze met zoveel mogelijk cleans in x minuten waarbij het gewicht ook nog eens ongelijk op de bar verdeeld was. Geen wonder dat hun forums vol staan met blessureklachten.

ok dan zal ik wel goed uitkijken bij de m 50 oefening, al moet ik wel zeggen dat die man in het filmpje somige delen niet al te goed uitvoert naar mijn mening;)
 
Daarom juist, die slechte uitvoering veroorzaakt blessures. En omdat je er cardio van probeert te maken ofwel zoveel mogelijk herhalingen in een bepaalde tijd doet wordt de correcte uitvoering ervan secundair.

Als je een groot volume olympische lifts wil doen dan verhoog je het aantal sets, bijv 10x3.

Een complex zoals clean - front squat - push press - backsquat - push press; kan ik nog wat in zien omdat je dat maar een paar keer hoeft te doen voordat je kapot bent. Maar ook daarbij moet je voorzichtig zijn dat het wel quality reps blijven.
 
Laatst bewerkt:
ik ben darom ook van plan deze goed uit te voeren met laag gewicht(zelfs met 1 kilo ben je al uitgeput bij deze oefeningen.)maar hooge reps en sets zijn juist de bedoeling.
 
Ga dan lekker pushups doen ofzo.
 
Gezien het zelfverdedigingssporten zijn is je 1e probleem al opgelost!
lol mafkees

Ik doe zelf al sinds mn 12e Taekwondo (ben nu 27) en geloof me, dat is geen zelfverdedigingssport.
Ik geef toe, helaas wil de sport zich wel zo profileren maar dat is meer zodat moeders hun kindjes met een gerust hart erheen sturen.
En ja er zit wat zelfverdediging in maar dat is zo minimaal, dat gaat nergens over.
Qua sparren is het gewoon te vergelijken met kick/thaiboxen en alles.

Anyway,
wat je wil trainen is kracht en spierconditie, voornamelijk de laatste.
Ik heb geen idee wat je wil bereiken met je vechtsport. Wil je "gewoon trainen" of wil je echt richting wedstrijden gaan, wil je het combineren met andere vechtsporten en een all-round beest worden?
Als je richting wedstrijden wil, dan wil je om het even heel zwart/wit te zeggen, zoveel mogelijk conditie en kracht in zo min mogelijk massa. Dit is puur voor je gewicht.
Ik ben 1.75 en weeg zo'n 72kg (@11% bf) en ik heb soms van die lange slungels van 2 koppen groter tegenover me, en dat is geen pretje. Ik zie ze weleens in de kleedkamer en het ziet er niet uit, maar het is wel effectief.
Dus wat dat betreft zit je op een BB forum eigenlijk verkeerd. Mensen hier willen grote zware massive beesten worden, en dat wil je niet bij de door jouw genoemde vechtsporten.

Goed anyway, spierkracht trainen wil je over je hele lichaam. Spierconditie ook, maar je benen zijn hierbij het aller-aller-allerbelangrijkst (dan denk ik nu even aan Taekwondo) gevolgd door je core. En uiteraard wil je er op letten dat alles lekker soepel wordt en blijft.
Dus sets pakken met iets minder gewicht maar met een hoog aantal reps.
Als je je algehele conditie wil meepakken (en weer even gedacht aan wedstrijden) dan wil je korte explosies aankunnen, je gaat geen marathons lopen. Ga zware HIIT trainingen doen.

En verder wat al eerder gezegd is, ga met deze en de andere tips hier gewoon lekker trainen en richt je niet zo op alle regeltjes en verhalen van wat wel en niet mag. Zo te horen heb je nog een lange weg te gaan dus wat je ook doet, het zal resultaat geven.
Luister naar je lichaam, je merkt het echt wel als je bijv. aan het overtrainen bent hoor, tis niet zo dat je ineens wakker wordt en overtrained ben.

En als laatste, jouw ouders zijn echt suf door je vechtsport te verbieden, serieus.
 
heel erg bedankt met deze reactie (en voral met de laatste regel ben ik het helemaal eens:D)
maar als je zegt veel reps, waar moet ik dan aan denken? 15-20 reps??
voor de rest is je antwoord heel duidelijk.
en wat mijn doel betreft, ik ben nog bezig met het kiezen van een vechtsport
tot nu toe zat ik te denken aan een zachte verdedigings vechtsport als jiujitsu als basis en daarna een harde gevechstport zoals Taekwondo of karate , en wat ik daar verder mee doe zie ik wel na een paar jaartjes.
tot nu toe kan het alles worden tussen hobby en landskampioen.
 
Laatst bewerkt:
Judo is denk ik een goede vechtsport die je voornamelijk voor zelfverdediging kan doen. En dan is massa zeker een groot voordeel.

72 kg en een trap- of slasport kunnen is leuk in de ring. Wat wil je daarbuiten doen tegen grote mensen die kunnen incasseren en je voor de lol boven hun hoofd kunnen optillen? Hoe hard komt die klap werkelijk aan met een paar kg erachter tegen tientallen kilo's ervoor?

Natuurlijk is kracht per kilo altijd belangrijk in sport, maar dat sluit niet uit dat je massa mag hebben. Bij 100kg bodyweight kan je ook je relatieve kracht en snelheid op niveau hebben. Kwestie van explosief en sportgericht trainen.
 
Back
Naar boven